Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki ei rusketu! Etusivu uusiksi!

Vierailija
17.07.2013 |

Joka kesä sama juttu. "Oletpa sä valkoinen!" "Sun pitäisi olla kesällä ulkona enemmän!" "Pitäiskö sun mennä mittauttamaan veriarvot?" Tätä kun on kohta 40 vuotta kuunnellut, alkaa kyllästyttää. Vaikka olisin koko kesän auringossa, en rusketu. Ikinä. Yhtään. Se ei ole mikään loukkaus ketään kohtaan, vaan sukuvika. 

Kaikki ei rusketu. Me punapäät nyt emme ainakaan. Kuljemme aneemisen haamun näköisinä kesien läpi. Sen arvosteleminen on vähän haljua, jos siihen liittää oletuksia siitä, kuinka terveellistä elämää vietämme. Ja muutenkin toisten ihmisten ulkonäön kommentointi kahvipöydässä tai sen ulkopuolella on alhaista. 

Jos ette lakkaa nimittelemästä minua haamuksi, alan oikeasti kummitella. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän noita ihmisiä todella tyhminä ja valistumattomina. En itsekään rusketu eikä se ole mulle ongelma. Jos joku nillittää, sanon että haluan säilyä nuorekkaampana pidempään. 

Vierailija
2/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onneks mä en tapaa ketään ihmisiä, ventovieraat ei oo vielä tulleet aukomaan päätään ;)

En mäkään rusketu, ja väitän etten palakaan. En mä kyllä auringossa makaamista koskaan ole harrastanut, mutta töitä on ollut joskus pakko tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäintä on kuitenkin se, kun ruskettumattomuutta pidetään luonteenpiirteenä :-D. Sinäkin ap olet vain liian takakireä tyyppi, relaisit vähän; eihän siihen ihosyöpäänkään oikeasti kukaan kuole. Tai no jos joku jossain kuolee siihen, niin se on psykosomaattista.

Vierailija
4/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin tuttua. Kontrasti on vielä aika iso, kun mieheni muuttuu keväällä ruskeaksi heti kun aurinko vilahtaa näkyviin.

Ihmisten on vaikea uskoa, että käyn verenluovutuksessa säännöllisesti, koska vereni on niin "paksua". Naaman kalpeudella ei siis ole sen asian kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
5/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain itselleni väriä pintaan eräänä vuonna ja olin oikein innoissani kun olin "ruskettunut" kerrankin! Menin töihin ja kommentti oli "Kauhee kun sä olet valkoinen, oletko sä ollut koko kesänä ulkona ollenkaan?!"

Mä olen jo alunperin niin valkoinen että se vähä väriä minkä saatan saada, tekee minusta vain normaalin valkoihoisen värisen. On tosi kivaa yrittää etsiä esim. meikkivoidetta, kun kaikki on ihan liian tummia. Vitiligonkin olen saanut riesakseni, mutta ei niitä läikkiä edes näy, olen normaalistikin ihan lumenvalkoinen.

Vierailija
6/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% näistä jotka "ei rusketu", ei oo koskaan auringossa ja jos ovat, on niillä suojakerroin 50 iholla. Sitä voi sitten miettiä, että miksei rusketu :)

Toisille se on vaikeampaa, kuin toisille, mutta valtaosa näistä "en rusketu" selitäjistä vaan tekee sen väärin...

Vierailija
7/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 15:02"]

99% näistä jotka "ei rusketu", ei oo koskaan auringossa ja jos ovat, on niillä suojakerroin 50 iholla. Sitä voi sitten miettiä, että miksei rusketu :)

Toisille se on vaikeampaa, kuin toisille, mutta valtaosa näistä "en rusketu" selitäjistä vaan tekee sen väärin...

[/quote]

Pitää paikkaansa mun kohalla, heti ekasta auringonpilkahduksesta SPF vähintään sen 50 ja pitkät hihat, lahkeet ja leveälierinen hattu, muuten ollaan vesikelloilla ja lakanat veressä. Välillä saan vähän väriä noista hurjista spiffeistä huolimatta, mut eipä sitä kukaan muu huomaa. Eikä tarvitsekaan. Rusketus ei oo mielestäni niin tavoittelemisen arvonen asia, että jaksaisin vaivautua pätkän vertaa. Onneks meitä mahtuu maailmaan, erivärisiä. 

Vierailija
8/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] No kuten sanoin etten ikinä ole jaksanut maata auringossa, en matkaile etelässä, en ole koskaan käyttänyt aurinkovoiteita minkäänlaisia, mutta nuoresta asti olen esim. heinäpellolla tehnyt kesät töitä, enkä ole onnistunut käräyttämään mitään paikkaa tai ruskettumaan kuten toiset siellä vähemmänkin olleet perheenjäsenet.

Vierailija
9/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee sen väärin :D ... Olen niitä jotka eivät rusketu  eivätkä edes halua ruskettua. En todellakaan halua näyttää kolmi-nelikymppisenä vanhalta käsilaukulta.

[/quote]

Vierailija
10/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no johan taas oli tyypit liikkeellä: jos ei HALUA ruskettua, niin on aivan turha mennä sanomaan "ettei rusketu"! Ei tietenkään rusketu, jos tekee kaikkensa sen estääkseen.

Ihme sakkia taas av:ssa, mutta niinhän aina.

Vierailija
11/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Höpö höpö. yritetty on, usko pois. Ainoa minkä saa aikaiseksi on aurinkoihottuma.

Vierailija
12/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasvaa on tiettyjen ihotyyppien pakko käyttää jos ei halua palaa vesikelloille; viime kesänä Espanjassa lomaillessamme ei edes sk50 voide riittänyt vaan kolme meistä paloi kunnon vesikelloille. Meistä kolmesta kukaan ei rusketu, kaksi muuta perheenjäsentä ruskettuvat kyllä.

Vierailija
13/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sinähän sen tiedät juu. Kuulepa, meitä on ihmisiä, joilla on niin vaalea iho, etteise kerta kaikkiaan rusketu vaan ainoastaan palaa vähäisestäkin määrästä aurinkoa. Yritetty on ruskettua, nuorena idioottina sain nahkano vesikelloille ja kuoriintumaan pois niin että olin aivan veresnahalla kaikkialta. Kaveri vieressä otti aurinkoa tasan saman verran tasan samoilla suojakertoimilla ja tadaa..ruskettui kauniisti.

Vierailija
14/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 19:22"]

[/quote]

Sinähän sen tiedät juu. Kuulepa, meitä on ihmisiä, joilla on niin vaalea iho, etteise kerta kaikkiaan rusketu vaan ainoastaan palaa vähäisestäkin määrästä aurinkoa. Yritetty on ruskettua, nuorena idioottina sain nahkano vesikelloille ja kuoriintumaan pois niin että olin aivan veresnahalla kaikkialta. Kaveri vieressä otti aurinkoa tasan saman verran tasan samoilla suojakertoimilla ja tadaa..ruskettui kauniisti.

[/quote]

Tässä on hyvä esimerkki miten se tehdään väärin:

1) maataan auringossa pidempään, kuin iho kestää.

2) käytetään aurinkoSUOJAA (pidempi altistusaika = suurempi melanoomariski)

Ollaan siellä auringossa vain sen aikaa, jonka iho kestää hyvin. Mennään suojaan ja toistetaan sama 1-2 pv päästä. Pikkuhiljaa voi altistusaikaa lisätätä sitämukaa, kun huomaa ihonsa kestävän.

Miten on niin vaikeaa?

Väärin 1: ollaan niin kauan, että iho palaa/rakkoutuu/mitävaankauheaa

väärin 2: lisätään alttiinaoloaikaa aurinkoSUOJALLA. Pysytään varjossa, vaatteiden alla tai aurinkovoiteden suojassa silloin kun aurinko EI haluta.

Vierailija
15/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tosiaankaan rusketu, en minäkään, ja kaiken lisäksi palan auringossa noin viidessätoista minuutissa ilman suojaavaa vaatetta tai aurinkorasvaa. Aurinkorasvankin kanssa palan melko nopeasti, ei siis voisi kuvitellakaan, että voisin viettää päivän auringossa jossain aurinkorannalla.

Ärsyttävintä on, että tätä ei millään uskota. Tosin eräs ystäväni uskoi siinä vaiheessa, kun olimme rannalla ja paloin selästä vesikelloille. Olin jo aikaisemmin pyytänyt, että menisimme varjoon, mutta ystäväni toisteli vain, että ethän sinä mitenkään vielä voi palaa. No, tulipahan todistettua, että todellakin voin... Tämä siis aurinkorasvasta huolimatta.

Monta kertaa olen saanut myös ikävän ihmisen leiman, kun en ole suostunut tulemaan terassille istumaan aurinkoon drinksulle tai syömään, vaan haluan aina varjoiseen paikkaan.

Syynä ei ole se, että en haluaisi ruskettua, en vain todellakaan rusketu, ja palamisen jälkeenkin iho muuttui punaisesta taas suoraan valkoiseksi, ei ruskeaksi. Olisi kyllä ihanaa, jos olisi sellainen ihotyyppi, joka ruskettuisi vaivattomasti eikä aina palaisi karrelle.

Vierailija
16/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä valkoihoiset sais väriä naamaansa itseruskettavilla? Siis jos haluaa sitä rusketusta, kaikkihan ei tietenkään halua ja mun puolestani jokainen saa olla justiin niin valkoinen kuin sattuu olemaan tai haluaa olla.

Vierailija
17/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein tyhmintä on (ajastaan ja muustakin jälkeenjääneiden) ihmisten sairaalloinen ruskeuden ihannointi. Onneksi nykyään yhä vähemmän ihmiset grillaavat itseään pavun värisiksi ja läträävät itseruskettavilla LIIKAA, mutta aina sellaisia löytyy. Suomalaisista punaniskoista nimittäin. Se voimakas ruskettuminen nimittäin vanhentaa nopeasti, näkyvästi jne. Ja jo keski-iässä ihminen oikeasti näyttää huomattavan paljon vanhemmalta, jos on kovin voimakkaasti ruskettunut kasvoista.

Erityisesti, jos ei rusketu kunnolla, on niiiiin tärkeää, ettei väkisin yritä saada sitä väriä palamisen kustannuksella. Lopputulos on ruma ja vaarallinen.

Vierailija
18/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpa ihmiset oppisivat korostamaan omia ominaispiirteitään ja hyviä puoliaan. Ei kaunista ketään punapäätä, jos naama on rusketettu keinoaineilla. Paljon kauniimmalta näyttää heleän vaalea iho, hyvässä lykyssä muutamalla pisamalla höystettynä.

Vierailija
19/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 20:13"]

Eikö nämä valkoihoiset sais väriä naamaansa itseruskettavilla? Siis jos haluaa sitä rusketusta, kaikkihan ei tietenkään halua ja mun puolestani jokainen saa olla justiin niin valkoinen kuin sattuu olemaan tai haluaa olla.

[/quote]

Kalkkilaivan kapteenina olen nämä itseruskettavatkin kokeillut, mutta mielestäni ne eivät toimi todella vaalealle iholle eli joko lopputulos on karmean värinen oranssi, ei lähellekään ruskea tai sitten vaikutusta ei ole ollenkaan. Ehkä joku "kiva" kellertävä sävy voi ilmestyä ihoon. Näin etenkin vähitellen itseruskettavien kanssa on usein käynyt, viikonkaan päivittäisen käytön jälkeen mitään muutosta ei ole nähtävissä. Tai ehkä mun iho sitten vain on teflonia sen lisäksi, että se on valkoinen...

Vierailija
20/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä se vasta outo olenkin, kun en halua ruskettua. Vietän kuitenkin paljon aikaa ulkona kesäisin ja sepä se vasta ihmetystä herättääkin kun mulla on pitkähihainen paita päällä auringossa. Tietysti kasvot ja kämmenselät ruskettuu eikä sille voi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä