Kysymys sairaan lapsen hoitovapaasta
Olen tänään pois töistä, koska lapsi on sairas. Minulla olisi ollut iltavuoro. Mies meni normaalisti töihin aamulla. Hänen työnsä on päivittäin arkisin klo 8-16.
Kysymys kuuluu: täytyykö minun mennä töihin, kun mies tulee kotiin?
Hän on kotona klo 17. Jos silloin lähtisin töihin, olisin siellä n. klo 18 ja työvuoro loppuu klo 21. Meillä ei ole autoa, vaan molempien työmatka taittuu kahdella bussilla.
Voiko työnantaja vaatia minun menevän töihin tässä tilanteessa?
Joku esimiesasemassa oleva voisi vastata. Tuntuisi vaan ihan järjettömältä mennä töihin 3 tunniksi, varsinkin kun työmatkoihin kuluisi yhteensä n. 2 h.
Kommentit (12)
Mikäli sun kolmen työtunnin panos olisi merkittävä, saattaisivat he vaatiakin sut töihin, mutta etköhän saa olla kotona ihan hyvällä omallatunnolla.
Meillä pitää tulla töihin. Kukaan ei kysele, mikä on työmatkan mitta vaan oletetaan, että kun puoliso on kotona, ei ole oikeutta palkallisesti hoitaa lasta. Eli tapauksessasi voisit olla kotona, mutta palkkaa ei tule euroakaan tai sitten tulet töihin pariksi tunniksi ja saat niistä palkan.
Luepas miten asia on teidän TES:ssä. Meidän TES sanoo, että "Palkanmaksun edellytys muulle kuin yksinhuoltajalle on se, että molemmat huoltajat ovat ansiotyössä eikä toisella huoltajista ole ansiotyönsä ja työaikansa vuoksi mahdollisuutta järjestää hoitoa tai itse hoitaa lasta." Meidän TES:n mukaan siis töihin on mentävä kun toinen vanhempi tulee kotiin (eli voi hoitaa lasta) tai sitten tuo kyseinen aika, jolloin molemmat vanhemmat ovat kotona, on palkatonta.
Sinulla ei ole oikeutta olla pois töistä.
4, mies on nyt töissä, ei kotona. Siis olen kaksin kotona lapsen kanssa klo 17 asti. Nelkun mielestä mun siis pitäisi mennä töihin ja jättää lapsi yksin?
Kai sentään palkkaa saan ainakin ajalta klo 13-16, kun mies ei ole kotona, vaan töissä. Tosiasiassa mies on kotona vasta klo 17, mutta jos nuo ajat määritellään työaikojen mukaan. Onpas hankalaa...
ap
Kyllä, töihin on mentävä.
t. työoikeuteen erikoistuva juristi
Kai sinä olet jo pomollesi soittanut, että et ehdi normaaliin aikaan töihin? Jos myöhästyt ilmoittamatta, niin meillä ainakin saa varoituksen.
Niin.. Tilapäinen hoitovapaa on lapsen hoidon järjestämiseksi. Eli, kun mies tulee kotiin on lapsella hoitaja ja sinua ei siellä tarvita. Sinä menet siis töihin sitten vaikkakin vain muutamaksi tunniksi. Ainakin kvtessissä asia on hyvin yksinkertaisesti ilmaistu.
Voi hyvä 9, tietenkin olen ilmoittanut pomolle, peräti eilen.
Asia on mulle uusi, koska edellisen kerran vuosia sitten ollessani sairaan lapsen kanssa kotona olin yksinhuoltaja. Tästä johtuen en tiennyt asiasta.
Ajattelin vain kysyä täältä muiden kokemuksia ja tietoja asiasta.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:00"]
Voi hyvä 9, tietenkin olen ilmoittanut pomolle, peräti eilen.
Asia on mulle uusi, koska edellisen kerran vuosia sitten ollessani sairaan lapsen kanssa kotona olin yksinhuoltaja. Tästä johtuen en tiennyt asiasta.
Ajattelin vain kysyä täältä muiden kokemuksia ja tietoja asiasta.
ap
[/quote]
No pomo ei sitten kertonut, kuinka tehdään, menetkö töihin vai et? Omituista. Et kai sinä voi toimia niin kuin av:llä toimitaan vaan niin kuin sun työpaikalla, ja pomo varmaan kertoi siitä sinulle.
Mitäpä jos soitat omalle esimiehelle ja kysyt siltä....