Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla 2020 OFFICIAL

Vierailija
03.08.2020 |

Alkaa vasta syyskuussa. Miten maltan odottaa?? Muita jotka haluaisivat jo tietoa pareista?

Toivotaan, että tällä kaudella ei tapahdu mitään kamalan hullua vaan parit ovat aikuismaisesti käyttäytyviä ja fiksuja. Toivoahan aina saa, vai mitä?

Kommentit (18026)

Vierailija
12261/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensitreffit alttarilla Tommi

Onko kukaan miu sitä mieltä, että Tommi on enemmän homo kuin hetero?

Vierailija
12262/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Matti on kunnon mies. Tampereen Ilveksen kannattaja parhaasta päästä. Malliksi monelle muulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12263/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks ton miehen synttäreille tuli 2 naista kun piti tulla kavereita? Eikö hänellä ole mieskavereita? Vai oliko nää siskoja, veljen vaimoja? Siihen päälle vielä kansakoulunopettaja- tyylisesti soitettu "paljon onnea vaan" pianolla, niin jo oli lastenkutsut! Joku vaan tökki....

Eikö 37 ennemmin juhli jos juhlii miesten saunaillalla lasillisen kanssa? ( en suosittele tietenkään viinoittelua, mut tarkoitan yleisemmin näin?)

Tulipa tuonne vaikka itse paholainen, mitä se sinuun tai kehenkään muuhun kuuluu! Ja juokoot vaikka myrkkyä. Jokaisella on oikeus viettää ihan sellaiset synttärit kuin itse haluaa.

Vierailija
12264/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forecast kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä en hahmota, että miksi sanotaan että Janne ei puhu? Jannehan puhuu ja sanoittaa ajatuksiaan ja tunteitaan enemmän ja paremmin kameran edessä kuin yksikään toinen mies tällä kaudella, ellei peräti koko EA-historiassa. Jannen sanoissa on sata kertaa enemmän sisältöä kuin Katin, joka käyttää kyllä paljon sanoja mutta ei oikeastaan pääse ulos niistä yksistä ja samoista teemoista. Tyhjänpäiväistä jauhamista ja Jannen syyllistämistä.

Tämä. Janne puhuu sisällöllisesti itse asiassa enemmän kuin kukaan naisistakaan. Aivan huikea tyyppi! Kelpaisi kyllä minulle tuollainen mies. Siis noin yleisellä tasolla, itse olen tyytyväisesti kyllä naimisissa. :)

Janne puhuu kameroille jonkin verran, mutta se mitä Janne kertoo puheellaan, on itseasiassa vähäistä. Janne kuvailee tilanteita ja kertoo mitä on tapahtunut. Janne ei esimerkiksi monisyisesti kuvaile omia tunteitaan ja ajatuksiaan, ei erittele tuntemuksiaan ja ajatuksiaan toisistaan tai nimeä tunteitaan kovinkaan hyvin. Janne ilmeilee hyvin vähän ja ylireguloi tunnereaktioitaan. Tämä puheen laadullinen taso on aivan erilaista kuin mitä esimerkiksi Katilla on. Janne tulkitsee Katin ohjeita hyvin kirjaimellisesti. Esimerkiksi kun Kati sanoo "kaipaa omaa tilaa" niin Janne kokee sen niin että "ei saa koskea Katiin". Huomaatte, että tässä ajatus ei ole kovin monisyinen tai monitahoinen. Puheesta tulee kuva, että hän ei ymmärrä miksi Kati kaipaa tilaa eikä hän avaa ajatuksiaan siitä, mitä olettaa sen tarkoittavan tai mitä suhteessa on ehkä tapahtunut. Hän hämmästelee, että ei saa koskea nyt Katiin (lainkaan). (Huom: Kati tuskin on tarkoittanut että ei lainkaan saa koskea).  

Kati kertoo avoimesti kameralle, että nyt on tällaisia tuntemuksia, aiemmin oli tällaisia, hän nimeää tunteita, hän kertoo että "huomaan, että nousee tällaisia ajatuksia/murheita/tuntemuksia tästä tilanteesta". "Olen huomannut ajattelevani näin", "Huomaan, että Janne tekee näin ja se on hänen tapansa. Minä reagoin siihen näin ja huomaan, että se ei ole avuliasta tässä tilanteessa". Puheen laatu on aivan erilaista: toinen on sisäisiä tuntemuksia kuvailevaa ja huomaavaa, toinen (Janne) pääosin ulkoisia tilanteita kuvailevaa ja ulkoisia tilanteita sekä toisen puhetta yksinkertaistavaa. Tämä luonnollisesti synnyttää parisuhteessa epäsuhdan tilanteen, jossa toinen kokee jakavansa omaa sisäistä maailmaansa enemmän kuin toinen. Tämä ei ole oikein eikä väärin, mutta on selvä, että puheenlaatu on hyvin eri tasoista. t. Psykologi

Erittäin osuva analyysi ja olen samaa mieltä.

En sano, että Kati olisi täydellinen, mutta huomaan Jannessa piirteitä, mitkä itselleni iloisena, sosiaalisena ja liikunnallisena naisena olisivat olleet ns deal breakereita.

Janne on todella asia- ja ratkaisukeskeinen, kuten insinöörit usein ovat. Itse painotan keskusteluissani ihan erilaisia asioita, mitkä varmaan taas Jannelle näyttäytyvät olennaisina ja kiinnostavina. Kysehän ei ole viasta, vaan erilaisesta tavasta katsoa maailmaa. Janne voi olla vaan hiljaa ja tyytyväinen asioihin sillä perusteella, että ne ovat. Janne ei vaikuta sellaiselta hassuttelijalta, jonka kanssa saisi ajankohtaisista aiheista polveilevia keskusteluja.

Sitten taas esimerkiksi itse voisin kyllä kerran kohteliaisuudesta käydä kuuntelemassa, miten kumppanini kertoo louhoksista, mutta en minä siitä oikeasti olisi kiinnostunut tai haluaisi tietää lisää. En siis ole kovin tekninen ja ei kiinnosta monestakaan vastaavasta asiasta ihan yksityiskohtainen tieto, että miten toimii, kun en tarvitse sitä jokapäiväisessä elämässä. Lisäksi tuollainen on luennointia, ei mitään keskustelua. Aistin Katista samaa.

Vastaavasti Janne tuntui olevan epämukavuusalueella samalla tavalla Katin salilla, mikä taas voisi olla sellainen asia, minkä Kati mielellään jakaisi kumppanin kanssa, mutta Janne ei oikein ymmärrä sitä, vaikka kokeili. Ylipäätään en tunne kovin montaa reippaan liikunnallista tyyppiä, joille olisi super Ok, että toinen ei ole siitä yhtään kiinnostunut.

Janne menisi minulle nopeasti ”ihan kiva mutta ei ole sitä jotain” -kategoriaan, koska kokisin, että toisin suhteeseen kaiken ilon, energian ja keskustelun.

Vierailija
12265/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matti & Mira. Teki kipeää katsoa miten pari ajautui eroon kahden jakson aikana. Tämä harmittaa näistä eniten, koska pidin ja pidän yhä molemmista ja heissä oli potentiaalia. Mira on lämmin, söpö ja kaunis, Matti huomaavaisuuteen pyrkivä ja omaa kyllä varsin kivan ulkomuodon. Huolimatta lopputuloksesta, minusta molemmat olivat kyllä ihan hyvään pyrkiviä, mutta arkoja.

Matti on nyt saanut kovaa ryöpytystä tässä, mutta itse en näe hänessä mitään pelimiestä, vaan kokemattomuuden. Lopputulos toki on aika ruma, mutta en nyt demonisoisi Mattiakaan. Ajattelen, että homma olisi voinut mennä toisinkin ilman sitä Miran jatkuvaa vihjailua raskautumisesta, lapsista ja siitä tietynlaisesta käsikirjoituksesta joka hänellä tuntui olevan Matin varalle. Ohjelmaa tehtiin ehkä reilun kuukauden ajan, joten kokeneempaakin kaveria olisi voinut ahdistaa tuossa. Toivon näille kyllä vilpittömästi hyvää molemmille jatkoelämää ajatellen.

Olen samaa mieltä, että Matti vaikuttaa vain kokemattomalta, ei pahalta tai pelimieheltä. Ja Miralla oli valmis suunnitelma aviomiehen varalle, Matin tehtäväksi jäi pyristellä parhaansa mukaan ja kokemattomana ei saanut sanottua asioita siten kuin olisi kannattanut.

En siis syyttäisi kumpaakaan, tai syyttäisin yhtä paljon - miten vaan. Lopputulos olisi heidän kohdallaan voinut olla toisenkinlainen, heissä oli niin paljon samaa ja olivat ulkoisestikin match.

Suurimman osan Matin ryöpytyksestähän täällä on saanut aikaan tuo trolli (tai sairas ihminen), joka suoltaa ilkeyksiä Matista jatkuvalla syötöllä. Tämä ketju loppuisi lyhyeen, jos tästä ilmoittaisi ylläpidolle. Mitäpä tehtäisiin? Älkää edes ruokkiko häntä!

Tiia taas saapunut valkoisella ratsulla tumppu-Mattia puolustamaan. Menes vaikka rustaamaan Matille hakemusta Pippa Laukan ohjelmaan.

Vierailija
12266/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusin C-More-jakso katsottu ja äimistytty, tässä fiilikset:

Mira ja Matti:

Näköjään palstalla oltiin alusta saakka oikeassa; Matti on pelimies.

Itse en sitä nähnyt, vaan huomioin Matin mukavat puheet ja kehut sekä äärimmäisen tavallisen, keskivartalopyöreän, keski-ikäistyvän ulkonäkönsä ja kuvittelin, ettei sen näköinen ihminen muka voisi olla pelimies.

Enkä nähnyt mitään merkkejä pelimieheydestä, vaikka alusta saakka yritin sellaisia jaksoista etsiä.

Minun tutkani ei siis selvästikään toimi.

Liekö Matti sarjan historian ainoa käytökseltään klassinen eli vastuuton pelimies, vai onko ollut muita vastaavia?

Todella törkeän tempun kyllä teki, esitti aivan muuta kuin oli - eli tunsi ja ajatteli.

Miralle tsempit, hän oli yllättävän jämynä tässä jaksossa ja selvästi kyllästynyt epämääräisiin pelimiehiin.

Hyvä opetus kyllä tämä nyt itsellekin, ettei pelimies ole välttämättä mikään ulkonäköönsä panostava, tyylikäs komistus! Voi olla ihan vaan tuollainen tavallinen, vähän pyöreä Matti.

Juudit ja Tommi:

Yllätyin, että he suunnittelevat jatkavansa, koska olin saanut sen kuvan ettei Tommi haluaisi jatkaa.

Näissä nyt ei tullut sinänsä mitään ihmeellistä tässä jaksossa.

Kati ja Janne:

Alkaa rakoilla, ei ehkä kestä?

Ymmärrän sinänsä molempia, itse en jaksaisi päsmäriä enkä toisaalta puhumatonta saippuapalastakaan (puhumattomuus tekee ihmisestä helposti saippuan, eli ei saa otetta koska toinen ei anna itsestään oikein mitään).

Ovatkohan nämä kuitenkin eronneet, kun Matti ja Janne julkaisivat yhdessä kuvan jossa ovat baarissa?

Toki toi ei merkkaa mitään, mutta sopisi paremmin kuvioon tuollainen miesten baarireissu, jos molemmat olisivat eronneet eikä vain toinen heistä.

Emma ja Tuomas:

Ei mitään uutta, harmi homma heille.

Itse en taas nähnyt, että Matti olisi pelannut mitään. Halusi tutustua ja olla ystävällinen. Miran ollessa yllättynyt Matin ei-ehkä ei -akselista Matti kysyi Miralta, että miten niin et tiennyt. Siis, ei Matti ollut näyttänyt olemattomia suuria tunteita Miralle koko aikana.

Pyörrän äskeisen kommenttini. Kyllä Matin romanttiset eleet johtavat harhaan, jos toinen on ihastunut. Joku täällä myös kirjoitti, että viimeisillä viikoilla annatun huomenlahjan olisi Matti voinut jättää antamatta, kun kerran Matin tunteet eivät olleet kasvaneet viikkojen myötä.

Jotkut kirjoittivat alkuviikkoina, että Matin eleet ovat ujon ihastuneen miehen eleitä. Nyt jälkeenpäin tajuaa, että Matti halusi vain olla mukava ihminen, TV-ohjelmaan altistunut. Ei halunnut olla ikävä Miralle, mutta tyytyi osaansa TV-showssa, jota piti siis tärkeämpänä kuin Miran tunteita.

Matti oli ohjelmassa kenties tekemässä itsestään mainosta. Ainakin se välittyy jo toisesta jaksosta lähtien, että feikkaa ja mielistelee kameroille.

Mitähän tapahtunut ennen viimeistä tv-jaksoa. Siinä Matti paljasti itsestään tosi ikävän puolen. Koko ajan kiukuttelua, sellaista passiivisagressiivista kuittailua, ja vielä Miran ystävän edessä.

Minusta Matilla ja miralla on sama tilanne kuin kahdella muullakin parilla. Ei vaan lähtenyt kipinä syttymään. Tuomas ja Emma oikeastaan aloittivat kiukuttelulla koko suhteensa. Ja pilasivat sen heti alkuun. Tommi ja Juudit puolestaan hoitavat aikuismaisesti kaveritasolle jääneen suhteensa hitaasti loppuunsa.

Vierailija
12267/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensitreffit alttarilla Tommi

Onko kukaan miu sitä mieltä, että Tommi on enemmän homo kuin hetero?

Eipä sillä nyt ole merkitystä mitä mieltä me olemme. Jos sinä olet kiinnostunut Tommista, niin ota ihmeessä yhteyttä häneen.

Vierailija
12268/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas ymmärrä tätä ulkonäön ylikorostamista tässä läheisyysasiassa. Kukaanhan osallistujista ei ole mikään susiruma tai toisaalta mallikaan, vaan aika tavallisia ihmisiä.

Mietin taas omien kokemusteni kautta, itse olen harrastanut seksiä todella erilaisten (ulkonäöllisesti) ihmisten kanssa eikä se ulkonäkö ole koskaan ollut mikään issue. Eikä edes mikään kemiakaan, on ollut kaverillista menoa ja vaikkapa juhlien jatkoilla päädytty sänkyyn, on ollut yhden illan tuttavaa, on ollut selkeää parisuhdemateriaalia, jopa yksi työkaveri jonka kanssa hyvin viralliset välit. Ja ei, ei minulla ole mitään edes montaa kymmentä seksikumppaneita, jos tästä sellaisen kuvan saa.

Eli omasta mielestäni seksiä voi harrastaa aika lailla kaikenlaisten ihmisten kanssa, sen sijaan parisuhteeseen vaaditaan jo enemmän.

Vierailija
12269/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miraa ja Mattia on ollut ikävä seurata, ehkä osittain siksi, että olen itse ollut vähän samantapaisessa suhteessa enkä ihan syytön huonoon lopputulemaan :) Molemmat puhuvat toistensa ohi ja keskustelu on pintapuolista ja molemmat pitävät kiinni tiukasti omista näkökannoistaan. Matin parin viime jakson käytös on ollut ala-arvoista miesvauvan kiukuttelua. Miralla oli käsikirjoitus valmiina ja kuten moni muukin on todennut, EA:n kuvausaika on kuitenkin sen verran lyhyt, että noiden parien pitäisi kuitenkin antaa toisilleen aikaa ja tilaa. Mira kommentoi cmoren uusimmassa jaksossa, että hänen olisi pitänyt vaatia - siis vaatia- Matilta aiemmin ratkaisuja. Jos suhde on tuore ja vähän horjuva esimerkiksi vetovoiman suhteen, miksi pitää vaatia ratkaisuja? Todennäköisesti vaatiminen ajaa toisen nurkkaan, mutta tilan antaminen ja ajan kuluminen saattaa johtaa toisenlaiseen lopputulemaan.  Mira ja Matti olisivat saattaneet olla ihan hyvä pari, jos he olisivat vaikka tutustuneet työpaikalla pikku hiljaa, mutta EA-konsepti oli heille huono. 

Vierailija
12270/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko täällä oikeasti joku, että meille näytetään kaikki mitä Janne puhuu?

Vierailija
12271/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en taas ymmärrä tätä ulkonäön ylikorostamista tässä läheisyysasiassa. Kukaanhan osallistujista ei ole mikään susiruma tai toisaalta mallikaan, vaan aika tavallisia ihmisiä.

Mietin taas omien kokemusteni kautta, itse olen harrastanut seksiä todella erilaisten (ulkonäöllisesti) ihmisten kanssa eikä se ulkonäkö ole koskaan ollut mikään issue. Eikä edes mikään kemiakaan, on ollut kaverillista menoa ja vaikkapa juhlien jatkoilla päädytty sänkyyn, on ollut yhden illan tuttavaa, on ollut selkeää parisuhdemateriaalia, jopa yksi työkaveri jonka kanssa hyvin viralliset välit. Ja ei, ei minulla ole mitään edes montaa kymmentä seksikumppaneita, jos tästä sellaisen kuvan saa.

Eli omasta mielestäni seksiä voi harrastaa aika lailla kaikenlaisten ihmisten kanssa, sen sijaan parisuhteeseen vaaditaan jo enemmän.

En yhtään ihmettele sitä, ettet sinä ymmärrä. Seksiä kenen kanssa vain, tuolla tavalla hyvin menettää läheisyys merkityksensä. Tai ehkä ajattelet sen sitten harjoitteluna, kjeh kjeh kjeh!

Vierailija
12272/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmassa näytetään mitä ohjelmassa näytetään, osallistujien itsensä kertomana. Miksi he kertoisivat sellaisia asioita, joita eivät itse tarkoittaisi?

Vierailija
12273/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmassa näytetään mitä ohjelmassa näytetään, osallistujien itsensä kertomana. Miksi he kertoisivat sellaisia asioita, joita eivät itse tarkoittaisi?

"Janne puhuu kameroille jonkin verran, mutta se mitä Janne kertoo puheellaan, on itseasiassa vähäistä."

Vierailija
12274/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Janne puhuu kameroille jonkin verran, mutta se mitä Janne kertoo puheellaan, on itseasiassa vähäistä."

Osuva tulkinta. Pitää paikkansa.

Vierailija
12275/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ammattilainen nämä parit on valinnut? Tuntuu, että yksikään pari ei mätsää ollenkaan.

Tuomas & Emma: Ei oikeastaan mitään sanottavaa, pieleen meni.

Tommi & Juudit: Juudit yrittää, Tommi on kohtelias, mutta häntä ei kiinnosta aidosti. Se läheisyys ja koskettelukin, mitä parilla on, on jotenkin teennäistä. 

Matti & Mira: Miralla liian suuret toiveet ohjelman suhteen ja Matti ollut alusta alkaen hyvin varautunut. Mira ei vaan kiinnostanut häntä ja homma meni alusta alkaen pieleen. Se läheisyys ja koskettelukin on ollut sellaista hermostunutta taputtelua. Selvästi haluavat eri asioita lähitulevaisuudelta.

Janne & Kati: Ei vaan mätsää. Alkuhuuma ohi ja homma on taputeltu. Molemmat kuitenkin näennäisesti yrittävät, vaikka koko ajan näkee, että kiusallista on. Mielestäni suurin ongelma on se, että Janne ei ole persoonaltaan sellainen mies, jonka Kati haluaa/tarvitsee rinnalleen. Tämä on johtanut siihen, että Kati yrittää muuttaa Jannen käytöstä ja luonnetta. Ja surullista kyllä, Janne on lähtenyt tähän mukaan ja yrittää Katin mieliksi olla joku sellainen, jota hän ei aidosti ole.

Vierailija
12276/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ammattilainen nämä parit on valinnut? Tuntuu, että yksikään pari ei mätsää ollenkaan.

Tuomas & Emma: Ei oikeastaan mitään sanottavaa, pieleen meni.

Tommi & Juudit: Juudit yrittää, Tommi on kohtelias, mutta häntä ei kiinnosta aidosti. Se läheisyys ja koskettelukin, mitä parilla on, on jotenkin teennäistä. 

Matti & Mira: Miralla liian suuret toiveet ohjelman suhteen ja Matti ollut alusta alkaen hyvin varautunut. Mira ei vaan kiinnostanut häntä ja homma meni alusta alkaen pieleen. Se läheisyys ja koskettelukin on ollut sellaista hermostunutta taputtelua. Selvästi haluavat eri asioita lähitulevaisuudelta.

Janne & Kati: Ei vaan mätsää. Alkuhuuma ohi ja homma on taputeltu. Molemmat kuitenkin näennäisesti yrittävät, vaikka koko ajan näkee, että kiusallista on. Mielestäni suurin ongelma on se, että Janne ei ole persoonaltaan sellainen mies, jonka Kati haluaa/tarvitsee rinnalleen. Tämä on johtanut siihen, että Kati yrittää muuttaa Jannen käytöstä ja luonnetta. Ja surullista kyllä, Janne on lähtenyt tähän mukaan ja yrittää Katin mieliksi olla joku sellainen, jota hän ei aidosti ole.

Olet väärässä.

Kaikki parit hyviä mätsejä. Ainoastaan Kati ja Janne toisilleen huonosti sopivia. Huvittavaa, että he olivatkin ainoa pari jolla homma lähti kunnolla käyntiin. Muut parit loistavasti toisilleen sopivia paperilla. Ei vaan natsannut.

Vierailija
12277/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin on heppoiset neuvot kolmatta kertaa aviossa olevalla papilla, ja niin ikään toisella parisuhdekouluttajalla ero takanaan.  

Eronneilla on paremmat edellytykset auttaa muita. Varsinkin jos se viimeinen liitto on onnistunut. Ovat joutuneet tosissaan pohtimaan asioita ja käymään monenlaista tunnekirjoa itse läpi. Ihminen ilman sanottavia vaikeuksia ei osaa asettua suuria vaikeuksia kohdanneen asemaan. Siksi meillä on paljon ns. vertaistukityhmiä monissa asioissa (päihteet, sairaudet, sururyhmät, eroryhmät, mutta myös esim. yrittäjät, urheilijat, eri alojen ammattilaiset jne).

Vaikeuskerroin on vain niin suuri. On mukana ollut ihan "oikeita" psykologejakin, mutta ei se jälki sen parempaa ole ollut.

Ohjelmasta sen verran, etteivät ne kamerat koko ajan ole kuvaamassa ja kuvatustakin näytetään vain pieni osa.

ps. "autismin kirjosta" , johon aspergerkin kuuluu, näyttää tulleen uusi muotidiagnoosi. Edellinen oli narsismi. Täysin päättömiä ja ilman mitään perusteita tehtyjä päätelmiä ihmisistä, joista kommentoija ei pidä. Ne oikeat diagnoosit ovat vaikeita ammattilaisillekin ja monesti pitkän tarkkailun seurauksia. Kellään osallistujista ei ole autismin piirteitä eikä narsismin. Veikkaan, että nämä kyökkipsykologit eivät koskaan ole olleet tekemisissä oikeiden autistien kanssa. Minä olen.

Vierailija
12278/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forecast kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä en hahmota, että miksi sanotaan että Janne ei puhu? Jannehan puhuu ja sanoittaa ajatuksiaan ja tunteitaan enemmän ja paremmin kameran edessä kuin yksikään toinen mies tällä kaudella, ellei peräti koko EA-historiassa. Jannen sanoissa on sata kertaa enemmän sisältöä kuin Katin, joka käyttää kyllä paljon sanoja mutta ei oikeastaan pääse ulos niistä yksistä ja samoista teemoista. Tyhjänpäiväistä jauhamista ja Jannen syyllistämistä.

Tämä. Janne puhuu sisällöllisesti itse asiassa enemmän kuin kukaan naisistakaan. Aivan huikea tyyppi! Kelpaisi kyllä minulle tuollainen mies. Siis noin yleisellä tasolla, itse olen tyytyväisesti kyllä naimisissa. :)

Janne puhuu kameroille jonkin verran, mutta se mitä Janne kertoo puheellaan, on itseasiassa vähäistä. Janne kuvailee tilanteita ja kertoo mitä on tapahtunut. Janne ei esimerkiksi monisyisesti kuvaile omia tunteitaan ja ajatuksiaan, ei erittele tuntemuksiaan ja ajatuksiaan toisistaan tai nimeä tunteitaan kovinkaan hyvin. Janne ilmeilee hyvin vähän ja ylireguloi tunnereaktioitaan. Tämä puheen laadullinen taso on aivan erilaista kuin mitä esimerkiksi Katilla on. Janne tulkitsee Katin ohjeita hyvin kirjaimellisesti. Esimerkiksi kun Kati sanoo "kaipaa omaa tilaa" niin Janne kokee sen niin että "ei saa koskea Katiin". Huomaatte, että tässä ajatus ei ole kovin monisyinen tai monitahoinen. Puheesta tulee kuva, että hän ei ymmärrä miksi Kati kaipaa tilaa eikä hän avaa ajatuksiaan siitä, mitä olettaa sen tarkoittavan tai mitä suhteessa on ehkä tapahtunut. Hän hämmästelee, että ei saa koskea nyt Katiin (lainkaan). (Huom: Kati tuskin on tarkoittanut että ei lainkaan saa koskea).  

Kati kertoo avoimesti kameralle, että nyt on tällaisia tuntemuksia, aiemmin oli tällaisia, hän nimeää tunteita, hän kertoo että "huomaan, että nousee tällaisia ajatuksia/murheita/tuntemuksia tästä tilanteesta". "Olen huomannut ajattelevani näin", "Huomaan, että Janne tekee näin ja se on hänen tapansa. Minä reagoin siihen näin ja huomaan, että se ei ole avuliasta tässä tilanteessa". Puheen laatu on aivan erilaista: toinen on sisäisiä tuntemuksia kuvailevaa ja huomaavaa, toinen (Janne) pääosin ulkoisia tilanteita kuvailevaa ja ulkoisia tilanteita sekä toisen puhetta yksinkertaistavaa. Tämä luonnollisesti synnyttää parisuhteessa epäsuhdan tilanteen, jossa toinen kokee jakavansa omaa sisäistä maailmaansa enemmän kuin toinen. Tämä ei ole oikein eikä väärin, mutta on selvä, että puheenlaatu on hyvin eri tasoista. t. Psykologi

Heh, kommenttia lukiessa ajattelin, että aivan varmasti kysyn kirjoittajalta eli sinulta onko sinulla psykologin vai kielitieteilijän koulutus. Vastasitkin pyytämättä :)

Minä ajattelen ehkä samalla tavalla kuin Kati, että pyrkimys läheisyyteen silloin kun henkisen läheisyyden vaatimukset eivät täyty, on ärsyttävää. Jos fyysinen kemia on vahva, silloin henkisen puolen voi hetkeksi ohittaa. Häissä pelattiin vielä vahvasti mielikuvilla ja siksi meno oli erilaista kuin nyt. 

Vierailija
12279/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että normaalielämässä joistakin olisi tullutkin hyvä pari. Kun ajattelen tuota jatkuvaa kameroiden ja ennelta järjestettyä ohjelmaa voi olla tosi raskasta ja ahdistavaa. Jokaisen tapahtuman aikana ja välissä sitä tapahtumien kertaamista suhteen analysointia. Huh. Onko ihmekään jos on pinna kireellä tai lausuu jotain huolimattomasti ilman suurempaa tarkoitusta. Tosi ärsyttävää oli nyt ohjelman lopussa se, että Judith parista oli ääni:"seisoo" . Tarpeetonta läheisyydettömyyden korostamista.

Minua on jotenkin alkanut säälittää pareja ja sitä millainen julkisuudenkuva heistä nyt piirtyy.

Vierailija
12280/18026 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jeesusonherra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että Katin ja Jannen puhumis ongelma ei oikein välity televisio ruudun kautta. Tosiaan, vaikuttaa näin katsojalta siltä että Janne puhuu kyllä mutta ei jauha turhanpäiväistä sontaa.

Elikkä vääristääkö kamerat vaan asiaa, eli puhuu paljon enemmän kameroiden edessä ja niiden ulkopuolella ei juurikaan?

Vai onko koko ongelma enemmänkin vain Katin omassa päässä? Haluaisi tietää jatkuvasti mitä toinen ajattelee? Sehän ei ole mahdollista ja jokaisella on oikeus omiin yksityisiin ajatuksiinsa.

Kyllä televisiosta näkee sen ongelman. Eivät koe aitoa yhteyttä, koska heidän ajattelunsa kulkevat hyvin eri tasoilla. Ja rytmi ilmaista itseään on täysin toisenlainen. Siksi keskustelusta on tullut ongelma.

Janne puhui nyt enemmän kun olivat hänen kotikulmillaan ja puheenaihetta silloin riitti. Hänhän sanoi itsekin, että hänellä on joskus vaikea löytää puhumista. Nyt tässä puheenaiheet olivat turvallisia ja Janne oli se joka "tiesi" enemmän. Mutta jokainenhan ymmärtää, kuinka helppoa on tässä tilanteessa puhua: esitellä omaa tuttua lapsuunpaikkakuntaansa ja kumppanille uusia paikkoja. Tätä tilannetta ei voi verrata kotiarkeen ja siinä esilletuleviin puhumistilanteisiin. Joissa Kati turhautuu ilmeisesti.

Keskustelunrytmi on todella tärkeä sujuvassa kommunikoinnissa.

Jos täytyy odotella toisen vastausta pitkään, saati vastausta ei tule niin se turhauttaa. Liian nopeaankin puhuen toinen jää kärryiltä.

Muistan jo kouluaikana kun joku oli hidas puhuja tai lukija niin oli kyllä tuskallista ja ajatus alkoi pakostakin harhailemaan. Asia meni helposti sitten ohi korvien kun itse oli jo ehtinyt ajatella muita asioita sillä aikaa. Olen itse nopea.

Samoin on puhumista ja puhumista. On eri pohtia sisäisiä asioita tai tuntemuksia kuin puhua jostain ulkoisista asioista. Monelle riittää, ihme kyllä, miltei pelkän ulkoisen puhuminen. Mutta täytyy myös ymmärtää, että kaikille se ei riitä.

Tietenkään suotavaa ei koko aika ole puhua vain jompaa kumpaa. Sopivassa määrin kumpaakin sorttia niin syntyy hyvää keskustelua ja kommunikointia. Ja molemmille sopivaan rytmiin ja tahtiin.

Ketju on lukittu.