Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen miten voitan muut nopeasti ja miten olen aina ensimmäinen kaikessa.
Siihen tähtään ja sillä tavoin havainnoin maailmaani joka on minun maailmani.
Donald Trump on kai henkinen sankarisi.
Mä ikään kuin nään syvemmälle. Nään ihmisten tarkoitusperät, heikkoudet, epävarmuudet, kipeät asiat ja ilot. Havainnoin pienetkin vivahteet ja mikroilmeet. Havainnoin ympäristön tunnetilat suurissakin joukoissa.
Tunnistan hiljaiset signaalit maailman tilasta ja tsloiden käänteistä. Ymmärrän kaiken kompleksisuuden. Nään suuret kokonaisuudet, mutta myös yksityiskohdat. Lapsena lempiaineeni oli historia, koska näin historian tapahtumat päässäni elävänä ja ymmärsin helposti eri asioiden syyt ja seuraukset. Historia toistaa itseään, koska ihminen muuttuu niin hitaasti. Mulla on valokuva muisti ja nään matemaattiset pulmat neliulotteisina mielessäni. Olen utelias ja haen jatkuvasti tietoa eri aiheista.
Muiden seurassa on usein raskasta. Monikaan ei aina ymmärrä, mitä tarkoitan tai pysy mukana. Aiheet, mitkä muita kiinnostaa on minusta hyvin tylsiä. Turhan päiväiset keskustelut saa mut apaattisiksi. Yllätän muut terävillä havainnoilla tai sillä, että osaan ns. ennustaa tulevaa. Jotkut loukkaantuu siitä, etten näe ja kunnioita hierarkioita, ymmärrä henkilöpalvontaa tai pidä rahaa ja jotain titteliä mitenkään tärkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Älykkyys" on yliarvostettua. Paljon tärkeämpiä ominaisuuksia on avoimuus, itsetuntemus, velvollisuuden- ja vastuuntunto, moraali, jne. Näistä muodostuu ihmisen "asenne", joka vie usein paljon pitemmälle kuin pelkkä älykkyys. Itse ainakin arvostan paljon enemmän henkilöä, joka pyrkii tekemään mahdollisimman hyvin sen, mitä on tekemässä ja tunnistaa omat rajansa ja puutteensa arvostaen kuitenkin itseään ja tekemisiään, kuin älykästä ja ylimielistä henkilöä, joka vain kylvää negatiivisuutta ympärilleen huonolla asenteellaan. Lisäksi hyvä ja terve itsetunto auttaa yleensä monissa tilanteissa paremmin kuin pelkkä "älykkyys".
Miksi liitä älykkyyteen automaattisesti negatiivisia ominaisuuksia? Älykäs on todennäköisemmin myös "asenteeltaan" ja muillakin tavoin positiivisemmin orientoitunut kuin vähemmän älykäs. Hyvät ominaisuudet tuppaavat kumuloitumaan.
Totta. Älykkäät ovat keskimäärin myös paremman näköisiä/kauniimpia, kuin vähemmän älykkäät ihmiset.
Tuokin on jokseenkin älytön yleistys.
Ihan on tutkittua tietoa... Yleensähän on kuviteltu, että kauneus ja älykkyys ei sovi yhteen, mutta tutkimusten perusteella fyysisellä symmetrialla ja älykkyydellä on selvä positiivinen korrelaatio. Samat ominaisuudet vaikuttavat siis molempiin. Ei ole siis oma mielipide, vaan tutkittua tietoa. Kauneus itsessään on tietysti kulttuurisidonnainen asia, mutta yleensä kauneuskäsitykset näyttävät liittyvän kasvojen symmetrisyyteen.
hm... käyttääkö todella älykäs henkilö aikaansa palstailemalla vauva.fin sivuilla?
Teen jatkuvaa observointia, tarkoituksena tunnistaa että mistä saisi p illua.
Älykkään ihmisen tunnistaa usein huumorintajusta...
Muutenkin täällä moni käsittää älykkyyden olevan jotain kirjaälykkyyttä eli puhutaan hienoilla termeillä ulkoa opeteltuja asioita. Jokainenhan voi niitä toistella papukaijan tavoin. Ei siihen erityistä älykkyyttä tarvita. Älykäs ihminen osaa puhua selkeästi ja loogisesti, ei yleensä pyri pönkittämään itseään sivistyssanajargonialla, ja osaa sopeuttaa oman tapansa puhua ympärillä oleviin ihmisiin.
Älykäs ihminen pystyy yleensä myös sopeutumaan hyvin muutoksiin.
Varsinaista eroa havainnoinnissa on tietysti vaikea määritellä, koska kukaan ei voi tietää toisten tapaa havainnoida maailmaa. Olemme muutenkin täysin omien havaintojemme vankeja, jotka eivät voi millään tavoin olla objektiivisia tai riippumattomia omista käsityksistämme.
Älykäs ei ota elämää liian vakavasti, pyrkii tekemään lähinnä itselle mieluisia ja merkityksellisiä asioita.
En ole varma, olenko riittävän älykäs vastaamaan, kun ei ole varsinaista todistetta älykkyydestä. Mensan nettitestistä saan tulokseksi älykkyyosamäärän, joka riittäisi Mensan jäsenyyteen, mutta nettitestihän ei ole sama asia kuin oikea testitilaisuus.
En ole mitenkään matemaattisesti suuntautunut ihminen, ja elämääni ovat vaikeuttaneet jo lapsena alkaneet mielenterveysongelmat, joten en edusta stereotyyppistä neropattia.
Oman ajattelun erityispiirteitä on tietysti vaikea selittää, kun ei voi tietää, miten muut maailman kokevat. Näen yhteyksiä joka paikassa. Olen voimakkaasti visuaalinen ihminen, joten kaikkialla näkökentässäni on jatkuvasti virikkeitä, joiden pohtimiseen voin uppoutua.
Hahmotan maailman kokonaisuuksina, joiden eri osat ovat eri tavoin tasapainossa. Ihmisillä, ilmiöillä jne. on tarkastelunäkökulman mukaan erilaisia ominaisuuksia, joissa on aste-eroja, joiden seurauksena syntyy yksilöllinen kokonaisuus. Kuulostaapa muuten liiba-laabalta, kun näitä selitän. :D
En tyrmää uusia asioita suorilta käsin ja kuuntelen, millaisia argumentteja aiheesta esitetään. Jos aiheen puolesta tulee pelkkiä retorisia argumentteja ja suoranaisia argumentaatiovirheitä, en pysty ottamaan aihetta kovin tosissani. Etsin mielelläni tietoa asioista eri lähteistä, vertailen tietoja keskenään, arvioin tietojen luotettavuutta ja pyrin muodostamaan kokonaiskuvan. Olen huomannut, että kaikkien kanssa ei onnistu keskustelu tällä tasolla. Tämä on minulle omalla tavallaan viihdettä ja eräänlaista peliä. Älylliset virikkeet eivät kuitenkaan todellakaan ole ainoaa viihdettäni, vaan nollaan aivojani mielelläni myös kaikenlaisella hömpällä.
Vierailija kirjoitti:
hm... käyttääkö todella älykäs henkilö aikaansa palstailemalla vauva.fin sivuilla?
Kyllä. Tämähän on erittäin viihdyttävä paikka nollata aivot välillä :D. Toinen suosikki on hullut realityt.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, olenko riittävän älykäs vastaamaan, kun ei ole varsinaista todistetta älykkyydestä. Mensan nettitestistä saan tulokseksi älykkyyosamäärän, joka riittäisi Mensan jäsenyyteen, mutta nettitestihän ei ole sama asia kuin oikea testitilaisuus.
En ole mitenkään matemaattisesti suuntautunut ihminen, ja elämääni ovat vaikeuttaneet jo lapsena alkaneet mielenterveysongelmat, joten en edusta stereotyyppistä neropattia.
Oman ajattelun erityispiirteitä on tietysti vaikea selittää, kun ei voi tietää, miten muut maailman kokevat. Näen yhteyksiä joka paikassa. Olen voimakkaasti visuaalinen ihminen, joten kaikkialla näkökentässäni on jatkuvasti virikkeitä, joiden pohtimiseen voin uppoutua.
Hahmotan maailman kokonaisuuksina, joiden eri osat ovat eri tavoin tasapainossa. Ihmisillä, ilmiöillä jne. on tarkastelunäkökulman mukaan erilaisia ominaisuuksia, joissa on aste-eroja, joiden seurauksena syntyy yksilöllinen kokonaisuus. Kuulostaapa muuten liiba-laabalta, kun näitä selitän. :D
En tyrmää uusia asioita suorilta käsin ja kuuntelen, millaisia argumentteja aiheesta esitetään. Jos aiheen puolesta tulee pelkkiä retorisia argumentteja ja suoranaisia argumentaatiovirheitä, en pysty ottamaan aihetta kovin tosissani. Etsin mielelläni tietoa asioista eri lähteistä, vertailen tietoja keskenään, arvioin tietojen luotettavuutta ja pyrin muodostamaan kokonaiskuvan. Olen huomannut, että kaikkien kanssa ei onnistu keskustelu tällä tasolla. Tämä on minulle omalla tavallaan viihdettä ja eräänlaista peliä. Älylliset virikkeet eivät kuitenkaan todellakaan ole ainoaa viihdettäni, vaan nollaan aivojani mielelläni myös kaikenlaisella hömpällä.
Ei kai mielenterveysongelmat ole mitenkään ristiriidassa korkean älykkyyden kanssa. Muuten samaistuin paljon tekstiisi :).
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on paljon pähkinöitä ratkaistavaksi, todellisia ja hypoteettisia. Palsta on mielenkiintoinen ikkuna tosenlaiseen arkeen ja todellisuuteen.
Lisäksi koska välillä itsellä ei riitä sosiaalinen lukutaito, voi kysyä galluppityyppisesti, että miltä oma tilanne näyttää normi-ihmisen silmissä. Puutteensa kullakin, itse olen turhan suoraviivainen.
siten että pieraisen kaasuaallon ja tarkastelen tuntoelimillä kaasuaallon kaikuja ja sen jälkeen teen päätelmiä todellisuuden tilasta ylivertaisilla aivoillani :|
Vierailija kirjoitti:
Ei-älykkään tunnistaa tuon kysymyksen esittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa miksi ei viettäisi? Pitäisi lukea koko ajan vaan tietosanakirjoja ja katsoa uutisia?
Minua kiinnostaa ihmiset ja heidän ajattelutapa. Tämä palsta on aika raskas paikka, mutta silti välillä käyn lukemassa mistä ihmiset nyt keskustelevat.
Vierailija kirjoitti:
Mä ikään kuin nään syvemmälle. Nään ihmisten tarkoitusperät, heikkoudet, epävarmuudet, kipeät asiat ja ilot. Havainnoin pienetkin vivahteet ja mikroilmeet. Havainnoin ympäristön tunnetilat suurissakin joukoissa.
Tunnistan hiljaiset signaalit maailman tilasta ja tsloiden käänteistä. Ymmärrän kaiken kompleksisuuden. Nään suuret kokonaisuudet, mutta myös yksityiskohdat. Lapsena lempiaineeni oli historia, koska näin historian tapahtumat päässäni elävänä ja ymmärsin helposti eri asioiden syyt ja seuraukset. Historia toistaa itseään, koska ihminen muuttuu niin hitaasti. Mulla on valokuva muisti ja nään matemaattiset pulmat neliulotteisina mielessäni. Olen utelias ja haen jatkuvasti tietoa eri aiheista.
Muiden seurassa on usein raskasta. Monikaan ei aina ymmärrä, mitä tarkoitan tai pysy mukana. Aiheet, mitkä muita kiinnostaa on minusta hyvin tylsiä. Turhan päiväiset keskustelut saa mut apaattisiksi. Yllätän muut terävillä havainnoilla tai sillä, että osaan ns. ennustaa tulevaa. Jotkut loukkaantuu siitä, etten näe ja kunnioita hierarkioita, ymmärrä henkilöpalvontaa tai pidä rahaa ja jotain titteliä mitenkään tärkeänä.
Jos sä näät tosiaan noin kuin oikea oraakkeli niin mitä kristallipallosi näyttää. Kannattaako ostaa enää kultaa hopeaa ja bitkoinia? Vai jatkuuko fiatsysteemi.
Miten hoitaisit koronakriisin ja mikä se kriisi pohjimmiltaan siinä sinun 4d hahmotuksellasi on. ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä näät tosiaan noin kuin oikea oraakkeli niin mitä kristallipallosi näyttää. Kannattaako ostaa enää kultaa hopeaa ja bitkoinia? Vai jatkuuko fiatsysteemi.
Miten hoitaisit koronakriisin ja mikä se kriisi pohjimmiltaan siinä sinun 4d hahmotuksellasi on. ?
Olen sen verran älykäs, että tiedän, etten olen mikään oraakkeli. Kulta on tilastollisesti kannattanut melkein aina, bitcoinit ja muut kryptovaluitat vain harvoin ja harvoille. Koronakriisi on ylimitoitettu hysteria. Muihin tauteihin kuolee enemmän, mutta niistä ei ole saatu aikaan samaa hysteriaa. Mieti vaikka keuhkosyäpää, mutta tupakkaa myydään silti tai alkoholin aiheuttamia tauteja tai sokerin.
Varaudun elämässäni eteen tuleviin asioihin ennakolta, suunnittelen asioita etukäteen. Teen sellaisia valintoja elämässäni, jotka edes auttavat hyvinvointiani. Ihmettelen taas niitä ihmisiä, jotka tekevät tietoisesti huonoja valintoja ja valittavat niistä jälkikäteen. Uskallan heittäytyä uusiin asioihin, olen ennakkoluuloton. Uskon, että meissä kaikissa on hyvää, vaikka se ei heti päälle päin näkyisi.
Olen nopeatempoinen ja analyttiinen, usein jo valmis tehtävissä, kun toiset vasta aloittavat.
Olen lähdeviisas, enkä usko yhteen totuuteen.
Mä olen masentunut kyyninen paska. Ahdistaa ihmisten tyhmyys ja se, miten tuhotaan maapalloa ja materia menee kaiken edelle.
Muutamia huomioita keskustelusta:
- monella tuntuu olevan ongelmia keskittymisen kanssa, jatkuva ajatustulva ei ole normaalia älykkäälläkään vaan kyllä älykkäänkin tulee pystyä hiljentämään ylimääräiset ajatusketjut kun tarve vaatii.
- moni tuntuu olevan myös hyvin epäsosiaalinen persoona, haluaisin kuulla oliko näin jo lapsena vai onko tuo piirre vahvistunut aikuisena.
On toki luonnollista kokea yksinäisyyttä jos ei "kykene alentumaan muiden tasolle" mutta itse en koe höpötysjuttuja alentumisena vaan ihan normaalina sosiaalisena kanssakäyntinä. Mielestäni älykäs osaa valita juttunsa seuransa mukaan, jos on niin epäsosiaalinen ettei kestä muiden seuraa niin kuulostaa minun korvaani omituiselta, voisi olla hyvä selvittää syitä siihen.
Huomaan asioita joita muut eivät, useimmiten siitä seuraa vaan tuskaa. Esim pääkaupunkiseudulla noin 40% t oimeentulotuen saajista on u lkomaa laisia. P ersuja kiinnostaa vain tämän asian esilletuonti ja vastapuolta vain sen hyssyttely. Kukaan ei ajattele näitä ihmisiä jotka ovat erittäin huonossa asemassa. Jos v iher vas emmisto olisi oikeasti m amujen puolella niin heidän pitäisi nostaa tämä asia tapetille yrittää korjata se.
Taloyhtiön kokouksissa huomaan heti jos jokin ehdotus on laiton, muilla ei näytä tällaiset asiat aiheuttavan liikettä aivosoluissa.
Livekokouksissa usein typerimmät ihmiset ovat eniten äänessä, puhuvat niin paljon itsestäänselvyyksiä etteivät oikeasti viisaammat pääse ääneen ollenkaan. Nyt korona-aikana lisääntynyt chattien käyttö on onneksi parantanut viisaampien asemaa, typerykset eivät pysty floodaamaan fiksujen kommentteja allensa.
Yleinen ongelma on myös keskustelujen pintapuolisuus, ajankohtaisista asioista puhutaan otsikkotasolla, jos fiksumpi yrittää alkaa keskustella asiasta syvemmin, typerykset kääntävät keskustelun jo seuraavaan aiheeseen. Usein nämä typerykset ovat korkeakoulutettuja, jotka ilmeisesti haluavat osoittaa olevansa kiinnostuneita ns sivistyneistä aiheista, vaikka todellisuudessa salkkarit kiinnostaa enemmän.
Siinäpä jotain.
Katselen paljon kaikkea ympärilläni, huomaan ihmisistä todella paljon asioita, vain tarkkailemalla. Työympäristö on hyvä siihen.