Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkalaukut ja vaunut bussissa, kumpi väistää ?

Vierailija
09.07.2013 |

Nyt kesällä kun moni matkustaa isojen matkatavaroiden kanssa julkisilla olisi kiva kuulla yleinen mielipide tai ihan oikea sääntö, miten matkalaukkujen kanssa tulisi toimia bussissa?

Itse matkustin Hkl bussilla  keskutaan,kun näin seuraavan tapauksien. Bussiin nousi turisti  matkalaukkunsa kanssa, ja hän asettui ns vaunupaikalle  istumaan kantamuksineen. Myöhemmin bussiin nousi  isä matkarattaineen, joka asettuivat samaan välikköön.  Jonkin  pysäkin päästä kytiin nousu taas isä+ rattaat. Nyt bussiin nouseva isä sanoi turistille, ettei hänen vaununsa mahdu bussin  ja tämän tulisi siirtyä.  Turisti nousu seisomaan ja siirsi matkalaukun poikittain vaunuväliikköön  ja osoitti että mahtuisvat  näin kaikki kolme vaunuvälikköön.

Uusi isä työnsi rattaa, niin kiinni matkalaukkuun kun sai, mutta jäi hieman välikön  eteen  osin käytäväle. Siinä sitten matkustivat looppumatkan  kestustaan. 

Päätepysäkillä tämä isä alkoi kutenkin sättiä ulkolaista naista, miten moukkamainen hän on ollut. Ja kuinka kyseinen paikka on varattu vaunuille ja ryörätuolille kuten sinä oleva kuvakin esittää.

Itseni tämä jäi vaivaamaan. Mikäköhän on oikea tapa toimia? 

Itse matkustan  harvoin  rattaiden kanssa, Olen  ajatellut, että bussiin noustaa jos on tilaa. Hkl. oppaassa matkatavaiden kulettamisesta ei mainita tarkemmin erikseen. Niitä voi kuljettaa ( kuten myös vaunuja / rattaita ) mikäli siitä ei ilmaannu haittaa muille matkustajille.

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sehän on niin että bussikuski päättää kuka siellä kyydissä matkaa ja missä kukakin on. Sitä ei päätä vankkureita työntävä isi eikä äiti eikä myöskään matkalaukun kanssa kulkeva matkamies.... 

Eli joutavaa jähinää

Vierailija
2/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin et riippuu matkatavaroiden koosta. Jos on oikeesti iso laukku minkä kanssa ei mahdu olla muualla tai sen verran rompetta mukana et ajaa saman asian, niin se joka oli ensin niin saa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etusija pitää antaa niille jotka maksavat lippunsa. Vaunuihmiset ei maksa, ainakaan stadissa.

Vierailija
4/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:20"]

Turussa myös nämä ahneet äidit ovat saaneet tämän merkillisen erioikeuden. Tätä sitten surutta käytetään hyväksi, vaikka lapsi olisi jo kouluikäinen - sinne vaan rattaisiin istumaan.

Itse en ole vielä joutunut mammaterrorin uhriksi, mutta jos näin kävisi, katsoisin jäätävästi mammaa päästä varpaisiin ja sanoisin: "minä olen maksanut matkani, entä sinä?" Enkä liikahtaisi senttimetriäkään matkalaukkuni kanssa. :D Noille vieraskielisille sanallisuus ei toimisi, mutta jäätävä katseeni purisi kyllä heihinkin. :D

[/quote]

Hei vaan rouva jäätäväkatseinen.

Sinun kotikaupungistasi en tiedä, mutta omassa kotikaupungissani kaikkia bussimatkoja tuetaan ihan reippaasti. Kaupunki maksaa suurimman osan myös niiden normaalilipulla matkaavien matkoista.  Aika typerää alkaa sössöttämään niille, joiden lippuja tuetaan pari prosenttia enemmän kuin sinun lippuasi.

Vierailija
5/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohiksena, että miksi ihmeessä useimmilla on niitä valtavia matkalaukkuja ja vielä monin kappalein? Silloin kun mä joskus matkustelen, niin ei mulla ole kuin olkalaukkuun viikattuina pari vaihtopuseroa, housut ja pikkarit. En raahaa koko vaatevarastoa mukana, koska perilläkin tulee ostettua aina jotain ;) Jokin aika sitten oli iltapäivälehdessäkin, että varsinkin naiset raahaavat tosi paljon turhaa tavaraa, ja että jonkin tutkimuksen (vai mikä lie) mukaan jopa 67 % tavarasta on mukana turhaan, eikä tule matkalla käytettyä. Olen täysin samalla kannalla, vähempikin riittää mukana :D

Vierailija
6/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:49"]

Ja näiden kaikkien matkalaukkujen kanssa sitten änkeätte bussiin? Eikö olisi helpompaa ja nopeampaa mennä taksilla?

[/quote]

Eikö olisi helpompaa ja nopeampaa kulkea lastenvaunujen/rattaiden kanssa taksilla?

[/quote]

Itse asiassa ei. Vaunujen kasaaminen ja renkaiden irrottaminen + vauvan änkeäminen turvakaukaloon sekä vaunujen avaaminen ja renkaiden kiinnitys + vauvan laittaminen takaisin vaunuihin on aika työläs operaatio.  Paljon helpompaa on mennä bussilla :)

Matkalaukkujen kanssa olen ainakin itse kokenut taksin helpommaksi matkavälineeksi kuin bussin.

Vierailija
7/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin nr. 64, eli kuski päättää. Jos olen mennyt bussiin ensin, niin ei sen paremmin vaunuilijat kuin matkalaukkuporukkakaan voi määrätä minua lähtemään heidän tieltään. Turha sellaisesta on edes hermostua.

Minä kuljetin kerran isoa pinoa muovisia säilytyslaatikoita bussissa ja kuski sanoi, että minun pitäisi väistää, jos vaunuja pyrkii mukaan matkan varrelta. Mielestäni ensimmäiseksi tulleella pitäisi olla oikeus matkustaa sinne asti kun haluaa, mutta lupasin väistää, koska minulla ei ollut kiire. Olin itseasiassa varautunut siihen, ettei ota minua kyytiin lainkaan vaan joudun turvautumaan taksiin. Onneksi kuitenkin pääsin omalle pysäkille sen yhden ja saman bussin kyydissä.

Vierailija
8/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 16:28"]

Aika typerää alkaa sössöttämään niille, joiden lippuja tuetaan pari prosenttia enemmän kuin sinun lippuasi.

[/quote]

Tukemisesta en tiedä enkä välitäkään tietää, mutta jos kertalippu on 2.50 € (ollaan nostamassa) ja arvokortin yksi matka maksaa 2 €, 30 päivän kausikortti 48 € (nettilatauksena 45 €), niin aika paljon enemmän minä maksan bussimatkustamisestani kuin nämä vapaamatkustajavaunuilijat. Minä tuotan kaupungille esim. vuoden aikana ihan kivasti rahaa ja maksan vaunuilijoidenkin osuuden. Siksi katson hyvinkin oikeudekseni istua tai seisoa matkalaukkuineni missä minua huvittaa, jos matkalaukun kanssa kerran liikkeellä olen. Enkä näe sitä ollenkaan typeränä, sorry vaan, mamma.

Vierailija
9/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammoilta pitäisi ottaa pois ilmainen matkustusoikeus lapsen kanssa jos niistä tulee noin mahtavia. Kyllä se menee niin, että se joka ensiksi tulee oli matkalaukkuja tai ei, saa matkustaa.

Vierailija
10/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä mammallakin voi ihan yhtä hyvin olla kuukausikortti vaikka juuri sillä kertaa matkustaakin rattaiden kanssa. Käytän bussia Helsingissä vaunujen kanssa lähes päivittäin ja koskaan ei ole tullut tilannetta, että joku ei olisi mahtunut mukaan matkalaukkujen kanssa. Vaikka välikössä olisi kahdet vaunut niin kyllä se matkalaukku mahtuu silti siihen oven viereen. Joka viikko sen sijaan tulee monta kertaa tilanne että vaunujen kanssa kulkeva ei mahdu mukaan, koska mukana on jo kahdet vaunut.

Pari kuukautta sitten turistit väistivät matkalaukkuineen väliköstä heti kun näkivät minut pysäkillä. En sanonut mitään, enkä mulkoillut vaan he väistivät automaattisesti siihen paikalle, jossa penkit on vastakkain. Hyvin mahtuivat siihenkin laukkuineen, vaikka olisivat kyllä hyvin mahtuneet olemaan välikössäkin vaunujen vieressä.

Vierailija
11/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustan matkalaukun kanssa menen yleensä bussin etuosaan niille vanhuksille(ja muille huonostiliikkuville) varatuille kaksiosaisille penkeille. Ei se oikein ole mutta toinen vaihtoehto on se bussin keskiosa ja se nyt tulee aina täyteen vaunuja ainakin sillä linjalla mitä joudun käyttämään. En minä voi oikein käytävälläkään seistä joten vanhukset nyt sitten joutuvat kärsimään.

Vierailija
12/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö A nousee bussiin ison matkalaukun kera, ja maksaa matkan käteisellä. Hänellä ei ole matkakorttia, koska käyttää bussia vain pari kertaa vuodessa. A menee keskivälikköön laukkunsa kanssa. Seuraavalla pysäkillä bussiin änkeää kolme henkilöä vaunujen kera, ja he vaativat A:ta poistumaan koska välikkö on vain vaunuille. Laukku ei mahdu muuallekaan, bussi on täpötäynnä ja A joutuu jäämään pysäkille.

A joutuu odottamaan seuraava bussia melko pitkään, niitä menee vain puolen tunnin välein. Tämän takia hän myöhästyy vaihtobussista keskustassa, ja joutuu sielläkin odottamaan seuraavaa bussia. Ja siinä vaiheessa lippu onkin jo vanhentunut ja A joutuu ostamaan uuden lipun. Reilua?

Ja olen muuten kerran ollut todistamassa tilannetta, missä bussissa oli jo kahdet vaunut sekä pyörätuolia käyttävä vanha mummo (joka meni vaivalloisesti istumaan penkille avustajan auttamana, tuoli jäi välikköön) kun bussiin yritti vielä kolmannet vaunut. Tämä kolmansia vaunuja työntänyt nainen yritti vaatia pyörätuolin poistamista bussista, mummo oli jo ihan paniikissa, mutta onneksi kuski topakasti katkaisi vaatimukset heti alkuunsa ja pyörätuoli sai jäädä. Aikamoisen törkeää enkä itse kehtaisi koskaan moista tehdä.

Vierailija
13/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 68:lle, matkoja on erilaisia. Jos menee pariksi yöksi johonkin kaupunkikohteeseen ei vaatetta paljon tarvitse mukaan ottaa. Mutta on myös sellaisia kohteita, jotka ovat ns. "keskellä ei mitään", eli kirjaimellisesti kaikki mitä reissulla tarvitsee (ja vähän ylimääräistäkin varmuuden vuoksi) pitää ottaa jos Suomesta mukaan. Usein em. reissut myös kestävät pidempään, eli reissussa ollaan viikko tai kuukausia. Lisäksi jos matkustaa ns. "ei turistialueilla" eikä yövy hotelleissa, ei pesulapalveluitakaan ole niin vaan saatavilla.

Vierailija
14/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-pyöräistä matkalaukkua on hankala kuljettaa tavallisella penkillä tai siis siinä lattialla, saa koko ajan varoa ettei laukku lennä käytävälle.

Vierailija
15/117 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko oli tarkistaa vanhasta ketujasta miten tämä menee, kun nyt tulee itselle matka kapsäkkien kanssa. Kiitos vastauksista. ihan tarkaan en ole laskenut miten on äänet jakautunut, mutta eiköhän tuo Bussikuskin vastaus ole se oikea.

Vierailija
16/117 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne minä ne 2 isoa matkalaukkua saan sullotuksi? En voi jäädä tukkimaan käytävää niiden kanssa, ei ne mahdu istuimelle eikä niiden väliin. Enkä kyllä jaksa niitä roikottaa ilmassa koko matkaa.

Matkarattaat osasin itse ennen laittaa kasaan ja lapsi seisoi, miten lie nykyvanhempien taidot?

Jos bussissa ei ole vaunuille tilaa, odotettava seuraavaa bussia.

Vierailija
17/117 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:49"]

Ja näiden kaikkien matkalaukkujen kanssa sitten änkeätte bussiin? Eikö olisi helpompaa ja nopeampaa mennä taksilla?

[/quote]

Eikö olisi helpompaa ja nopeampaa kulkea lastenvaunujen/rattaiden kanssa taksilla?

[/quote]

Itse asiassa ei. Vaunujen kasaaminen ja renkaiden irrottaminen + vauvan änkeäminen turvakaukaloon sekä vaunujen avaaminen ja renkaiden kiinnitys + vauvan laittaminen takaisin vaunuihin on aika työläs operaatio.  Paljon helpompaa on mennä bussilla :)

Matkalaukkujen kanssa olen ainakin itse kokenut taksin helpommaksi matkavälineeksi kuin bussin.

[/quote]

Näin todellakin on! Taksi on mahdoton lastenvaunujen kanssa.

Vierailija
18/117 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon ison koiran kanssa väistänyt lastenvaunuja sen kummemmin miettimättä. Koira matkusti sit loppumatkan bussin takaosassa käytävällä mun vieressä:D samoin ison lätkäkassin kanssq oon väistänyt lastenvaunuja vaikkei sekään oikein muualle mahdu, kuin sinne käytävälle.

Mutta nykyään, jos olen vauvan ja vaunujen kanssa liikenteessä, oon antanut tilaa just pyörätuolille ja rollaattorimummolle. Me ei lapsen kanssa kuolla, jos joudutaan odottamaan 20 min seuraavaa bussia että päästään mummolaan kylään tai shoppailemaan. Niille vanhuksille se odottaminen ois paljon raskaampaa.

Yleensä kyllä koitan tehdä mahd. Paljon tilaa, että kaikki halukkaat pääsis kyytiin. Ei se mua haittaa, että ollaan vähän sillit suolassa siellä. Jos haittaisi niin ostaisin auton.

Ihmiset vois ylipäätään ruveta vähän ajattelemaan omaa napaansa pidemmälle. Kyllä muakin ketuttaa, jos joku ei voi matkalaukkujaan sen verran siirtää, että vaunut mahtuis kyytiin siihen viereen. Edelleenkään en oo nähnyt sitä lätkäkassia isompaa matkalaukkua kenelläkään, kyllä ne yleensä saa sinne muuallekkin bussiin soviteltua jos vähän viitsii nähdä vaivaa :)

Vierailija
19/117 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten hervottoman kokoisia matkalaukkuja ihmiset roudaa bussissa? Eikö olisi parempi jo siinä vaiheessa mennä taksilla? Olen reissannut aika paljon ja AINA väistänyt vaunupaikalta kun kyytiin on noussut joku vaunujen kanssa. Mulla yleensä reissuun lähdettäessä sellainen iso Samsoniten matkalaukku ja pakkausta sellaiset n.30kg. Myös käsilaukku ja käsimatkatavarana kulkeva cabin bag. Ja hyvin olen noiden kanssa mahtunut tavalliselle istuinpaikalle. Vaunujen kanssa ei tavalliselle paikalla voi edes yrittää mennä..joten siksi mielestäni vaunut saavat ihan mielellään vaunuille osoitetussa paikassa matkustaa.

Vierailija
20/117 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla välttämättä ei ole vara maksella mitään taksimatkoja, kun pitää pitää kukkaron nyörit tiukalla, että budjetti pysyy kasassa. Eihän voi olettaa, että kukaan kävelee tai ottaa taksin, kun kyseessä on kuitenkin JULKINEN LIIKENNE.  Sinne bussiin saa astua kuka vain ja oli tavara minkämoinen tahansa. Jos kuskille sopii kamojen kanssa bussiin astuminen, niin ei siinä tarvitse pikkulapsen äidin pyöritellä pallosilmiään, että kylläpä on ryökäle meidän paikan vieny. Jos bussiin ei rattaat mahdu, pyörätuoli ei uppoa paikalle jne. Niin sitten pitää odottaa seuraavan bussin saapumista, ei voi mitään. Tällaista se julkinen liikenne on.