Sairaanhoitajaksi vai sosiaalityöntekijäksi? Kokemuksia kummastakin alasta?
Pääsin nyt opiskelemaan sekä sosiaalityötä yliopistoon että sairaanhoitajaksi. Molemmat alat kiinnostavat minua, enkä nyt osaa valita, kumpaa lähden opiskelemaan. Kaipaisin sekä hyviä että huonoja kokemuksia molemmista aloista, niiden opinnoista ja työelämästä. Kumpaa sinä lähtisit opiskelemaan? Millaista palkkaa maksetaan kummallakin alalla ja kummalla alalla työllistyy paremmin muutaman vuoden kuluttua?
Kommentit (61)
25; siis useampi 50+ sairaanhoitajanainen sanonut, että sairaanhoitajat kokee ikäsyrjintää, ei saa vakipaikkoja jne.
Suosittelen yliopistoa joka tapauksessa. Opiskelu on paljon vapaampaa, eikä läsnäolopakkoa todennäköisesti ole nimeksikään. Ammattikorkeassa sen sijaan läsnäolopakkoa on selvästi enemmän. Sosiaalityössä on se suuri etu, että se ei ole kolmivuorotyötä ja viikonloputkin ovat vapaat. Suosittelen siis ehdottomasti sitä!
Itse lähtisin noista sairaanhoitoalalle. Syyt ovat, että sosiaali ala ei voi tulevaisuudessa työllistää mitenkään enempää kuin nytkään. On jo ylipaisunut ala, edessä supistuksia läpilinjan. En mitenkään näe, että edes nykymeno epäpätevineen voitaisiin kustantaa ja ylläpitää.
Suomen kriisiytyessä (rahat loppu, kuten jo on) sosiaalilakiin on pakko tehdä muutoksia, tuo vie entisestään alalta töitä.
Sairaanhoitajan ammatti on kansainvälinen, hyväpalkkaisia töitä luvassa ulkomailla. Sossu touhua ei ole muualla, joten on hyvin suomisidonnainen ja taaksepäin katsova ala kaikkineen.
Ammattilainen (olipa juristi, lääkäri, sairaanhoitaja, opettaja, sossu mikä hyvänsä) osaa pitää tunteensa erossa hoitaessaan tehtäviä, oikeastaan ne ovat perusedellytys puoluteettomaan käsittelyyn. Huolestuttavaa on, jos ammattilainen alkaa ajattelemaan "että tämä asiakas on kiva, tästä tykkään, hoidanpa hänet, hänen asiat hyvin. Tämä on ikävä tapaus, enpä lotkauta korvianikaan."
Norjassa teen parhaillaan erikoissrairaanhoitajan hommia. Palkka loistava, samoin puitteet ja asun mitä ideaaleimmassa paikassa. Suosittelen!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:07"]
Suosittelen yliopistoa joka tapauksessa. Opiskelu on paljon vapaampaa, eikä läsnäolopakkoa todennäköisesti ole nimeksikään. Ammattikorkeassa sen sijaan läsnäolopakkoa on selvästi enemmän. Sosiaalityössä on se suuri etu, että se ei ole kolmivuorotyötä ja viikonloputkin ovat vapaat. Suosittelen siis ehdottomasti sitä!
[/quote]
No jos tuon perusteella valitsee sosiaalialan, ettei tarvitse luennoillakaan käydä, niin johan on ammatinvalinnan peruste. Herranjestas. Ja onneksi ei paljon töissäkään - lusmuilu ja arvailu saa jatkua...
Suosittelen yliopistoa ja sosiaalityötä! Olen itse kokeillut sekä amk että yliopisto ja olen aivan ehdottomasti sitä mieltä, että yliopisto on monin osin parempi.. Myös sosiaalityöntekijällä on laajempia vaihtoehtoja työrintamalla.
Kuitenki ero sairaanhoitajan ja sosiaalityöntekijän työssä on huimaava: kumpaa haluat tehdä? Olisi eri juttu jos kysyisit opiskelisitko mielummin sosiaalityöntekijäksi vai sosionomiksi.
Tietenkin toisille sopii amk-opiskelu paremmin, mutta itse olen nyt vaihtamassa yliopistoon (olen siis jo siellä opiskellutkin), sillä amk-opinnot ovat tuntuneet lapsellisilta, helpoilta, turhilta, iahn typeriä säännöksi ja pakollisia juttuja, vahtaamista.. Yliopistolla taas kokee olevansa aikuinen ja voi selvästi paremmin olla vastuussa itse opinnoistaan ja edetä vapaammin.
28: mistä olet saanut tietosi, että sosiaaliala ei työllistä tulevaisuudessa? Samat kunnat ne sairaanhoitajankin palkan maksavat. Jos sossua supistetaan, samalla supistuu sairaanhoitopuoli.
32: minusta sairaanhoitajan ja sosiaalityöntekijän työssä on paljon samaa. Vastuullista tärkeää työtä ihmisten hyväksi. Saa toimia alalla, johon vaaditaan tietty tutkinto. Kertokaa vielä näiden alojen eroja! ap
Luin tuolta, että sua kiinnostai perherapiako se oli? lue itsesi psykiatriseksi sairaanhoitajaksi, siitä on helppo jatkaa vaikka psykoterapeutiksi.
-sh, jota tuo kiinnostaisi, en vaan ole psyk. sh
Erikoista jos sairaanhoitajan opinnot tuntuvat "lapsillisilta, helpoilta ja turhilta" AMK:ssa verrattuna sossun opintoihin yliopistossa, jossa ei ole edes läsnäolopakkoa.
Kotonaan voi venytellä ja tuntea itsensä yhteiskunnan tuilla eläväksi aikuiseksi ja myöhemmin siirtyä ratkomaan vastaavien tapausten tilanteita - parhaimmillaan.
Hätätilanteen koittaessa sairaanhoitajan ammattitaitoa tarvitaan, hän pelastaa ja hoitaa ihmisiä. Sossulla moista funktiota ei ole. Pärjäisimme ilman sossuja ja monet länsimaat niin tekevätkin.
Sairaan hoitajan ammattia voi pitää kutsumusammattina ja se on arvostettua edelleen muualla kuin Suomessa. Nykyinen suhtautuminen sairaanhoitajiin on aivan pöyristyttävä. Tulevaisuudessa heillä on 100% varmat työllistymismahdollisuudet niin Suomessa kuin muuallakin.
Puoltaisin sh:n opintoja. Ammatti on kansainvälinen ja vaihtoehtoja on paljon.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:36"]
28: mistä olet saanut tietosi, että sosiaaliala ei työllistä tulevaisuudessa? Samat kunnat ne sairaanhoitajankin palkan maksavat. Jos sossua supistetaan, samalla supistuu sairaanhoitopuoli.
[/quote]
Aivan väärä väite. Terveydenhuolto on eri asia kuin sossu toiminta. Edellisen ykstityistäminen jatkuu. Kansanterveyttä ei uhrata sille, että tämä nykyinen armeija sossuja istuu pulpeteillaan nostamassa palkkaa. Varsinkin kun alan pitäisi osoittaa tehokkutensa (tavoitteiden toteutuminen) sillä, että heitä tarvitaan vähemmän. Aivan päinvastainen on tapahtunut, yllätys yllätys. Meno loppuu, kun rahat loppuu - näin se vain on.
Julkinen sektori voi kaatua. Katsopa miten kävi Neuvostoliiton. Miten vetää sossu sektori nyt Espanjassa, Ranskassa, Portugalissa? - Ei mitenkään.
Sairaanhoitajia tarvitaan aina ja kaikkialla. Universaali ala, mahdollisuuksia vaikka mihin.
Turha miettiä kymmenien vuosi päähän mikä ala työllistää - kukaan ei voi ennustaa sitä. Tällä hetkellä molemmilla aloilla on työvoimapulaa.
Missähän länsimaassa ei muuten ole sosiaalityöntekijöitä? Kuka hoitaa mm. lastensuojelun noissa maissa???
Kummalla alalla työllistyy Suomessa paremmin ja kummalla alalla on parempi palkka?
41: molemmilla aloilla työvoimapula, mutta ikäsyrjintää esiintyy silti sairaanhoitajilla. Palkka samaa luokkaa, sos.työntekijöillä hieman parempi jos ei oteta huomionn vuorotyölisiä.
No ei ole mitään ikäsyrjintää sairaanhoitajilla, kaikki käy, jopa eläkeläiset värvätään töihin.
Mä sain vakipaikan heti, kun valmistuin, olen siis sh/th- kaksoistutkinnon suorittanut. Olisin saanut vakipaikan niin yliopistosairaalan lasten päivystyksestä, mutta valitsin neuvolan. Nyt olen lähdössä ulkomaille rakkauden perässä, palkka lähes tuplaantuu. Eli ikäsyrjintää ainakaan en ole huomannut.
Ainakin tästä alasta olen tykännyt, palkka voisi olla parempi, mutta samalla tavalla se ongelma on monilla muillakin, ei vain hoitajilla. Tätä voin siis suositella.
Millä lailla sairaanhoitoalalla on ikäsyrjintää? Syrjitäänkö siis nuoria vai vanhoja?