Sukulaiset väheksyivät nimiäisiä
Pidimme vauvallemme nimiäiset, koska emme ole uskovaisia. Minusta lapsi saa aikanaan itse päättää, mihin haluaa uskoa eikä meillä ole mitään sitä vastaan, vaikka haluaisi kirkkoon liittyäkin. Nimiäiset eivät olleet minun puolen suvulleni mikään ongelma, isäni on enää ainoa joka kirkkoon kuuluu.
Sen sijaan miehen puolen suku käyttäytyi minusta todella huonosti. He kaikki kuuluvat kirkkoon ja sisarusten lapset on kastettu, mutta ovat hyvin tyypillisiä tapa-uskovaisia. Miehen yksi sisarus perheineen jätti kokonaan tulematta ja muut ilmestyivät paikalle hyvin arkisissa vaatteissa. Parilla oli jalassa farkut...
Tuli itselle paha mieli, eivät selvästi pitäneet minään koko tilaisuutta eivätkä kunnioittaneet meidän valintojamme. Minusta nimiäiset on ihan yhtä arvokas tapahtuma kuin ristiäiset. En koskaan ilmaantuisi ristiäisiinkään huonosti pukeutuneena, vaikken seremoniaan uskokaan. Sen verran osaan käyttäytyä ja kunnioittaa toisten valintoja. Toivottavasti miehen sukulaiset osasivat edes hävetä, kun näkivät miten minun puoleni suvusta ilmaantuivat puvuissa ja kauniissa mekoissa...
Aikoinaan meidän siviilivihkimisessä sentään oli osattu pukeutua, mutta nyt yhtäkkiä nimiäiset olikin vaan joku ilmainen syöttöjuhla? Muilla kokemuksia samanlaisista tilanteista?
Kommentit (230)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 20:30"]
No jos mennään vielä kauemmaksi avioliiton historiassa niin se oli juridinen sopimus kahden perheen välillä. Uskonnolla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Ei ennen kuin kristityt päättivät omia itselleen avioliitonkin.
Minä olen periaatteesta lapsikastetta vastaan. Jos ei voi liittää lasta mihinkään puolueeseen, niin ei myöskään kirkkoon.
[/quote]
Eipä kyllä rakkaudellakaan suuremmin merkitystä ole aina ollut. Katolinen kirkko kai järjestettyjä liittoja rupesi aikoinaan vastustamaan, kuinka paheksuttavaa. Mitä tämä edes liittyy koko asiaan? Ei kukaan ole kiistänyt, etteikö sitä saisi juhlia, siihen on järkevä syykin ja tietyt muodollisuudet.
Jos sä olet lapsikastetta vastaan, niin sittenpähän olet. Kaikki eivät jaa sinun mielipidettäsi. Joillekin toisille se on tärkeä asia. Toisista nimen antaminen kuulostaa oudolta syyltä juhlia, kun itse juhlassa ei oikeasti edes tapahdu mitään. Tuntuu oudolta, että vauva pitäisi jotenkin esitellä suvulle jossain hienossa seremoniassa.
Kokemukseni mukaan nimiäisten viettäjät ovat joko
a. vihreitä
b. vasemmistoliittolaisia
c. nukkuvien puolueesta
ja ööö, niin siinäpä se.
En tiedä yhtään kokoomuslaista, keskustalaista, demaria, persua tai rkp:n jäsentä, joka olisi järjestänyt lapselleen nimiäiset. Tai no yhden kokoomuslaisen miehen tiedän, jonka lapsella on ollut nimiäiset, mutta vaimonsa on vihreä, ja mies tossun alla.
P.S. Jos muuten kummit on lahja-automaatteja, niin nimiäisiinkö ei saa tuoda vauvalle lainkaan tervehdyslahjaa ?
LOL
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:53"]
Kokemukseni mukaan nimiäisten viettäjät ovat joko
a. vihreitä
b. vasemmistoliittolaisia
c. nukkuvien puolueesta
ja ööö, niin siinäpä se.
En tiedä yhtään kokoomuslaista, keskustalaista, demaria, persua tai rkp:n jäsentä, joka olisi järjestänyt lapselleen nimiäiset. Tai no yhden kokoomuslaisen miehen tiedän, jonka lapsella on ollut nimiäiset, mutta vaimonsa on vihreä, ja mies tossun alla.
P.S. Jos muuten kummit on lahja-automaatteja, niin nimiäisiinkö ei saa tuoda vauvalle lainkaan tervehdyslahjaa ?
LOL
[/quote]
Olen persu ja molemmille lapsille on järjestetty nimiäiset. Mies kuuluu kirkkoon, minä en. Niin ja olen myös satanisti.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 13:11"]
On kummallista että kirkkoon kuulumattomien pitäisi kunnioittaa kirkkoon kuuluvien perinteitä, mutta toisin päin näyttää olevan osalle täysin mahdotonta.
[/quote]
Mitä perinnettä siinä on, että kerrotaan lapsen nimi? Jos nyt joku haluaa järjestää suureelliset nimiäiset, niin siitä vaan, mutta kyllä se vähän pröystäilyltä vaikuttaa. Ja lahjojen keräämiseltä.
Ja, kuka sen on sanomaan, että kenelle ristiäiset ovat tapa ja kenelle ei? Kyllä ainakin oman kummilapseni äiti kyyneliään pyyhki kastettaessa. Muutenkin kuulostaa oudolta, jos perinteiden rikkominen on jotenkin kunnia-asia. Monessa kulttuurissa niitä pidetään arvossa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 13:11"]
On kummallista että kirkkoon kuulumattomien pitäisi kunnioittaa kirkkoon kuuluvien perinteitä, mutta toisin päin näyttää olevan osalle täysin mahdotonta.
[/quote]
Mitä perinnettä siinä on, että kerrotaan lapsen nimi? Jos nyt joku haluaa järjestää suureelliset nimiäiset, niin siitä vaan, mutta kyllä se vähän pröystäilyltä vaikuttaa. Ja lahjojen keräämiseltä.
Ja, kuka sen on sanomaan, että kenelle ristiäiset ovat tapa ja kenelle ei? Kyllä ainakin oman kummilapseni äiti kyyneliään pyyhki kastettaessa. Muutenkin kuulostaa oudolta, jos perinteiden rikkominen on jotenkin kunnia-asia. Monessa kulttuurissa niitä pidetään arvossa.
[/quote]
Niin, syntyneen lapsen juhliminenhan se toki on kauheaa pröystäilya ja lahjojen keräämistä... anna mun kaikki kestää!
Uskonnollinen rituaali ei ole pelkkä perinne, se on uskonnon harjoittamista. Miksi uskonnottoman pitää harjoittaa jonkun toisen uskontoa?
Kerro vielä vastaus yhteen kysymykseen: oletko tosissasi vai onko tarkoituksenasi vain ketjun venyttäminen?
Kiitos 216, tuota kiteytystä olen uskonnottoman juhlan puolesta hakenut mutten osannut sanoiksi pukea!
"Uskonnollinen rituaali ei ole pelkkä perinne, se on uskonnon harjoittamista. Miksi uskonnottoman pitää harjoittaa jonkun toisen uskontoa?"
Matkimispuheisiin en jaksa edes lähteä, ihan yllätyksenä näille tapakristityille perinnejankkaajille tulis kuitenkin kaikki ne muinaiset, pakanalliset juhlat ja riitit, joista on sitten muotoutunut esim. kristittyjen joulu, rippijuhla, kirkkovihkiminen.
typera keskustelu. nimiaiset monelle niin uusi asia ja ei tunnu juhlien pitajillekaan olevan juhlakaava ja etiketti selvilla niin miten vois olla juhliin tuleville. ilmoittakaa tarkemmin miten ja milla tyylilla ja mita juhlitte. kommenteista paistaa lapi vastakkainadettelu ateistit/uskovaiset.
ole selkea ja kerro millaiset juhlat pidat ei se auta taalla palstalla valittaa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 12:49"]
n 84 % kastaa lapsensa, mutta nuorista aikuista n 65% kuuluu enää kirkkoon. 65 vuotiaista 84% kuulu kirkkoon. Eli maahanmuuton, vanhempien ikäluokkien väheneminen sekä toisen ja kohta kolmannen polven sukupolven kastamattomat lapset vähentävät kirkoon kuuluvien määrää tulevina vuosina kiihtyvällä vauhdilla. Nyt vuosittain määrä vähenee noin 1% mutta eiköhän vauhti kiihtyy kohta 2%.
Ihmiset uskaltavat olla erilaisia ja rikkoa perinteitä. Kaupungeissa ET on jo kohta perinne ja ukonto poikkeus. ehkäpä 10 vuoden päästä Helsingissä päästään jo alle 50%.
[/quote]
Minusta tuo on hieno suuntaus. Se tarkoittaa, että kirkon tehtävistä entistä suurempi osa siirtyy seurakuntaan kuulumattomille. Saadaan ei-kristillisiä päiväkerhoja lapsille, erilaista ei-kristillistä toimintaa vanhuksille, ei-kristillisiä surupiirejä ja avioliittoleirejä, ei-kristillistä perheneuvontaa ja ei-kristillisiä hautausmaita. Kirkon menotvähenevät huomattavasti, kun kirkkoon kuulumattomat haudataan muualle kuin seurakuntien hautausmaille. Toki ei-kristilliset hautausmaat ovat kalliimpia, koska niitä ei kustanneta kirkollisverolla vaan jokainen hautapaikan haluava maksaa kaiken itse, mutta se on vain hyvä suuntaus.
Toivottavasti myös kaikki seurakuntien tilat jäävät vain ja ainoastaan kirkkoon kuuluvien käyttöön. Jo nyt seurakuntatalot ovat turhan usein kirkkoon kuulumattomien juhlapaikkoina hyvän sijaintinsa ja edullisuutensa takia.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 18:10"]
Niin, syntyneen lapsen juhliminenhan se toki on kauheaa pröystäilya ja lahjojen keräämistä... anna mun kaikki kestää!
Uskonnollinen rituaali ei ole pelkkä perinne, se on uskonnon harjoittamista. Miksi uskonnottoman pitää harjoittaa jonkun toisen uskontoa?
Kerro vielä vastaus yhteen kysymykseen: oletko tosissasi vai onko tarkoituksenasi vain ketjun venyttäminen?
[/quote]
No jos kerran juhlaväeltä edellytetään erityisen hienoa pukeutumista, niin kyllä se vähän pröystäilyltä vaikuttaa. Ja yleensä isommissa uhlissa odotetaan lahjojakin. Ristiäislahjat ovat pikemminkin kummien muistoesineitä lapselle ja niitä on vain pari, eivät mitään leluja. Jos minut kutsuttaisiin nimiäisiin, niin pitäisikö mun hankkia lahja? Ristiäisiin ei kutsuta kuin tärkeimmät henkilöt, joten ei tarvitse miettiä lahjojakaan.
Puhuinko harjoittamisesta? En, puhuin kunnioittamisesta. Moni on täällä sitä mieltä, että hyvä vain, että ristiäiset vähenevät. Se ei ole kunnioittamista. Asia ei kuulu heille laisinkaan.
Ja itsehän te täällä vaaditte, että ihmisten pitäisi osata juhlia teidän juhlianne niin kuin te haluatte, mutta ette kuitenkaan halua ymmärtää, että toisen juhlan arvokkuus ei siirry automaattisesti toiseen juhlaan, jos siitä otetaan se peruselementti pois. Nimiäisillä ei nyt vain ole suurempaa merkitystä tässä kulttuurissa, joten niitä ei pidetä isoina juhlinakaan. Eikä niihin myöskään ole tulossa mitään merkitystä, koska nimi annetaan ihan muuta kautta. Lisäksi nuo tekemällä tehnyt juhlakaavat kuulostavat niin teennäisiltä, ei se vauva kuitenkaan mitään tajua.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 18:10"]
[/quote]
No jos kerran juhlaväeltä edellytetään erityisen hienoa pukeutumista, niin kyllä se vähän pröystäilyltä vaikuttaa. Ja yleensä isommissa uhlissa odotetaan lahjojakin. Ristiäislahjat ovat pikemminkin kummien muistoesineitä lapselle ja niitä on vain pari, eivät mitään leluja. Jos minut kutsuttaisiin nimiäisiin, niin pitäisikö mun hankkia lahja? Ristiäisiin ei kutsuta kuin tärkeimmät henkilöt, joten ei tarvitse miettiä lahjojakaan.
Puhuinko harjoittamisesta? En, puhuin kunnioittamisesta. Moni on täällä sitä mieltä, että hyvä vain, että ristiäiset vähenevät. Se ei ole kunnioittamista. Asia ei kuulu heille laisinkaan.
Ja itsehän te täällä vaaditte, että ihmisten pitäisi osata juhlia teidän juhlianne niin kuin te haluatte, mutta ette kuitenkaan halua ymmärtää, että toisen juhlan arvokkuus ei siirry automaattisesti toiseen juhlaan, jos siitä otetaan se peruselementti pois. Nimiäisillä ei nyt vain ole suurempaa merkitystä tässä kulttuurissa, joten niitä ei pidetä isoina juhlinakaan. Eikä niihin myöskään ole tulossa mitään merkitystä, koska nimi annetaan ihan muuta kautta. Lisäksi nuo tekemällä tehnyt juhlakaavat kuulostavat niin teennäisiltä, ei se vauva kuitenkaan mitään tajua.
[/quote]
ei vauva kasteestakaan tajua.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 21:47"]
Nimiäiset ON turha juhla, jolla ei ole mitään merkitystä. Se ei ole mikään saavutus, etappi tai edes siirtymäriitti, joten en ymmärrä, miksi koko juhlaa järjestetään.
Toki voit juhlia ihan mitä tahansa millä tavalla tahansa, mutta nimiäiset ei minusta poikkea jostain grillipartysta tai saunaillasta mitenkään. Aika moni on samaa mieltä.
[/quote]
Itse ajattelen kyllä, että nimen saaminen on hyvin erikoista. Tiesitkös, että joissain afrikkalaisissa kulttuureissa nimi annetaan vasta vuosia myöhemmin. Ennen nimenantoa katsotaan, että lapsi ei kuole heti ja tutkitaan oikein kunnolla, että lapsi saa itseensä sopivan nime. Siellä nimensaanti on oikein hienoa, suurta ja mahtavaa. Miksi se ei siis olisi meilläkin hienoa saada itselleen jotain niinkin henkilökohtaista, kuin oma nimi? Eihän Jumala edes kerro vanhemmille lapsen nimeä, joten mitä syytä on juhlia vain sitä, että lapsi kastetaan seurakuntaan? Sitähän kastejuhla on, seurakuntaan kasto, jossa ohessa annetaan nimi, eikä toisin päin.
Oli juhla kristillinen tai ei-kristillinen, niin aina juhlin nimen saantia, en mitään höpöhöpö seurakuntia.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 12:52"]No on se kumma kun pienen lapsen syntymää voi joku pitää niin arvottomana, ettei sitä saisi edes juhlia. Meillä on ollut nimenantojuhlat kaikilla lapsilla, ja onneksi meidän sukulaiset ovat sen verran sivistyneitä että ovat tulleet juhlatamineissa paikalle. Meille vanhemmille on ollut tärkeää esitellä vauva suvulle, useimmat ovat nähneet tulokkaan ensimmäistä kertaa. Jos joku on niin pienisieluinen, ettei osaa iloita toisen ilosta, olen todella pahoillani. Itse kunnioitan kaikkia juhlia ja juhlijoita käyttäytymällä ja pukeutumalla niinkuin kuuluu, vaikka juhlan aihe ei olisikaan omaa sydäntä lähellä. Toivon todella että seassa on ollut provoilijoita heittämässä vettä myllyyn.[/quote] Koittakaa nyt päättää juhlitteko nimeä vai syntymää?
Pöh, nimenantojuhla on samaa kauraa halloweenbileiden, tupareiden, rapujuhlien, vauvakutsujen yms. teemabileiden kanssa. Ei sillä mitään perimmäistä tai perinteistä tarkoitusta ole, eikä varsinkaan mitään arvokasta ja juhlallista olemusta. Keksimällä keksitty syy saada juhlat kasaan, saada huomiota ja saada lahjoja. Jos ei kuulu kirkkoon niin tyylikkäämpää on minusta jättää sitten kokonaan ne juhlat juhlimatta ja olla ylpeästi ja selkeästi päätöksen takana. Jotenkin surkuhupaisaa että tohinalla erotaan kirkosta, mutta kuitenkin halutaan ne parhaat palat kun muutkin saa. Ei pystytä sitten kuitenkaan ihan kokonaan olemaan ilman niitä kirkon luomia perinteitä ja väkisin keksitään niistä oma versio. Jos olisin ateisti, olisin ylpeästi sellainen ja en haikailisi kirkollisten traditioiden perään. En ainakaan olettaisi, että muut pitäisivät niitä verrannollisina juhlavuuden suhteen esim. juuri ristiäisiin. Vähän sama kun vastustaisi joulun sanomaa ja päättäisikin yhtäkkiä juhlia periaatesyistä itsenäisyyspäivää jouluruokien ja lahjojen kera. Ja sitten ihmettelii kun muut ei ymmärrä...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:48"]
Mitä ap oikein odotti? Jos on kutsuttu kotiin ja juhlan nimenä on nimiäiset, niin yleensähän ne ovat rennot juhlat, joissa ei turhia pönötetä. Farkut on OK, verkkaritkin on OK, koska nimenomaan ei olla missään vanhassa kaavassa vaan tarkoitus on pitää hauskaa. Jutellaan, kesällä grillataan, nautitaan siideri tai kaksi, ei tehdä mistään ulkoisista asioista tärkeitä. Sellaiset on nimiäiset eikä mikään puku ja solmio -juhlat.
[/quote]
Annan vinkin. Jos joskus saat kutsun nimiäisiin, varmista ensin ovatko JUHLIEN järjestäjät sitä mieltä että kyseessä on farkku/t-paita -tilaisuus. Ihan ettet juntilta näytä sitten kun muut vetävätkin siistit juhlavaatteet ylle, kuten etiketin mukaan kuuluukinn.
[/quote]
MInkä ihmeen etiketin? NImiäisiin ei liity mitään erityistä etikettiä sen enempää kuin liittyy vaikka taloyhtiön grillijuhlaan. Jos ei kutsussa osaa edes sitä kertoa, että hei, nää on sitten juhlat, joiden pitää ulospäin näyttää ristiäisiltä, vaikka ei oikeasti sitä ole, niin aika köyhin eväin on liikkeellä.
[/quote]
Mistä lähtien juhlavampien vaatteiden käyttö on ollut ristiästen matkimista? Eli kun pukeudutaan hienosti valmistujaisiin, rippijuhliin, häihin (siviilissä tai papin suostumuksella), laivan kasteeseen, uuden kaupan avaamiseen, niin ne KAIKKI kopioivat ristiäisiä? Jännä ajatusmaailma sinulla :)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 08:18"]
Nimiäiset on vähän kuin soijanakit. Miksi pitää matkia muiden juttuja eli niitä, joita ei itse kaipaa/halua/arvosta? Jos ei halua kastaa lastaan, miksi ihmeessä pitää pitää vastaava juhla? Jos ei halua syödä makkaraa, miksi ihmeessä pitää syödä soijamakkaraa? Aivan hullua! Kasvissyöjät syököön kasviksia, paljon parempia ne on oikeina kuin muunnettuna lihantapaisiksi, samoin uskottomat keksiköön omat juhlansa eikä tartte matkia muiden seremonioita. Kyseessä on vain huomion ja lahjojen vonkuminen, minkä ihmeen takia ne läheiset pitäisi muuten kutsua koolle, kun ovat jo käyneet vauvaa katsomassa kuitenkin?!
[/quote]
Miten ihmeessä NIMENANTOJUHLA matkii juhlaa, jossa lapsi LIITETÄÄN SEURAKUNTAAN????? Kerro minulle, miten siinä matkitaan? Siinä kun tarjoillaan kakkua? Siinä kun pukeudutaan hienosti? Siinä kohtaa, kun pappi ei käske vanhempien kertovan nimeä, vaan he kertovat sen itse? Vai kenties siinä kohtaa, kun nimi on jo kutsussa kerrottu ja juhlitaan ihan vain lapsen syntymää? Kerro minulle? Jos oikein ilkeäksi ja näsäksi rupean, niin ristiäiset matkivat nimiäisiä, kun seurakunnan liittymisen mukaan heitetään se nimenanto siinä sivussa...
Minä kuulun kirkkoon ja olen järjestänyt lapsilleni ristiäiset. En ole ikinä ollut nimiäisissä.
Silti ihmettelen monien ällistyttävää kommentointia siitä, miten juuri nimiäiset ovat heistä arkinen juttu eikä juhlan arvoinen. Sinäkö sen päätät? Päätätkö myös, kenen synttäreitä saa juhlia, kenen valmistujaisia, kenen avioitumista?
Minä kyläilen ihmisten luo aina siisteissä vaatteissa. Jos minut on kutsuttu syömään/grillijuhiin/tiedän, että muitakin perheitä on kutsuttu, laitan aina vähintään kesämekon. Jos saan kutsun postitse, jossa kysytään ruoka-allergioita ja kerrotaan juhlapaikka, tajuaa tyhmempikin, että tilaisuuteen pitäisi pukeutua kunnolla. Moukat ja sivistymättömät vääntävät asian itseensä ja omiin arvoihinsa ja tunkevat paikalle voidakseen loukata ja tuoda omaa arvomaailmaansa julki.
Mitä tulee taas lahjoihin, vien kaikille lähipiirini vauvoille ensimmäisen lahjan yleensä jo sairaalaan. Joskus pelkän kukkakimpun, joskus vauvalle kivan vaatteen. Kun kyläilen vauvaperheessä ensimmäistä kertaa vauvan syntymän jälkeen, vien aina jotain perheen lapsille, myös sille vauvalle. Jos kyläily on samalla ruokakutsu, vien myös perheen aikuisille jotain. En siis käsitä, miten joku änkeää johonkin juhlaan verkkareissa ja ilman tuomisia vain, koska omat arvot eivät mene yksiin juhlaperheen arvojen kanssa. Eikö siitä kutsusta osata kieltäytyä? Miten moukkamaisia ihmiset ovat omanapaisine käsityksineen?
Kutsuja päättää, minkälaiset juhlat ja keitä kutsuu, vieras päättää, osallistuuko juhlaan vai ei, ja jos osallistuu, käyttäytyy kutsujan toivomalla/vihjaamalla tavalla. Jos on niin tyhmä ja moukka, ettei ymmärrä vihjeistä, minkälainen tilaisuus on kyseessä eikä osaa sitä kutsujalta kysyä, niin vähintäänkin laitetaan hiukan parempaa päälle ja viedään jotain pientä tuomiseksi juhlakalulle. Miten vaikeaa se juhlaetiketin noudattaminen voi olla? Oikeastaan siihen sisältyy vain yksi asia: juhlakalua ei nolata, ja hänen juhlaansa kunnioitetaan.
Ilkein tuntemani ihminen on muuten harras uskovainen, joka kokee oikeudekseen ilkeillä, haukkua, pilkata ja ivata, koska hän on parempi ihminen kuin muut. Kertookohan tämä ketju kenties jotain meistä kirkkoon kuuluvista?
Miksi farkut on tässä keskustelussa näin vahva nounou? Jos on tyttö, eikä käytä mekkoja, ja ainoat housut kaapissa on farkkuja, shortseja ja lökäreitä niin miksei siistit farkut kelpaa? joku siistimpi yläosa siihen niin minusta kelpaa aika pitkälle. Jos farkut ovat hyvin istuvat ja siistit, vielä mustat niin mitä väliä sillä materiaalilla sitten on?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 02:32"]
Lukematta artikkelia, on pakko todeta viimeisimpään kommenttiin, että vaikka siunaaminen olisi miten tärkeää vanhemmille uskon vuoksi, niin rauhassa voivat siitä vain haaveilla. Jos et kuulu kirkkoon, et maksa kirkollisveroa etkä ole oikeutettu kirkon palveluihin, as simple as that.
En kuulu kirkkoon muuten minäkään, mutta en siunaamisia kaipaakaan lapsilleni. Nimiäisiin on jokainen kutsuttu osannut pukeutua kuin juhlaan, ehkä sitten ovat harvinaisen viisaita tai osasivat lukea kutsusta että "tervetuloa juhlimaan". On nimittäin ihan totta sekin, että ristiäisissä on yleensä perinteinen kaava koko juhlan ajan, mutta nimiäisiä vietetään tai juhlitaan juuri niin monella tavalla kuin on nimettäviäkin, osa on farkkulinjalla ja rennosti, osa haluaa juhlavaa pukeutumista. Oudointa ap:n kohdalla on se että LÄHEISET ihmiset eivät ole pukeutuneet juhlavasti, yleensä sentään läheiset tietävät minkä tyyppiset juhlat suvun jäsenillä on tarkoitus järjestää. Huonoa käytöstä siis sanon ma!
[/quote]
Tuo juuri on ongelma. Ristiäiset ovat kirkollinen tapahtuma ja se tekee siitä heti arvokkaamman oletusarvoisesti. Kaikkien pitäisi myös tietää, kuinka kirkkoon pukeudutaan (ei paljastavasti). Se, että ristiäiset saatetaan järjestää myös kotona, ei vähennä sitä arvokkuutta, vaan se tulee ikään kuin sen papin mukana.
Nimiäisiä on yhtä monenlaisia kuin on perheitäkin, eikä niille ole oikein mitään etikettiäkään, josta ottaa mallia. Itse ainakin pukeutuisin eri lailla, sillä nimiäisistä juuri puuttuu se kirkon "ulkoa" tuoma arvokkuus ja tuntisin itseni todennäköisesti ylipukeutuneeksi esimerkiksi klassisessa kotelomekossa ja avokkaissa pienessä perhejuhlassa. Joten jos ei voi selvästi ilmoittaa, että nyt odotetaan tavallista parempaa pukeutumista, niin voi myös olettaa, etteivät kaikki ehkä tule pukeutuneeksi halutulla tavalla. Tai sitten hyväksyä juhlijat sellaisina kuin ovat, epämuodollisina.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 12:37"]
Ai että "vain 75%", no on se kyllä yhä aika helvetin paljon. Vai voisitko muka väittää, että jos 75% viettäisi nimiäisiä, sanoisit että "vain 75% vauvoista saa nimiäiset".
Ota huomioon, että ei-kastetuissa eli siinä 25 prosentissa on mukana myös muslimit, katoliset, ortodoksit - ei ne varmaan mitään nimiäisiä vietä :D Tossahan on kyse vaan luterilaiseen kirkkon kasteuista, ja on Suomessa muitakin kirkkokuntia.
Eli lopputulos: nimiäiset saa vähemmän kuin 25% vauvoista, ei todellakaan mikään iso luku. Ja jos kerran Helsingissä joka toinen vauva saa nimiäiset, niin se tarkoittaa, että Helsingin ulkopuolella ei edes joka neljäs saa nimiäisiä, hyvä jos joka viides.
[/quote]
No enpä asu Helsingin ulkopuolella, joten en tunne maalaisten tapoja. Sen verran kuitenkin tiedän, että landella asuvat tuttavaperheet ovat puolipakon edessä joutuneet järjestämään lapselleen ristiäiset, koska "aina on tehty niin". Landella nimenantojuhla olisi pyhäinhäväistys, siitäkin huolimatta, ettei sielläkään kukaan julkisesti kehtaisi tunnustautua uskovaiseksi.
Mun mielestä jokainen lapsensa kirkkoon liittävä vanhempi (siis vauvana, kuten luterilaiset) ovat vain ja ainoastaan kummilahjojen perässä. Lapselle valitaan mahdollisimman monta kummia, joita käytetään sitten lahja-automaatteina jouluina, synttäreinä ja ripillepääsyn + valmistumisen yhteydessä. "kun on tapana, että kummi ostaa isomman lahjan". Löytyyköhän täältä edes yhtä ainutta kommentoijaa, joka valitsee kummin sen alkuperäisen tehtävän perusteella:
"Kummina oleminen on paitsi tehtävä myös mahdollisuus erityisen läheiseen ihmissuhteeseen. Kummi on kutsuttu vanhempien rinnalla pitämään huolta lapsesta.
Huolenpidossa ja ystävyydessä toteutuvat kristittynä elämisen periaatteet ja lähimmäisen rakkaus. Kummin tärkeä tehtävä on myös lapsen puolesta rukoileminen."
Miten lapsenne kummi toteuttaa tätä kristittynä elämisen periaatteen opettamista? Jos itsekin elätte kuin siat pellossa? Siis siellä landella?