Sukulaiset väheksyivät nimiäisiä
Pidimme vauvallemme nimiäiset, koska emme ole uskovaisia. Minusta lapsi saa aikanaan itse päättää, mihin haluaa uskoa eikä meillä ole mitään sitä vastaan, vaikka haluaisi kirkkoon liittyäkin. Nimiäiset eivät olleet minun puolen suvulleni mikään ongelma, isäni on enää ainoa joka kirkkoon kuuluu.
Sen sijaan miehen puolen suku käyttäytyi minusta todella huonosti. He kaikki kuuluvat kirkkoon ja sisarusten lapset on kastettu, mutta ovat hyvin tyypillisiä tapa-uskovaisia. Miehen yksi sisarus perheineen jätti kokonaan tulematta ja muut ilmestyivät paikalle hyvin arkisissa vaatteissa. Parilla oli jalassa farkut...
Tuli itselle paha mieli, eivät selvästi pitäneet minään koko tilaisuutta eivätkä kunnioittaneet meidän valintojamme. Minusta nimiäiset on ihan yhtä arvokas tapahtuma kuin ristiäiset. En koskaan ilmaantuisi ristiäisiinkään huonosti pukeutuneena, vaikken seremoniaan uskokaan. Sen verran osaan käyttäytyä ja kunnioittaa toisten valintoja. Toivottavasti miehen sukulaiset osasivat edes hävetä, kun näkivät miten minun puoleni suvusta ilmaantuivat puvuissa ja kauniissa mekoissa...
Aikoinaan meidän siviilivihkimisessä sentään oli osattu pukeutua, mutta nyt yhtäkkiä nimiäiset olikin vaan joku ilmainen syöttöjuhla? Muilla kokemuksia samanlaisista tilanteista?
Kommentit (230)
Ei pidä paikkaansa, että suurin osa lapsista kastetaan. Kastettavien lasten määrä on rajussa laskussa. Kun yhä suurempi osa nuorista aikuisista eroaa kirkosta, eivät he tietenkään myöskään kasta lapsiaan kirkon jäseniksi.
Minä en arvosta ristiäisiä tapajuhlina lainkaan, kuolettavan tylsiä papin jorinoita ja sitten päästään syömään.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 10:53"]
Ap, kaikella kunnioituksella huomioi tämä-jokaikinen tuntemani ei-kastettu on kovasti harmitellut nuoruus-/aikuisiällä miksi vanhemmat ei ole kastaneet, ja ovat sanoneet että olo olisi jotenkin rakastetumpi/arvostetumpi jos olisivat kasteen saaneet. Heitä harmittaa myös suunnattomasti etteivät nuorena päässeet rippikouluun, ei kummiksi...
Ja, moni on joutunut käymään aikuiskasteen ja aikuisrippikoulun jos ovat esim kummiksi mielineet, läheltä seuranneena voin sanoa että aikuisena se on iso ja aikaavievä homma.
eli en itse tunne ketään jotka olisivat iloinneet kastamatta jättämisestä, päinvastoin :/
[/quote]
Minua ei ole kastettu ja olen tuntenut itseni aina rakastetuksi - ei kai kaste vanhempien rakkauteen liity? Kummittomuus on välillä harmittanut, mutta kummejahan saa ilman kastettakin.
[/quote]
Minuakaan ei ole kastettu ja ei ole harmittanut. Kummiudesta olen itse asiassa vähän helpottunut kun tämä sulkee minut pois pakkolahja-automaattina toimimisesta ja ne lapset joista välitän ja joita muistan muutenkin, heihin minut sitoo veri ei mikään paperinpala.
Hieno homma, komppaan. Mutta yksi pieni juttu, juhlat ovat nimiäiset eivät siis nimijäiset.
Minuakaan ei ole kastettu enkä ole rippikoulua, kummeja enkä kirkkoa kaivannut koskaan. Pakkouskontotunnit on tullut koulussa on tullut istuttua ja näin jälkikäteen se harmittaa eniten. Olisi kannattanut käydä ennemmin ET.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 10:53"]
Ap, kaikella kunnioituksella huomioi tämä-jokaikinen tuntemani ei-kastettu on kovasti harmitellut nuoruus-/aikuisiällä miksi vanhemmat ei ole kastaneet, ja ovat sanoneet että olo olisi jotenkin rakastetumpi/arvostetumpi jos olisivat kasteen saaneet. Heitä harmittaa myös suunnattomasti etteivät nuorena päässeet rippikouluun, ei kummiksi...
Ja, moni on joutunut käymään aikuiskasteen ja aikuisrippikoulun jos ovat esim kummiksi mielineet, läheltä seuranneena voin sanoa että aikuisena se on iso ja aikaavievä homma.
eli en itse tunne ketään jotka olisivat iloinneet kastamatta jättämisestä, päinvastoin :/
[/quote]
No tiedoksi sulle, että rippikouluun voi mennä, vaikkei olekaan kastettu. Jos haluaa konfirmaationkin, voidaan kastaa leirillä. Eikä se kaste mitenkään myöhäistä ole aikuisenakaan, yksi tuttu kävi tutun papin johdolla rippikoulun ja sai kasteen yli kaksikymppisenä, koska morsian tahtoi kirkkohäät.
Tuota soopaa siitä, että jotakuta harmittaisi kastamattomuus jne. en kyllä usko, eikä sitä varmaan usko kukaan muukaan.
[/quote]
itse tunnen neljä ihmistä joita ei lapsena kastettu, he olivat siitä jotenkin häpeissään ja harmissaan, eivät sitten viitsineet tulla riparillekaan, myöhemmin 3 hommanneet aikuiskasteen ja konfirmaation, aikuisriparin. Suorittamiseen meni yli puoli vuotta, sisälsi papin tapaamisia väh. Kerta/vko yms Koska kyseessä oli työssä käyvät ihmiset..
n 84 % kastaa lapsensa, mutta nuorista aikuista n 65% kuuluu enää kirkkoon. 65 vuotiaista 84% kuulu kirkkoon. Eli maahanmuuton, vanhempien ikäluokkien väheneminen sekä toisen ja kohta kolmannen polven sukupolven kastamattomat lapset vähentävät kirkoon kuuluvien määrää tulevina vuosina kiihtyvällä vauhdilla. Nyt vuosittain määrä vähenee noin 1% mutta eiköhän vauhti kiihtyy kohta 2%.
Ihmiset uskaltavat olla erilaisia ja rikkoa perinteitä. Kaupungeissa ET on jo kohta perinne ja ukonto poikkeus. ehkäpä 10 vuoden päästä Helsingissä päästään jo alle 50%.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 12:40"]
Minuakaan ei ole kastettu enkä ole rippikoulua, kummeja enkä kirkkoa kaivannut koskaan. Pakkouskontotunnit on tullut koulussa on tullut istuttua ja näin jälkikäteen se harmittaa eniten. Olisi kannattanut käydä ennemmin ET.
[/quote]
Ja hyvä että ei tarvitse ryhtyä kummiksi.
Meidän perheessä on kirkkoon kuulumattomia jo kolmessa polvessa. Perinne on jo yli 50 vuotta vanha.
On kummallista että kirkkoon kuulumattomien pitäisi kunnioittaa kirkkoon kuuluvien perinteitä, mutta toisin päin näyttää olevan osalle täysin mahdotonta.
"Rakasta lähimmäistä" on nykyisi muuttunut muotoon kirkossa muotoon "Rakasta vain ja ainoastaan itseäsi".
Ei pitäis antaa nimeä ollenkaan.Lapsi saa halutessaan aikuisena päättää onko jonkunniminen vai ei:)
Nimiäiset ja ristiäiset, noh, niihin pukeudutaan, jokainen budjettinsa mukaan, jos ei kutsussa ole mitään koodia ilmoitettu. Olen katsonut myös eri nimiäisblogeja, niin niissä kuvissa jopa vauvan vanhemmat eivät ole pukeutuneet mitenkään erityisen juhlallisesti, vaan miehellä näytti olevan farkut ja pikkutakki. Nämä ovat ikuisuuskysymyksiä, sillä olen nähnyt, että hautajaisiin on saavuttu verkkatakkiin pukeutuneena, nämä on vähän raja-asioita, ei kenenkään pukeutumiseen voi puuttua, mutta jos ei mitenkään osata tilaisuutta kunnioittaa tai budjetti anna myöden vaatteiden hankinnassa, niin silloin mitää olla ja antaa mahdollisuus myös jäädä pois, ilman jälkimutinoita.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 11:15"]
Kastejuhla on isompi juhla juuri uskonnollisen merkityksen takia. Ei kastejuhlassa juhlita pelkkää nimeä.
[/quote]
Niin, kelle siinä sitten on uskonnollista merkitystä ja ketkä kastavat lapsen vain tavan takia.