Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joille sisätutkimukset aina kivuliaita, esim synnytyksen aikana? :(

Vierailija
05.07.2013 |

Mulla on aina ollut kivuliasta, ja jotkut kätilöt kun vielä runnovat niin lujaa että vihloo ja sattuu tosi paljon :( Muistan aina kun esikoistani menin synnyttämään, ja synnytyksen valmisteluhuoneessa vuorossa ollut kätilö ei millään yltänyt tarpeeksi syvälle niin kävi pyytämässä toisen, joka sanaakaan sanomatta runnoi todella hyvin kivuliaasti tutkimuksen, alamahaan sattui kauan sen jälkeen. Vaikka synnytys alkoi kotona lapsiveden menolla ja supistuksia ym ei vielä ollut..

No, nyt neljättä menossa "tekemään" syksyllä, mutta aina pelottaa nuo sisätutkimukset, kun siinä on itse jotenkin niin avuton ja kipeää käy aina. Ei niihin totu koskaan täysin.

Aivan kamalan kipeä kokemus oli kolmannen synnytyksessä myös kalvojen puhkaisu kun olin vasta n. 3cm auki.. ei meinannut onnistua ja sattui sitten niin ilkeästi että. Lääkäri kysyi kun ulisin kivusta, että puhkaistaanko vai lähdenkö kotiin (kun välineet oli sisälläni)..

Kummasti näitä muistuu taas mieleen kun synnytys lähenee.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa terveyden hoidossa on kivunlietyksen suhteen pahoja asenne ongelmia. Miksi vieläkin Suomessa kulutetaa henkeä kohden vähemmän morfiinia kuin esi. Ruotsissa. Suomessa hallintoalamaisen on vain nöyrästi kestettävä ilman että häiritsee lääkäriä tai hoitajaa valituksillaan vaikka sattuisi niin että on tippa silmässä.

Vierailija
2/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kohdalla oli kivuliasta, sitä jälkitarkastuksessa sitten kysyinkin. MItä johtuu, että ottaa niin kipeää. Terveyskeskuksen lääkäri epäili, että veri pakkautuu synnytyselimiin tms. epämääräistä, ei siis ollu erikoisalansa. Sittemmin kolmen seuraavan kohdalla ei paljoa ronkittu, kun leikattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi olla henkilökunnan asenneongelma. Minulla oli samoin Suomessa synnyttäessäni. Sisätutkimukset olivat mahdollisesti kipein vaihe synnytyksessä, ja hoitajat ja kätilöt tylyttivät, kun säpsähtelin. Olen synnyttänyt myös toisessa maassa, jossa ei ole lainkaan samanlaisia muistoja synnytyksestä. Kätilö, hoitaja ja lääkäri odottivat aina, että supistus menee ohi, ja olivat muutenkin varovaisia.

Vierailija
4/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä! Synnytyksen aikana sisätutkimukset kamalin muisto, vaikka tietysti kipua oli muutenkin. Ihan tahallaan ronkitaan mahdollisimman kovasti, kai että synnytys etenisi. Tosi nöyryyttävää ja inhottavaa. Kolmatta menossa synnyttämään kohta puoleen, ja aion kyllä sanoa että mahdollisimman vähän sisätutkimuksia kiitos. Asenne joillain kätilöillä on kammottava, että älä siinä valita ja ronkitaan vielä vähän kovempaa.

Myös raskausajan tutkimukset tuntuneet tosi inhottavilta, se mikä lie levitin on yhtä tuskaa kun sitä käännellään ja väännellään. Hammasta purren olen sen kestänyt, mutta synnytyksessä tuntuu tietysti vielä pahemmalta kun on muutenkin niin kipeä.

Vierailija
5/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitonen jatkaa vielä: olisikohan täällä yhtään kätilöä joka voisi kertoa miksi on ok tehdä lähestulkoon väkivaltaisia sisätutkimuksia synnytyksen aikana, kun silloin on muutenkin avuttomimmillaan? Onko sellaiseen ohjeistettu, onko joku syy olemassa? Olisi ihan kiva tietää. En ole mikään herkkä prinsessa ja ymmärrän että tarvittavat toimenpiteet on tehtävä että lapsi saadaan ulos, mutta en silti usko että fyysinen satuttaminen ja tylyys ovat tarpeen.

Vierailija
6/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee paperi, johon laitat toiveita,  esim. seuraavasti:

- mahdollisimman vähän sisätutkimuksia

- kätilö kertoo aina, mitä tekee tutkimuksen aikana

- ei sisätutkimuksia supistuksen aikana

-ei kalvojen puhkaisua, jollei välttämätöntä

Ja paperiin voit kirjata myös muita toiveita, esim. ponnistusasennosta, toivotko jumppapalloa yms.

Mun "synnytystoivelistaa" noudatettiin melko tarkasti. Paperiin voi laittaa myös, että et ole ehdoton toiveiden suhteen, jos pelkäät olevasi liian  vaativa.:)

Vierailija
7/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen aikana sisätutkimuksen voi tehdä myös konttausasennossa.Olisiko se miellyttävämpi. Itselleni ainakin selinmakuu on supistuksen aikana tuskallista.

Vierailija
8/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat kovakouraisia ja se edistää synnytystäkin kun siellä ronkitaan ronskisti.

MUTTA jos haluat hellää tarkastusta pyydä hommaan mies, ihan erillainen käsittely edessä

Vierailija
9/9 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon aina että mahdollisimman vähän sisätutkimuksia kiitos eikä lainkaan instrumentteja. Kerron että olen kipuherkkä ja toimenpidekammoinen. Ihan sama mitä ajattelevat, mutta toiveita on kuultu ja vain käsin varovasti harvakseltaan kokeiltu. Supistusten aikana olen ollut pystyssä muutenkin aina omissa maailmoissani, ei silloin kukaan ole helmojen alle tullut  ronkkimaan.