TE-toimiston virkailijan puhelinhaastattelu oli pelkkää uhkailua karensseilla ja muilla toimenpiteillä, mielipiteideni lyttäämistä ja lannistamista
Virkailija tuntui tietävän kaiken paremmin kuin minä. Mielestään tekniikan maisterille on hyödyllistä olla puoli-ilmaisena pyöränkorjaajana tai vastaavana kuin etsiä aktiivisesti oman alansa töitä ja etsiä mahdollisia lisäkoulutusmahdollisuuksia jotka parantavat hakijan työllistymismahdollisuuksia. Oli kyllä melkoinen tyranni ja uhkailija. Pitää varmasti kaikkia työttömiä yhtenäisenä massana. Vartiaisen opissa luultavasti ollut. Mikähän noiden koulutus on kun ovat olevinaan niin tietäväisiä tuntemattoman ihmisen tilanteesta ja hänen tarpeistaan? Vieläkin puistattaa tuo puhelu.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kurja olo työkkärin puhelusta. Olen osa-aikatyössä ollut kohta vuoden, tuon puhelun aikaan olin ollut puoli vuotta. Kokoaikatyötä etsien, mutta hyvilläni kuitenkin että on edes se osa-aikainen duuni. Kunnes tuli tuo puoli tuntia kestänyt painostava puhelu jonka aikana virkailija antoi ymmärtää, että ihan yks pskanhailee ja turha tuollainen pienituntinen työ.
Niin ne tekee.Siellä voi olla soittajana tyyppi jolla ei ole koulutusta,antavat tehtäväksi saada mahd.monta
työnhakijaa ihan mihin vaan töihin,saavat siitä jotakkin bonusta?näin oon kuullut.Hoida asiat nettisivun kautta niin ei tarvitse kuunnella epäasiallisuuksia.Ota heti soittajan nimi talteen ja tee ilmoitus eteenpäin. Nauhoita puhelu jos muu ei auta.Netti paras on ainakin kirjallisena tiedot.
Ei saa bonuksia, mutta tietylle määrälle (noin 800 asiakasta) pitää soittaa kerran 3 kuukauden aikana. Se tarkoittaa sitä, että päivässä puhelimitse pitää keskustella noin 12 asiakkaan kanssa ja lisäksi joutuu soittamaan noin 20:lle, jotka eivät vastaa puhelimeen.
Kannattaa tehdä ilmoitus, että soittaja päättäväisesti painostaa hakemaan töitä. Se kun sattuu olemaan sen virkailijan työtä.Mutta työttömällä ei ole velvollisuutta vastata puheluun. Jos on asiaa, lähettävät kirjeen. Eli joutuvat tapaaman henkilökohtaisesti sen kyykyttämänsä ihmisraunion. Siksi suosivatkin puhelinhaastatteluja nykyään.
Väärin. Jos sinulle lähetetään kirjeellä kutsu velvoittavasta puhelinaikavarauksesta ja sinua ei tavoiteta, niin työnhakusi katkeaa siihen.
Haastattelut tehdään 3 kk välein, nykyään yleensä puhelimitse, mutta jos ei onnistu, niin henkilökohtaisen käynnin muodossa. Se, että ei vastaa puhelimeen, ei todellakaan oikeuta karenssiin.
Niin, karenssia ei tule mutta työnhakusi katkeaa, eli et ole enää työtön työnhakija, joten tuet katkeavat.
No ei katkea. Ainoastaan, jos ei mene siihen haastatteluun.
Kommentoin myös tähän. Te toimisto voi valita millä tavalla on yhteydessä asiakkaaseen. Yksi tapa on puhelimitse. Jos sinulle on lähetetty kutsu puhelinaikavaraukseen päivänä X ja et vastaa kun sinulle soitetaan päivänä X niin työnhakusi katkeaa siihen päivään X. Kutsussa on tieto että jos ko. puhelinaika ei sinulle sovi, niin voit vaihtaa ajan ottamalla yhteyttä Te toimistoon. Mutta suosittelen kyllä vastaamaan jos saat puhelinajan.
T: entinen työkkärin täti
En minä ainakaan mitään kutsua puhelinhaastatteluun ole saanut. Joku Anne vain soitti ja alkoi uhkaamaan karenssilla, jos en hae kouluun. Laitonta uhkailuahan tuollainen käytös on.
Olet siis alle 25-vuotias vailla ammatillista tutkintoa, ilmeisesti peruskoulupohjalla sillä lukiolaisille tuota asiaa teroitetaan jo ennen valmistumista. Anne kertoi sulle vain mitä päättäjät on päättäneet. Ihan turhaan uhmaat systeemiä, kuset vain omiin muroihisi sillä hankalan tyypin merkinnällä, jonka Anne sinusta voi omaan päiväkirjaansa merkitä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa Anne soitti sulle varmaan? Oliko Tampesterin toimistosta käsin tämä puhelu? Se niiden pomo oli aika kova täti kyllä hänkin. Ei puhunut kuin itsestään , eikö antanut kyllä suunvuoroa muille edes yrittää puhua mistään muusta.. Työasioissa tapasin kerran.
Helsingin toimistosta soittelee pikkurouva Veera, jolle kukaan ei ilmeisesti ole kertonut, että Suomessa on työttömiä työnhakijoita huomattavasti enemmän kuin avoimia työpaikkoja, mikä ikään kuin vaikuttaa työnhakemiseen ja -saantiin.
Silti tänäänkin työnhakunsa työpaikan saamisen takia päätti 1457 henkilöä. Miksi he saivat työpaikan, sinä et? Pikkurouva Veera tietää, että työnhakija voi saada töitä, työnhakua kammoksuva harvemmin työllistyy.
Et sitten parempaan pysty?
Monet työttömät työnhakijat olivat työelämässä, kun pikkuveera vielä konttasi vaipoissa, ja tietävät työelämästä enemmän. Tietävät myös pikkuveeraa paremmin, kuinka monta hakemusta ovat jo lähettäneet.
Se, että kaikki työttömät työnhakijat eivät millään matematiikalla mahdu avoimiin työpaikkoihin, ei suinkaan johdu siitä, että ne hakijat ovat "työnhakua kammoksuvia". Mutta tämä kaikki on toki liian vaikeatajuista jollekin kehittymättömällä itsetunnolla varustetulle pikkuveelle.
Silti se Veera on töissä ja saa palkkaa, sinä et. Pieni ero ja tällä kertaa Veeran eduksi.
Muun muassa tuollaista tarkoitetaan kehittymättömällä itsetunnolla. Ei ole koskaan eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kurja olo työkkärin puhelusta. Olen osa-aikatyössä ollut kohta vuoden, tuon puhelun aikaan olin ollut puoli vuotta. Kokoaikatyötä etsien, mutta hyvilläni kuitenkin että on edes se osa-aikainen duuni. Kunnes tuli tuo puoli tuntia kestänyt painostava puhelu jonka aikana virkailija antoi ymmärtää, että ihan yks pskanhailee ja turha tuollainen pienituntinen työ.
Niin ne tekee.Siellä voi olla soittajana tyyppi jolla ei ole koulutusta,antavat tehtäväksi saada mahd.monta
työnhakijaa ihan mihin vaan töihin,saavat siitä jotakkin bonusta?näin oon kuullut.Hoida asiat nettisivun kautta niin ei tarvitse kuunnella epäasiallisuuksia.Ota heti soittajan nimi talteen ja tee ilmoitus eteenpäin. Nauhoita puhelu jos muu ei auta.Netti paras on ainakin kirjallisena tiedot.
Ei saa bonuksia, mutta tietylle määrälle (noin 800 asiakasta) pitää soittaa kerran 3 kuukauden aikana. Se tarkoittaa sitä, että päivässä puhelimitse pitää keskustella noin 12 asiakkaan kanssa ja lisäksi joutuu soittamaan noin 20:lle, jotka eivät vastaa puhelimeen.
Kannattaa tehdä ilmoitus, että soittaja päättäväisesti painostaa hakemaan töitä. Se kun sattuu olemaan sen virkailijan työtä.Mutta työttömällä ei ole velvollisuutta vastata puheluun. Jos on asiaa, lähettävät kirjeen. Eli joutuvat tapaaman henkilökohtaisesti sen kyykyttämänsä ihmisraunion. Siksi suosivatkin puhelinhaastatteluja nykyään.
Väärin. Jos sinulle lähetetään kirjeellä kutsu velvoittavasta puhelinaikavarauksesta ja sinua ei tavoiteta, niin työnhakusi katkeaa siihen.
Haastattelut tehdään 3 kk välein, nykyään yleensä puhelimitse, mutta jos ei onnistu, niin henkilökohtaisen käynnin muodossa. Se, että ei vastaa puhelimeen, ei todellakaan oikeuta karenssiin.
Niin, karenssia ei tule mutta työnhakusi katkeaa, eli et ole enää työtön työnhakija, joten tuet katkeavat.
Kommentoin myös tähän. Te toimisto voi valita millä tavalla on yhteydessä asiakkaaseen. Yksi tapa on puhelimitse. Jos sinulle on lähetetty kutsu puhelinaikavaraukseen päivänä X ja et vastaa kun sinulle soitetaan päivänä X niin työnhakusi katkeaa siihen päivään X. Kutsussa on tieto että jos ko. puhelinaika ei sinulle sovi, niin voit vaihtaa ajan ottamalla yhteyttä Te toimistoon. Mutta suosittelen kyllä vastaamaan jos saat puhelinajan.
Myös asiakas voi valita millä tavalla ollaan yhteyksissä. Eli muun tavan kuin puhelimitse esim. aikavarauksella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varmaan sama virkailija. Uhkailee minuakin pitkäaikaissairasta joka puhelussa kuntouttavalla ja just pyörien korjailuja ja päiväkoteja ym. ehdottelee mulle sopivina, korkeakoulututkinto on ihan eri alalta. Päiväkodit about pahimpia koronapesäkkeitä ja muitakin viruksia niistä saa koko ajan lapsista. Ja muutenkaan mene enää ikinä hoitoallale kiusattavaksi, tiedän siellä jo ilmaistöissä aikoinaan olleena, minkälaisia ihmisiä sinnekin pesiytyy. Vaatii myös kalliita työkyky-lausuntoja multa vaikka lain mukaan eivät saa vaatia. Olen aina IM:n partaalla puheluiden jälkeen ja pelkästään vihainen, ei todellakaan kannustettu olo tms.
"Huolestunut"myös, kun "syrjäydyn"vaan kotonani, eikä mulla ole mitään yhteisöä. H***etistäkö se tietää, mitä yhteisöjä mulla on esim-. vapaa-ajallani ja kaipaanko edes sellaisia. Alentuva ja holhoava eukko on lässytyksineen. No en pahemmin kyllä kaipaa edes, olen introvertti ja kaikissa yhteisöissä Suomessa on sellaista kiusaamista kokemusteni mukaan, etten niihin edes halua enää.
Työelämästä kaipaisin ainoastaan rahaa vailla syyllistämistä tuilla loisi misesta ja just sitä, että tuo nat**toimisto jättäisi minut vihdoinkin rauhaan kyttäys-syyllistys-puheluineen ja live-kuulusteluineen! Ihmisten saatava laajemmalti tietää mitä nämä "työkkärit"on, pelkkää haitta ja kiusaa työttömille, ainoa heidän "apunsa"on (laittomat)uhkailut ja loputon syyllistäminen! Lakkauttaisivat vaan mahdollisimman pian koko turhat kiusaamis-puljut niin pääsisivät virkailijat itse korjailemaan fillareitaan ilmaistyönä!;)
Sinulla on täysi oikeus irtautua Te toimistosta ja elättää itsesi kuten me muutkin teemme. Niin kauan kun nostat työttömyysetuutta niin sinulla on siihen liittyviä velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri soittaa reilun kolmen kuukauden välein ja niistä yhteydenotoista kyllä normaaleilla vuorovaikutustaidoilla varustettu aikuinen selviää, vaikka ne inhottavia saattavat ollakin. Ylipäätään ennen näitä soittoja on hyvä ottaa selvää etukäteen TE-palveluiden tarjonnasta, jotta ei tule täysin virkailijan yllättämäksi vaan on jotain sanottavaa itselläänkin. Muita hyväksi havaittuja keinoja selvitä puheluista ovat naiivi intonaatio ja kiinnostuneisuus tarjottuihin työllistymistoimiin ("tuota pyöränkorjaushommaa voisinkin hakea, olisihan se kokemus itsessään", "tuosta kurssista voisin ottaa itsenäisesti lisää selvää"). Kannattaa vaan napata niistä tarjotuista vaihtoehdoista pienin paha ja yrittää tuoda esille omaa aktiivisuuttaan työnhaussa. Mitään sellaista, mitä ei halua toteuttaa, ei pidä hyväksyä työllistymissuunnitelmaan kirjattavaksi. Mitä noihin osa-aikatöihin tulee, tein niitä aikanaan noin viisi vuotta eikä ikinä työkkärin kanssa mitään ongelmia saati painostusta kokoaikatyön suuntaan. Nyt pian neljättä vuotta työttömänä ja puhelut on olleet pääasiassa oikein ytimekkäitä ja olen joutunut ainoastaan yhdelle huuhaa-kurssille (jossa ei läsnäoloa, vain harvakseltaan sähköpostitse yhteys palveluntuottajaan). Kun sopimaton työtarjous langetetaan, siihen vastataan lähettämällä työnantajalle tehtävään sopimaton hakemus ja raportoidaan työkkäriin tehtävä suoritetuksi. Sen jälkeen voi jatkaa itsenäisesti niiden oikeampien töiden hakemista.
Neljättä vuotta työttömänä. Jatkat itsenäisesti niiden oikeampien töiden hakemista.
Mikäs raketti-insinööri sää oot? Vai heikommalla työkokemuksella varustettu korkeintaan toisen asteen koulutuksen käynyt jantteri, joka on joskus vuonna kivi ja nakki päässyt tyyliin kummisedän firmassa paremmille palkoille, ja nyt ei perse nouse sohvasta, ellei aloituspalkka ole 20e/h?
Ihan kaikella ystävällisyydellä kysyn ja haluaisin ymmärtää tilannettasi paremmin.
Kysymyksessäsi ei ollut mitään ystävällisyyttä, joten käytän oikeuteni pitää yksityisasiani itselläni.
Heh en ole tuo raketti-insinöörityyppi, mutta taisi osua oikeaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottavatko hakemaan myös yövuoroihin? Kyllä käytän sanaa "pakottaa". Etuuden kokonaan poistaminen on pakottamista. Mitään muuta mahdollisuutta et saa. Työntäisivät ennemmin näille huuhaa pajoille ja tällä voisit edes välttää sen karenssin. Mutta ei.
Voi olla, mutta sitten haet sitä paikkaa huonolla hakemuksella ja siirryt elämässäsi eteenpäin.
Ei pakoteta. Kyllä haastattelussa kysytään millaista työtä etsii ja ellet etsi vuorotyötä niin sitä tietoa ei sinun työnhakutietoihin laiteta.
Missä haastattelussa? Koskaan ei kukaan ole haastatellut. Ainoastaan lähetellyt haettavia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan mitään kutsua puhelinhaastatteluun ole saanut. Joku Anne vain soitti ja alkoi uhkaamaan karenssilla, jos en hae kouluun. Laitonta uhkailuahan tuollainen käytös on.
Olet siis alle 25-vuotias vailla ammatillista tutkintoa, ilmeisesti peruskoulupohjalla sillä lukiolaisille tuota asiaa teroitetaan jo ennen valmistumista. Anne kertoi sulle vain mitä päättäjät on päättäneet. Ihan turhaan uhmaat systeemiä, kuset vain omiin muroihisi sillä hankalan tyypin merkinnällä, jonka Anne sinusta voi omaan päiväkirjaansa merkitä.
-eri
Olen yli 40 vuotias. Sehän siinä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitonta tuossa on? Olisiko mukavampaa, jos Anne laittelisi maksajalle tietoa, että ei hae koulutukseen, lakkautetaan tuet.
Koulutus ei ole työpaikka, nuija.
Ei olekaan, mutta alle 25v vuotiaan ammattikouluttamattoman on lain mukaan haettava koulutukseen tai hän saa 5 kuukauden karenssia vastaavan maksuttoman ajan. Annen olisi vain pitänyt ilmoittaa maksajalle, että ei ole tietojemme mukaan hakenut, lakkautetaan etuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Olen yli 40 vuotias. Sehän siinä onkin.
Jos ammattitaitosi ja osaamisesi on vanhentunut ja tarvitset hygieniapassin tms., niin on työllistymisesi kannalta tärkeää saada lisää koulutusta. Kun vielä menet ääneen sanomaan, että työllistymisen este on tuollaisen passin puuttuminen, niin koulutukseen hakemisesta tuleekin ihan oikeasti tärkeä asia ja on ihan OK, että saat kieltäyessäsi karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä. Mä tein vuosia huonosti palkattua osa-aikatyötä mutta siinä oli se hyvä puoli että työkkärin eukot pysyivät hiljaa. Mun työkaveri, joka siis teki sitä samaa hommaa samoilla tunneilla, kysyi työkkäristä mahdollisuudesta opiskella lähihoitajaksi niin työkkärin kanta oli että ei tueta. Kun on vakituinen työpaikka niin siinä on pysyttävä.
Ja tää henkilö olisi ollut ominaisuuksiltaan täydellinen lähihoitajaksi. Samaan aikaan työkkärin patistaa kaiken maailman ihmisvihaajia kouluttautumaan lähihoitajiksi kun se on työllistävä ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä. Mä tein vuosia huonosti palkattua osa-aikatyötä mutta siinä oli se hyvä puoli että työkkärin eukot pysyivät hiljaa. Mun työkaveri, joka siis teki sitä samaa hommaa samoilla tunneilla, kysyi työkkäristä mahdollisuudesta opiskella lähihoitajaksi niin työkkärin kanta oli että ei tueta. Kun on vakituinen työpaikka niin siinä on pysyttävä.
Ja tää henkilö olisi ollut ominaisuuksiltaan täydellinen lähihoitajaksi. Samaan aikaan työkkärin patistaa kaiken maailman ihmisvihaajia kouluttautumaan lähihoitajiksi kun se on työllistävä ala.
Miksi kaverisi ei lähtenyt opiskelemaan omalla kustannuksella?
Vierailija kirjoitti:
Se on lähtökohtaisesti vähän vaikea asetelma se keskustelu: työtön itse on oman tilanteensa asiantuntija, tietää kaiken itsestään koulutukseltaan ja töistään.
No virkailija on taas ministeriön lakien ja ohjeiden asiantuntija. (Pitäisi olla). Hän kertoo työttömälle mikä on toimiston johtajan ohje, ministeriön ohje ja valtakunnan hallituksen ja eduskunnan näkemykset miten työttömyyttä maassa hoidetaan. Myös siis juuri tämän yhden työttömän kohdalla.
Että vähön vaikea sen on sua miellyttää, tsori siitä. Ei voi mitään oikein , näin se menee.
Eduskuntaan sitten vaan yhteyttä jos haluat muutosta, siellä ne lait säädetään joita työkkärissä seurataan.
Näinhän se on, ja kun tietää pelin hengen ei pitäisi tulla suurempia ongelmia. Elikkä ohjeeni on että työkkärille mahd.vähän kertoo omista asioistaan. Korostaa vaan että aktiivinen työnhaku on koko ajan käynnissä, ja sanoo ei kaikkiin ehdotuksiin mitä sieltä suunnalta tulee. Itsellä maisterin tutkinto ja tällä taktiikalla saanut olla ihan rauhassa. Toki oikeasti etsinkin töitä samalla, mutta ei niiden tarvitse tietää tarkemmin mitä töitä olen hakenut, ettei papereihini laiteta mitään ylimääräisiä merkintöjä. He tekevät vaan työtään, ja se ei ole työn etsiminen minulle, vaan lakien noudattaminen.
Se on kyllä todella sääli, että virkailijat ovat niin erilaisia keskenään, niin käytökseltään kuin tietämykseltään. Itse sain asiat samantien rullaamaan, kun vuoden alussa vaihtui virkailija. Hän tuntui olevan aidosti kiinnostunut ajatuksistani ja näkemyksistäni. Edellinen virkailija taas oli jokin harjoittelija, joka ei yhteenkään kysymykseen osannut vastata suoraan. Toki hän tarkisti kollegalta ja palasi asiaan, mutta mitään rakentavaa infoa en häneltä saanut, ellen tajunnut itse kysyä.
Ja eniten ehkä harmittaa päätösten mielivaltaisuus, monet asiat kun ovat täysin tapauskohtaisia eikä selkeää ohjenuoraa ole. Eli jos käy paska tsäkä käsittelijän suhteen, niin sä et lähde esim. uudelleenkoulutukseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että hänellä ei olisi ollut opiskeluaikana mitään tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että hänellä ei olisi ollut opiskeluaikana mitään tuloja.
Osa-aikatyö, opintotuki/laina, asumistuki?
Tuo on niiden työtä ja esimiehet on noiden "asiantuntijoiden" niskan takana kyttäämässä ja uhkailemassa. Niiden on pakko tehdä työt kuten käsketään. Olin itse kerran pakotettuna siellä "asiantuntijana" noin 10 kuukautta ja työ oli aivan hirvittävää just sen takia, että koko ajan on vaan pakko yrittää pakottaa ihmiset hakemaan töitä, ihan sama sopiiko se hakijalle vai ei. Oma esimies huutaa, haukkuu ja uhkailee vankilalla koko ajan ja sanelee tarkalleen, miten ketäkin on minnekin pakotettava. Mun mielestä työkkärilaitos pitäisi lopettaa kokonaan heti. Ei mitään järkeä missään ja hirveää verovarojen tuhlausta. Kyllä kassat ja kela osaa ne päivärahat laskea ihmiset itse etsiä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus aika hyväuskoinen työkkärin suhteen ja mietin, että siellä ei tavallaan pakoteta ihmistä minnekään ja saa itse päättää asioistaan tai edes valita vaihtoehtoja itse. Sitten tämä hölmöys karisi, kun olin itsekin työkkärissä tilanteessa lähihoitaja koulutus tai pajalle. Jompaan kumpaan olisi pitänyt suostua ja karenssi siitä sitten tuli. Sen jälkeen koko työkkäri pelottaa minua ja tiedän, ettei minulle ole mitään "aseita" sinne ja olen helppo ihminen painostaa milloin minnekin. Jää tukiakin paljon hakematta ja käytän säästöjä ettei tarvisi palvelua käyttää. Eihän sekään ole oikein ja varmaan tuhansia euroja olen "säästänyt" ja veronmaksejien rahoja, kun olen työkkäriä vältellyt. En tiedä sitten miten tässä lopulta käy. Ehkä käyn ne kaikki kurssit ja pajat yms läpi jos vaan pää kestää. Yhdessä työkkärin jutussa ( mikä omilla työkkärin sivuilla näkyy) lukee myös yhden virkailijan tekemä "analyysi" minusta, jossa käsitellään luonnetta ja muita asiaankuulumattomia juttuja ja ehkä se kaikki ei koskaan poistu sieltä. Mietin vaan voiko yhden puhelun perusteella kirjoittaa sellaisia, että olen tukea tarvitseva yms kun kuitenkin ihan terve ja sillä tavalla tavallinen ihminen ja en kaivannut mitään arvostelua sen pohjalta. Jotenkin nöyryyttävä olo jäi.
Siis kehotettiinko sinua hakemaan lähihoitajakoulutukseen vaihtoehtona jollekin pajalle kuntouttavaan työtoimintaan tai työkokeiluun?
Aika omituista, koska lähihoitajakoulutuksesta suoriutumiseen pitää kyllä olla täysin työkykyinen ja elämänhallinta kuosissa. En väitä, että kaikilla on ja siksi koulutus joidenkin kohdalla keskeytyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa olla tämmönen virkailija!
Neljä miinuspeukkua, vaikka totta joka sana. Kyllä vituttaa! Muuttaisin aika paljon Suomen kyttäyssysteemiä, jos vaan voisin. Ensimmäisenä kansalaispalkka.
-virkailija
oon nyt miettyny tätä hommaa. näiden henkilöiden täytyy olla 1) ammattitaidottomia 2) he eivät kykene työskentelyyn, josta asiakas hyötyisi 3) itsekritiikkiin kykenemättömiä 4) asiakaspalvelutyöhön sopimattomia.
He osaavat räplätä näitä tietokoneita ja laskentaohjelmia, mutta siinä kaikki.
Koulutus ei ole työpaikka, nuija.