Sivut

Kommentit (369)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin todella epämiellyttävä kokemus Oulun TE-virkailijan kanssa. Tapahtuneesta on jo muutama vuosi. Kysyin selkeitä kysymyksiä, joihin sosionomiksi juuri valmistunut miesvirkailija ei osannut vastata. Vetosi vain siihen, että hän ei voi tehdä päätöksiä puhelimessa. En sitä edes kysynyt; halusin vain tietää, miten te-toimisto määrittelee opintojen sivu- ja päätoimisuuden. Kuitenkin kyseessä oli yleisellä tasolla täysin vakioituneet määritelmät, joissa ei te-virkailijalle olisi pitänyt olla mitään epäselvää. Sain osakseni todella epäasiallista käytöstä. Soitin valtakunnalliseen neuvontaan, jossa virkailija oli ihan pöyristynyt oululaisen kollegansa osaamattomuudesta ja käytöksestä. Neuvoi tekemään valituksen, koska asioihin tule muuten ikinä muutosta. Sain häneltä myös vastauksen kysymykseenkin ja hyviä neuvoja muutoinkin. Oma tilanteeni ratkesi sillä, että työllistyin muutaman viikon kuluessa. Kiitos Oulun virkailijan yöunet kuitenkin menivät viikoksi.

Olen itsekin kysynyt rajanvedosta kokoaikaisen ja osa-aikaisen opiskelun rajanvedosta erityistapauksessa. Työlinjalta ei osattu vastata, ja korjasin jälleen kerran erään toisen virkailjan esittämän väittämän oikeaksi. Seuraavaksi kysyin koulutusasiaa Hämeen TE-toimistosta, ja asia luvattiin selvittää ja palata asiaan. Tästä on nyt 5,5 kk aikaa😁, odottelen.

MIkä on Työlinja?
Eihän kokoaikaisessa ja osa-aikaisessa opiskelussa ole mitään rajanvetoa, laki on pääsääntöisen kannalta hyvin yksiselitteinen. Erityistapauksia ei ole.

No miksi sitä valtakunnallista puhelinpalvelua nykyään sanotaan, pahoittelen vanhentunutta termiä.

Onhan siinä rajanveto jos minä niin sanon.

Kyse oli siitä, saako suorittaa esim. joka toinen kuukausi 5 op esim. kuuden kuukauden ajan, jolloin kuukausittainen keskiarvo jää pienemmäksi kuin 5 op, joka kokoaikaisuuden raja. (Kysyin myös toista asiaa tähän liittyen ja sain ensin väärän vastauksen. Tämä oli ehkä neljäs kerta kun sain heiltäväärän ohjeen. Miksi ei voi sanoa ettei ole varma?)

Puhelinpalvelu: ööh, tota, no se riippuu tapauksesta.
Minä: no, mutta onko mitään ohjesääntöä tai periaatetta missä tapauksissa voi näin tehdä ja voiko tehdä?
Puhelinpalvelu: ööh, tuota, laitan kysymyksesi paikalliseen toimistoon.

Siellä ensin vastattiin kokoaikaisen jaksotuksesta väärin, jonka jälkeen luvattin selvittää pääkysymys jota ei löytynyt laeista eikä työministeriön ohjeista. Sitä tässä nyt venailen edelleen.

Tämä on siis kysymys: Kyse oli siitä, saako suorittaa esim. joka toinen kuukausi 5 op esim. kuuden kuukauden ajan, jolloin kuukausittainen keskiarvo jää pienemmäksi kuin 5 op, joka kokoaikaisuuden raja.
Ja tässä vastaus:
Jos kyseessä ovat päätoimiset opinnot (eli ole tutkinto-opiskelijana ko. oppilaitoksessa), niin sinut katsotaan opiskelijaksi, vaikka opiskelisit miten vähän tahansa. (TTL 2 luvun 10 §)
Jos olet jo ollessasi töissä suorittanut ko. opintoja vastaavalla tavalla, ei ole mitään estettä sille, ettetkö voisi jatkaa opintoja työttömänä saaden työttömyysetuutta. Tee TE-toimistolle selvitys siitä, että olet jo yli 6 kk ajan opiskellut työn ohessa tällä tavalla ja saat jatkaa samoin, koska opintoja ei tällöin katsota työnhakua estäviksi. (TTL 2 luvun 10 §:n 3 momentti)
Jos taas olet vasta aloittamassa opintoja ja ko. opinnot on jaksotettu siten, että joka toinen kuukausi suoritetaan 5 op, joka toinen kuukausi ei ainuttakaan, niin sivutoimisuuden arviointi tehdään opetussuunnitelman tai henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman (HOKS) perusteella. Siksi on mahdotonta sanoa etukäteen, ovatko opinnot sivutoimisia vai ei. Jos esim. tentti on vain joka toinen kuukausi tai suorituspisteet merkitään joka toinen kuukausi, vaikka opintoja tosiasiassa on koko ajan, niin opinnot voidaan katsoa sivutoimisiksi. Jos taas opintopisteettöminä kuukausina ei ole minkäänlaista opiskelua (ei etänä, ei tehtävinä, ei luentoina jne.) ja joka toinen kuukausi on esim. opiskelijan itse valitsema lyhyt jakso tenteineen (ja 5 op raja ylittyy) ei opintoja tuolloin voida katsoa sivutoimisiksi ko. kuukauden osalta. Perusperiaate siis on se, että raja ei saa ylittyä yhtenäkään kuukautena, mutta koska suoritukset pääsääntöisesti kirjautuvat ei-reaaliaikaisesti, asiaa tarkastellaan asiakaskohtaisesti opetussuunnitelman perusteella.
Tähän kysymykseen ei siten ole olemassa yksiselitteistä vastausta, joka pätee aina ja kaikkialla.
Tosin tämän vastauksenhan jo oletkin saanut puhelinpalvelusta.

Itse asiassa ei pitäisi mennä noin, vaan opintojen laajuus lasketaan opinto-oikeuden voimassaoloajalla suhteessa opintopisteisiin. Ongelmia tulee, jos työttömänä otat vastaan opiskelupaikan > olet päätoiminen opiskelija. Jos olet ottanut paikan vastaan työssä olessa, on opiskelu sivutoimista.

Sen sijaan jos työttömänä aloitat opiskelut esimerkiksi avoimessa yliopistossa, on tilanne eri. Jos otat suoritettavaksi yhden kurssin, joka on laajuudeltaan 5op ja suoritusaika (eli takaraja, jolloin opinto-oikeutesi päättyy) on 12kk > 5op÷8kk=0,62 op/kk. Ei ole mitään väliä vaikka opintopisteet kirjataan toukokuussa 5op > olet silti sivutoiminen opiskelija myös toukokuussa, vaikka yksittäinen suoritus ylittää päätoimisen rajan. Keskiarvo suhteessa voimassaoloaikaan on ainoa, jolla on merkitystä.

Tarkennuksena vielä: suoritusaika ei ole päivämäärä, jolloin opintopisteet kilahtavat järjestelmään vaan aika jolloin sinulla on oikeus suorittaa kurssi (esim. 1.8.2020-31.7.2021). Toki yksittäisiä 5op kursseja ei saa olla niin, että keskiarvo ylittyy kaikkien suoritettavien kurssien osalta.

Mutta edelleen huomaa: jos yksittäinen kurssi 5 op on lokakuussa, niin opinto-oikeutta ei ole 1.8.2020 - 31.7.2021, vaan opinto-oikeus saattaa olla vain 1.10. - 31.10.2020.

Toki tässä tapauksessa keskiarvo lokakuun osalta on 5op. Avoimet yliopistot yms. yleensä kyllä laittavat kaikissa vähintään 12 kk suoritusajan myös 5op kokonaisuuksiin.

Oli pakko tulla vielä lisäämään, että eli se 5op kurssi, jolle olet ilmoittaunut voi kestää 1.10.-30.102021. Mutta suoritusaika on eri, eli se mikä näkyy siellä avoimen rekisterissä. Yleesä automaattisesti 1-25 op kokonaisuuksissa se on ilmoittautumisen ajankohdasta alkaen vuosi, laajemmissa jopa kaksi vuotta. Eli kyseessä ei ole varsinaisen kurssin suoritusaika, vaan aika jolloin olet oikeutettu suorittamaan kurssin (riippumatta kurssin laajuudesta, todellisesta suorituspäivästä ja ajankohdasta).

Varmaan lähes jokainen ihminen joka ilmoittautuu avoimen kursseille osaa käyttää päätään sen verran että tietää mihin kokonaisuuteen tai kurssiin on ilmoittautumassa ja mihin asti opiskeluoikeus on voimassa. Kiinnostaa a. osaako Marja-Liisa työkkärissä ottaa kantaa siihen saanko opiskella kurssin x työttömänä.

Pitäisiköhän tämä ketju laittaa oppimateriaaliksi TE-palveluihin, jossa joku guru arpoo näistä oikean vastauksen ja kertoo sen kaikille työntekijöille. t. nimim. perustulolla tästäkin päästäisiin.

Meillä on kuitenkin laisäädäntö, jossa sivutoimisten opintojen opintopistemax on 5 op/kk. Kaikki eivät suorita kokonaisuuksia ja osa suorittaa kahta kokonaisuutta osittain. Onpa niitäkin, joilla on vuodeksi opiskeluoikeus yhteensä yli 80 opintopisteeseen, mutta he eivät halua olla päätoimisia opiskelijoita, vaan suorittavat vain 40. Jos he suorittavat ne alle neljässä kuukaudessa (vaikka opinto-oikeus on 12 kk), niin joudutaan selvittämään, syntyikö suorituksia kuitenkin enemmän kuin 5 kuukaudessa.
Eivät nämä ole helppoja ja yksiselitteisiä asioita etenkin kun asiakkaat helposti ymmärtävät asiat väärin. Jos on saanut työkkäristä ohjeet, että voi opiskella 20 opintopisteen kokonaisuuden, niin ihmeen moni ymmärtää, että niitä voi opiskella vaikka miten monta samaan aikaan, mutta ei missään nimessä 21 opintopisteen kokonaisuutta.

Josko koko litanian poikkeuksen poikkeuksineen ja opintopisteineen voisi laittaa ihan sinne TE-palveluiden sivuille opintosivuille. Mikä siinä on niin vaikeaa? Nythän siellä on hyvin lyhyt ja ylimalkainen versio. Esimiehille myös terveisiä että välittävät ministeriöön viestin koko systeemin yksinkertaistamisesta, vaikka onhan tilanne männävuosista parantunut (silloin kytättiin kaikkea).

Ja usko tai älä, meitä normaaliälyisiä tai sitäkin fiksumpia on työttömissä runsaasti toisin kuin olin sanavalinnoistasi lukevinani. Kyllä me ymmärrämme yksityiskohtaisia ohjeita ja jos joku ei ymmärrä syyttäkööt itseään jos tieto on sivuilla saatavilla.

Säästyisi soittorumbalta, pallottelulta, epämääräisiltä tai virheellisiltä vastauksilta tai odottelulta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos ei itse löydä töitä, niin sitten kurssille tms. Ihmisestä tulee nopeasti työkyvytön kotona maatessaan, siksi patistelevat kursseille. Ja putsaahan se tilastoja samalla.

Poste restantet ja muut selittelyt tässä ketjussa viittaavat elämänhallinnan ongelmiin ja töiden pakoiluun...

Kerropa mihin väitteesi työkyvyttömyydestä perustuu? Olen ollut aikoinani pisimmillään 2 vuotta työttömänä ja olin täysin työkykyinen heti eka päivänä töihin mentyäni (asiantuntijatyö). Miten joku opi käyttämään tietokonetta-kurssi auttaa ihmistä joka osaa jo käyttää sitä monipuolisesti.

Ärsyttäviä kaltaisesi lampaat jotka toistelevat näitä kuluneita olettamia ilman totuuspohjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin todella epämiellyttävä kokemus Oulun TE-virkailijan kanssa. Tapahtuneesta on jo muutama vuosi. Kysyin selkeitä kysymyksiä, joihin sosionomiksi juuri valmistunut miesvirkailija ei osannut vastata. Vetosi vain siihen, että hän ei voi tehdä päätöksiä puhelimessa. En sitä edes kysynyt; halusin vain tietää, miten te-toimisto määrittelee opintojen sivu- ja päätoimisuuden. Kuitenkin kyseessä oli yleisellä tasolla täysin vakioituneet määritelmät, joissa ei te-virkailijalle olisi pitänyt olla mitään epäselvää. Sain osakseni todella epäasiallista käytöstä. Soitin valtakunnalliseen neuvontaan, jossa virkailija oli ihan pöyristynyt oululaisen kollegansa osaamattomuudesta ja käytöksestä. Neuvoi tekemään valituksen, koska asioihin tule muuten ikinä muutosta. Sain häneltä myös vastauksen kysymykseenkin ja hyviä neuvoja muutoinkin. Oma tilanteeni ratkesi sillä, että työllistyin muutaman viikon kuluessa. Kiitos Oulun virkailijan yöunet kuitenkin menivät viikoksi.

Olen itsekin kysynyt rajanvedosta kokoaikaisen ja osa-aikaisen opiskelun rajanvedosta erityistapauksessa. Työlinjalta ei osattu vastata, ja korjasin jälleen kerran erään toisen virkailjan esittämän väittämän oikeaksi. Seuraavaksi kysyin koulutusasiaa Hämeen TE-toimistosta, ja asia luvattiin selvittää ja palata asiaan. Tästä on nyt 5,5 kk aikaa😁, odottelen.

MIkä on Työlinja?
Eihän kokoaikaisessa ja osa-aikaisessa opiskelussa ole mitään rajanvetoa, laki on pääsääntöisen kannalta hyvin yksiselitteinen. Erityistapauksia ei ole.

No miksi sitä valtakunnallista puhelinpalvelua nykyään sanotaan, pahoittelen vanhentunutta termiä.

Onhan siinä rajanveto jos minä niin sanon.

Kyse oli siitä, saako suorittaa esim. joka toinen kuukausi 5 op esim. kuuden kuukauden ajan, jolloin kuukausittainen keskiarvo jää pienemmäksi kuin 5 op, joka kokoaikaisuuden raja. (Kysyin myös toista asiaa tähän liittyen ja sain ensin väärän vastauksen. Tämä oli ehkä neljäs kerta kun sain heiltäväärän ohjeen. Miksi ei voi sanoa ettei ole varma?)

Puhelinpalvelu: ööh, tota, no se riippuu tapauksesta.
Minä: no, mutta onko mitään ohjesääntöä tai periaatetta missä tapauksissa voi näin tehdä ja voiko tehdä?
Puhelinpalvelu: ööh, tuota, laitan kysymyksesi paikalliseen toimistoon.

Siellä ensin vastattiin kokoaikaisen jaksotuksesta väärin, jonka jälkeen luvattin selvittää pääkysymys jota ei löytynyt laeista eikä työministeriön ohjeista. Sitä tässä nyt venailen edelleen.

Tämä on siis kysymys: Kyse oli siitä, saako suorittaa esim. joka toinen kuukausi 5 op esim. kuuden kuukauden ajan, jolloin kuukausittainen keskiarvo jää pienemmäksi kuin 5 op, joka kokoaikaisuuden raja.
Ja tässä vastaus:
Jos kyseessä ovat päätoimiset opinnot (eli ole tutkinto-opiskelijana ko. oppilaitoksessa), niin sinut katsotaan opiskelijaksi, vaikka opiskelisit miten vähän tahansa. (TTL 2 luvun 10 §)
Jos olet jo ollessasi töissä suorittanut ko. opintoja vastaavalla tavalla, ei ole mitään estettä sille, ettetkö voisi jatkaa opintoja työttömänä saaden työttömyysetuutta. Tee TE-toimistolle selvitys siitä, että olet jo yli 6 kk ajan opiskellut työn ohessa tällä tavalla ja saat jatkaa samoin, koska opintoja ei tällöin katsota työnhakua estäviksi. (TTL 2 luvun 10 §:n 3 momentti)
Jos taas olet vasta aloittamassa opintoja ja ko. opinnot on jaksotettu siten, että joka toinen kuukausi suoritetaan 5 op, joka toinen kuukausi ei ainuttakaan, niin sivutoimisuuden arviointi tehdään opetussuunnitelman tai henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman (HOKS) perusteella. Siksi on mahdotonta sanoa etukäteen, ovatko opinnot sivutoimisia vai ei. Jos esim. tentti on vain joka toinen kuukausi tai suorituspisteet merkitään joka toinen kuukausi, vaikka opintoja tosiasiassa on koko ajan, niin opinnot voidaan katsoa sivutoimisiksi. Jos taas opintopisteettöminä kuukausina ei ole minkäänlaista opiskelua (ei etänä, ei tehtävinä, ei luentoina jne.) ja joka toinen kuukausi on esim. opiskelijan itse valitsema lyhyt jakso tenteineen (ja 5 op raja ylittyy) ei opintoja tuolloin voida katsoa sivutoimisiksi ko. kuukauden osalta. Perusperiaate siis on se, että raja ei saa ylittyä yhtenäkään kuukautena, mutta koska suoritukset pääsääntöisesti kirjautuvat ei-reaaliaikaisesti, asiaa tarkastellaan asiakaskohtaisesti opetussuunnitelman perusteella.
Tähän kysymykseen ei siten ole olemassa yksiselitteistä vastausta, joka pätee aina ja kaikkialla.
Tosin tämän vastauksenhan jo oletkin saanut puhelinpalvelusta.

Itse asiassa ei pitäisi mennä noin, vaan opintojen laajuus lasketaan opinto-oikeuden voimassaoloajalla suhteessa opintopisteisiin. Ongelmia tulee, jos työttömänä otat vastaan opiskelupaikan > olet päätoiminen opiskelija. Jos olet ottanut paikan vastaan työssä olessa, on opiskelu sivutoimista.

Sen sijaan jos työttömänä aloitat opiskelut esimerkiksi avoimessa yliopistossa, on tilanne eri. Jos otat suoritettavaksi yhden kurssin, joka on laajuudeltaan 5op ja suoritusaika (eli takaraja, jolloin opinto-oikeutesi päättyy) on 12kk > 5op÷8kk=0,62 op/kk. Ei ole mitään väliä vaikka opintopisteet kirjataan toukokuussa 5op > olet silti sivutoiminen opiskelija myös toukokuussa, vaikka yksittäinen suoritus ylittää päätoimisen rajan. Keskiarvo suhteessa voimassaoloaikaan on ainoa, jolla on merkitystä.

Jos sinulla ei ole opinto-oikeutta johonkin kokonaisuuteen, vaan valitset yksittäisiä kursseja , niin silloin ei lasketa mitään keskiarvoja, silloin katsotaan tylysti kuukausikohtaiset suoritukset. Kysyjä ei yksilöinyt sitä, suorittaako hän esim. perusopintoja vai yksittäisiä kursseja ja juuri siksi hänelle on aika lailla mahdotonta vastata yksiselitteisesti.

No niin, ja näistä lukuisista erilaisista vastauksista päätellen kysyn ihan epäironisesti: jos itse virkailjoillakin (näin oletan) on näin vaihtevat käsitykset siitä mikä on työttömänä sallittua niin miten asiakkaan oikeudet voivat toteutua?

Ei tuossa ollut mitään vaihtelevia käsityksiä virkailijoilla, vaan virkailijat vain kertoivat, mitä eri vaihtoehtoja on riippuen siitä mistä opiskelusta on kyse. Itsekin alaa tuntevana noin se on; laki mahdollistaa tietyin edellytyksin sivutoimisen opiskelun ja tietyin edellytyksin voi jopa opiskella päätoimisesti. Koska näitä lakivariaatioita on niin paljon, ei jossain keskustelupalstalla voi antaa "yhtä oikeaa" vastausta. Vastauksena kerrotaan nuo variaatiot, mutta vasta sitten kun asiasta on dokumentit voidaan sanoa varmasti miten lakia sovelletaan kyseisen tapausesimerkin kohdalla. Viranomaisella on neuvontavelvollisuus, mutta aina asiakkaat eivät hyväksy sitä vastausta, että asia käsitellään tapauskohtaisesti sitten kun on opiskelupaikka. Ymmärtäähän sen, että ennakkopäätös olisi kaikkien työttömien mielestä helpompi, mutta valitettavasti se ei ole mahdollista juuri näiden erilaisten variaatioiden vuoksi.

Kun selaat viestiketjua huomaat että useamman kerran toinen näistä virkailijaoletetuista kumoaa edellisen sanomiset tai korjaa, että itse asiassa se ei ole noin. Tämäkö on mielestäsi selkeää.

Onko joku tällä palstalla halunnut että asia selvitetään täällä??? Montako kertaa tämä pitää sanoa? Minä olen se, joka kertoi opintoasiakeissistä TE-palveluiden kanssa. Tämän esimerkin tarkoitus oli osoittaa miten kysyjille annetaan puutteellista tietoa, ei varmaan ilkeyttään, mutta toimintakulttuurin ja monen muun asian yhteissummana. Miksi Vauvalla pitäisi asiaan paneutua, virkamiehiltähän neuvot tulisi saada?

Loppuosan jargonista ei sen enempää mutta mielestäni hyvää hallintoa olisi laittaa näkyville niin hyvät ohjeet, että ihminen voisi sen perusteella suunnitella itse opintojaan ilman karenssin pelkoa. Eikö niin? Kun verohallintokin pystyy tähän ei pitäisi olla mahdotonta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei itse löydä töitä, niin sitten kurssille tms. Ihmisestä tulee nopeasti työkyvytön kotona maatessaan, siksi patistelevat kursseille. Ja putsaahan se tilastoja samalla.

Poste restantet ja muut selittelyt tässä ketjussa viittaavat elämänhallinnan ongelmiin ja töiden pakoiluun...

Kerropa mihin väitteesi työkyvyttömyydestä perustuu? Olen ollut aikoinani pisimmillään 2 vuotta työttömänä ja olin täysin työkykyinen heti eka päivänä töihin mentyäni (asiantuntijatyö). Miten joku opi käyttämään tietokonetta-kurssi auttaa ihmistä joka osaa jo käyttää sitä monipuolisesti.

Ärsyttäviä kaltaisesi lampaat jotka toistelevat näitä kuluneita olettamia ilman totuuspohjaa.

Tämä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen taidokas yhteiskunnan kyykyttäjä ja tieten työtön. Nyt on neljä kertaa putkeen vaihtunut ensimmäisen tapaamisen jälkeen TE-virkailija. Viimeisimpää vertasin keskítysleirivartijaan puhelimessa puhuessamme. En suostu mihinkään ehdotettuun, eivätkä heillä riitä eväät antamaan sanktioita, sillä saikutan heti masennuksesta ja ahdistuksesta sellaisten uhkien edessä ja he tietävät sen. Pelleporukkaa. Kansan kyykyttäjiä. Alhaisista alhaisimpia.

Pelleporukkaa ja alhaisista alhaisimpia turhia hapentuhlaajia ovat kaltaisesi luuserit, jotka eivät pysty itseään elättämään ja kuvittelevat olevansa oravanpyörästä irtautuneita vapaaherroja ja ideologisesti työttömiä.

Virkailija ei vaihdu sinun kuvitteleman "mestarikyykytyksen" takia, vaan koska heillä on parempaakin tekemistä kuin kuunnella mielenterveyspotilaan horinoita. Heidän tehtävänsä on löytää töitä ihmisille, ei toimia menetettyjen tapausten terapeuttina.

Siellä joku alistaja-ihminen katkerana inisee, kun toiset tosiaan eivät ole peruspersoja rahalle ja voivat elää pienillä tuloilla osallistumatta yhteiskunnan toimintaan.

Vierailija

Ohis mutta minäpäs lähdenkin parin viikon päästä "työharjoitteluun" eli pimeisiin hommiin. Virallisesti eli työkkärin silmissä olen työharjoittelussa ja saan siitä noin 12 euroa puhtaana työttömyystuen päälle eli noin 250 kuussa lisää. Ja koska tuon yritykseen sellaisen arvokkaan asian ahkeruuteni lisäksi kuin vakuutukset, jotka hoituu työkkärin puolelta, niin johtajakin on tyytyväinen. Hän on niin tyytyväinen, että maksaa minulle 12 euroa tunnissa KÄTEISELLÄ! Hyviä hommia nuo työharjoittelut. Olen käyttänyt useammankin yritysjohtajan kanssa samaa puliveivausta. Suosittelen.

T: Se tieten työtön

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen taidokas yhteiskunnan kyykyttäjä ja tieten työtön. Nyt on neljä kertaa putkeen vaihtunut ensimmäisen tapaamisen jälkeen TE-virkailija. Viimeisimpää vertasin keskítysleirivartijaan puhelimessa puhuessamme. En suostu mihinkään ehdotettuun, eivätkä heillä riitä eväät antamaan sanktioita, sillä saikutan heti masennuksesta ja ahdistuksesta sellaisten uhkien edessä ja he tietävät sen. Pelleporukkaa. Kansan kyykyttäjiä. Alhaisista alhaisimpia.

Pelleporukkaa ja alhaisista alhaisimpia turhia hapentuhlaajia ovat kaltaisesi luuserit, jotka eivät pysty itseään elättämään ja kuvittelevat olevansa oravanpyörästä irtautuneita vapaaherroja ja ideologisesti työttömiä.

Virkailija ei vaihdu sinun kuvitteleman "mestarikyykytyksen" takia, vaan koska heillä on parempaakin tekemistä kuin kuunnella mielenterveyspotilaan horinoita. Heidän tehtävänsä on löytää töitä ihmisille, ei toimia menetettyjen tapausten terapeuttina.

Siellä joku alistaja-ihminen katkerana inisee, kun toiset tosiaan eivät ole peruspersoja rahalle ja voivat elää pienillä tuloilla osallistumatta yhteiskunnan toimintaan.

Tuloilla, jotka revitään työssäkäyvien selkänahasta kun itse makaatte kotona käsi ojossa odottaen yhteiskunnan hoitavan teille kaiken valmiiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuloilla, jotka revitään työssäkäyvien selkänahasta kun itse makaatte kotona käsi ojossa odottaen yhteiskunnan hoitavan teille kaiken valmiiksi.

Älä horise. 99% varmasti olet itsekkin saama puolella.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat