Pelkään, että kaveri syö itsensä hengltä... :(
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Näin viikonloppuna toisella paikkakunnalla asuvaa kaveria, ja voi luoja että meinasin tipahtaa tuolilta. Tyttö oli paisunut viime kesästä vähintään 20-30 kiloa. Ja kun ei alkujaankaan ollut mitenkään hoikka, niin pahalta tuntuu. On vasta 25 v, nuori ihminen, mutta hengästyi jo siitäkin, kun käveli huoneen poikki, ehkä 15 metriä. Puuskutti pahasti, kun käveltiin muutaman korttelin väli ihan tosi hitaasti. Olimme piknikillä, ja tyttö veti napaan viisi pasteijaa ja ison Fazerin sinisen suklaalevyn ja puolentoista litran Cokiksen. Kertoi syöneensä edellisenä iltana kokonaisen perhepizzan yksinään.
Tiedän, että asia ei minulle kuulu, mutta tosi pahaa tekee, kun nuori ihminen tekee itselleen jotain tuollaista! En itsekään ole mikään soppaluu, ja tiedän, että painon tarkkailu ja/tai laihduttaminen voi olla todella vaikeaa, itsekin saman ongelman kanssa kamppailevana. Jos asuisin samalla paikkakunnalla, yrittäisin houkutella mukaan liikkumaan tai jotain, mutta kun sekään ei nyt onnistu. Pahaa tekee, kun toivoisi ihmiselle parasta.
Olenko vaan hiljaa, ja katson kun kaveri syö itsensä hengiltä?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:27"]
Et voi tehdä mitään.
[/quote]Siltä pahasti vaikuttaa, ja huoli on kova. Pelkään että tytt painaa jo yli 200 kiloa kun täyttää 30 v... jos elää sinne asti :(
Hän itse valinnut elämäntapansa. Jos hän haluaa tappaa itsensä syömällä, niin sinun täytyy kunnioittaa hänen päätöstään.
Mä olen itse luonteeltani sellainen ihminen, että sanon kaiken suoraan. En ilkeyksissä, vaan rehellisyyden nimissä. Jos kyseessä on rakas ystävä, niin tottakai auttaisin ja yrittäisin pelastaa hänet ennemmin kuin katson vierestä kun hän syö itseään hengiltään. Joku päivä hän voi vielä kiittää sinua.
Toki voi olla vaikeaa mennä sanomaan, että olisikohan elämäntavoissasi vähän muutettavaa tms. ja ystävä ei sitä varmaan kohteliaisuutena ota, mutta ottaisin senkin riskin. En voisi katsoa vierestä kun läheinen kärsii, nuori ihminen ja elämä edessä. Ehkä hän saisi sanoistasi pienen herätyksen, kun joku ulkopuolinen toteaa tilanteen vakavuuden.
Tuossa tapauksessa on aika selvää, että takana on mielenterveyden järkkymistä. Pystyisitkö houkuttelemaan häntä puhumaan asioista, jotka häntä todella painavat?
Ahmimishäiriötä (BED) ei vielä Suomessa laajasti tunneta, jo se voisi helpottaa, että ystäväsi tunnistaisi oman sairautensa ja alkaisi pohtia sitä ja sen syitä.
Pahimpina ahmimiskausina minä nimenomaan yritän tappaa itseni syömällä, koska millään ei ole mitään väliä. Olen jopa puolisoni kanssa puhunut, että jos joudun luopumaan tietyistä asioista elämässäni, aion siinä vaiheessa tappaa itseni syömällä, koska se on suurin nautinto, jota elämällä on minulle tarjota :/.
Voisitko ehkä nimettömänä lähettää ystävällesi vaikka tämän kirjan:
http://verkkokauppa.duodecim.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=6469
Kirjoitin täällä taannoin lapseni kaverista joka vetää iltapalaksi samanlaisia satseja limsaa ja suklaata, kyseessä alle 10 v tyttö jolle äiti osin ostaa nuo mätöt. Sain vaan kauheasti paskaa niskaan miten niuho kalorinlaskija ja porkkananpurija olen kun en anna vaikkapa omien lasteni syödä vastaavia. Joten tuskinpa sinunkaan aloituksesi saa kovin rakentavia kommentteja kun edes pikkulasten vapautta syödä itsensä invalideiksi ei saa rajoittaa.
Alkaako kaverisi nimi kirjaimella M? Aattelin vaan, kun mäkin tunnen yhden tuollaisen tapauksen ja hän on eilen just tavannut jonkun kaverinsa. itsekin olen pannut merkille, että viime kesästä hän on lihonut aika tavalla :(
Oi voi, jotenkin ihanaa ap, että olet huolestunut ystävästäsi, jotenkin kolahti kun olen itsekin ollut aina tosi lihava. No, viime kesästä paino pudonnut 35kg ja olen nyt lähes normaalipainoinen. Ja mun tekee todella pahaa nähdä lihavia ihmisiä, koska 1) tiedän et ne kärsii suunnattomasti 2) osa näistä lihavista saattaa ajatella että enhän mä nyt niin lihava oo (koska itsekin ajattelin näin aikoinaan ja nyt jälkeenpäin hävettää kun näkee vanhoja valokuvia) 3) ne olis niin paljon terveempiä (niin henkisesti kuin fyysisestikin) jos hakisivat apua painonpudotukseen, koska ilman apua painonpudottaminen on todella, todella vaikeaa. Itse siihen pystyin mutta se oli kaikkea muuta kuin helppoa!
Olisi ihanaa jos pystyisin auttamaan erästäkin ystävääni joka on todella lihava, mutta eihän sellaista voi auttaa ilman paasausta... vai? Toisaalta, onhan tääkin aika rankkaa, pelätä koko loppuelämänsä lihoamista entisiin mittoihin :( Pelkään yrittää toista lastakin kun en halua palata entiseen?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:50"]
Hän itse valinnut elämäntapansa. Jos hän haluaa tappaa itsensä syömällä, niin sinun täytyy kunnioittaa hänen päätöstään.
[/quote]
Minkä takia olette peukuttaneet alaspäin?! Miksi kukaan ei ole peukuttanut ylöspäin? Täällä tolkutetaan koko ajan, että toisten asioihin ei saa puuttua ja että se törkeää sanoa ketään lihavaksi. Mitä vittua te nyt oikein haluatte?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 17:30"]
[/quote]
Minkä takia olette peukuttaneet alaspäin?! Miksi kukaan ei ole peukuttanut ylöspäin? Täällä tolkutetaan koko ajan, että toisten asioihin ei saa puuttua ja että se törkeää sanoa ketään lihavaksi. Mitä vittua te nyt oikein haluatte?
[/quote]
No oot säkin järjen jättiläinen, kun vastailet sen mukaan, minkä kuvittelet olevan yleinen mielipide. Omia aivoja saa käyttää!
Puutu ihmeessa. Itsellani samanlaisia ongelmia eika ketaan kiinnosta puuttua asiaan, enka nyt itsekaan kehtaa apua pyytaa. Ei hanta lihavaksi pida sanoa, kylla han itse tajuaa sen ja varmaan tajuaa myos mita pitaa tehda laihtuakseen. Mutta sen taustalla voi olla muuta ongelmaa, yksinaisyys? epaonnistuminen? Voisitko tarjota keskustelemalla tukea? Koska ette asu samalla paikkakunnalla, ehka netissa olisi helpompikin keskustella hankalista asioista, eika siihen painoon kannata takertua liikaa vain siihen mika sen aiheutti.
ei tuolle voi tehdä muut mitään. Kaverilleni on tehty se "laihdutusleikkaus" ja sama meno jatkuu vaikka välillä oli ihan lähellä normaalipainoa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 17:30"]
[/quote]
[/quote]
No oot säkin järjen jättiläinen, kun vastailet sen mukaan, minkä kuvittelet olevan yleinen mielipide. Omia aivoja saa käyttää!
[/quote]
Kukaan ei peukuttanut ylöspäin! Vastustatteko ihmisten itsemääräämisoikeutta? Aika monet kannattavat eutanasiaa joten miten hidas itsemurha nyt voisi olla jotain johon ihmisellä ei olisi oikeutta?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 17:42"]
Puutu ihmeessa. Itsellani samanlaisia ongelmia eika ketaan kiinnosta puuttua asiaan, enka nyt itsekaan kehtaa apua pyytaa. Ei hanta lihavaksi pida sanoa, kylla han itse tajuaa sen ja varmaan tajuaa myos mita pitaa tehda laihtuakseen. Mutta sen taustalla voi olla muuta ongelmaa, yksinaisyys? epaonnistuminen? Voisitko tarjota keskustelemalla tukea? Koska ette asu samalla paikkakunnalla, ehka netissa olisi helpompikin keskustella hankalista asioista, eika siihen painoon kannata takertua liikaa vain siihen mika sen aiheutti.
[/quote]
Sinun ongelmasi on se ettet pysty myöntämään, että sinulla on ongelma. Niin kauan kuin läskit jaksavat valittaa ettei heidän läskiydestään ikinä kukaan saa sanoa mitään, niin kauan he eivät pysty myöntämään sitä itselleen, että ovat läskejä.
Alkoholisti alkaa toipumisensa siitä hetkestä kun hän pystyy tunnustamaan sen, että on alkoholisti. Ongelmaa ei voi korjata eikä apua voida ottaa vastaan niin kauan kun se teeskely ettei mitään ongelmaa ole jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 17:56"]
[/quote]
Sinun ongelmasi on se ettet pysty myöntämään, että sinulla on ongelma. Niin kauan kuin läskit jaksavat valittaa ettei heidän läskiydestään ikinä kukaan saa sanoa mitään, niin kauan he eivät pysty myöntämään sitä itselleen, että ovat läskejä.
Alkoholisti alkaa toipumisensa siitä hetkestä kun hän pystyy tunnustamaan sen, että on alkoholisti. Ongelmaa ei voi korjata eikä apua voida ottaa vastaan niin kauan kun se teeskely ettei mitään ongelmaa ole jatkuu.
[/quote]
Juurihan mina tanne kirjoitin etta minulla on ongelma. Tiedan etta olen laski, mutta muiden huomauttelu painosta ei juurikaan auta, painvastoin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:06"]
[/quote]
[/quote]
Juurihan mina tanne kirjoitin etta minulla on ongelma. Tiedan etta olen laski, mutta muiden huomauttelu painosta ei juurikaan auta, painvastoin.
[/quote]
Puhutko itse ikinä painostasi reilusti ja suoraan vai vältteletkö koko aihetta? Yritätkö vähätellä syömisiäsi ja liioitella liikkumisiasi? Yirtätkö puolustella, että paino johtuu isoista luista tai sairauksista tai geeneistä?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Puhutko itse ikinä painostasi reilusti ja suoraan vai vältteletkö koko aihetta? Yritätkö vähätellä syömisiäsi ja liioitella liikkumisiasi? Yirtätkö puolustella, että paino johtuu isoista luista tai sairauksista tai geeneistä?
[/quote]
En puolustele, tiedan tarkkaan mista johtuu. Ei vahattelya tai liiottelua.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En puolustele, tiedan tarkkaan mista johtuu. Ei vahattelya tai liiottelua.
[/quote]
No hyvä.
Tuleekohan lihaville ns. surun 5 vaihetta http://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross_model
Niin kuin että
1. Denial. "BMI 29,9 on vielä ihan normaali".
2. Anger. " Pitäkää turpanne kiinni mun painosta!"
3. Bargaining. Ihmedieetit. Yritetään rahalla ostaa laihtuminen.
4. Depression. "Oon läski. Mitä sitte?".
5. Acceptance. "?"
[/quote]
Huutelen täältä sivusta, että oma ylipaino olisi helvetin paljon helpompi ottaa vain yhtenä hoidettavana asiana, jos joka puolelta ei annettaisi ymmärtää kuinka saatanan huono ihminen minä olen läskieni kanssa ja kuinka minun tulisi hävetä. Syyllistäminen ei auta niin tippaakaan, onko selvä?
Toitotteletko sinä iloisena pitkin maita ja mantuja, jos olet vaikka saanut tippurin? Samalla tavalla siinä on huonoista elämäntavoista kyse. Tuskin, vaan häpeillen ja luimuillen menet gynelle ja mumiset, että "kondomi meni rikki", vaikka olisit vaan ollut kännissä tai yksinkertaisesti tyhmä etkä olisi kondomia ikinä nähnytkään.
Sen takia me läskit näitä läskejämme puolustellaan, koska siitä on tehty niin valtava, hävettävä ja nolo asia. Toisin kuin esim. sukupuolitauti, tämä häpeä vaan on kaikkien nähtävillä. Ja kun aina kuulet vaan syyllistämistä ja ivaa tai tuollaista "no eksä tajuu kuinka ruma sä oot" asennetta, niin kyllä siinä pikkuhiljaa oppii oman paikkansa ja ne valeet, joita täytyy kertoa muille ja itselleen selvitäkseen saatana edes järjissään tässä pinnallisessa maailmassa. Kyllä suurin osa läskeistä tasan sen tietää (ei meidän anneta sitä unohtaa), että liikaa on tullut mätettyä, mutta miksi vitussa sitä täytyisi sinun kaltaisesti ihmisen kanssa ruotia?
Anna syödä vaan, mitä ennemmin muut rintamat kutsuvat, sitä parempi. Turha tuollaisia syöttiläitä on maailmassa pitää...