Pelkään, että kaveri syö itsensä hengltä... :(
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Näin viikonloppuna toisella paikkakunnalla asuvaa kaveria, ja voi luoja että meinasin tipahtaa tuolilta. Tyttö oli paisunut viime kesästä vähintään 20-30 kiloa. Ja kun ei alkujaankaan ollut mitenkään hoikka, niin pahalta tuntuu. On vasta 25 v, nuori ihminen, mutta hengästyi jo siitäkin, kun käveli huoneen poikki, ehkä 15 metriä. Puuskutti pahasti, kun käveltiin muutaman korttelin väli ihan tosi hitaasti. Olimme piknikillä, ja tyttö veti napaan viisi pasteijaa ja ison Fazerin sinisen suklaalevyn ja puolentoista litran Cokiksen. Kertoi syöneensä edellisenä iltana kokonaisen perhepizzan yksinään.
Tiedän, että asia ei minulle kuulu, mutta tosi pahaa tekee, kun nuori ihminen tekee itselleen jotain tuollaista! En itsekään ole mikään soppaluu, ja tiedän, että painon tarkkailu ja/tai laihduttaminen voi olla todella vaikeaa, itsekin saman ongelman kanssa kamppailevana. Jos asuisin samalla paikkakunnalla, yrittäisin houkutella mukaan liikkumaan tai jotain, mutta kun sekään ei nyt onnistu. Pahaa tekee, kun toivoisi ihmiselle parasta.
Olenko vaan hiljaa, ja katson kun kaveri syö itsensä hengiltä?
Kommentit (45)
Tuota noin, se ei ole ikinä pahasta, että joku sanoo toisen olevan aivan törkeä läski. Tuo herättää hyvin todellisuuteen ja motivoi vaikka se ylipaino olisikin kuinka itsestään selvää.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 12:26"]
Tuota noin, se ei ole ikinä pahasta, että joku sanoo toisen olevan aivan törkeä läski. Tuo herättää hyvin todellisuuteen ja motivoi vaikka se ylipaino olisikin kuinka itsestään selvää.
[/quote]
Oletko tyhmä vai provo vai huonosti sarkastinen? Eipä ole minua motivoinut. Päinvastoin, kommentit laukaisevat usein ahmimisjakson.
[/quote]
Sinun on myös hyvä tietää eräs asia. Ja hei, ihan ystävyydellä! Olet hyvin yksinkertainen ihminen. Tiedän, että kärsit tästä itsekin, mutta jos et sattunut huomaamaan. Nyt voit tehdä asialle jotain! Muutkin tietävät tämän, mutta ovat olleet hienotunteisesti hiljaa.
[/quote]
Onko oikein sanoa myös että joku on vitun tyhmä ja ilkeä? Luonnehäiriöinen?
Voiko sanoa että olet ruma? Olet hirveän köyhä ja surkea? Olet huonosta perheestä? Olet syntynyt häviäjäksi? Olet sairas koska perimäsi on huono?
Herättää nimittäin hyvin todellisuuteen ja motivoi.
Voithan sä yrittää puuttua, ottamalla asian hienotunteisesti puheeksi, mutta tuskin se auttaa. Mulla on samanlainen ystävä ja yritin puuttua.
En edes varsinaisesti puhunut lihavuudesta, vaan ruokavalion terveellisyydestä ja siitä, että jos hän aloittaisi sillä että vaihtaisi ranskanleivän ruisleipään ja cokiksen (jota hän litkii varmaan puolitoista litraa päivässä) kevytcokikseen, muttei hän halunnut kuunnella.
Lopputulos oli se, että ystävä suuttui.
Hän sanoi mulle että: Mä kuulen tota samaa vitun saarnaamista kaikilta ja kaikkialta, en halua kuulla sitä enää sulta. En voi mennä edes terveyskeskukseen, vaikka mulla olisi sormi jäänyt auton oven väliin ja murtunut, niin sekin muka jotenkin johtuu mun läskeydestä ja tulee samaa saarnaa.
Niin että lopetin puuttumiset sitten siihen.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 12:32"]
[/quote]
Onko oikein sanoa myös että joku on vitun tyhmä ja ilkeä? Luonnehäiriöinen?
Voiko sanoa että olet ruma? Olet hirveän köyhä ja surkea? Olet huonosta perheestä? Olet syntynyt häviäjäksi? Olet sairas koska perimäsi on huono?
Herättää nimittäin hyvin todellisuuteen ja motivoi.
[/quote]
Sä et taida olla järin fiksu? Läskiys on jotain mikä on ihan itse aiheutettua toisin kuin esim perimä. Toisen pystyy korjaamaan, toista ei. Miten vaikeata tuon tajuaminen voi olla?
Niille, jotka väitätte ettei tuo olisi hyvä tapa, niin mitä te sitten aiotte tehdä? Vihjailla tai leikkiä jotain naiskakkaa tyyliin istutte omituinen ilme naamalla ja kun kysytään mikä on, niin vastaatte 'jos sä et tiedä, niin mä en aio kertoa'.
Se miten tää tehdään on, että sanotaan ihan suoraan niin kuin asia on eli että toinen on aivan törkeä läski. Eli puhuta jostain muusta esim terveellisestä ruokailusta tms vaan menette ihan suoraan asiaan. Läski ei tule tykkäämään tästä, mutta teidän pitää olla vaan sitkeä. Sitkeys on tässä hyvin tärkeätä. Te vähän niin kun väsytätte sen. Jos teidän vekaranne ei suostuisi pesemään hampaitaan, niin enpä usko, että tiestä yksikään olisi sanomatta siitä sille tai jättäisi asian sikseen kun se ottaa pulttia pikkusen huomattamisesta. Tää on ihan sama asia. Suoraan asian sanominen herättää hyvin todellisuuteen ja paska olo vaan parantaa asiaa. Se kun auttaa motivoitumaan muutokseen.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 12:41"]
Voithan sä yrittää puuttua, ottamalla asian hienotunteisesti puheeksi, mutta tuskin se auttaa. Mulla on samanlainen ystävä ja yritin puuttua.
En edes varsinaisesti puhunut lihavuudesta, vaan ruokavalion terveellisyydestä ja siitä, että jos hän aloittaisi sillä että vaihtaisi ranskanleivän ruisleipään ja cokiksen (jota hän litkii varmaan puolitoista litraa päivässä) kevytcokikseen, muttei hän halunnut kuunnella.
Hän sanoi mulle että: Mä kuulen tota samaa vitun saarnaamista kaikilta ja kaikkialta, en halua kuulla sitä enää sulta. En voi mennä edes terveyskeskukseen, vaikka mulla olisi sormi jäänyt auton oven väliin ja murtunut, niin sekin muka jotenkin johtuu mun läskeydestä ja tulee samaa saarnaa.
[/quote]
Han varmaan tarpeeksi on saanut kuulla ruokavaliosta yms. Harva taalla nayttaa tajuavan ettei se ruokavalio se suurin ongelma ole, kylla suurin osa tietaa mita kuuluisi syoda. Tiesitko yhtaan syyta mika olisi voinut aiheuttaa ylensyonnin?
Joo-oh, ap täällä. Ihmeellisen tappelun olette täällä saaneet aikaiseksi. En todellakaan ole aikeissa alkaa huomautella kaverille että on lihava, tietää sen kyllä aivan hyvin itsekin. Jotenkin pelästyin sitä nopeaa lihomista, ja kaverin ruokailutapoja. Tässä on tosi avuton olo, kun tuntuu että toinen nyt satuttaa itseään, enkä pysty mitenkään auttamaan.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 12:20"]
:D tuolla logiikalla kukaan ei pariutuisi. Ei kenenkaan pida olla omasta mielestaan taydellinen ennen kuin saa luvan menna treffeille. Ihan kuin naisella ei olisi muuta tarjottavaa miehelle kuin laskit.
[/quote]
Eli et siis tajunnut. Minähän sanoin, että ogelma ei ole ne läskit miksi teitä läskejä inhotaan.
hei ap. minusta voisit ottaa puheeksi nimenomaan huolesi: "onko kaikki hyvin ja onko sinulla huolia, kun olet lyhyessä ajassa lihonut paljon." tarjoa keskusteluapua, älä mitään dieettivinkkejä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 12:41"]
[/quote]
Han varmaan tarpeeksi on saanut kuulla ruokavaliosta yms. Harva taalla nayttaa tajuavan ettei se ruokavalio se suurin ongelma ole, kylla suurin osa tietaa mita kuuluisi syoda. Tiesitko yhtaan syyta mika olisi voinut aiheuttaa ylensyonnin?
[/quote]
En tiedä. Olen tuntenut hänet kauan, nuorena hän oli hoikka ja söi normaalisti.
Jossakin vaiheessa se vaan alkoi. Mun mielestä hänellä on syömishäiriö, ahmimishäiriö. Syö ihan valtavia määriä ja usein puhuukin pelkästään ruuasta. Mitä on tehnyt ruuaksi, mitä aikoo tehdä. Se suhde ruokaan ja syömiseen ei ole normaali.
Onko henkilö "vain" kaveri vai ystävä? Jos välität hänestä paljon, koeta käydä usein kylässä ja oppia tuntemaan hänet paremmin. Kirjoittele hänelle yksityisviestejä facessa. Kerro paljon myös omasta elämästäsi. Soittele ja lähetä tekstiviestejä. Kun hän huomaa voivansa luottaa sinuun, hän ehkä alkaa puhua ongelmistaan. Jos pystyt autamaan häntä näissä ongelmissa ja hänen elämänlaatunsa paranee, hänellä ehkä riittää taas energiaa huolehtia terveydestään.
Nopea painonnousu on tietenkin vain oire jostain ongelmasta. Ei kannata koettaa hoitaa oiretta, vaan sitä alkuperäistä ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:08"]
Joo-oh, ap täällä. Ihmeellisen tappelun olette täällä saaneet aikaiseksi. En todellakaan ole aikeissa alkaa huomautella kaverille että on lihava, tietää sen kyllä aivan hyvin itsekin. Jotenkin pelästyin sitä nopeaa lihomista, ja kaverin ruokailutapoja. Tässä on tosi avuton olo, kun tuntuu että toinen nyt satuttaa itseään, enkä pysty mitenkään auttamaan.
[/quote]
Niin kauan se jatkaa läskistymistään, kun sä pidät turpas kiinni aiheesta. Sun ei tarvi olla vittuileva vaan päättäväinen ja sitkeä. Vähän niin kun kasvata munat ja ole mies.
Tuo ei sitten välttämättä pidä paikkaansa, että läskit tiedostaisi läskiytensä. Eikä tää ole pelkkä mielipide vaan ihan tutkittu asia. Ne näkee kyllä ne läskit, mutta eivät ole ikinä varsinaisesti 'aatelleet asiaa'. Joten avatkaa ne suunne!!!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:40"]
Niin kauan se jatkaa läskistymistään, kun sä pidät turpas kiinni aiheesta. Sun ei tarvi olla vittuileva vaan päättäväinen ja sitkeä. Vähän niin kun kasvata munat ja ole mies.
Tuo ei sitten välttämättä pidä paikkaansa, että läskit tiedostaisi läskiytensä. Eikä tää ole pelkkä mielipide vaan ihan tutkittu asia. Ne näkee kyllä ne läskit, mutta eivät ole ikinä varsinaisesti 'aatelleet asiaa'. Joten avatkaa ne suunne!!!
[/quote]Kuule, sillä että sanon kaverille "olet muuten läski" ei ole mitään muuta vaikutusta, kuin että kaveri lakkaa tapaamasta minua, pahimmassa tapauksessa syö vaan lisää suruunsa. Kun ihmisen mitat on noin 160 cm ja 160 kg, eikä pysty kulkemaan edes huoneen poikki puuskuttamatta, ei voi itsekään olla tajuamatta että on tosi lihava. Ja kyllä siitä saa ihan kadullakin kuulla tuntemattomilta, näiltä "totuuden torvilta", jotka tosissaan uskovat, että nolaamalla ja pilkkaamalla voivat motivoida jotain tuntematonta ihmistä laihtumaan.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:38"]
Onko henkilö "vain" kaveri vai ystävä? Jos välität hänestä paljon, koeta käydä usein kylässä ja oppia tuntemaan hänet paremmin. Kirjoittele hänelle yksityisviestejä facessa. Kerro paljon myös omasta elämästäsi. Soittele ja lähetä tekstiviestejä. Kun hän huomaa voivansa luottaa sinuun, hän ehkä alkaa puhua ongelmistaan. Jos pystyt autamaan häntä näissä ongelmissa ja hänen elämänlaatunsa paranee, hänellä ehkä riittää taas energiaa huolehtia terveydestään.
Nopea painonnousu on tietenkin vain oire jostain ongelmasta. Ei kannata koettaa hoitaa oiretta, vaan sitä alkuperäistä ongelmaa.
[/quote]Kaveri on "vain kaveri", ei siis kovinkaan läheinen, vaan sellainen että tekstaillaan silloin tällöin, jutellaan facessa ja käydään kahvilla muutaman kuukauden välein, kun osutaan samaan kaupunkiin (asumme siis noin 200 km päässä toisistamme). Tosi mukava ja sosiaalinen ihminen, jolla on paljon kavereita, monet niistä meidän yhteisiä. Hän on kyllä minulle puhunut jonkin verran ongelmistaan, on esim. tällä hetkellä työttömänä, ja se tietenkin rassaa, samoin kuin vähän hankalat perhesuhteet. Näissä olen yrittänyt häntä tukea.
Juttelin myös yhden yhteisen tutun kanssa, joka on hänelle läheisempi, ja tämä tuttu kertoi, että ovat yhdessä läheisempien kavereiden kanssa koettaneet houkutella tätä ihmistä kävelylle ja pyörälenkille ja pitää yhdessä kokkausiltoja, joissa ollaan kokattu tavallista kotiruokaa (kaveri siis syö itse melkein vaan pizzaa-kebabia-mäkkäriruokaa, koska ei osaa eikä oikein viitsikään kokata). Eli en siis ole ainoa joka on huomannut ongelman, ja tuntuu hyvältä tietää, että tällä kaverilla on lähellä muitakin ihmisiä jotka välittävät. Kunpa vielä välittäisi itsekin itsestään.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:40"]
[/quote]Kuule, sillä että sanon kaverille "olet muuten läski" ei ole mitään muuta vaikutusta, kuin että kaveri lakkaa tapaamasta minua, pahimmassa tapauksessa syö vaan lisää suruunsa. Kun ihmisen mitat on noin 160 cm ja 160 kg, eikä pysty kulkemaan edes huoneen poikki puuskuttamatta, ei voi itsekään olla tajuamatta että on tosi lihava. Ja kyllä siitä saa ihan kadullakin kuulla tuntemattomilta, näiltä "totuuden torvilta", jotka tosissaan uskovat, että nolaamalla ja pilkkaamalla voivat motivoida jotain tuntematonta ihmistä laihtumaan.
[/quote]
No, mites nää teidän 'ratkaisuyritykset' ovat toimineet tähän mennessä? Hyvin ilmeisesti?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 16:17"]
No, mites nää teidän 'ratkaisuyritykset' ovat toimineet tähän mennessä? Hyvin ilmeisesti?
[/quote]Kuule. En viitsi puhua tuollaisen ilkeämielisen idiootin kanssa. Ihmisella, jolla on noin suuri tarve aiheuttaa muille pahaa mieltä, ei voi olla hyvä elämänohjeiden lähde. Toivon sinulle kaikkea hyvää :)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 16:17"]
[/quote]Kuule. En viitsi puhua tuollaisen ilkeämielisen idiootin kanssa. Ihmisella, jolla on noin suuri tarve aiheuttaa muille pahaa mieltä, ei voi olla hyvä elämänohjeiden lähde. Toivon sinulle kaikkea hyvää :)
[/quote]
Kiitos, kiitos! Ja hyvää onnea sulle tuon ongelman ratkaisuun. Sitähän sä tulet tarvitsemaan :-)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:15"]
Puhutko itse ikinä painostasi reilusti ja suoraan vai vältteletkö koko aihetta? Yritätkö vähätellä syömisiäsi ja liioitella liikkumisiasi? Yirtätkö puolustella, että paino johtuu isoista luista tai sairauksista tai geeneistä?
[/quote]
Huutelen täältä sivusta, että oma ylipaino olisi helvetin paljon helpompi ottaa vain yhtenä hoidettavana asiana, jos joka puolelta ei annettaisi ymmärtää kuinka saatanan huono ihminen minä olen läskieni kanssa ja kuinka minun tulisi hävetä. Syyllistäminen ei auta niin tippaakaan, onko selvä?
Toitotteletko sinä iloisena pitkin maita ja mantuja, jos olet vaikka saanut tippurin? Samalla tavalla siinä on huonoista elämäntavoista kyse. Tuskin, vaan häpeillen ja luimuillen menet gynelle ja mumiset, että "kondomi meni rikki", vaikka olisit vaan ollut kännissä tai yksinkertaisesti tyhmä etkä olisi kondomia ikinä nähnytkään.
Sen takia me läskit näitä läskejämme puolustellaan, koska siitä on tehty niin valtava, hävettävä ja nolo asia. Toisin kuin esim. sukupuolitauti, tämä häpeä vaan on kaikkien nähtävillä. Ja kun aina kuulet vaan syyllistämistä ja ivaa tai tuollaista "no eksä tajuu kuinka ruma sä oot" asennetta, niin kyllä siinä pikkuhiljaa oppii oman paikkansa ja ne valeet, joita täytyy kertoa muille ja itselleen selvitäkseen saatana edes järjissään tässä pinnallisessa maailmassa. Kyllä suurin osa läskeistä tasan sen tietää (ei meidän anneta sitä unohtaa), että liikaa on tullut mätettyä, mutta miksi vitussa sitä täytyisi sinun kaltaisesti ihmisen kanssa ruotia?
[/quote]
Tätä on vaikea selittää mutta yritän kuitenkin. Ajatellaan nyt, että pidät itse itseäsi ällöttävä läskinä ja häpeät läskejäsi ja toivoisit laihtuvasi. Sitten menet treffeille jonkun miehen kanssa. Eli sinä tarjoat sille miehelle jotain mikä sinusta on itsestäkin ällöttävää. Sinun mielestäsi sille miehelle pitäisi kelvata jokin mikä ei kelpaa sinulle itsellesikään. Tekeekö se sinusta hyvän ihmisen? No ei todellakaan. Ihminen, joka tyrkyttää muille jotain jota itsekin pitää ällöttävänä, on kusipää joka ei arvosta sitä toista ihmistä. Eli se mies ei pidä sinua vittupäänä läskien takia vaan sen takia, että sinä kuvittelet ettei muita häiritsisi ne samat asiat jotka sinua itseäsi häiritsevät. Että se mies on niin alhainen sika, että sille pitäisi kelvata jokin mikä ei kelpaa sinulle. Tajuatko?
[/quote]
:D tuolla logiikalla kukaan ei pariutuisi. Ei kenenkaan pida olla omasta mielestaan taydellinen ennen kuin saa luvan menna treffeille. Ihan kuin naisella ei olisi muuta tarjottavaa miehelle kuin laskit.