Suomibloggaajilla huonot itsetunnot kun esitellään logotuotteita joka välissä?
Nyt on aivan pakko ihmetellä ja kirjoittaa, sillä minkään muiden maiden blogeissa en tätä ilmiötä ole nähnyt, eli että tyrkytetään joka suunnasta otetut luksusmerkki-logotuotekuvat ja oikein kerjätään kehuja sille hankinnalle.
Johtuuko nimenomaan suomalaisten bloggaajien huonosta itsetunnosta vai että kun yksi aloittaa niin kaikkien täytyy olla mukana jotta eivät tuntisi itseään poikkeaviksi ja siksi on "oikein" haluta samoja tuotteita ja pukeutua tietyn kaavan mukaisesti ja koristaa itsensä samoilla asusteilla kuin mitä muilla nähty kymmenet, sadat kerrat? Enää blogeja ei oikeasti erota vaate- tai asustekuvien perusteella toisistaan ellei bloggaajan kasvot näy sillä kämppien sisustuksetkin ovat lähes identtisiä!
Haluavatko vaan itsepintaisesti uskoa että kaikki muut ovat niin kateellisia vaikkeivät pitäisi niistä tuotteista tai niiden ulkonäöistä vaikkapa omien tyyliensä puolesta? Siksikö juuri niitä merkkituotteita ei saisi arvostella tai niiden hankintaperusteita ihmetellä bloggaajien kommenttibokseissakaan? Koska ovat itsetunnon kohottajia ja siksi erityisen arka aihe??
Mitä iloa on siitä että jokaisella bloggaajalla juuri ne samat merkkituotteet? Selitys ei varmaankaan ole se että kun tietyt asiat ovat ainoita joita Suomesta saa, koska nämä bloggaajat näyttävät matkustelevan todella paljon, ja nimenomaan ulkomailta saisi jotain vaihtelua?
Luksusmerkkibuumi on muualla päin maailmaa jo kulunut juttu, ainakin noin 5-6 vuotta sitten.
Ulkomaiset bloggaajat pukeutuvat persoonallisemmin ja vaikka heillä olisi merkkituotteita niin osaavat jotenkin yhdistää ne siihen muuhun asuun fiksusti eikä tuoda sitä merkkilogotuotetta lapsellisella näytttämisenhalutavalla esiin, etualalle, keskipisteeksi, eivätkä ole kehujen kerjääjäluonteisia ollenkaan vaan näyttävät pukeutuvan lähinnä omaksi ilokseen.
Kommentit (163)
Mainioita nää työkavereiden ja minkä lie tuttujen kertomat totuudet bloggaajista, jotka tietenkin ovat kiistatta tosia ja voidaan yleistää koskemaan kaikkia bloggaajia. ; )
No se logo on ainut keino yrittää kiipiä rahakkaiden joukkoon ja sillä lisätä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ei kovin vaikeaa.
Todella rikkaat ei näillä asioilla koreile, koska itsetunto riittää vakuuttamaan, että oma paikka maailmassa on. Näin pitäisi myös ajatella muidenkin eli ei sitä laukulla saavuteta vaan jollain ihan muulla.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 10:46"]
:D Olen kuullut muualta että "suomalaiset ovat kohta samanlaisia kuin venäläiset eli juoksevat hulluina pelkkien merkkien ja logojen perässä". No sellaisen kuvan saa kun turistina Helsingissä piipahtaa koska monilla heiluu logovuittoni hihassa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 10:42"]
Jos juodaan oikein merkkishampanjaa niin se logo on aina käännetty kameraan päin, mutta jos kysessä ne Tallinnan kahden euron skumppapullot niin niiden logot käännetään kuvaushetkellä poispäin, tai pullo laitetaan jonkun shampanjapullon mukana tulleeseen "viilennyskuoreen/takkiin" tai korkeaan astiaan, jotta saadaan uskoteltua sen olevan kallista, aika säälittävää teeskentelyä sekin.
[/quote]
Aika tarkkaan olet seurannut, eli asia ilmeisesti kiinnostaa kuitenkin ;)
Näkisikin bloggaajan, joka teettäisi itselleen vaatteita, kengät ja jopa laukun jonkun muotisuunnittelijan vain hänelle tekemien mallien mukaan. Kyllä olisi aihetta kuvata tuotteita edestä ja takaa, koska eipä olisi samanlaisia toisilla.
Todellinen muotimisu ei osta henkkamaukkaa ja muuta tusinatavaraa vaan käy ompelijalla, joka ottaa mitat ja tekee juuri hänelle istuvan asun. Ei tarvitse itkeä blogissa kun "voi voi, Lindexin peplum-mekko ei yhtään istunut, kun mulla on niin pitkä selkä"
Muovisten muotihelyjen sijasta voi suunnitella myös korunsa itse tai yhdessä kultasepän/hopeasepän kanssa ja satsata laatuun sen sijaan, että ostaa pienten bangladesilaissormien yhteenliittämiä "statement-koruja' suoraan Aasian hikipajoista.
Suomen tunnetuimmat bloggaajat voisivat ainaisten ostohysteriaesitteyjen sijaan ottaa vähän selvää asioista. Sen sijaan että nauttivat blogiyhteistyön mukanaan tuomista lahjavaatteista ja tavaroista, voisivat vaatia yhteistyökumppaneiltaan läpinäkyvyyttä: missä ja millaisissa oloissa tuotteet valmistetaan?
Mielellään lukisin todellista muotiblogia, jossa esiteltäisiin uniikkeja tuotteita eikä massamuotia yhdistettynä logolaukkuun.
Kateellisten panettelua sanon minä. Itse ei uskalleta ja vakuutetaan sitten että joo ne luiskat ym on rumia. Pukeutukaa te sitten niiden ulkomaisten muotiblogien mukaan niin saadaan ihastella. ;)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:10"]
Luksusmerkkibuumi on muualla päin maailmaa jo kulunut juttu, ainakin noin 5-6 vuotta sitten.
[/quote]
Ai siksi nämä merkkikonsernit takovat lama-aikanakin ennätysmyyntejä ja -voittoja?
Luksusmerkkibuumi osoittaa koilliseen, kun Aasiassa, Venäjällä ja muilla kehittyvillä markkinoilla ihmisten elintaso nousee tasolle, jolla "hupiostelu" on mahdollista.
En lue minkään maalaisia blogeja mutta arvaan, ettei merkkituotteita ulkomaisissa blogeissa erikseen korosteta, koska ne ovat liian arkipäiväisiä siihen. $600 Guccin loaferit, €1000 Mulberryn laukku... Big deal.
Suomessa tuosta merkkituotteiden status-ajatuksesta ei päästä niin kauan, kuin kansalaisten ostovoima imetään himoverotuksella kuiviin.
No mutta MIKSI juuri nämä BLOGIEN PITÄJÄT ostavat ihan ne samat merkkituotteet ja niistä vielä ne ihan samat versiot? Esimerkiksi Vuittonin laukkumalleja on varmasti yli sata ja kuoseja parikymmentä, miksi valitaan juuri se sama laukku malliltaan, kooltaan ja vielä kuosiltaan? Miksi kaikilla sama logohuivi samassa värissä, vaikka niitä värejä on lähemmäksi 25?
Siis eikö tästä ollut lähinnä kyse?
Vuittonilla on ihan hirveästi eri malleja, mutta suomibloggaajilla näkyy lähinnä Neverfull. Speedy, Alma, Eva clutch, ehkä satunnaisesti jotain muuta. Miksi pitää aina ostaa samanlainen? Esim. tuo Neverfull näytti musta aluksi ihan kivalle, mutta nyt kun olen nähnyt muita Vuittonin malleja, niin on siellä vastaavia mutta paljon kivemman näköisiäkin, esim. Palermo, Cirrus, Artsy, Cabas Rivington yms.
Koska kaikilla on nuo samat laukut, tulee mieleen että sellainen on hankittu vain merkin takia, jotta kaikki varmasti ymmärtävät kyseessä olevan kalliin luksusmerkin laukun.
Niin, tosin pakko sanoa että kyllä noita samoja laukkuja maailmallakin näkee paljon. Esimerkiksi se Longchampin "kauppakassi" keikkuu joka toisen arabirouvan olalla Lontoon Knightsbridgessä ja heilä olisi varmasti kalliimpaakin varaa.
Samalla tavallahan voisi sanoa, ettei saa enää kuunnella Cheekiä tai katsoa televisiosta Salattuja Elämiä (sori, ainoa suomalainen, vielä pyörivä sarja jonka tiedän :D), kun kaikki muutkin niin tekee?
Tai ehkä mulla ulkosuomalaisena on niin hyvä itsetunto, etten jaksa välittää mitä joku tuntematon ajattelee ostoksistani. Minullakin on blogi mutta harvoin siellä tavaroitani esittelen, vaan keskityn muihin asioihin. Vuittonia en omista.
Olisiko mitenkään mahdollista, että on sattunut näkemään tuotteen jossain, ihastunut siihen ja siksi halunnut hankkia sen? Siksi joistain malleista tulee suositumpia kuin toisista. Kaikkia ei myöskään haittaa, että monilla on samanlainen tuote. Ja hyvin harvaa haittaa se, että muilla ihmisillä on samanlaisia tavaroita, kun niitä itsellä ei edes ole...
Suomessa pitäisi asua ahtaasti kerrostalossa, pukeutua käytännöllisesti ja maanläheisesti, ajaa perus toyotalla ja värjätä itse hiukset ja mielummin leikatakin. Muussa tapauksessa oot ylpeä tai nousukas.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:41"]
Olisiko mitenkään mahdollista, että on sattunut näkemään tuotteen jossain, ihastunut siihen ja siksi halunnut hankkia sen? Siksi joistain malleista tulee suositumpia kuin toisista. Kaikkia ei myöskään haittaa, että monilla on samanlainen tuote. Ja hyvin harvaa haittaa se, että muilla ihmisillä on samanlaisia tavaroita, kun niitä itsellä ei edes ole...
[/quote]
Mun mielestä nämä av:n syväanalyysit bloggaajien itsetunnosta, lapsuudesta ja ties mistä traumoista, jotka ovat johtaneet Vuittonin Neverfullin hankintaan, kertovat enemmän av-mammoista kuin bloggaajista.
Aargh, eikö täällä sais keskustella? Jokainen voi ostella ihan mitä laukkuja tahansa haluaa, mutta jos kirjoittaa siitä julkiseen blogiin niin kai siitä hankinnasta saa silloin myös keskustella? Tietyt mallit on enemmän klassikkoja kuin toiset, ja tottakai voi aidosti tykästyä johonkin malliin kun sitä näkee, mutta mitä haittaa on siitä että keskustellaan ja vaihdetaan mielipiteitä tästä laumasieluisuudesta?
Mun mielestä nää keskustelut on mielenkiintoisia, ja on itsekin kiva välillä kyseenalaistaa omiakin mielipiteitään. Blogeja lukemalla menee helposti mukaan sellaiseen kulutushysteriaan, että pitää itsekin saada pellavalakanat ja Stockholm Rand -matto, marmorisia kynttilänjalkoja, Jeffrey Campbellin kengät, Canada Goose -takki, Chanelin laukku, Daniel Wellingtonin kello, Hermes'n rannekoru yms. yms. Musta on ainakin hauska miettiä, mistä nää villitykset lähtee ja minne ne menee, ja miettiä myös oikeasti että tykkääkö jostain jutusta vai johtuuko tarve siitä kun 'kaikilla muillakin on'.
Bloggaajat saa rauhassa ostaa ihan mitä haluaa, mutta kaipaisin Suomen blogikentälle lifestylebloggaajaa, joka olisi vähän omaperäisempi (mutta bloginsa samanhenkinen kuin esim. PS I love Fashion). En tiedä onko sellaista?
Saa keskustella, todellakin. Keskustelun sävy on vain ikävä, se kun lähtee siitä itsetunnosta. Samoin keskustelussa tuomitaan aika ikävästi ihmisten maku, ja linkitetään jonkun Pariisiin-kuviin ja sitten nauretaan niille kippurassa. Fiksua keskustelua? Ei.
Miksi ette itse perusta sitä oikeasti tyylikästä, yläluokkaista ja persoonallista blogia? Tosiasia kun on myös se, että ihmiset ovat sopuleita. Suomessa kaikilla on Iittalan lasit, Arabian lautaset ja Sarpanevan pata kotonaan. Saksassa kaikilla on V&B:n astiat ja niin edelleen. AIka monen tämän keskustelun arvostelijan kaapista löytyy ne samat luurangot (anteeksi, arabian astiat) kuin mitä täälläkin pilkataan.
Ok, myönnän etten ole jaksanut lukea koko ketjua :)
Mä en voi perustaa tyylikästä ja persoonallista blogia, koska yksinkertaisesti ei mun elämässä ole ainesta siihen :) Oon yli kolmekymppinen, käyn töissä, asun pikkukaksiossa miehen kanssa. Omasta mielestäni olen toki tyylikäs ja kotinikin on, mutta en ole sillä tavalla ekshibionisti että haluaisin jakaa elämääni muille kuin ystäville.
Tottakai mulla on esim. Arabian ja Iittalan muotoilua, koska ne on (ollut) suomalaista laatudesignia ja tykkään niistä. Ei mua "häiritse" näissä blogeissa mitkään yksittäiset tuotteet, koska itsekin esim. tykkään tuosta Stockholm Rand -matosta, jota jossain vaiheessa oli kaikilla. Tai ylipäätään se, että hankkii designia tai klassikkotuotteita, niin sisustuksessa kuin vaatteissa tai asusteissakin.
Mua nimenomaan (ja oletin että muitakin tähän ketjuun osallistuneita) nyppii se laumasieluisuus ja trendimerkkien perässä juoksentelu. Eli nyt hankitaan Missonin pyyhkeitä kun ne on in, ja vuoden päästä jotain muuta merkkiä. Nyt ostetaan Canada Goose -takki, kun se on niin laadukas ja kestävä ja säilyy käyttökelpoisena vuosia, ja sitten vuoden-parin päästä ostetaan samoin perustein sen hetken trenditakki. Tai tosiaan hankitaan joku Vuittonin Speedy, kun kaikilla muillakin on se.
En mä tietenkään voi tietää, mikä motiivi joillain on hankkia mitään uusia tavaroita tai asusteita ja totta kai ihmisten maku muuttuu ja uusia tavaroita voi hankkia kun vanhoihin kyllästyy. Ihmetyttää vaan, miten nämä "muoti"bloggaajatkin haksahtaa kaikki samoihin juttuihin, jos on kiinnostunut muodista, trendeistä ja luksustuotteista, niin kai sieltä Hermes'n, Chanelin tai Vuittonin valikoimista löytyisi muutakin kiinnostavaa kun tasan ne samat jutut jotka kaikilla muilla on?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:06"]
Koska kaikilla on nuo samat laukut, tulee mieleen että sellainen on hankittu vain merkin takia, jotta kaikki varmasti ymmärtävät kyseessä olevan kalliin luksusmerkin laukun.
[/quote]
Onkohan ne identtiset laukut joku koodijuttu jota me "bloggaamattomat kateelliset juntit ja yh-mammat" ei ymmärretä? Joku blogikaverikerhon tai suomiblogisäätiön tiimitunnus? ;-)
Mistä muuten nää blogipissikset keksii ne tuotteet joista alkavat joukkohaaveilemaan ja jotka kaikki ostaa sitten peräkkäin? Yrittävät ottaa mallia menestyneen näköisten ihmisten tyyleistä tai telkkarista?
Mun kaverin isosisko, joka on 37-38-ikäinen liikealan "jakkupukunainen", osti sellaisen ison violetin kiiltävän Alman heti kun se malli tuli myyntiin ulkomailla eli kun asui Ranskassa, ja sitten muutti tänne Suomeen, jossa ei varmasti vielä silloinkaan nähnyt laukkua kellään, mutta hän sanoi äskettäin kans suoraan että nyppii kun joka "pissusussulla" on viime aikoina sama laukku ja kaupan päälle nämä parikymppiset pissut tiirailee innoissaan häntä kaupungilla kuin olisivat jotain samiksia ja tulevat siihen viereen laukkujaan heiluttelemaan.
Päättelin että jotkut pissikset varmaan nähneet tämän siistin, sivistyneen aikuisen naisen laukkuineen Helsingissä kun ollut käymässä jo vuosia sitten ja pyörinyt paljon ydinkeskustan tuntumassa työnsäkin takia, niin ovat halunneet näyttää yhtä menestyneeltä, ja heti alkaneet säästämään roposiaan sitä parin tonnin laukkua varten, tai ostaneet kopioina, ja nyt kantavat niitä sankoin joukoin ja kuvittelevat olevansa jotain hienoa.
Mä ymmärrän siis oikein hyvin kaverin isosiskon fiilikset koska laukku näyttää omimmillaan juuri sellaisella siistillä liikenaisella ja kun varmasti ostanut sen siksi kun sopinut just siihen hänen omaan tyyliinsä, ja sitten seuraavat vastaantulevat laukut on ihan ristiriidassa pissisten hattarapää-tekoblondausten ja räikeiden tekokuiturättimäisten tyylien kanssa.
Oikeesti, kallis laukkuhan kokee heti välittömän inflaation kun se joutuu "väärän näköisiin käsiin"! Muistatte varmaan sen kohtauksen kun Sinkkuelämää-Samantha oli kauhuissaan kun näki Birkinin jollain karulla verkkarinaisella New Yorkin kadulla? :D Tuntisitte varmaan ihan samoin!
Luulen että monet eivät edes tunnista kuin ne peruslaukut ja sitten kotkotetaan etteivät ihmiset muita laukkuja Suomessa osta. Myönnän, että itsekin omistan mm. Speedyn joka maksoi ostettaessa muistaakseni vähän alle 600€. Se on laukuistani helpoiten tunnistettava, mutta myöskin halvin! Omistan useita laukkuja eri merkeiltä sijoittuen hinnoiltaan yleensä 1000-2000€ väliin, mutta väitän että 99% ihmisistä ei niitä edes kadulla tunnista kalleiksi merkkilaukuiksi. Eikä heidän sitä tarvitsekaan. Monesti jopa itse asiassa välttelen speedyni käyttöä tietyissä tilanteissa, koska jotkut ihmiset saattavat katsoa kieroon sen takia. Ja ulkomailla paljon matkustelleena ja jopa muutaman vuoden eräässä isossa usean miljoonan asukkaan metropolissa asuneena, uskallan väittää että ulkomailla ihmiset ovat jopa enemmän logojen perään kuin Suomessa, mutta ilman sitä pönkitystä. Täällähän se tuntuu olevan suorastaan suuri synti, jos joku laittaa rahojaan johonkin kalliiseen merkkituotteeseen. Ulkomailla isoissa kaupungeissa näkyy kalliita merkkilaukkuja huomattavasti enemmän kuin Suomessa eikä se siellä ole mikään juttu kuten Suomessa. Ihmisillä on kivoja laukkuja, joista he tykkäävät mutta eivät muut heitä siellä pahalla silmällä kyttää vaan korkeintaan ihastelevat laukkuja. Minultakin on tultu monesti kyselemään kenen suunnittelijan laukkua kannan ja ihasteltu sitä, mitä ei ole ikinä tapahtunut Suomessa. Ei.. täällä saan vain mulkoiluja siitä halvasta pikku Speedystäni..
Asiasta kukkaruukkuun, ihmejuttu että bloggaajat kirjottelee jokatoinen viikko vastineita juurikin täällä keskusteltuihin asioihin :D Selittävät jotain ihan ihmejuttua, menny ehkä vähän koomiseksi hommat. :)
:D Olen kuullut muualta että "suomalaiset ovat kohta samanlaisia kuin venäläiset eli juoksevat hulluina pelkkien merkkien ja logojen perässä". No sellaisen kuvan saa kun turistina Helsingissä piipahtaa koska monilla heiluu logovuittoni hihassa.