Minua häiritsee "aina oikeassa" oleva "täydellinen" ystäväni
Hän on mielestään aina oikeassa. Hänen tekemänsä ratkaisut ovat aina parhaita. Hänen mieleisensä sisustus, vaatteet, tyyli, jne. on se ainoa oikea tapa. Mikään muu ei voi olla kaunista. Kaikki muu on oikeastaan ihan kamalaa ja tyylitöntä. Niin, maailma olisi parempi paikka hänelle, jos kaikki tekisivät hänen esimerkkinsä mukaan.
Tyyliin: hän käyttää sävyinä vain pellavaa, beigeä, valkoista, vaaleansinistä, vaalean vihreää. Kaikki muu on hirveää ja mautonta. Jos minulla on vaikka violetti paita ja kävelemme näyteikkunan ohi, jossa on sen värisiä vaatteita, hän huudahtaa, että kamalaa, miten hirveän värisiä vaatteita, violetti on väri, joka ei sovi KENELLEKÄÄN!
Käymme puutarhamyymälässä. Ihailen keltaisia kukkia. Toinen ystävämme tulee myös ihailemaan niitä ja on jo aikeissa ostaa. Tämä tyyliniekka tulee paikalle, sanomme katso, onpa elinvoimaisen oloisia taimia. Hän toteaa: niin, onhan ne, mutta niissä on KELTAISET kukat, kamalaa, mä EN KOSKAAN voisi laittaa pihalleni keltaisia kukkia. Ihan hirveetä. Ostoaikeissa ollut ystävä sanoo vaisusti: niin, en mäkään tykkää keltaisista kukista - ja jättää ne siihen.
Tämä ystävä mesoaa, että käyttää aina ja vain keltakultaisia koruja. Hän ei voi sietää hopeaa tai valkokultaa! (Kihla- ja vihkisormukseni ovat valkokultaisia.) Puolen vuoden päästä hänellä killuu korvissa hopeiset korvakorut...
Ystävä kauhistelee, kun käyn hiihtämässä. Ulkoliikunta ja varsinkaan talvella ei ole häntä varten! Miten mä saatan! Vuoden päästä hän menee juoksukouluun, alkaa lenkkeillä keskellä lunta ja jäätä ja hehkuttaa, miten mahtavaa on, kun reidet jäätyy -15 asteen pakkasella.
Meillä on uusi koti ja uusia huonekaluja. Ystävä tulee kylään ja tokaisee, että meillä on hänen makuunsa liian talonpoikaista (?). Hän pitää enemmän blingblingistä! Ja muuten, HÄNEN joulukoristeensa ei ole perinteisiä tonttuja vaan sellaisia, jotka ei oikeastaan ole edes joulukoristeita - ja se vasta on hienoa!
Arvatkaa mitä? Mä en jaksa enää. Kyseisen ihmisen seura on alkanut tympiä ja isosti.
Kommentit (110)
Ymmärrän. Sano sille joskus vähän puun takaa että nyt se turpa kiinni, että kysyinkö tässä sulta jotain, häh.
Täydennä joka kerta, kun hän laukoo mielipiteitään, lausahduksella "sinun mielestäsi". Luulisi pöljemmänkin tajuavan jonkin ajan kuluttua.
Mikset ottaisi asiaa puheeksi hänen kanssaan? Sanoa kun tilanne on päällä, että ei tunnu kovin kivalta, että arvostelet käyttämieni vaatteitten värejä noin pontevasti?
Mitä tämä kaveri tekee työkseen? Olisiko jäänyt työrooli päälle, kenties? Onko sinulla muita kavereita, joiden kanssa olla?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:10"]
Täydennä joka kerta, kun hän laukoo mielipiteitään, lausahduksella "sinun mielestäsi". Luulisi pöljemmänkin tajuavan jonkin ajan kuluttua.
[/quote]
Kiitos, hyvä vinkki!
En haluaisi itse alkaa ilkeillä - en minäkään niin hänen vaatteistaan yms pidä, mutta mitä se minulle kuuluu. Hänellä tämä piirre on korostunut viime vuosina. Kun tutustuimme, joskus nuorina, ei hän ollut näin kärkäs arvostelemaan muita ja tuomaan esille omaa paremmuuttaan.
Ikävintä on, kun hän paisuttelee asioita. Vanhoina tuttavina minä tiedän tasan tarkkaan hänen työnsä ja työpaikkansa ja talonsa ja asiansa. Kun läsnä on vähän vieraampia ihmisiä, niin hän muuntelee puheissaan kaiken. Työpaikasta tulee "meidän firma" (on julkisella puolella töissä, ei missään firmassa eikä varsinkaan omassaan), talo on ties mikä lukaali ja piha sen ympärillä onkin yhtäkkiä puutarha, jossa on silmänkantamattomiin omenapuita, jne.
[quote author="KirkkoSisko" time="03.07.2013 klo 13:11"]
Mikset ottaisi asiaa puheeksi hänen kanssaan? Sanoa kun tilanne on päällä, että ei tunnu kovin kivalta, että arvostelet käyttämieni vaatteitten värejä noin pontevasti?
[/quote]
Joo, ehkä pitäisi ottaa suoraan puheeksi... Tiedän vaan, että puhuu sitten tuon toisen kaverimme kanssa siitä pahaa selän takana.
Onko tuo kolmas, joka jätti ne kukat sitten ostamatta jokin kouluttamaton vässykkä, joka ei uskalla tehdä itse päätöksiä?
Ystäväsi luulee olevansa jonkinlainen mielipidejohtaja, koska kukaan ei ole viitsinyt sanoa hänelle tähän asti ainuttakaan poikkipuolista sanaa.
Teidän pitää opetella pitämään päänne tämän jyrän seurassa. Nythän annatte hänen kävellä ylitsenne mennen tullen. Ei silti, ymmärrän, että haluat ottaa etäisyyttä häneen. Jyrät ovat melkoisia energiavarkaita.
Minä olen sanonut joillekin ystävilleni, että makuasioista ei pidä kiistellä, kun ovat ruvenneet hyikkimään minun joillekin valinnoilleni. Olen myös sanonut, että sinä pidät siitä, mutta minä pidän tästä, ja että mielestäni on vain hyvä, että on olemassa monenlaisia mieltymyksiä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:11"]
Mitä tämä kaveri tekee työkseen? Olisiko jäänyt työrooli päälle, kenties? Onko sinulla muita kavereita, joiden kanssa olla?
[/quote]
Ei tee koulutustaan vastaavaa työtä eikä ole vakinaista työsopimusta. Mutta on töissään ja vapaa-ajallaan sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä, joilla urat, hienommat talot ja tavarat kuin hänellä... Kai se sitten on jotain pätemistä. Kenelläkään ei saisi olla asiat paremmin kuin hänellä.
On mulla muitakin kavereita. Aika paljon olen tuohon suuntaan yhteydenpitoa vähentänytkin. Välillä tuntuu, että mua pyydetään mukaan siksi, että olisi taas sen toisen kaverin kanssa jotain kauhisteltavaa vähäksi aikaa...
Niin, no eikö se ole aika tavallista, että ihmiset sisustavat kotinsa juuri niillä väreillä joista pitävät. Olisihan se nyt kummallista jos ap:n ystävä tekisi jotain sellaista joka hänen omasta mielestään on huono idea.
Vaikuttaa vähän siltä, että sinua häiritsee se ettei hän kehu sinua. Mitäs jos kehittäisit itsellesi itsetunnon jotta sinun ei tarvitsisi elää muiden kiitoksista?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:19"]
Onko tuo kolmas, joka jätti ne kukat sitten ostamatta jokin kouluttamaton vässykkä, joka ei uskalla tehdä itse päätöksiä?
[/quote]
Ei todellakaan ole. Tarmokas ja pitkälle opiskellut ihminen. Ihmettelen minäkin, miten tämän tyylilyylin seurassa hän alkaa aina myötäillä tätä.
Jos on pokkaa ala näypäyttelemään takasin. Tyyliin itsevarmasti noihin "hirveetä, keltaiset kukat!" jne. että no ne sopii meidän pihalle, minä rakastan tätä väriä, nää kukat on kivat kun kukkivat koko kesän eivätkä nuupahda heti, meillä taas ei jaksettaisi blingblingiä ja krumeluuria katsella kovin pitkään - yksinkertainen iskee meille, ja sitten noihin hänen puheensa muunteiluihin, että "ai milloinkas te olette taloanne laajentaneet, viime viikollahan minä siellä vasta kävin, onko teillä omenapuita? ja töistä kysyt jotain että "hei kun sinä olet siellä töissä niin onko teillä siellä sellainen käytäntö..."
Millaisia sinun toiset kaverit ovat? Voisitko viettää aikaa enemmän heidän kanssaan?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:20"]
Niin, no eikö se ole aika tavallista, että ihmiset sisustavat kotinsa juuri niillä väreillä joista pitävät. Olisihan se nyt kummallista jos ap:n ystävä tekisi jotain sellaista joka hänen omasta mielestään on huono idea.
Vaikuttaa vähän siltä, että sinua häiritsee se ettei hän kehu sinua. Mitäs jos kehittäisit itsellesi itsetunnon jotta sinun ei tarvitsisi elää muiden kiitoksista?
[/quote]
Ei minua tarvitse kehua! Mutta olisi kiva, jos pitäisi mölyt mahassaan eikä aina olisi sanomassa jotain piiloilkeää minun asioistani. En todellakaan kaipaa kehuja.
Itse aloin vain sanoa samankaltaiselle ystävälleni "aijaa" ja tein oman pääni mukaan. Päätän itse esimerkiksi vaateostoksistani hänen haukuistaan huolimatta (pukeudun ihan normaalisti ja nätisti). Ja niitä asioita oli paljon, joita hän inhosi, ja kaikki ihan tavallisia värejä, kuoseja, malleja ym. En edes ymmärrä, miksi hän tekee tuota, arvostelee usein kaiken maailman mitättömiä pinnallisia seikkoja. Minua ei itseäni kiinnosta, millainen maku ystävilläni on tyylillisissä seikoissa.
Eikö tuo ole loppujen lopuksi aika säälittävää, että jonkun täytyy kokea olevansa oikeassa niin kukissa, koruissa, sisustuksissa, vaatteissa ym. täysin (tai lähes tysin) yhdentekevissä asioissa. Melkein tuo kyllä kuulostaa sille, että hän huonon itsetuntonsa tähden pyrkii ihan tahallaan loukkaan teitä muita.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:21"]
Millaisia sinun toiset kaverit ovat? Voisitko viettää aikaa enemmän heidän kanssaan?
[/quote]
Joo, yritän. Tosin yksi niistä on hyvin samantyyppinen kuin tämä hermoille käyvä ihminen. Onkin alkanut tuntua siltä, että muuttuuko ihmiset keski-iän lähestyessä ihan materialisteiksi? Tuntuu, että on nyt muutamia sellaisia ystäviä ja tuttavia, joiden puheet on menneet ihan oman tavaran, työn, yms. kehumiseksi. Jutut on sitä, mitä me viimeksi ostettiin. Ja sitten paheksutaan muita siinä sivussa. Minne jäi keskustelut kirjallisuudesta, elokuvista, maailman asioista... ? Tuntuu, ettei kukaan enää edes lue mitään!
Joo, ja voisin minäkin kehuaretostella, että ostettiin uusi auto ja juuri tässä mietin tuhansien eurojen taidehankintaa. Mutta en halua! Se on moukkamaista ja tylsää!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:27"]
[/quote]
Joo, yritän. Tosin yksi niistä on hyvin samantyyppinen kuin tämä hermoille käyvä ihminen. Onkin alkanut tuntua siltä, että muuttuuko ihmiset keski-iän lähestyessä ihan materialisteiksi? Tuntuu, että on nyt muutamia sellaisia ystäviä ja tuttavia, joiden puheet on menneet ihan oman tavaran, työn, yms. kehumiseksi. Jutut on sitä, mitä me viimeksi ostettiin. Ja sitten paheksutaan muita siinä sivussa. Minne jäi keskustelut kirjallisuudesta, elokuvista, maailman asioista... ? Tuntuu, ettei kukaan enää edes lue mitään!
Joo, ja voisin minäkin kehuaretostella, että ostettiin uusi auto ja juuri tässä mietin tuhansien eurojen taidehankintaa. Mutta en halua! Se on moukkamaista ja tylsää!
[/quote]
Täytyykö näitä sitten nähdä kimpassa? Ota puhelinkäteen ja soita jollekulle niistä, joka ei ärsytä jo tänään.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:27"]
[/quote]
[/quote]
Millainen tuo samantyylinen ihmisen sitten on? Laitetaanko hänet kuriin tuossa kaveripiirissä?
Mun vanha työkaverini tuollainen. Kauhee akka! Näyttikin noidalta mustan tukkansa kanssa.:( oli tosi tärkeä olevinaan mutta kaikki nauroivat ja kokeilivat selän takana. Hän oli ylpeä siitä, että haukkui vain päi naamaa. Muuta ei olis voinutkaan kun ei otettu juorupiirin .:D aina haukkui ja arvosteli ihmisiä. Hänestä asunnon ostaminenkin oli ahneutta ja tyhmyyttä mutta silti säästi asuntoa varten.. ?!