Minua häiritsee "aina oikeassa" oleva "täydellinen" ystäväni
Hän on mielestään aina oikeassa. Hänen tekemänsä ratkaisut ovat aina parhaita. Hänen mieleisensä sisustus, vaatteet, tyyli, jne. on se ainoa oikea tapa. Mikään muu ei voi olla kaunista. Kaikki muu on oikeastaan ihan kamalaa ja tyylitöntä. Niin, maailma olisi parempi paikka hänelle, jos kaikki tekisivät hänen esimerkkinsä mukaan.
Tyyliin: hän käyttää sävyinä vain pellavaa, beigeä, valkoista, vaaleansinistä, vaalean vihreää. Kaikki muu on hirveää ja mautonta. Jos minulla on vaikka violetti paita ja kävelemme näyteikkunan ohi, jossa on sen värisiä vaatteita, hän huudahtaa, että kamalaa, miten hirveän värisiä vaatteita, violetti on väri, joka ei sovi KENELLEKÄÄN!
Käymme puutarhamyymälässä. Ihailen keltaisia kukkia. Toinen ystävämme tulee myös ihailemaan niitä ja on jo aikeissa ostaa. Tämä tyyliniekka tulee paikalle, sanomme katso, onpa elinvoimaisen oloisia taimia. Hän toteaa: niin, onhan ne, mutta niissä on KELTAISET kukat, kamalaa, mä EN KOSKAAN voisi laittaa pihalleni keltaisia kukkia. Ihan hirveetä. Ostoaikeissa ollut ystävä sanoo vaisusti: niin, en mäkään tykkää keltaisista kukista - ja jättää ne siihen.
Tämä ystävä mesoaa, että käyttää aina ja vain keltakultaisia koruja. Hän ei voi sietää hopeaa tai valkokultaa! (Kihla- ja vihkisormukseni ovat valkokultaisia.) Puolen vuoden päästä hänellä killuu korvissa hopeiset korvakorut...
Ystävä kauhistelee, kun käyn hiihtämässä. Ulkoliikunta ja varsinkaan talvella ei ole häntä varten! Miten mä saatan! Vuoden päästä hän menee juoksukouluun, alkaa lenkkeillä keskellä lunta ja jäätä ja hehkuttaa, miten mahtavaa on, kun reidet jäätyy -15 asteen pakkasella.
Meillä on uusi koti ja uusia huonekaluja. Ystävä tulee kylään ja tokaisee, että meillä on hänen makuunsa liian talonpoikaista (?). Hän pitää enemmän blingblingistä! Ja muuten, HÄNEN joulukoristeensa ei ole perinteisiä tonttuja vaan sellaisia, jotka ei oikeastaan ole edes joulukoristeita - ja se vasta on hienoa!
Arvatkaa mitä? Mä en jaksa enää. Kyseisen ihmisen seura on alkanut tympiä ja isosti.
Kommentit (110)
Komppaan 76:ta: ""Miksi se , että ystävyyssuhteen toinen osapuoli olisi jotenkin huonompi olisi este ystävyydelle?"
Ei se olekaan, jos tätä huonommuutta ei käytetä keppihevosena toisen saattamiseksi alisteiseen asemaan."
Minusta minun ystäväni toimi juuri näin ja siinä oli tietoisuutta mukana, kun havaistsi, että olen tällainen heikko, ehkä jopa läheisriippuvainen ihminen. Sain nuolla haavojani ystävyydestä hänen kanssaan todella monta vuotta.
t. Se partiota ja ratsastusta harrastanut
Tosin se teki minusta sittemmin vahvemman x ) En tiedä ollako kiitollinen vaiko eikö.
Hei sinä partiota harrastava, älä välitä tuosta yhdestä. Se taitaa olla niitä totuuden torvia, joiden mielestä toiselle voi sanoa mitä tahansa vain sen takia, että haluaa ilmoittaa oman mielipiteensä. Empaattinen, fiksu ja toisia ihmisiä kunnioittava tyyppi ei arvostele toisten harrastuksia, ulkonäköä tai elämänvalintoja.
Ai tällaisia ne ystävyyssuhteet ovatkin...turhaanpa olen harmitellut kun minulla ei ole yhtään "ystävää".
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 16:49"]
Sanot: "Oletko sitä mieltä, että hänen pitäisi arvostaa asioita joista hän ei tiedä mitään ihan vain sen takia, että ne ovat sinun harrastuksiasi?"
Mistä päättelet, ettei hän tiedä niistä mitään? Missä sanoin niin? Jos joku haukkuu minun harrastukseni, niin sekö tarkoittaa, ettei hän tiedä niistä mitään?
Kuinka niin ei tiedä niistä mitään? Ihan hyvin hän voi tietää ja sitten päätti haukkua ne minulle.
Minua ei kiusaa se, että sinusta partiolaiset ovat kusipäitä, koska et ole ystäväni. Jos olisit, niin minusta tuollaisen ääneensanominen olisi loukkaavaa, enkä ymmärrä, miksi ystävä haluaa loukata toista.
[/quote]
No voi pyhä sylvi!
Sinä sanot, että kaverisi haukkuu harrastuksesi ja nyt sanot, että kaverisi tietää jotain partiosta ja ratsastuksesta. No, eikö tämä nyt tarkoita, että ne ovat huonoja harrastuksia? Vai voisiko olla, että kaverillasi on vääriä käsityksiä partiosta tai ratsastuksesta ja sen takia hän pitää niitä huonoina harrastuksina?
Jos sinun mielestäsi partio ja ratsastus ovat hyviä harrastuksia ja hänen mielestään eivät, niin silloihan jompikumpi teistä on väärässä. Miksi ette keskustelisi ja selvittäisi kumpi on väärässä? Jos sinä olet oikeassa, niin saat kaverisi mielen muutettua ja hän ehkä löytää itselleen uusia, entistä parempia harrastuksia. Miten tämä voi olla huono asia? Tai jos sinä olet väärässä, niin sitten sinä luovut huonoista harrastuksista ja ehkä löydät tilalle jotain parempaa. Miten tämäkään voi olla huono asia? Tai sitten ehkä toteatte, että ratsastus ja partio ovat sopivat harrastukset juuri sinulle mutta tätähän ei kaverisi voi tietää ellet kerro sitä hänellä. Kaverisi ehkä ajattelee, että sinä raukka joudut olemaan huonoissa harrastuksissa ja hän yrittää pelastaa sinut niiltä.
Kiitos kun välität 81. Minusta tämä keskustelu on sikäli hyvää, että minua kiinnostaa avata oikeasti, mistä tuossa arvostelussa on kyse. Ei se minua enää loukkaa, siitä on todella kauan, kun omat haavani nuolin ja olen käsitellyt silloin kokemani loukkaukset läpikotaisin läpi. Ainoa, mitä en tiedä, on ystäväni perimmäiset ajatukset, motiivit(?), koska en pystynyt niitä silloin nuorena kuulemaan. Ehkä niitä hyviä motiiveja oli siellä enemmän, kuin pystyin silloin näkemään, tai sitten tällaiset ihmiset itse ovat sokeita suhteessaan toisiin... En vain halua enää IRL kylläkään tavata tällaista henkilöä, joka sai minusta yliotteen, sitä vieläkin ihmisissä pelkään.
Ei kai tuohon käytökseen muita järjellisiä syitä voi olla kuin huono itsetunto, kateus ja ilkeys. En usko, että ystäväsi itsekään ajatteli, että arvostelunsa auttaa sinua millään tapaa. Hän on niitä, joiden onni koostuu muiden epäonnesta, sellaisiakin ihmisiä on.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:24"]
Kiitos kun välität 81. Minusta tämä keskustelu on sikäli hyvää, että minua kiinnostaa avata oikeasti, mistä tuossa arvostelussa on kyse. Ei se minua enää loukkaa, siitä on todella kauan, kun omat haavani nuolin ja olen käsitellyt silloin kokemani loukkaukset läpikotaisin läpi. Ainoa, mitä en tiedä, on ystäväni perimmäiset ajatukset, motiivit(?), koska en pystynyt niitä silloin nuorena kuulemaan. Ehkä niitä hyviä motiiveja oli siellä enemmän, kuin pystyin silloin näkemään, tai sitten tällaiset ihmiset itse ovat sokeita suhteessaan toisiin... En vain halua enää IRL kylläkään tavata tällaista henkilöä, joka sai minusta yliotteen, sitä vieläkin ihmisissä pelkään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 02:00"]
Jos kehumisen tarkoitus on nostaa itsensä toisen yläpuolelle, niin kyllä, mielestäni se on "moraalisesti tuomittavaa". Tai ainakin se on myrkkyä ystävyydelle, jonka useimmat kuitenkin odottavat olevan tasa-arvoinen ihmissuhde.
Omista onnistumisista tai uusista ostoksista iloitseminen on sitten ihan toinen juttu, mutta näitä kahta on harvemmin kovin vaikea erottaa toisistaan. "Ai sulla on vaan tollanen Toyota... me ostettiin just miehen kans uudet BMW:t ku me ei todellakaan kehdata ajaa muilla ku premium-autoilla"-tyylisistä kommenteista ei jää epäselväksi, mistä on kyse. Ei edes siellä kuuluisassa "muualla ku Suomessa", jossa kateutta ei ole edes sanakirjassa.
[/quote]
Niin paitsi että mikään missään esitetyssä esimerkissä ei viittaa siihen, että kukaan olisi pitänyt ketään toista huonompana.
Tätäkään en oikeastaan ymmärrä. Miksi se , että ystävyyssuhteen toinen osapuoli olisi jotenkin huonompi olisi este ystävyydelle? Osaatko kuvitella, että on olemassa ihmisiä joiden mielestä ihmisarvo ei riipu siitä kuinka kaunis, rikas, hyvä, tyylikäs tai osaava ihminen on. Tuo sinun pakonomainen tarve häivyttää erot, vertailut ja yrittää kaikki saada näyttämään samalta viittaa siihen, että sinä itse halveksit ihmisiä jotka ovat "huonompia" kuin sinä itse. Tässä ap:n tapauksessa joku toinen olisi voinut myöntää, että joo, minulla ei ole värisilmää enkä niin kauheasti välitäkään väreistä.
Tämä on jotenkin niin tyypillistä nykyajalle. Ei saa sanoa, että ihmiset eivät ole kaikki taidoiltaan yhtä hyviä, yhtä älykkäitä tai että kaikilla ei ole yhtä hyvä värisilmä. Että se on jotenkin kohteliaisuutta teeskennellä, että kaikki ovat kaikessa yhtä hyviä. Jotnekin toivoisin, että palaisimme aikoihin jolloin ihmisarvo oli kaikilla eikä tarvinnut lunastaa sitä olemalla jotain.
[/quote]
En kommentoinut suoraan ap:n tapausta, sillä ulkopuolisena on mahdoton sanoa tilanteesta mitään, vaan pohdin asiaa yleisemmällä tasolla.
Tarkastellaanpa väitteitäsi kahdenlaisen kehumisen välille tekemäni jaon valossa.
"Miksi se , että ystävyyssuhteen toinen osapuoli olisi jotenkin huonompi olisi este ystävyydelle?"
Ei se olekaan, jos tätä huonommuutta ei käytetä keppihevosena toisen saattamiseksi alisteiseen asemaan.
"Osaatko kuvitella, että on olemassa ihmisiä joiden mielestä ihmisarvo ei riipu siitä kuinka kaunis, rikas, hyvä, tyylikäs tai osaava ihminen on."
Kyllä, mutta esimerkiksi rikkaudella on yleisesti tunnustettu yhteiskunnallinen status. Jos toinen haluaa sitä statustaan minulle erityisesti osoittaa, niin tulkitsen, että hän haluaa nostaa itsensä minun yläpuolelleni.
"Tuo sinun pakonomainen tarve häivyttää erot, vertailut ja yrittää kaikki saada näyttämään samalta viittaa siihen, että sinä itse halveksit ihmisiä jotka ovat "huonompia" kuin sinä itse."
Hevonpaskaa. En sanonut tuollaista, eikä johtopäätöksesi ole mitenkään perusteltu.
"Että se on jotenkin kohteliaisuutta teeskennellä, että kaikki ovat kaikessa yhtä hyviä."
Ainakaan kohteliaisuutta ei ole pyrkiä osoittamaan toiselle hänen huonommuuttaan.
Kenties et allekirjoita tekemääni jakoa tai ainakaan et ole sitä mieltä, että tietoinen paremmuuden osoittaminen toiseen nähden olisi haitallista ystävyydelle. Se on ihan ok, mutta älä kuitenkaan yritä kylmästi sovittaa "Suomessa ei saa olla hyvä ku kaikki on kateellisia"-korttia tapauksiin, joihin se ei sovi.
[/quote]
Ollaan nyt ihan rehellisiä. Jotkut ihmiset ovat huonompia kuin jotkut toiset. Ajatellaan vaikka, että käyn pelaamassa tennistä jonkun kanssa joka minua huonompi pelaaja. Se turhauttaa minua koska en voi pelata niin täysillä kuin haluaisin. Vaihtoehdot ovat: Joko kerron vastapelaajalleni, että hän on surkea pelaaja ja hän saattaa tästä inspiroituneena alkaa ottamaan tennistunteja ja hänestä tulee hyvä pelaaja ja voimme pelata jatkossa iloisin mielin. Tai sitten jätän kertomatta. Etsin uuden vastapelaajan ja hänen täytyy lopettaa harrastuksensa. Kumpi sinusta näistä on parempi tapa toimia?
Minusta ystävän velvollisuus on nimenomaan ilmoittaa minulle jos olen tekemässä jotain tyhmää, jos olen pukeutunut mauttomasti tai ihastunut johonkin pelimieheen. Tosin usein ystäväni ei tiedä makuani tai tiedä mikä minusta on tyhmää mutta ei se haittaa. Hän voi silti arvostella valintojani, pukeutumistyyliäni, miesmakuani tai mitä vaan koska joskus hän saattaa olla oikeassa. Neljä silmää näkee paremmin kuin kaksi.
Ja olet oikeassa siinä, että jotkut ihmiset kehuvat itseään päästäkseen jonkinlaiseen haliitsevaan asemaan mutta en usko, että ongelma on varsinaisesti se kehuminen. Kehuminen on vain oire taustalla piilevästä kusipäisyydestä.
Kuinka lapsellinen voi aikuinen ihminen olla? Vai että huono harrastus? Menenpäs nyt soittamaan ystäväpiirini läpi ja annan kuulua, kuinka huonot harrastukset heillä on! Ehkäpä onnistun pelastamaan muutaman heistä omien hyvien harrastusteni pariin. Sillä juuri niin mustavalkoistahan tämä elämä on, joku on oikeassa ja joku väärässä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:20"]
Sanot: "Oletko sitä mieltä, että hänen pitäisi arvostaa asioita joista hän ei tiedä mitään ihan vain sen takia, että ne ovat sinun harrastuksiasi?"
Mistä päättelet, ettei hän tiedä niistä mitään? Missä sanoin niin? Jos joku haukkuu minun harrastukseni, niin sekö tarkoittaa, ettei hän tiedä niistä mitään?
Kuinka niin ei tiedä niistä mitään? Ihan hyvin hän voi tietää ja sitten päätti haukkua ne minulle.
Minua ei kiusaa se, että sinusta partiolaiset ovat kusipäitä, koska et ole ystäväni. Jos olisit, niin minusta tuollaisen ääneensanominen olisi loukkaavaa, enkä ymmärrä, miksi ystävä haluaa loukata toista.
[/quote]
No voi pyhä sylvi!
Sinä sanot, että kaverisi haukkuu harrastuksesi ja nyt sanot, että kaverisi tietää jotain partiosta ja ratsastuksesta. No, eikö tämä nyt tarkoita, että ne ovat huonoja harrastuksia? Vai voisiko olla, että kaverillasi on vääriä käsityksiä partiosta tai ratsastuksesta ja sen takia hän pitää niitä huonoina harrastuksina?
Jos sinun mielestäsi partio ja ratsastus ovat hyviä harrastuksia ja hänen mielestään eivät, niin silloihan jompikumpi teistä on väärässä. Miksi ette keskustelisi ja selvittäisi kumpi on väärässä? Jos sinä olet oikeassa, niin saat kaverisi mielen muutettua ja hän ehkä löytää itselleen uusia, entistä parempia harrastuksia. Miten tämä voi olla huono asia? Tai jos sinä olet väärässä, niin sitten sinä luovut huonoista harrastuksista ja ehkä löydät tilalle jotain parempaa. Miten tämäkään voi olla huono asia? Tai sitten ehkä toteatte, että ratsastus ja partio ovat sopivat harrastukset juuri sinulle mutta tätähän ei kaverisi voi tietää ellet kerro sitä hänellä. Kaverisi ehkä ajattelee, että sinä raukka joudut olemaan huonoissa harrastuksissa ja hän yrittää pelastaa sinut niiltä.
[/quote]
Mun mielestä aika säälittävä olet, minäkin olisin sua kohtaan noin vittumainen kun hyväksyt olemaan niin "alentava" ihminen joka hyväksyy hänet. Olet vaan tarpeeksi tyhmä :) vika on sussa etkö ole tarpeeksi kova lopettamaan ystävyyttä ykkösellä kuin se että tulet tänne hakemaan neuvoja. itseasiassa ansaitset tätä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 17:56"]
En halua kertoa tarkemmin, ettei kukaan tunnista, mutta kyseessä olivat ihan ensireaktiot alulla oleviin asioihin, ennen kuin mitään oli alkanutkaan. Taiteeseen ja mediaan liittyviä, harrastuspohjalta. Myös kun kokemattomana tapasin erään pojan diskossa joka kutsui minut puistokonserttiin (en muista enää miten ystäväni tuli mukaan, olikohan sillä pojallakin kaveri) niin tämä poika kysyi, voiko ostaa minulle jäätelön niin näin kun ystäväni pyöritteli silmiään ja näytti ihan siltä kuin olisi ajatellut, että "voi helvetti". Ja siis suhtautuminen siihen että halsin tutustua tähän poikaan, joka oli aivan normaali oli todella nuivaa. No, onneksi ei ollut mikään oikea ihastus minullekaan, mutta olisi ollut ihan kivaa vaikka tutustua, mutta se jäi.
Lapsellinen ja pieni anekdootti vain, mutta ihan huvikseen minusta hän siinä "kiilana" oli.
[/quote]
No entäpäs jos tämä ystäväsi näki sen pojan olevan joku raiskaaja-kusettaja? Eikö silloin olisi ollut ihan hyvä, että hän yritti varoittaa sinua siitä?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:37"]
Kuinka lapsellinen voi aikuinen ihminen olla? Vai että huono harrastus? Menenpäs nyt soittamaan ystäväpiirini läpi ja annan kuulua, kuinka huonot harrastukset heillä on! Ehkäpä onnistun pelastamaan muutaman heistä omien hyvien harrastusteni pariin. Sillä juuri niin mustavalkoistahan tämä elämä on, joku on oikeassa ja joku väärässä.
[/quote]
Sinä et nyt taas tajunnut yhtään mitään. Otetaan vaikkapa värit. Jos joku kaverini sanoisi minulle, että pukeudun vääriin väreihin, niin onko tämä huono asia? Sinusta ehkä. Minusta se on mahdollisuus parantaa omaa pukeutumistani. Jos sinä et halua oppia (oppiminenhan lähtee siitä, että kyseenalaistaa sen mitä nyt tietää), niin sinä saat tietenkään tehdä niin. Minä haluan oppia ja kehittyä ja siinä auttaa suuresti se, että kuulee muidenkin mielipiteitä. Jos tiedän, että minä olen oikeassa, niin voin sen perustella kaverilleni ja ehkä saan hänet muuttamaan mieltään ja kehittymään. Miten tämä voisi olla huono asia?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 17:56"]
En halua kertoa tarkemmin, ettei kukaan tunnista, mutta kyseessä olivat ihan ensireaktiot alulla oleviin asioihin, ennen kuin mitään oli alkanutkaan. Taiteeseen ja mediaan liittyviä, harrastuspohjalta. Myös kun kokemattomana tapasin erään pojan diskossa joka kutsui minut puistokonserttiin (en muista enää miten ystäväni tuli mukaan, olikohan sillä pojallakin kaveri) niin tämä poika kysyi, voiko ostaa minulle jäätelön niin näin kun ystäväni pyöritteli silmiään ja näytti ihan siltä kuin olisi ajatellut, että "voi helvetti". Ja siis suhtautuminen siihen että halsin tutustua tähän poikaan, joka oli aivan normaali oli todella nuivaa. No, onneksi ei ollut mikään oikea ihastus minullekaan, mutta olisi ollut ihan kivaa vaikka tutustua, mutta se jäi.
Lapsellinen ja pieni anekdootti vain, mutta ihan huvikseen minusta hän siinä "kiilana" oli.
[/quote]
No entäpäs jos tämä ystäväsi näki sen pojan olevan joku raiskaaja-kusettaja? Eikö silloin olisi ollut ihan hyvä, että hän yritti varoittaa sinua siitä?
[/quote]
Tai sitten hän ei itse saanut huomiota, ja se uhkasi hänen asemaansa kauniimpana ja halutumpana tyyppinä. Happamia...
"Jos tiedän, että minä olen oikeassa..." Voi että sinä sitten sitten olet suloinen - ja tiedän, että olen oikeassa kun sanon näin ;)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:54"]
[/quote]
Sinä et nyt taas tajunnut yhtään mitään. Otetaan vaikkapa värit. Jos joku kaverini sanoisi minulle, että pukeudun vääriin väreihin, niin onko tämä huono asia? Sinusta ehkä. Minusta se on mahdollisuus parantaa omaa pukeutumistani. Jos sinä et halua oppia (oppiminenhan lähtee siitä, että kyseenalaistaa sen mitä nyt tietää), niin sinä saat tietenkään tehdä niin. Minä haluan oppia ja kehittyä ja siinä auttaa suuresti se, että kuulee muidenkin mielipiteitä. Jos tiedän, että minä olen oikeassa, niin voin sen perustella kaverilleni ja ehkä saan hänet muuttamaan mieltään ja kehittymään. Miten tämä voisi olla huono asia?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 19:00"]
"Jos tiedän, että minä olen oikeassa..." Voi että sinä sitten sitten olet suloinen - ja tiedän, että olen oikeassa kun sanon näin ;)
[/quote]
No kiitos kiitos.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:54"]
[/quote]
[/quote]
Jos kaverisi pahoittaa mielensä, niin silloin se on huono asia. Huolimatta siitä, että itse koet olevasi jonkinlainen hyväntekijä.
Mielipide on kuin persereikä, jokaisella on omansa: sanoi anoppini yhdelle bessevisserille.
Vähän nauratti
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:20"]
[/quote]
No voi pyhä sylvi!
[/quote]
"Sinä sanot, että kaverisi haukkuu harrastuksesi ja nyt sanot, että kaverisi tietää jotain partiosta ja ratsastuksesta. No, eikö tämä nyt tarkoita, että ne ovat huonoja harrastuksia? " No oletan, että hän tietää niistä jotain, kun voi ne kerran haukkua. Silti se olivat hänen mielipiteitään, hänen käsityksiään. Silti on minista loukkaavaa esittää ne toiselle, joka ei ollut edes kysynyt hänen mielipidettään omista harrastuksistaan.
"Vai voisiko olla, että kaverillasi on vääriä käsityksiä partiosta tai ratsastuksesta ja sen takia hän pitää niitä huonoina harrastuksina?"
Voi toki olla. Mutta ei ole minun asiani oikoa niitä, hän saa pitää käsityksensä, kunhan ei loukkaa niillä muita.
"Jos sinun mielestäsi partio ja ratsastus ovat hyviä harrastuksia ja hänen mielestään eivät, niin silloihan jompikumpi teistä on väärässä."
Täh? Oletko kuullut mielipiteistä? Makuasioista? On makuasia, mistä harrastuksesta tykkää. En minä valinnut partiota ja ratsastusta siksi, että ne ovat "hyviä" harrastuksia, vaan siksi, että minä satuin pitämään niistä. Olen ajatellut, että ihmiset yleisesti harrastavat siltä pohjalta, koska se tuottaa iloa. En todellakaan harrastanut niitä siksi, että ne ovat hyviä tai no joo siinä tapauksessa, että niistä tekee hyviä se, että minä nautin niistä. Mutta en minä oleta, että kaikki muut nauttivat niistä, mutta en myöskään, että sellainen ihminen haukkuu ne minulle.
" Jos sinä olet oikeassa, niin saat kaverisi mielen muutettua ja hän ehkä löytää itselleen uusia, entistä parempia harrastuksia. Miten tämä voi olla huono asia? Tai jos sinä olet väärässä, niin sitten sinä luovut huonoista harrastuksista ja ehkä löydät tilalle jotain parempaa. Miten tämäkään voi olla huono asia?"
Kuten sanoin jo aiemmin, minun ystävyydessäni molemmilla saa olla eri harrastukset. En kaipaa ystävää, joka kokoajan kehittää itseään. En ole itsekään sellainen. Vielä rasittavampaa on, jos ystäväni haluaa koko ajan minun pyytämättäni kehittää minua. Osaan kehittää itseäni jos haluan ihan ilman neuvojaakin. Tai sitten kysyn, jos neuvoja kaipaan. Muun koen todellakin besserwisserisminä toiselta ja sellaisesta en pidä.
"Kaverisi ehkä ajattelee, että sinä raukka joudut olemaan huonoissa harrastuksissa ja hän yrittää pelastaa sinut niiltä."
Järkyttävää. Missä on mun itsemäärämisoikeuteni valita harrastukseni ihan itse ja niillä perusteilla, joilla itse haluan ja jotka minulle parhaiten sopivat? Ystävä on aika alentava, jos luulee tietävänsä mikä on minulle hyväksi minua paremmin, JOS EN OLE HÄNELTÄ KYSYNYT. Ja kun en ollut itseäni ja elämääni mitenkään vahingoittamassa!
Onko kukaan muu tippunut totaalisesti kärryiltä tästä ketjusta? :D
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:58"]
"No mikset voi vaan hyväksyä sitä, että kaverisi arvostaa jotain muuta kuin sinun harrastuksiasi ja silti olla ystäviä?"
No mielellään siksi, että olisi ollut kivaa vaikka jakaa harrastus tai edes siitä puhuminen hänen kanssaan. Minä jo aloitin hänen kanssaan muutaman hänen harrastuksensa (Tanssi, kävely) Hän vain nauroi minun harrastukselleni (ratsastus, partio)
"Tai jos haluat, että kaverisi ymmärtäisi miten hienoja harastuksesi ovat, niin sitten sinun varmaan pitäisi kertoa mitä hienoa niissä on." Ai ihmiselle, joka pitää minun harrastuksiani naurettavina?
"Eiku ai niin. Juuri niin ei saanut tehdä koska mielipiteiden kertominen on väärin." Loukkaavien mielipiteiden kertominen mielestäni on. Miksi mä yrittäisin vaikuttaa hänen mielipiteisiinsä? Hänellähän on omansa.
[/quote]
Eli sinä toivot, että teillä olisi ollut samat harrastukset jotta olisitte olleet samiksia ja otat sen loukkauksena jos hän haluaa kulkea omia polkujaan. Hän varmaan ajattelee eri tavalla. Ehkä hän ajattelee, että jotkut harrastukset ovat parempia kuin jotkut toiset ja hän haluaa harrastaa kaikkein parhaimpia harrastuksia. Hänen käsityksen mukaan ilmeisesti kävely ja tanssi ovat parhaita.
Sori nyt vaan mutta kuulostat ihan epäloogiselta. Itse sanoit, että olisi ollut kullan arvoista jos ystäväsi olisi arvostanut harrastuksiasi mutta sitten et kuitenkaan kerro hänelle mitään sellaista tietoa miksi hänen pitäisi arvostaa niitä. Oletko sitä mieltä, että hänen pitäisi arvostaa asioita joista hän ei tiedä mitään ihan vain sen takia, että ne ovat sinun harrastuksiasi? Muuten, minustakin partio on naurettava harrastus koska kaikki ne partiolaiset joihin olen tutustunut ovat olleet jollakin tavalla kusipäitä mutta jos et halua oikoa tätä käsitystäni, niin sitten sinun täytyy vain hyväksyä se etten pidä partiosta tai partiolaisista.
[/quote]
Totta kai saat olla tätä mieltä, mutta suurin osa meistä pitää mölyt mahassaan, jos tietää toisen harrastavan sitä partiota.
En vain ymmärrä, mitä hyvää tai arvostettavaa on haukkua toiselle tärkeitä asioita. Sen enempää kuin haukkua väriä, jota toinen tykkää pitää päällään. Vai onko paikalla paljonkin keskustelijoita, jotka erityisesti haluavat kuulla tämänkaltaista kritiikkiä?