Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua häiritsee "aina oikeassa" oleva "täydellinen" ystäväni

Vierailija
03.07.2013 |

Hän on mielestään aina oikeassa. Hänen tekemänsä ratkaisut ovat aina parhaita. Hänen mieleisensä sisustus, vaatteet, tyyli, jne. on se ainoa oikea tapa. Mikään muu ei voi olla kaunista. Kaikki muu on oikeastaan ihan kamalaa ja tyylitöntä. Niin, maailma olisi parempi paikka hänelle, jos kaikki tekisivät hänen esimerkkinsä mukaan.

Tyyliin: hän käyttää sävyinä vain pellavaa, beigeä, valkoista, vaaleansinistä, vaalean vihreää. Kaikki muu on hirveää ja mautonta. Jos minulla on vaikka violetti paita ja kävelemme näyteikkunan ohi, jossa on sen värisiä vaatteita, hän huudahtaa, että kamalaa, miten hirveän värisiä vaatteita, violetti on väri, joka ei sovi KENELLEKÄÄN!

Käymme puutarhamyymälässä. Ihailen keltaisia kukkia. Toinen ystävämme tulee myös ihailemaan niitä ja on jo aikeissa ostaa. Tämä tyyliniekka tulee paikalle, sanomme katso, onpa elinvoimaisen oloisia taimia. Hän toteaa: niin, onhan ne, mutta niissä on KELTAISET kukat, kamalaa, mä EN KOSKAAN voisi laittaa pihalleni keltaisia kukkia. Ihan hirveetä. Ostoaikeissa ollut ystävä sanoo vaisusti: niin, en mäkään tykkää keltaisista kukista - ja jättää ne siihen.

Tämä ystävä mesoaa, että käyttää aina ja vain keltakultaisia koruja. Hän ei voi sietää hopeaa tai valkokultaa! (Kihla- ja vihkisormukseni ovat valkokultaisia.) Puolen vuoden päästä hänellä killuu korvissa hopeiset korvakorut...

Ystävä kauhistelee, kun käyn hiihtämässä. Ulkoliikunta ja varsinkaan talvella ei ole häntä varten! Miten mä saatan! Vuoden päästä hän menee juoksukouluun, alkaa lenkkeillä keskellä lunta ja jäätä ja hehkuttaa, miten mahtavaa on, kun reidet jäätyy -15 asteen pakkasella.

Meillä on uusi koti ja uusia huonekaluja. Ystävä tulee kylään ja tokaisee, että meillä on hänen makuunsa liian talonpoikaista (?). Hän pitää enemmän blingblingistä! Ja muuten, HÄNEN joulukoristeensa ei ole perinteisiä tonttuja vaan sellaisia, jotka ei oikeastaan ole edes joulukoristeita - ja se vasta on hienoa!

Arvatkaa mitä? Mä en jaksa enää. Kyseisen ihmisen seura on alkanut tympiä ja isosti.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:lla on ikää vähän päälle kaksyt ja elämä on  niin.... voi voi

Kasvakaa aikuisiksi, lapsoset

Vierailija
42/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 17:56"]

En halua kertoa tarkemmin, ettei kukaan tunnista, mutta kyseessä olivat ihan ensireaktiot alulla oleviin asioihin, ennen kuin mitään oli alkanutkaan. Taiteeseen ja mediaan liittyviä, harrastuspohjalta. Myös kun kokemattomana tapasin erään pojan diskossa joka kutsui minut  puistokonserttiin (en muista enää miten ystäväni tuli mukaan, olikohan sillä pojallakin kaveri) niin tämä poika kysyi, voiko ostaa minulle jäätelön niin näin kun ystäväni pyöritteli silmiään ja näytti ihan siltä kuin olisi ajatellut, että "voi helvetti". Ja siis suhtautuminen siihen että halsin tutustua tähän poikaan, joka oli aivan normaali oli todella nuivaa. No, onneksi ei ollut mikään oikea ihastus minullekaan, mutta olisi ollut ihan kivaa vaikka tutustua, mutta se jäi. 

Lapsellinen ja pieni anekdootti vain, mutta ihan huvikseen minusta hän siinä "kiilana" oli. 

[/quote]

No entäpäs jos tämä ystäväsi näki sen pojan olevan joku raiskaaja-kusettaja? Eikö silloin olisi ollut ihan hyvä, että hän yritti varoittaa sinua siitä?

[/quote]

No, jos näin hypoteettisesti olisi käynyt, niin ihan sanoilla  "hei, mä luulen, että toi poika on raiskaaja-kusettaja, varothan sitä" asian kertominen olisi ajanut asian reilummin. Tosin olisin kyllä hieman ihmetellyt moista ajatusta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole vissiin keskustellut tässä ketjussa enää pitkään aikaan. Taisin vallata hänen ketjunsa, kun aihe oli itseäni niin läheltä koskettava. Keskusteluahan tämä vaan on, mitä pahaa siinä nyt taas on?! Keskustelupalstalla... Ja nää mun jutut tapahtui kauan sitten, mutta enpä ole kaikkiin niihin vieläkään saanut selvyyttä ja tämä keskustelu on siinä auttanut. Ehkä tää nyt on sitten sitä itseni kehittämistä :D

t. partiossa joskus ollut heppatyttö

Vierailija
44/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vittu, huvittavin ketju ikinä. Jaksoin lukea aloituksen ja pari viestiä. Aikuiset naiset, eikö teillä oo oikeesti mitään muuta tekemistä? Mulla on, otan mieheltä suihin tai toisin päin tai laitan vaikka lapsille ruokaa.

Mulle on ihan sama, tykkääkö mun kaveri pihalla olevien kukkien väristä tai mun paidasta!

Vierailija
45/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 19:43"]

Ei vittu, huvittavin ketju ikinä. Jaksoin lukea aloituksen ja pari viestiä. Aikuiset naiset, eikö teillä oo oikeesti mitään muuta tekemistä? Mulla on, otan mieheltä suihin tai toisin päin tai laitan vaikka lapsille ruokaa.

Mulle on ihan sama, tykkääkö mun kaveri pihalla olevien kukkien väristä tai mun paidasta!

[/quote]

Jaa, minun mielestäni keskustelu on ollut etenkin Vauva-standardeilla poikkeuksellisen kiinnostavaa verrattuna niihin tuhansiin wt-, ikäero-, akateemisuus- ja mies-juttuihin. Mutta jokaiselle jotakin, oli tämä sinun viestisikin ihan mielenkiintoista antia!

Vierailija
46/110 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap haluaisi ystävänsä olevan vähemmän täydellinen? Haluaisiko ap ystävänsä säälittelevän itseään vai mitä? Eikö täydellisyys ole hyvä asia?

Vierailija
47/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 21:14"]

Jospa se ei ole ystäväsi? Enkä nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Sehän olet sinä jolle on niin kauhean tärkeää, että harrastuksesi, mieltymyksesi ja mielenkiinnonkohteesi herättävät muissa arvostusta. Se olet sinä joka arvostaa ihmisiä sen perusteella mitä he harrastavat. Se on sinun ajatuksesi, että jotakuta edes voi arvottaa harrastusten perusteella. Ei ystäväsi. Hän on vain eri mieltä kuin sinä. Sinä olet se joka kerjää arvostusta. Hän luultavasti haluaisi olla ystäväsi siitä huolimatta, että teillä on eri harrastukset tai eri mieltymykset. Hän ei kelpaa sinulle.

[/quote]

"Sinä sanot, että kaverisi haukkuu harrastuksesi ja nyt sanot, että kaverisi tietää jotain partiosta ja ratsastuksesta. No, eikö tämä nyt tarkoita, että ne ovat huonoja harrastuksia? Vai voisiko olla, että kaverillasi on vääriä käsityksiä partiosta tai ratsastuksesta ja sen takia hän pitää niitä huonoina harrastuksina?

Jos sinun mielestäsi partio ja ratsastus ovat hyviä harrastuksia ja hänen mielestään eivät, niin silloihan jompikumpi teistä on väärässä. Miksi ette keskustelisi ja selvittäisi kumpi on väärässä? Jos sinä olet oikeassa, niin saat kaverisi mielen muutettua ja hän ehkä löytää itselleen uusia, entistä parempia harrastuksia. Miten tämä voi olla huono asia? Tai jos sinä olet väärässä, niin sitten sinä luovut huonoista harrastuksista ja ehkä löydät tilalle jotain parempaa. Miten tämäkään voi olla huono asia? Tai sitten ehkä toteatte, että ratsastus ja partio ovat sopivat harrastukset juuri sinulle mutta tätähän ei kaverisi voi tietää ellet kerro sitä hänellä. Kaverisi ehkä ajattelee, että sinä raukka joudut olemaan huonoissa harrastuksissa ja hän yrittää pelastaa sinut niiltä."

"Sinä et nyt taas tajunnut yhtään mitään. Otetaan vaikkapa värit. Jos joku kaverini sanoisi minulle, että pukeudun vääriin väreihin, niin onko tämä huono asia? Sinusta ehkä. Minusta se on mahdollisuus parantaa omaa pukeutumistani. Jos sinä et halua oppia (oppiminenhan lähtee siitä, että kyseenalaistaa sen mitä nyt tietää), niin sinä saat tietenkään tehdä niin. Minä haluan oppia ja kehittyä ja siinä auttaa suuresti se, että kuulee muidenkin mielipiteitä. Jos tiedän, että minä olen oikeassa, niin voin sen perustella kaverilleni ja ehkä saan hänet muuttamaan mieltään ja kehittymään. Miten tämä voisi olla huono asia?"

Ovatko nämä viestit samalta kirjoittajalta?

Ensin minä olen se, joka (muka) arvostaa ihmisiä sen mukaan, mitä he harrastavat, mutta sitten kuitenkin kirjoittajan mukaan kaverilleni on kauhistus, jos minulla on hänen mielestään vääriä harrastuksia ja ne olisi hyvä muuttaa? 

Ota tästä nyt selvää xD

t. heppaihminen

Vierailija
48/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 18:37"]

Kuinka lapsellinen voi aikuinen ihminen olla? Vai että huono harrastus? Menenpäs nyt soittamaan ystäväpiirini läpi ja annan kuulua, kuinka huonot harrastukset heillä on! Ehkäpä onnistun pelastamaan muutaman heistä omien hyvien harrastusteni pariin. Sillä juuri niin mustavalkoistahan tämä elämä on, joku on oikeassa ja joku väärässä.

[/quote]

Sinä et nyt taas tajunnut yhtään mitään. Otetaan vaikkapa värit. Jos joku kaverini sanoisi minulle, että pukeudun vääriin väreihin, niin onko tämä huono asia? Sinusta ehkä. Minusta se on mahdollisuus parantaa omaa pukeutumistani. Jos sinä et halua oppia (oppiminenhan lähtee siitä, että kyseenalaistaa sen mitä nyt tietää), niin sinä saat tietenkään tehdä niin. Minä haluan oppia ja kehittyä ja siinä auttaa suuresti se, että kuulee muidenkin mielipiteitä. Jos tiedän, että minä olen oikeassa, niin voin sen perustella kaverilleni ja ehkä saan hänet muuttamaan mieltään ja kehittymään. Miten tämä voisi olla huono asia?

[/quote]

Jos kaverisi pahoittaa mielensä, niin silloin se on huono asia. Huolimatta siitä, että itse koet olevasi jonkinlainen hyväntekijä.

[/quote]

Siis pitäisikö minun nyt toimia omaa moraaliani vastaan jotta jollekulle toiselle ei tule paha mieli? No, en aio tehdä niin. Itse asiassa, minusta ihminen joka yrittää pakottaa minut tekemään asioita jotka minusta ovat väärin, on paha ja saa kärsiäkin.

Vierailija
49/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, heppaihminen, sanotaan nyt sitten suoraan: minusta sinä olet älyllisesti kehitysvammainen ja luultavasti kaverisi on yrittänyt auttaa sinua. On todella turhauttavaa yrittää selittää sinulle tätä asiaa kun tuntuu siltä ettei sinun älyllinen kapasiteettisi riitä sitä ymmärtämään. 

Ja sanotaan nyt vielä sekin, että tuo mitä sinä teet on mielestäni merkki pahuudesta mutta sinähän et arvostelua halua kuulla etkä muuttaa itseäsi. Se on sinun valintasi ja toivottavasti ei koskaan tavata IRL.

Vierailija
50/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 20:31"]

Okei, heppaihminen, sanotaan nyt sitten suoraan: minusta sinä olet älyllisesti kehitysvammainen ja luultavasti kaverisi on yrittänyt auttaa sinua. On todella turhauttavaa yrittää selittää sinulle tätä asiaa kun tuntuu siltä ettei sinun älyllinen kapasiteettisi riitä sitä ymmärtämään. 

Ja sanotaan nyt vielä sekin, että tuo mitä sinä teet on mielestäni merkki pahuudesta mutta sinähän et arvostelua halua kuulla etkä muuttaa itseäsi. Se on sinun valintasi ja toivottavasti ei koskaan tavata IRL.

[/quote]

En ole heppaihminen mutta huhhuh. Onko sulla paljonkin hyviä ystävyysuhteita itselläsi?

Vierailija
51/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 20:36"]

[/quote]

En ole heppaihminen mutta huhhuh. Onko sulla paljonkin hyviä ystävyysuhteita itselläsi?

[/quote]

Vaikuttaa siltä, että trolli siellä taputtelee karvaisia käsiään.

Vierailija
52/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 20:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niinno olen aika "sivullinen" tähän keskusteluun mutta jotenkin haluaisin uskoa ettei noin typeriä ihmisä ole. Eikä käsissäni ainakaan vielä kasva karvaa.

Vierailija
53/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:10"]

Täydennä joka kerta, kun hän laukoo mielipiteitään, lausahduksella "sinun mielestäsi". Luulisi pöljemmänkin tajuavan jonkin ajan kuluttua.

[/quote]

Kiitos, hyvä vinkki!

En haluaisi itse alkaa ilkeillä - en minäkään niin hänen vaatteistaan yms pidä, mutta mitä se minulle kuuluu. Hänellä tämä piirre on korostunut viime vuosina. Kun tutustuimme, joskus nuorina, ei hän ollut näin kärkäs arvostelemaan muita ja tuomaan esille omaa paremmuuttaan.

Ikävintä on, kun hän paisuttelee asioita. Vanhoina tuttavina minä tiedän tasan tarkkaan hänen työnsä ja työpaikkansa ja talonsa ja asiansa. Kun läsnä on vähän vieraampia ihmisiä, niin hän muuntelee puheissaan kaiken. Työpaikasta tulee "meidän firma" (on julkisella puolella töissä, ei missään firmassa eikä varsinkaan omassaan), talo on ties mikä lukaali ja piha sen ympärillä onkin yhtäkkiä puutarha, jossa on silmänkantamattomiin omenapuita, jne.

[/quote]

Aaaah tiedän tyypin. :D Ei onneksi omaan kaveripiiriini kuulu, mutta exän kautta tunsin tällaisen joka "osti upeen paritalon maaseudun rauhasta pois kaupungin hälinästä", ja oikeasti osti taajamasta, naapurikylältä peruskuntosen pienen rivarinpätkäosakkeen, ja vilkasliikenteisen kadun varrelta. Ja tottakai hänelläkin on "heidän firma" = puhelinmyyntikonserni. Ja hän ei ole lihava, vaan vaatekoot ovat nykyisin aivan väärin ilmoitettu kaupassa. Hän on viimeiset kolme vuotta sportannut aktiivisesti ja postailee peiliposesporttikuvia Facebookissa, just siitä kuvakulmasta että näyttää laihalta, ja livenä se sitten vetää makkaraa ja bissee illat ja ei laihdu sen vuoksi. Tää on tätä ihkua minäminä aikaa kun me kaikki saadaan nauttia näistä tapauksista joiden todellisuudentaju on sumentunut, ja koska kyseessä yleensä on melko harmiton asioiden liioittelu niin ajatellaan nyt sitten vaikka että onhan se kiva että jotkut ihmiset kykenee tekemään sen hopeareunuksen vähän kaikkeen. :D Tosin tällaisissa tapauksissa ei ole yleensä kyse positiivisuudesta vaan suoranaisesta valehtelusta. Henk. koht. en ymmärrä miksei vaan voida sanoa suoraan että ostin rivarin kun ei ole varaa paritaloon, ei siitä rivarista paritaloa tule edes kuvittelemalla tai miksei voida sanoa että tykkään enemmän makkarasta kun punttisalista. :)

Vierailija
54/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä taas olet äitini kaltainen. Aina sama juttu, kun hänenkin kanssaan olen asiasta yrittänyt keskustella. "Sitä nyt ei vaan voi selittää" tai jotain. Miten se voi olla niin vaikeaa selittää? Ai niin, koska olen älyllisesti kehitysvammainen. 

Kummankohan käsitykset tässä nyt ovat koetuksella, sinun vai minun? Ja kumman pitäisi sitä mieltään muuttaa? Asiat eivät ole kaikille samoja. Yhdet asiat sopivat toisille ja toiset toisille. Se mikä on pahaa toisille, on hyvää toisille. 

Vierailija
55/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 20:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niinno olen aika "sivullinen" tähän keskusteluun mutta jotenkin haluaisin uskoa ettei noin typeriä ihmisä ole. Eikä käsissäni ainakaan vielä kasva karvaa.

[/quote]

Kiusaajakin vielä olet, vaikka itse et enää osaa asiaan mitään uutta sanoa ja siksi hermostut vastapuoleen, jota et saa uskomaan mitä haluat.

t. Heppaihminen

Vierailija
56/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tärkeilijä palaa vielä sanomaan loppusanat: Tällaisten ihmisten kommenteista ei kai pitäisi välittää. Se vain tuntuu vähän ikävältä saada täällä tämmöistä rupuskaa niskaansa, kun itse koittaa purra mieluummin kieltänsä, ettei sanoisi mitään ihmisarvoa alentavaa. Tämä oli ensimmäinen keskustelu täällä, jossa en luovuttanut siksi, että jonkun mielestä aihe oli jo mennyt jankkaamiseksi, koska aihe oli minusta kiinnostava. Olen kyllä kuullut täällä olevissa kommenteissa monien ei viitsivän enää käydä täällä koska ketjuissa on aina joku ilkeilijä. 

Nyt tuli minullekin sellainen olo eteen. On aika huono fiilis, vaikka opinkin silti tästä ketjusta ja ex-ystäväni ajatusmaailmasta paljon. Luultavasti se oli juuri sellainen kuin minua valistanut henkilö esitti. Olin haikaillut kyseisen ystävyyden perään, koska siinä oli hyvääkin. Mutta tämä auttoi ymmärtämään, että varmaankin ihan turhaan, koska se ei ollut oma vikani, etten kestänyt häntä ja toisaalta etten osannut suhtautua häneen. Olen nykyään paljon viisaampi ja tiedän, etten vieläkään osaisi, mutta enää en pidä toisten ihmisten näkemyksiä joinain "standardeina". 

Ystäväni siis luultavasti ajatteli, että olen jotenkin holhottava ja olisi silti halunnut olla ystäväni. Kuinka jaloa, mutta nyt voin sanoa, että kiitos mutta ei kiitos.

Tuollainen ihminen joka hermostuu niin paljon muiden puheisiin täällä palstalla, että alkaa mennä "henkilökohtaisuuksiin" on kai ihan pakollinen, jos täällä haluaa mistään aiheesta vereslihalla keskustella. No, se on hinta hyvästä anonymiydestä, jonka palsta tarjoaa. Enpä tiedä, kuka saa minulta täällä seuraavaksi saamani paskan kierrätettynä niskaansa. Toivottavasti ei kukaan. Anteeksi jo etukäteen, ellen saa puhallettua pahaa mieltäni pihatöihin tai muualle. t. Heppaihminen

Vierailija
57/110 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mielenterveyshäiriöistä ja kaikenlaista muutakin vipeltäjää. Älä heppaihminen välitä tuosta yhdestä sekopäästä, se on luultavasti sama tyyppi joka viestissä. Kirjoitit ihan fiksusti ja analyyttisesti ja oli mielenkiintoinen keskustelu muutenkin :)

Vierailija
58/110 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 02:00"]

Jos kehumisen tarkoitus on nostaa itsensä toisen yläpuolelle, niin kyllä, mielestäni se on "moraalisesti tuomittavaa". Tai ainakin se on myrkkyä ystävyydelle, jonka useimmat kuitenkin odottavat olevan tasa-arvoinen ihmissuhde.

Omista onnistumisista tai uusista ostoksista iloitseminen on sitten ihan toinen juttu, mutta näitä kahta on harvemmin kovin vaikea erottaa toisistaan. "Ai sulla on vaan tollanen Toyota... me ostettiin just miehen kans uudet BMW:t ku me ei todellakaan kehdata ajaa muilla ku premium-autoilla"-tyylisistä kommenteista ei jää epäselväksi, mistä on kyse. Ei edes siellä kuuluisassa "muualla ku Suomessa", jossa kateutta ei ole edes sanakirjassa.

[/quote]

Niin paitsi että mikään missään esitetyssä esimerkissä ei viittaa siihen, että kukaan olisi pitänyt ketään toista huonompana.

Tätäkään en oikeastaan ymmärrä. Miksi se , että ystävyyssuhteen toinen osapuoli olisi jotenkin huonompi olisi este ystävyydelle? Osaatko kuvitella, että on olemassa ihmisiä joiden mielestä ihmisarvo ei riipu siitä kuinka kaunis, rikas, hyvä, tyylikäs tai osaava ihminen on. Tuo sinun pakonomainen tarve häivyttää erot, vertailut ja yrittää kaikki saada näyttämään samalta viittaa siihen, että sinä itse halveksit ihmisiä jotka ovat "huonompia" kuin sinä itse. Tässä ap:n tapauksessa joku toinen olisi voinut myöntää, että joo, minulla ei ole värisilmää enkä niin kauheasti välitäkään väreistä.

Tämä on jotenkin niin tyypillistä nykyajalle. Ei saa sanoa, että ihmiset eivät ole kaikki taidoiltaan yhtä hyviä, yhtä älykkäitä tai että kaikilla ei ole yhtä hyvä värisilmä. Että se on jotenkin kohteliaisuutta teeskennellä, että kaikki ovat kaikessa yhtä hyviä. Jotnekin toivoisin, että palaisimme aikoihin jolloin ihmisarvo oli kaikilla eikä tarvinnut lunastaa sitä olemalla jotain.

[/quote]

Mutta mitä sanot sellaisesta, että haukutaan toiselle tämän ystävä ällöttävänä ihmisenä, joka kanssa ei kukaan viihdy, ja sitten kuukauden päästä mennään sen ystävän kanssa juhlimaan, eikä kysytä sitä, kenelle ystävää haukuttiin, mukaan? 

Minä ainakin kaipasin etenkin nuorena ystävältäni hyväksyntää, ja olisi ollut kullan arvoista, jos harrastuksiani, mielenkiinnon kohteitani, ystäviäni ja muita mieltymyksiäni haukkunut ystäväni olisi tuonut esille sen seikan, että tämä ei todellakaan ole uhka hänen ystävyydelleen minua kohtaan, vaan hän arvostaa minua siitä huolimatta. Mutta hän sai valtaa minuun, kun ei kertonut. Ja luulen hänen huomanneen tämän jo aiemmista ystävyyssuhteistaan ns "heikkojen" ihmisten kanssa ja käyttäneen sitä hyväkseen. 

Vierailija
59/110 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen ton tyypin ja on hyvin raskas. Vihjaaminen ei auttanut eikä suoraan sanominen, joten jouduin lopettamaan kaveruuden. Hän myös matki vaikka ensin haukkui. Kade?

Näin meidän kesken: kotisi on ruma varastotila, kasvatusmetodisi natsisaksasta ja jokainen ihmissuhteesi epäaitoa valtataistelua.  

Vierailija
60/110 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 02:00"]

Jos kehumisen tarkoitus on nostaa itsensä toisen yläpuolelle, niin kyllä, mielestäni se on "moraalisesti tuomittavaa". Tai ainakin se on myrkkyä ystävyydelle, jonka useimmat kuitenkin odottavat olevan tasa-arvoinen ihmissuhde.

Omista onnistumisista tai uusista ostoksista iloitseminen on sitten ihan toinen juttu, mutta näitä kahta on harvemmin kovin vaikea erottaa toisistaan. "Ai sulla on vaan tollanen Toyota... me ostettiin just miehen kans uudet BMW:t ku me ei todellakaan kehdata ajaa muilla ku premium-autoilla"-tyylisistä kommenteista ei jää epäselväksi, mistä on kyse. Ei edes siellä kuuluisassa "muualla ku Suomessa", jossa kateutta ei ole edes sanakirjassa.

[/quote]

Niin paitsi että mikään missään esitetyssä esimerkissä ei viittaa siihen, että kukaan olisi pitänyt ketään toista huonompana.

Tätäkään en oikeastaan ymmärrä. Miksi se , että ystävyyssuhteen toinen osapuoli olisi jotenkin huonompi olisi este ystävyydelle? Osaatko kuvitella, että on olemassa ihmisiä joiden mielestä ihmisarvo ei riipu siitä kuinka kaunis, rikas, hyvä, tyylikäs tai osaava ihminen on. Tuo sinun pakonomainen tarve häivyttää erot, vertailut ja yrittää kaikki saada näyttämään samalta viittaa siihen, että sinä itse halveksit ihmisiä jotka ovat "huonompia" kuin sinä itse. Tässä ap:n tapauksessa joku toinen olisi voinut myöntää, että joo, minulla ei ole värisilmää enkä niin kauheasti välitäkään väreistä.

Tämä on jotenkin niin tyypillistä nykyajalle. Ei saa sanoa, että ihmiset eivät ole kaikki taidoiltaan yhtä hyviä, yhtä älykkäitä tai että kaikilla ei ole yhtä hyvä värisilmä. Että se on jotenkin kohteliaisuutta teeskennellä, että kaikki ovat kaikessa yhtä hyviä. Jotnekin toivoisin, että palaisimme aikoihin jolloin ihmisarvo oli kaikilla eikä tarvinnut lunastaa sitä olemalla jotain.

[/quote]

Mutta mitä sanot sellaisesta, että haukutaan toiselle tämän ystävä ällöttävänä ihmisenä, joka kanssa ei kukaan viihdy, ja sitten kuukauden päästä mennään sen ystävän kanssa juhlimaan, eikä kysytä sitä, kenelle ystävää haukuttiin, mukaan? 

Minä ainakin kaipasin etenkin nuorena ystävältäni hyväksyntää, ja olisi ollut kullan arvoista, jos harrastuksiani, mielenkiinnon kohteitani, ystäviäni ja muita mieltymyksiäni haukkunut ystäväni olisi tuonut esille sen seikan, että tämä ei todellakaan ole uhka hänen ystävyydelleen minua kohtaan, vaan hän arvostaa minua siitä huolimatta. Mutta hän sai valtaa minuun, kun ei kertonut. Ja luulen hänen huomanneen tämän jo aiemmista ystävyyssuhteistaan ns "heikkojen" ihmisten kanssa ja käyttäneen sitä hyväkseen. 

[/quote]

Jospa se ei ole ystäväsi? Enkä nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Sehän olet sinä jolle on niin kauhean tärkeää, että harrastuksesi, mieltymyksesi ja mielenkiinnonkohteesi herättävät muissa arvostusta. Se olet sinä joka arvostaa ihmisiä sen perusteella mitä he harrastavat. Se on sinun ajatuksesi, että jotakuta edes voi arvottaa harrastusten perusteella. Ei ystäväsi. Hän on vain eri mieltä kuin sinä. Sinä olet se joka kerjää arvostusta. Hän luultavasti haluaisi olla ystäväsi siitä huolimatta, että teillä on eri harrastukset tai eri mieltymykset. Hän ei kelpaa sinulle.