Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtisitkö töihin 1500e/kk palkalla? Mä vähän tässä mietin..

Vierailija
01.07.2013 |

Vai pitäisinkö vaan lomaa. Olen yliopisto-opiskelija, opinnot loppuvaiheessa. Työ olisi kyllä oman alan hommaa, mutta ei välttämättä sellaista, josta olisi ihan hirveästi hyötyä tulevaisuuden kannalta juuri minulle. Työkokemusta omalta alalta on jo kertynyt useammalta kesältä ja palkka on ollut maisteriopintojen aikana aina parempi kuin tuo 1500.

Suoraan sanottuna tuo on aivan liian vähän, siis minun mielestä. Olen jo sen verran kerännyt työkokemusta, että arvotan työni kalliimmaksi. Mulla on opintotukikuukausia käyttämättä ja lainaakin voisin nostaa, joten pärjään kyllä, vaikka en töihin nyt menisikään.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin. Työttömälle on parempi toikin summa kuin ei mitään ja pitkittynyt työttömyys... ._.

Vierailija
2/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi missään tapauksessa, sillä omalla alallani jo aloituspalkkakin on n. 4000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan inhottavaan paikkaan menisi. Minun alallani tuo on kyllä ihan tavallinen palkka. :(

Vierailija
4/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse lienee siis puolipäivätyöstä, vai?

Vierailija
5/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en. aloituksessasi mainitsit paljon syitä, miksi sinun ei tarvitsisi mennä töihin, joten en oikein ymmärrä mitkä ne syyt ovat, miksi ottaisit tuon työpaikan vastaan?

jos on pelko, että cv:hen tulee ilman tuota työtä turhan pitkä aukko tai tuosta työstä pääsisi nopeasti etenemään samassa firmassa, voisin ottaa työn, mutta muuten en todellakaan.

Vierailija
6/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ olisi kuitenkin ihan mukavaa ja muutakaan ei olisi tarjolla, niin menisin ja etsisin samalla muuta. Siinä odotellessa tuo olisi kuitenkin tyhjää parempi ja kivempihan se on, jos ei tartte velaksi elää.

Jos työ taas olisi vastenmielistä ja erityisen kuormittavaa, niin sitten joutuisi kyllä kahdesti harkitsemaan mikäli ei "pakko" olisi mennä.

Vierailija
7/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sain valmistuttuani 1780 ja en kadu, sillä vuoden siinä kärvisteltyäni sain toisen paikan ja tonnin enemmän heti kättelyssä. Eihän tämä ihmeellinen palkka ole, mutta paljon enemmän kuin joku työttömyyskorvaus. Vastaus, lähtisin, jos olisin samassa tilanteessa kuin kolme vuotta sitten. 

Vierailija
8/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisin. Mulle tuo olisi hyvä palkka ja jäisi vielä vuokran jälkeen hyvin rahaakin.

Vierailija
9/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:06"]

en. aloituksessasi mainitsit paljon syitä, miksi sinun ei tarvitsisi mennä töihin, joten en oikein ymmärrä mitkä ne syyt ovat, miksi ottaisit tuon työpaikan vastaan?

jos on pelko, että cv:hen tulee ilman tuota työtä turhan pitkä aukko tai tuosta työstä pääsisi nopeasti etenemään samassa firmassa, voisin ottaa työn, mutta muuten en todellakaan.

[/quote]

Juu, juurikin sitä tässä pohdin, että miltä mahtaa näyttää aukko cv:ssa, ainoa syy oikeastaan, miksi ottaisin paikan. Ja kyseisen paikan myötä tuskin aukeaisi mitään kummempaa tulevaisuudessa. Ja ei ole kyseessä mikään firma, vaan julkinen sektori.

Ap

Vierailija
10/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä aukko sulle muka cv:hen jäisi, jos kerran opintoja lopettelet mutta et ole vielä valmistunut? Sähän olet opiskelija.

Vierailija
11/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse lienee siis puolipäivätyöstä, vai?

[/quote]

Ei, vaan ihah kokopäivätyöstä.

Ap

Vierailija
12/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:17"]

[/quote]

Juu, juurikin sitä tässä pohdin, että miltä mahtaa näyttää aukko cv:ssa, ainoa syy oikeastaan, miksi ottaisin paikan. Ja kyseisen paikan myötä tuskin aukeaisi mitään kummempaa tulevaisuudessa. Ja ei ole kyseessä mikään firma, vaan julkinen sektori.

Ap

[/quote]

Ei mullakaan samassa firmassa auennut eikä ollut edes mahdollisuuksia aueta, koska olin mukana erikoisessa määräaikaisessa projektissa ja firman varsinainen toimiala ei ollut alaani. Mutta se työkokemus auttoi toisen paikan saamisessa. Työttömänä on huomattavasti vaikeampaa saada töitä kuin opiskelijana, vastavalmistuneena tai töissä olevana.  Terkuin 8/10. 

Vierailija
13/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:19"]

Siis mikä aukko sulle muka cv:hen jäisi, jos kerran opintoja lopettelet mutta et ole vielä valmistunut? Sähän olet opiskelija.

[/quote]

Niin olen, mutta kyllä ne työnantajat katsivat meidän alalla aika tarkkaan, onko ollut kesät töissä. Varsinkin maisteriopintojen aikana. Monelta opiskelijakaverilta on kysytty työhaastatteluissa, miksi ei ole työskennellyt kesällä. Gradun tekoon varatut kesät tietty asia erikseen.

Ap

Vierailija
14/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskisin tarkkaan mitä tuosta jäisi käteen. Jos työpaikka on lähellä (lyhyt matka ajallisesti ja halpa rahallisesti), työajat ok (omalla kohdallani tarkoittaisi virka-aikaa) ja työ mielenkiintoista, saattaisin ottaa paikan vastaan. Etsisin kuitenkin jatkuvasti ja todella aktiivisesti muuta työtä ja jos tuntuu, että työ olisi ihan kamalaa, irtisanoutuisin (koeajalla?) ja käyttäisin opintotukikuukausi- ja lainamahdollisuuden sitten.

Mitä menetät jos otat työn? Tutkintoa ei tuon työn takia varmaankaan tarvitse kiirehtiä.

Vierailija
15/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta munassa.

Vierailija
16/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä Suomessa lähtisi, ellei kyseessä olisi erityisen hauska ja leppoisa työ.

Vierailija
17/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hoi! Kun sanot että työ on omalta alaltasi niin alkoi mietityttämään tuo summa, joka on kyllä todella vähäinen vaikka olisi ollut maisteriopintojen aikana enemmänkin. Mikä on sun alasi, kun kuitenkin olet suorittamassa akateemista loppututkintoa? Meinaan vain, kun oma poikani valmistui ammattiopistosta vuosi sitten, kävi intin ja sai vakipaikan intin jälkeen ja pojan aloituspalkkakin oli noin 2700 euroa kk (peruspalkka, lisät tulevat tietysti siihen päälle), että missä vaativan eli akateemisen koulutuksen työssä palkka on noin alhainen?

Vierailija
18/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kiinnostaa mikä on vastaajan nro 18 pojan ala! ei-ap

Vierailija
19/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lainaa ottaisit elämiseen......joka pitää maksaa takaisin...töihin ja sassiin!

Vierailija
20/50 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:30"]

Ap hoi! Kun sanot että työ on omalta alaltasi niin alkoi mietityttämään tuo summa, joka on kyllä todella vähäinen vaikka olisi ollut maisteriopintojen aikana enemmänkin. Mikä on sun alasi, kun kuitenkin olet suorittamassa akateemista loppututkintoa? Meinaan vain, kun oma poikani valmistui ammattiopistosta vuosi sitten, kävi intin ja sai vakipaikan intin jälkeen ja pojan aloituspalkkakin oli noin 2700 euroa kk (peruspalkka, lisät tulevat tietysti siihen päälle), että missä vaativan eli akateemisen koulutuksen työssä palkka on noin alhainen?

[/quote]

Niin, ei se akateemisuus enää nykyään takaa automaattisesti hyvää palkkatasoa. En kuitenkaan aio täällä kertoa mikä ala on kyseessä. Täytyy myös huomioida, että opiskelijoille tarjotut kesätyöt ovat usein harjoittelutyyppisiä ja siksi myös matalasti palkattuja, varsinkin kun on kyse julkisesta puolesta. Ja tällä alalla ei nyt muutenkaan palkat ole sieltä korkeimmasta päästä, mutta toki valmistuneelle tuo olisi naurettavan vähän.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi