Lähtisitkö töihin 1500e/kk palkalla? Mä vähän tässä mietin..
Vai pitäisinkö vaan lomaa. Olen yliopisto-opiskelija, opinnot loppuvaiheessa. Työ olisi kyllä oman alan hommaa, mutta ei välttämättä sellaista, josta olisi ihan hirveästi hyötyä tulevaisuuden kannalta juuri minulle. Työkokemusta omalta alalta on jo kertynyt useammalta kesältä ja palkka on ollut maisteriopintojen aikana aina parempi kuin tuo 1500.
Suoraan sanottuna tuo on aivan liian vähän, siis minun mielestä. Olen jo sen verran kerännyt työkokemusta, että arvotan työni kalliimmaksi. Mulla on opintotukikuukausia käyttämättä ja lainaakin voisin nostaa, joten pärjään kyllä, vaikka en töihin nyt menisikään.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:34"]
Että lainaa ottaisit elämiseen......joka pitää maksaa takaisin...töihin ja sassiin!
[/quote]
Kyllä, juuri näin ajattelin, sitä vartenhan tuo opintolaina on:) Ja valmistuttuani sen kyllä sitten makselisin pikimmiten takaisin. Tässä vaiheessa näin voisi olla järkevämpää jopa, usko tai älä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:32"]
Nyt kiinnostaa mikä on vastaajan nro 18 pojan ala! ei-ap
[/quote]
Elektroniikka-asentaja se on ja sattui saamaan ihan helvetin hyvän duunipaikan noin nuoreksi kaveriksi. Tosin tekee hyvin kapean erikoisalan hommaa joka liittyy tuulivoimaturbiineihin, oli jo kouluaikana siellä harjoittelemassa ja teki yhden näyttötyönkin ko. firmaan. Tiimityötä, jossa jokaisella on paikkansa ja tehdään usein projektipohjaisena. Olen mielettömän onnellinen lapseni puolesta!
t. 18
Työkielteisyys on vielä huonompi juttu
[/quote]
Oisko insinööri?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:41"]
[/quote]
Oisko insinööri?
[/quote]
Missä on ammattiopisto, josta valmistuu insinöörejä? Nro 18 pojan ala ja "erikoistumisalue" kuulostaa hyvältä, onnea pojalle!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:41"]
[/quote]
Oisko insinööri?
[/quote]
Ei vittu, joku vielä luulee että amiksesta valmistuu insinöörejä!!!! Ei hyvää päivää....
Tuo muuten ei voi pitää paikkaansa tuo pojan palkka. Mamma numero 18 valehtelee että tissit heiluu. Elektroniikka-asentajan lähtöpalkka ei ole tilastojenkaan mukaan lähelläkään noita lukemia saati että jollekin inttipojalle maksettaisiin tuollaista palkkaa.
Mieti vähän laajemmin. Nämä polkupalkkaiset duunit laskee koko alan hintoja. Olen itsekin akateemisella, huonosti palkatulla alalla, ja nämä (erit. kuntien ja valtion) minipalkkaiset, ikuisesti jatkuvat "harjoittelu"paikat vetää alaa kohti ojaa, ellei jo allikkoa. Jos kukaan ei tee töitä paskalla palkalla, ammattilaiselle on pakko maksaa ammattilaisen palkkaa. Ja olethan sinä jo kokenut jo koulutettu, joten vaadi ihmeessä parempaa.
Ihmiset on niin mustavalkoisia ja katsovat asioita vain omasta vinkkelistään. Jos on ollut itse vuoden työttömänä eikä ole mitään koulutusta, niin tietenkin on helppo sanoa, että ottaisi vastaan minkä tahansa työn millä tahansa palkalla...
Oletan että olet nainen, ja naisena on vielä vaikeampi oppia hinnoittelemaan työnsä kunnolla. Pidä pintasi - ja hintasi!
opiskelijana tai työttömänä ehdottomasti ottaisin. en edes miettisi. jos oman alan töitä, aina vain parempi
Tämä ketju on Jyrki Kataisen unelmien täyttymys. Suomalaiset hinkuavat polkuhinnalla työhön.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 20:04"]
Tämä ketju on Jyrki Kataisen unelmien täyttymys. Suomalaiset hinkuavat polkuhinnalla työhön.
[/quote]
Kyllä mun varmaan olisi ollut parempi olla nämäkin kolme vuotta työttömänä...viime vuoden loppuun asti en olisi saanut edes työmarkkinatukea puolison tulojen vuoksi, eli ihan puolison rahoilla olisi pitänyt elää....se tuolta aiemmin, joka otti "halvan työn" ja sai sitten paremman.
Suosittelisin töitä, koska sillä kerryttää mahdollisia ikälisiä ja tulevaa eläkettä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 20:15"]
Suosittelisin töitä, koska sillä kerryttää mahdollisia ikälisiä ja tulevaa eläkettä.
[/quote]
Ikälisät nollautuvat useimmilla aloilla kun työpaikka vaihtuu. Tokikaan ei julkisella sektorilla.
Ikälisiä ei enää ole julkisellakaan sektorilla. Vanhoilla niitä ei oteta pois mutta uusille niitä ei tule.
Työ on aina parempi vaihtoehto kuin työttömyys. Oli palkka mikä hyvänsä. Varsinkin jos se on vähänkään oman alan työtä.
Kuule, sitä turhaa lainaa on ikävä maksaa pois.
Korot juoksee ja ehkä haluat asuntolainankin. Mene töihin, ei turhaa lainaa!
itse otin juuri vastaan kesätyön josta maksetaan 1700€/kk ja vähän päälle, ei ole omaa alaa (vasta valmistunut), mutta halusin ottaa työn, sillä olen hetken ollut työttömänä ja en pidä pitkästä aukosta cv:ssä, eivätkä pidä työnantajatkaan.Eli ottaisin myös tuon 1500€ työn. On se parempi kuin se 600€ työttömyysraha...
On melkoinen mäihä elektroniikka-asentajalla saada tuollainen työ, sillä sillä alalla on ylitarjontaa tekijöistä. Omalla pojalla ollut vaikea saada töitä ja nyt opiskeelekin amk:ssa jatkoa, ei ihan samaa alaa kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 20:43"]
itse otin juuri vastaan kesätyön josta maksetaan 1700€/kk ja vähän päälle, ei ole omaa alaa (vasta valmistunut), mutta halusin ottaa työn, sillä olen hetken ollut työttömänä ja en pidä pitkästä aukosta cv:ssä, eivätkä pidä työnantajatkaan.Eli ottaisin myös tuon 1500€ työn. On se parempi kuin se 600€ työttömyysraha...
[/quote]
Tähän liittyvä seikka se on jaksanut itseänkin haukotuttaa. Työttömiä ollaan mielellään laittamassa mansikoita ja marjoja poiminaan sekä risuja korvauksilla keräämään. Mutta annas olla, jos otat noita paremalla palkalla päivätyön vastaan, palkalla, joka yleisen käsityksen mukaan on pienehkö. Sitten ei kelpakaan! Ymmärrän kyllä, että risuja keräävä työtön on parempi kuin palkkoja polkeva työtön, mutta luuletteko te työttömien haukkujat, että työtön tässä asiassa teidän mielipidettänne kysyy? Eläkää sen kanssa, että töihin halutaan ja pienelläkin palkalla, vaikka kuinka koetatte löytää esimerkkejä tapauksista, jotka eivät halua.
vastaus ap:n kysymykseen: omassa tilanteessani menisin töihin heti, jos saisin 1500e.