Lähtisitkö töihin 1500e/kk palkalla? Mä vähän tässä mietin..
Vai pitäisinkö vaan lomaa. Olen yliopisto-opiskelija, opinnot loppuvaiheessa. Työ olisi kyllä oman alan hommaa, mutta ei välttämättä sellaista, josta olisi ihan hirveästi hyötyä tulevaisuuden kannalta juuri minulle. Työkokemusta omalta alalta on jo kertynyt useammalta kesältä ja palkka on ollut maisteriopintojen aikana aina parempi kuin tuo 1500.
Suoraan sanottuna tuo on aivan liian vähän, siis minun mielestä. Olen jo sen verran kerännyt työkokemusta, että arvotan työni kalliimmaksi. Mulla on opintotukikuukausia käyttämättä ja lainaakin voisin nostaa, joten pärjään kyllä, vaikka en töihin nyt menisikään.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (50)
Lähtisin, mutta minulla ei olekaan lähes ollenkaan työkokemusta ja olen koulutukseltani pelkkä ylioppilas.
Nro 18: Äitini on 55-vuotias filosofian maisteri, pääaineena hänellä taisi olla ranska. Työskentelee kääntäjänä ja tienaa ehkä tonnin kuussa. Akateemisuus ei todellakaan takaa mitään huippupalkkaa, ellei ole lääkäri tms.
minun mies saa tuon tai vähemmänkin ja on töissä viikonloput ja illat :(
Menisin kyllä, ja menisin varmasti pienemmälläkin palkalla, jos omalle kohdalleni tuo tilanne sattuisi. Oikeastaan teen jatko-opintoja itsekin ja olen jo vuosia kärvistellyt huonolla palkalla koulutusta vastaamattomissa töissä, joten olisin onnellinen mistä vain alaani liippaavasta duunista, joka auttaisi minua urallani. Vaikea kuvitella, etteikö työstä olisi mitään etua tulevaisuutta ajatellen, kun se kuitenkin on oman alan työtä. Palkkahan toki on surkea, ei siitä pääse mihinkään.
Jos ei olis pakko (rahan takia) mennä, niin en menis. Nauti vapaudesta vielä kun voit ennen oravanpyörää.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 20:01"]
Mieti vähän laajemmin. Nämä polkupalkkaiset duunit laskee koko alan hintoja. Olen itsekin akateemisella, huonosti palkatulla alalla, ja nämä (erit. kuntien ja valtion) minipalkkaiset, ikuisesti jatkuvat "harjoittelu"paikat vetää alaa kohti ojaa, ellei jo allikkoa. Jos kukaan ei tee töitä paskalla palkalla, ammattilaiselle on pakko maksaa ammattilaisen palkkaa. Ja olethan sinä jo kokenut jo koulutettu, joten vaadi ihmeessä parempaa.
Ihmiset on niin mustavalkoisia ja katsovat asioita vain omasta vinkkelistään. Jos on ollut itse vuoden työttömänä eikä ole mitään koulutusta, niin tietenkin on helppo sanoa, että ottaisi vastaan minkä tahansa työn millä tahansa palkalla...
Oletan että olet nainen, ja naisena on vielä vaikeampi oppia hinnoittelemaan työnsä kunnolla. Pidä pintasi - ja hintasi!
[/quote]
Mietipä kuule itse vähän laajemmin. Millä perusteella luulet, että työnantajilla on varaa maksaa ihan mitä tahansa palkkaa, kunhan vain ihmiset eivät suostu sitä vähemmällä töihin? Kasvaako työpaikkoja mielestäsi puissa vai mistä ne tulevat? Yrityksillä on valitettavasti sellainen seikka pohdittavanaan kuin kannattavuus. Suomalaiset huipputason palkat (ja muut työsuhde-edut) ovat johtaneet siihen, että töitä ei riitä kaikille, kun työnantajalla ei ole varaa palkata monia ihmisiä yhdenkin maksaessa maltaita.
Itse ottaisin työtä vastaan millä tahansa palkalla, jos sillä vain joten kuten elää. Tulevaisuudessa voi olla, että töihin pääsevät vain ne, jotka ovat osoittaneet tyytyvänsä hieman vähempäänkin. Aukot cv:ssä voivat koitua yhä useamman kohtaloksi. Suomalaiset on totutettu liian hyvään, ja tämän seurauksena taloutemme laahaa jälkijunassa vielä vuosia!
Minä sanoisin että mene töihin. Sen verran pitkään olen työelämässä ollut että tiedän ettei ole olemassa työtä josta ei olisi hyötyä tulevaisuudessa.
Mä lähdin viisi vuotta sitten vakiduuniin 1400e/kk palkalla. Nykyään saan reippaan 2000e/kk samassa firmassa, työnkuva toki on laajentunut. Kesätöihin en ehkä lähtis tolla hinnalla, siitä kun yleensä pitäis jäädä jotain säästöön tulevaa lukukautta varten. Toisaalta, sillä säästäis tukikuukausia. Tää on jossittelua. Ehkä joka tapauksessa kannattais ottaa työtä vastaan jos sitä on tarjolla.
Riippuu olisiko tuo 1500 euroa ennen veroja vai verojen jälkeen. Jos tuosta vielä verot pois niin ei kiitos en lähtisi. Jos tuo 1500 eukkoa tulisi puhtaana käteen niin kyllä ottaisin vastaan. Lähtisin pariksi viikoksi ulkomaille lomailemaan kesän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 20:23"]
Ikälisiä ei enää ole julkisellakaan sektorilla. Vanhoilla niitä ei oteta pois mutta uusille niitä ei tule.
[/quote]
Sekä valtiolla että kunnalla on edelleen olemassa "henkilökohtaisen lisän vuosisidonnainen osa", joka kertyy hyväksyttävän palvelusajan perusteella. Toki lisä on pienempi kuin ennen varsinkin kunnalla eli osa on siirretty tehtäväkohtaiseen peruspalkkaan jonka saa heti ilman aiempaa lisän perusteeksi hyväksyttävää palvelusaikaa.