Korjatkaa mun laihdutusruokavalio!
Listasin tähän osviittaa siitä miten aion laihduttaa. Tän ei ole tarkoitus olla dieetti vaan se miten saan pois 12kg ilman kiirettä esim. parin vuoden aikana. Siksi joukossa on myös esim. herkkuja että jaksaisin syödä edes suhtkoht terveellisesti. Vinkkejä siihen miten saisin tästä terveellisemmän ravintoaineiden suhteen? Mitat on mulla 175cm ja 80kg
Aamiainen:
2 leipää(siis esim kaksi puolikasta), päälle keijua, juustoa/kalkkunaa/kinkkua ja kurkkua/salaattia/tomaattia
tai
tuorepuuro, jossa marjoja kaurahiutaleita, rasvatonta maitoa ja vähän vaniljasokeria
Lounas:
-2 perunaa/riisiä/makaronia/muuta hiilaria
- 150-200g jotain proteiinia
- salaattia tai keittettyjä tai muun ruuan kanssa paistettuja kasviksia
Välipala: Jotain hyvää kahvin kanssa. Esim. keksi, pulla tai jäätelötikku
Päivällinen:
Sama idea kuin lounaalla
Iltapala:
Samat kuin aamulla
tai jos haluan pistää ranttaliks niin
Esim. Kaksi ruisleipäviipaletta, päälle esim srirachaa, kalkkunaa tai tonnikalaa ja juustoa ja uuniin/mikroon
Hiilarien määrät lounaalla ja päivällisellä noin 200g ja kasviksia puoli lautasellista, paino riippuu siitä mitä ne ovat.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jättäisin kyllä tuon pullan/jäätelöpuikon pois niin ettei sitä tulisi joka päivä syötyä. Toki silloin tällöin voit ottaa, mutta ruokavaliosi kuulostaa nyt siltä miten syödä jos haluaa pitää nykyisen painonsa.
Vähennä hiilareita, varsinkin jos et harrasta isommin liikuntaa. Juurikin niin että esim pastaa tai makaronia 30-50g/ateria ja peruna 150-220g/ateria. Älä syö tota suurinta määrää joka aterialla vaan esim lounaalla tai päivällisellä.
Desi puuroa riittää.
Ruuat kuulostavat kyllä hyviltä eli nyt ratkaisee vain se määrä. Ja noissa määrissä puhun nyt raakapainosta. Maidon vaihtaisin puurossa veteen.
Pointti olikin se miten pitää painonsa jos painaa 68 kiloa. Eli aion laiduttaa noin 68 kiloisen painon ylläpitoenergiamäärällä, koska 68 kiloa on tavoitteeni. Sen pitäisi teoriassa toimia. sori 170cm pitkät normaalipainoiset, mutta teoriassa laihdun samalla määrällä kun te pysytte painossanne.
-aloittaja
Miksi alapeukut? Yksinkertaista matematiikkaa.
-aloittaja
Mäkin just laihdutan, tahti on 2kg/kk. Aamuteen kanssa ja iltapalaksi vain YKSI leipä, ei kahta. Kahvin kanssa ei pullaa eikä herkkuja, kun valmistaa kunnolla hyvän kahvin.
Herkkuja en osta, mutta jos vieraisilla käydessä on tarjolla, otan hyvillä mielin.
Herkuttelu on sudenkuoppa, se saa verensokerin heittelemään ja nälkä tulee nopeammin. Hyvin on kroppa sopeutunut niukkuuteen ja pitkiin ruokailuväleihin, en tunne nälkää eikä napostelutarvetta ole.
Vierailija kirjoitti:
Normaalista ruokavaliosta pois kaikki eläinperäiset tuotteet. Tilalle papuja, linssejä pähkinöitä, kasviksia, juureksia niin paljon kun napa vetää ja B12-vitamiini. Hiilareita ei kannata pelätä kunhan ei lotraa rasvojen kanssa!
Ei toimi. Kaikki tuntemani vegaanit ovat ylipainoisia pulleroita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuollainen laittaa verensokerin horjumaan holtittomasti, en olis koskaan kylläinen vaan aina vähän vailla "jotain", ja viikon lopulla viimeistään sortuisin ahmimaan kaikkea tyhmää. Tätä yritettiin diabeteshoitajan ja ravitsemusterapeutin kanssa ja lopputulos oli karmiva. 12kg lisää painoa, verensokeri ja kolesteroli ihan päin mäntyä. Hirveä kutina ja nivelet anoi armoa.
Kertoisitko miten syöt? Sokerit retuperällä ja di-hoitajaa ei täällä päin oikein saa millään.
D2 vaivaa. Ryhtiliike nyt tehtävä.
Aivan törkeästi hiilareita. Ei mitään, mitä itse syön ja haluan syödä eli rasvoja, avokadoa, pähkinöitä, marjoja, kananmunia jne. Myös kasvisten määrä näyttää vähäiseltä. Ja minä syön kaksi kertaa, max kolme kertaa päivässä, joten tuntuu ihan hullulta, että pitää noin usein syödä. Jatkuva hiilareiden syöminen toki lisää verensokerin heittelyä ja aiheuttaa nälkää, johon sitten syödään taas hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jättäisin kyllä tuon pullan/jäätelöpuikon pois niin ettei sitä tulisi joka päivä syötyä. Toki silloin tällöin voit ottaa, mutta ruokavaliosi kuulostaa nyt siltä miten syödä jos haluaa pitää nykyisen painonsa.
Vähennä hiilareita, varsinkin jos et harrasta isommin liikuntaa. Juurikin niin että esim pastaa tai makaronia 30-50g/ateria ja peruna 150-220g/ateria. Älä syö tota suurinta määrää joka aterialla vaan esim lounaalla tai päivällisellä.
Desi puuroa riittää.
Ruuat kuulostavat kyllä hyviltä eli nyt ratkaisee vain se määrä. Ja noissa määrissä puhun nyt raakapainosta. Maidon vaihtaisin puurossa veteen.
Pointti olikin se miten pitää painonsa jos painaa 68 kiloa. Eli aion laiduttaa noin 68 kiloisen painon ylläpitoenergiamäärällä, koska 68 kiloa on tavoitteeni. Sen pitäisi teoriassa toimia. sori 170cm pitkät normaalipainoiset, mutta teoriassa laihdun samalla määrällä kun te pysytte painossanne.
-aloittaja
Miksi alapeukut? Yksinkertaista matematiikkaa.
-aloittaja
Elimistö ei toimi siten.
On kyllä tosi hiilaripainotteinen suunnitelma ja missä kaikki hyvät rasvat?
Nuo päivittäiset pullaherkuttelut on aivan turhaa, ei ihminen tarvii sellaisia höttöhiilareita joka päivä ja niistä kertyy paljon tyhjiä kaloreita. Aluksi voi tehdä tiukkaa luopua niistä, mutta nopeasti siihen tottuu eikä sitten edes kaipaa sellaista. Jos haluaa oikeasti muutosta ja tuloksia, niin pitää olla valmis näkemään vaivaakin, vaikka olisikin pitkän aikavälin tavoite.
Vähentäisin hiilareita reilusti ja lisäisin sen edestä hyviä rasvoja esim pähkinät, siemenet, oliivi-/kookosöljy, avokadot, rasvainen kala jne. Rasvat pitävät pitkään kylläisenä ja elimistö tarvitsee hyviä rasvoja.
Makaronin ja riisin kanssa kannattaa olla varovainen, ovat keitettyinäkin sen verran tiivistä tavaraa. Eli niitä vähän ja reilusti sitä salaattia tai höyrytettyjä kasviksia.
Välipalaksi vähäsokerinen maitotuote tai vaikka omena. Verensokeri pysyy tasaisempana. Herkutteluhetkiä ei tarvitse kokonaan jättää pois, mutta ei niitä tarvitse olla joka päivä.
Koska päivän mittaan tulee hiilareita jo muutenkin, niin iltapalaksi voisi kokeilla jotain muuta kuin viljatuotteita. Riippuu toki hieman liikunnan määrästäkin.
Hieman pisti silmään että lihaa/kalaa tms. tulee päivän mittaan yhteensä 300-400 grammaa. Parisataa grammaa riittäisi aivan hyvin. Toki proteiini on tärkeä, mutta ei sitäkään pidä liikaa syödä.
Toki jos muuten ruokavalioon ei kuulu proteiinipitoisia välipaloja jne, niin se tietysti vähän lisää tarvetta syödä proteiinia pääaterioilla.
-49
Vierailija kirjoitti:
Toki jos muuten ruokavalioon ei kuulu proteiinipitoisia välipaloja jne, niin se tietysti vähän lisää tarvetta syödä proteiinia pääaterioilla.
-49
Välipalat on aivan turhia.
Vähennä hiilareita ja lisää kasviksia ja (pehmeitä) rasvoja. Korvaa riisi, makaroni ym. esimerkiksi kvinoalla tai linsseillä, tai käytä vaikkapa pavuista tehtyä pastaa. Kahvipullat jne. jätä pois, korvaa esimerkiksi hedelmillä, marjoilla tai syö vaikkapa muutama taateli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuollainen laittaa verensokerin horjumaan holtittomasti, en olis koskaan kylläinen vaan aina vähän vailla "jotain", ja viikon lopulla viimeistään sortuisin ahmimaan kaikkea tyhmää. Tätä yritettiin diabeteshoitajan ja ravitsemusterapeutin kanssa ja lopputulos oli karmiva. 12kg lisää painoa, verensokeri ja kolesteroli ihan päin mäntyä. Hirveä kutina ja nivelet anoi armoa.
Kertoisitko miten syöt? Sokerit retuperällä ja di-hoitajaa ei täällä päin oikein saa millään.
D2 vaivaa. Ryhtiliike nyt tehtävä.
2-3 ateriaa päivässä, ei välipaloja, kerran vuorokaudessa vähintään 12h tauko syömisten välissä.
Prot/hh/rasvan suhde 1/0,5/2,5-3,5, eli suomeksi sama: proteiini 70g, hiilaria 35g ja rasvaa vähintään 165g päivässä.
Täysrasvaisia maustamattomia maitotuotteita, juustoja, rasvaisia lihoja, munia, sisäelimiä, luu-lihalientä, kotimaisia kasviksia, marjoja, kotimaisia hedelmiä, voita, oliiviöljyä, kookosöljyä. Jonkin verran myös pähkinöitä ja siemeniä joissain leipomuksissani, silloin harvoin kun niitä haluan tehdä. Kahvia, teetä, tummaa kaakaota. Tumma suklaa. Makeutuksena (silloin tosi tosi tosi harvoin kun on tarve), ihan normaali sokeri, vaniljasokeri, hunaja.
Ja koska ei se minunkaan suuni tuohesta ole, alkoholipuolelta kuivat siiderit, viinit.
Vierailija kirjoitti:
Vähennä joka annoksesta 1/4 määrästä.
Määrää ei tarvitse vähentää, vaan kaloripitoisuudet.
Kaikki tuotteet rasvattomiksi, vähäkalorisiksi. Maito, juusto, jugurtti, rahka, margariini, ym. Mehut ,limut pois.
Kahvileivät pois.max kerta/ vko ehkä mut ei laihu.
Ateriat joku lihakeitto 120 kcal. Hedelmiä.
Max kalorit 1200/ pv.
Muuten unoha koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Jätä nyt ihan ekana pois nuo herkut kahvin kanssa. Ne on turhia.
Töissä kaikki, joilla on kahvin kanssa jotain makeaa ja rasvaista, ovat lihavia ja ikuisia laihduttajia. Sama tuttavapiirissä
Opit ja totut nopsaan juomaan kahvin mustana ilman lisukkeita.
Siinä olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että perusruokaa saa syödä yllättävän paljon lihomatta (vaikkei edes liiku). Syön itsekin isoja annoksia, 178 cm/67 kg, N47. Mutta tuo kahvin kanssa herkuttelu päivittäin kuulostaa todella erikoiselta ajatuksena. Vaikkei edes pyrkisi eroon painosta, vaan pysymään olemassaolevan kokoisena. Itse ripottelen syömiseni vähän eri tavoin. Aamulla syön ehkä yhden leivän, useimmiten salaatilla, kurkulla tms, joskus juustoa, ei leikkeleitä. Sitten syönkin töissä jo aamupäiväkahvilla jotain, useimmiten luonnonjogurttia ja pari lusikallista mysliä. Lounas yleensä 2-3 DL riisi/pasta/peruna, kanafile tai runsailla kasviksilla tehty bolognese tms. ja salaatti ilman kastikkeita. Iltapäiväkahvilla otan jonkun hedelmän, en pärjää syömättä lounaasta päivälliseen. Päivällinen usein vähän pienempi kuin lounas, iltapalaksi leipää, jugurttia tai hedelmää/marjoja. Ja minä tosiaankaan en liiku yhtään mihinkään suuntaan jollei ole pakko, juoksuaskeleista puhumattakaan :)
Tällä ruokavaliolla itse laihtuisin ja olenkin laihtunut normaalipainon sisässä, siitä on muutama vuosi ja paino sittemmin pysynyt samassa. Olen 170cm ja 63kg, treenaan punttia 2x vko ja muuten mä elän/pyöräilen. Laihduin 7kg. Lihominen tapahtui kuten sinäkin kerroit, roskaruokaa pari kertaa viikossa ja liikkuminen jäi. Hyvä ruokarytmi tuossa ja sekin on tärkeää, että syö tarpeeksi ettei aineenvaihdunta pysähdy. Ja reippaasti kasviksia auttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D2 vaivaa. Ryhtiliike nyt tehtävä.2-3 ateriaa päivässä, ei välipaloja, kerran vuorokaudessa vähintään 12h tauko syömisten välissä.
Prot/hh/rasvan suhde 1/0,5/2,5-3,5, eli suomeksi sama: proteiini 70g, hiilaria 35g ja rasvaa vähintään 165g päivässä.
Täysrasvaisia maustamattomia maitotuotteita, juustoja, rasvaisia lihoja, munia, sisäelimiä, luu-lihalientä, kotimaisia kasviksia, marjoja, kotimaisia hedelmiä, voita, oliiviöljyä, kookosöljyä. Jonkin verran myös pähkinöitä ja siemeniä joissain leipomuksissani, silloin harvoin kun niitä haluan tehdä. Kahvia, teetä, tummaa kaakaota. Tumma suklaa. Makeutuksena (silloin tosi tosi tosi harvoin kun on tarve), ihan normaali sokeri, vaniljasokeri, hunaja.
Ja koska ei se minunkaan suuni tuohesta ole, alkoholipuolelta kuivat siiderit, viinit.
Näinhän sitä D2:sta pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä ruokavaliolla itse laihtuisin ja olenkin laihtunut normaalipainon sisässä, siitä on muutama vuosi ja paino sittemmin pysynyt samassa. Olen 170cm ja 63kg, treenaan punttia 2x vko ja muuten mä elän/pyöräilen. Laihduin 7kg. Lihominen tapahtui kuten sinäkin kerroit, roskaruokaa pari kertaa viikossa ja liikkuminen jäi. Hyvä ruokarytmi tuossa ja sekin on tärkeää, että syö tarpeeksi ettei aineenvaihdunta pysähdy. Ja reippaasti kasviksia auttaa myös.
Aineenvaihdunta pysähtyy vasta kuollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D2 vaivaa. Ryhtiliike nyt tehtävä.2-3 ateriaa päivässä, ei välipaloja, kerran vuorokaudessa vähintään 12h tauko syömisten välissä.
Monelta syöt aamupalan? Minulla ongelmana ettei aamulla maistu mitään, mutta myöhemmin kyllä. Meillä on töissä ns aamukahvi n 10 korvilla. Voisikohan pitkittää sinne asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähennä joka annoksesta 1/4 määrästä.
Määrää ei tarvitse vähentää, vaan kaloripitoisuudet.
Kaikki tuotteet rasvattomiksi, vähäkalorisiksi. Maito, juusto, jugurtti, rahka, margariini, ym. Mehut ,limut pois.
Kahvileivät pois.max kerta/ vko ehkä mut ei laihu.
Ateriat joku lihakeitto 120 kcal. Hedelmiä.
Max kalorit 1200/ pv.
Muuten unoha koko juttu.
Tän sun viestin voi unohta.
Suksi kuuseen!