Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korjatkaa mun laihdutusruokavalio!

Vierailija
29.07.2020 |

Listasin tähän osviittaa siitä miten aion laihduttaa. Tän ei ole tarkoitus olla dieetti vaan se miten saan pois 12kg ilman kiirettä esim. parin vuoden aikana. Siksi joukossa on myös esim. herkkuja että jaksaisin syödä edes suhtkoht terveellisesti. Vinkkejä siihen miten saisin tästä terveellisemmän ravintoaineiden suhteen? Mitat on mulla 175cm ja 80kg

Aamiainen:
2 leipää(siis esim kaksi puolikasta), päälle keijua, juustoa/kalkkunaa/kinkkua ja kurkkua/salaattia/tomaattia

tai

tuorepuuro, jossa marjoja kaurahiutaleita, rasvatonta maitoa ja vähän vaniljasokeria

Lounas:
-2 perunaa/riisiä/makaronia/muuta hiilaria
- 150-200g jotain proteiinia
- salaattia tai keittettyjä tai muun ruuan kanssa paistettuja kasviksia

Välipala: Jotain hyvää kahvin kanssa. Esim. keksi, pulla tai jäätelötikku

Päivällinen:
Sama idea kuin lounaalla

Iltapala:

Samat kuin aamulla

tai jos haluan pistää ranttaliks niin

Esim. Kaksi ruisleipäviipaletta, päälle esim srirachaa, kalkkunaa tai tonnikalaa ja juustoa ja uuniin/mikroon

Hiilarien määrät lounaalla ja päivällisellä noin 200g ja kasviksia puoli lautasellista, paino riippuu siitä mitä ne ovat.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuollainen laittaa verensokerin horjumaan holtittomasti, en olis koskaan kylläinen vaan aina vähän vailla "jotain", ja viikon lopulla viimeistään sortuisin ahmimaan kaikkea tyhmää. Tätä yritettiin diabeteshoitajan ja ravitsemusterapeutin kanssa ja lopputulos oli karmiva. 12kg lisää painoa, verensokeri ja kolesteroli ihan päin mäntyä. Hirveä kutina ja nivelet anoi armoa.

Vierailija
22/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa koheltamisessa mitään järkeä ole jos et laske kaloreita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin kyllä tuon pullan/jäätelöpuikon pois niin ettei sitä tulisi joka päivä syötyä. Toki silloin tällöin voit ottaa, mutta ruokavaliosi kuulostaa nyt siltä miten syödä jos haluaa pitää nykyisen painonsa.

Vähennä hiilareita, varsinkin jos et harrasta isommin liikuntaa. Juurikin niin että esim pastaa tai makaronia 30-50g/ateria ja peruna 150-220g/ateria. Älä syö tota suurinta määrää joka aterialla vaan esim lounaalla tai päivällisellä.

Desi puuroa riittää.

Ruuat kuulostavat kyllä hyviltä eli nyt ratkaisee vain se määrä. Ja noissa määrissä puhun nyt raakapainosta. Maidon vaihtaisin puurossa veteen.

Vierailija
24/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä varmaan lihoisin tuolla ruokavaliolla, 175/62

Katoin kanssa, että älytön määrä ruokaa yhdelle päivälle. Jättäisin pois aamiaisen tai iltapalan sekä ehdottomasti välipalan. Mut olenkin vaan 166/58 tappi.

Vierailija
25/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinin määrä on kyllä hirmuinen. Ottaisin puolet pois. Ylenmääräinen proteiinin syönti ei ole hyväksi, sillä elimistössä proteiini pilkkoutuu aminohapoiksi- jotka käytetään hyödyksi elimistön rakennusaineina - ja ylijäävät aminohapot, joita ei voida hyödyntää, muuttuvat sokeriksi ja varastoidaan edelleen rasvana.

Tämä on päässyt unohtumaan nyt, kun proteiinin mättäminen on muotia. 

Vierailija
26/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pudota hiilareiden päästä ja lisää rasvaa.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=85223&p=2357211&sid=248…

Kannattaa lukea tuolta syitä siihen niin oppiikin jotkin, aika helposti:-)

Vierailija
27/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala syömään kasvispainotteisemmin pikku hiljaa, ja laske päivittäinen kalorinsaantisi. Kotiruokaakin voi syödä liikaa, vaikka se onkin parempaa kuin herkkujen syönti.

Vierailija
28/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin oman listani hiilarit niin keskimäärin 120-140g/vrk. 0.73g proteiinia per rasvallinen kilo. Minun ruokavalio toimii. Sulla on ap kaikkea liikaa.

Vierailija
29/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihduin 20 kg 1,5 vuodessa lähes samanlaisella ruokavaliolla.

Aamulla 2 palaa leipää, päällä Beceliä ja 1 keitetty muna.

Lounas oli kevyempi, se oli tonnikala- tai kanasalaatti ilman kastiketta.

Välipalana hedelmiä.

Päivällinen ihan mitä vaan kotiruokaa kohtuudella.

Illalla hedelmiä tai rahkaa.

Eli ihan varmasti laihdut 12 kg vuodessa noin :) 

Vierailija
30/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korjatkaa mun laihdutusruokavalio!" "Ei, ei noin!"

Vierailija
31/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis laihduttajalle hiilarin (pasta,peruna,riisi) määrä lounaalla/päivällisellä on joku 50g ja proteiinien 100g. Lisäksi reilusti kasviksia ja n 5g hyvää rasvaa.

Tarkoitus ei ole olla laihduttaja vaan vaihtaa suoraan normaalipainoisen(tai siis ihannepainoisen) ruokavalioon. Koska painavamman kulutus on suurempi, tämän pitäisi teoriassa toimia. Käytäntöä aion testata.

-aloittaja

Vierailija
32/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150 - 200g proteiinia, ja pelkästään lounaalla?  Oon vähän lyhyempi mies ja oon treenannu kuntosalilla. Syön saman verran tai vähemmän proteiinia koko päivän aikana. Silti lihakset ovat kasvaneet ja läskit sulaneet.

Nimenomaan sä oot pieni mies ja mä oon pitkä ja lihaksikas nainen(kilpaurheillut nuorempana) ja veikkaan että treenaan nykyäänkin vähintään saman verran kuin sinä... Ei pahalla. Haluan vain saada lihakset taas näkyviin makkaroiden alta. Ja ihan vain tiedoksesi, että laihduttaessa tarvitsee enemmän proteiinia etteivät lihakset lähde kuin normaalisti. Mielummin vaikka pidän sekä makkarani että lihakseni kuin alan laihaläskiksi.

-aloittaja

Liika on liikaa proteiinissakin. Mihin ihmeeseen muka tarvitset sitä noin paljon?

Vierailija
33/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat syömään keto-ruokavalion mukaisesti, niin laihdut varmasti. Muutos tosin saattaa olla liian iso, kun pitää jättää pullat ja muu skeida pois. 

Vierailija
34/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150 - 200g proteiinia, ja pelkästään lounaalla?  Oon vähän lyhyempi mies ja oon treenannu kuntosalilla. Syön saman verran tai vähemmän proteiinia koko päivän aikana. Silti lihakset ovat kasvaneet ja läskit sulaneet.

Nimenomaan sä oot pieni mies ja mä oon pitkä ja lihaksikas nainen(kilpaurheillut nuorempana) ja veikkaan että treenaan nykyäänkin vähintään saman verran kuin sinä... Ei pahalla. Haluan vain saada lihakset taas näkyviin makkaroiden alta. Ja ihan vain tiedoksesi, että laihduttaessa tarvitsee enemmän proteiinia etteivät lihakset lähde kuin normaalisti. Mielummin vaikka pidän sekä makkarani että lihakseni kuin alan laihaläskiksi.

-aloittaja

Päivittäinen proteiinin tarve naisella on 1-1,5 g/ painokilo. Ei pelkkä proteiinin syöminen ehkäise lihasten häviämistä laihduttaessa vaan pitää treenata ja ilmeisesti treenaatikin. Ylimääräisestä proteiinin syömisestä ei tosin ole mitään hyötyä. Olen tuo joka aikaisemmin kommentoi myös hurjasta proteiinin määrästä ja sen varastoitumisesta rasvaksi. 

Vierailija
35/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Anteeksi kun en jaksanut lukea ketjua mutta oon aika samoilla mitoilla laihtunut 8kg vuoden alusta vaikka on ollut koronat ym. Halusin jakaa oivallukseni! 1. Vähensin leivät aamu- ja iltapalalta yhteen palaan koska huomasin käyttäväni paljon margariinia ja juustoa. Tilalle otin jotain proteiinipitoista, esim rahkaa tai raejuustoa n. 1dl, sekä marjoja tai vihanneksia tai hedelmän pala. 2. Myös päiväkahville otin proteiinipitoisen herkun. Olen herkkusuu joten kaipaan makeaa, mutta proteiinipatukka tai -vanukas ovat oikeasti aivan kuin suklaata paitsi että pitävät erinomaisesti nälkää eivätkä sisällä sokeria. Ei järkevintä ravintoa mutta painonhallintaan suosittelen lämpimästi. 3. Kolmas oivallus oli annoskoot. Jos istumatyötä tekevä nainen syö 5 kertaa päivässä, annosten pitää olla pieniä myös lounaalla ja päivällisellä. Otan annoskoossa mallia taaperoikäisestä lapsestani. Enkä jää nälkäiseksi! Kokeile pienentää kolmasosa lämpimien aterioiden annoskoosta. Mulla on itsellä nyt sellainen meno näiden syömisten kanssa että ei tee tiukkaa jatkaa loppuelämä näin. Välillä voi herkutella ilman ongelmia. Liikkua yritän toki säännöllisesti myös. :) Tsemppiä ap!!!

Vierailija
36/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalista ruokavaliosta pois kaikki eläinperäiset tuotteet. Tilalle papuja, linssejä pähkinöitä, kasviksia, juureksia niin paljon kun napa vetää ja B12-vitamiini. Hiilareita ei kannata pelätä kunhan ei lotraa rasvojen kanssa!

Vierailija
37/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että sillä tarkoitettiin vaikkapa 200g kanaa, eikä 200g proteiinia. 200g proteiiniahan olis noin kilo broilerinfileitä.

Vierailija
38/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jättäisin kyllä tuon pullan/jäätelöpuikon pois niin ettei sitä tulisi joka päivä syötyä. Toki silloin tällöin voit ottaa, mutta ruokavaliosi kuulostaa nyt siltä miten syödä jos haluaa pitää nykyisen painonsa.

Vähennä hiilareita, varsinkin jos et harrasta isommin liikuntaa. Juurikin niin että esim pastaa tai makaronia 30-50g/ateria ja peruna 150-220g/ateria. Älä syö tota suurinta määrää joka aterialla vaan esim lounaalla tai päivällisellä.

Desi puuroa riittää.

Ruuat kuulostavat kyllä hyviltä eli nyt ratkaisee vain se määrä. Ja noissa määrissä puhun nyt raakapainosta. Maidon vaihtaisin puurossa veteen.

Pointti olikin se miten pitää painonsa jos painaa 68 kiloa. Eli aion laiduttaa noin 68 kiloisen painon ylläpitoenergiamäärällä, koska 68 kiloa on tavoitteeni. Sen pitäisi teoriassa toimia. sori 170cm pitkät normaalipainoiset, mutta teoriassa laihdun samalla määrällä kun te pysytte painossanne.

-aloittaja

Vierailija
39/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pudota hiilareiden päästä ja lisää rasvaa.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=85223&p=2357211&sid=248…

Kannattaa lukea tuolta syitä siihen niin oppiikin jotkin, aika helposti:-)

Tai katsoa Areenasta Prisma-dokkari "Totuus hiilihydraateista"

Vierailija
40/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että sillä tarkoitettiin vaikkapa 200g kanaa, eikä 200g proteiinia. 200g proteiiniahan olis noin kilo broilerinfileitä.

Juu sitä tietty tarkoitin... Enpä edes tajunnut että joku ymmärtäisiä kirjaimellisesti proteiinina. Mun moka :D