Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1997: influenssa A sai sunnuntain perinteiset 5-10 kuolinilmoitusta muuttumaan kahdeksi aukeamaksi.
Olin lukiossa, hyväkuntoinen, hoikka, savuton, 4 viikkoa sairaslomalla, joista 2 sairaalassa, molemminpuolinen keuhkokuume. Viikon kuume 40 asteessa, toisen viikon olinkin armeliaasti tajuton.
Se oli aikaa, jolloin jokaista kuollutta ei lueteltu uutisissa...
Taisi olla tämä
https://www.kaleva.fi/galleriat/vanhat-kuvat-wuhan-influenssa-jyllasi-s…"Alokkaat sairastivat Wuhan-influenssaa Pohjan Sotilassairaalassa Oulussa vuonna 1997. Tuolloin jyllännyt Wuhan-virus oli influenssa A-virusten uusi muunnos."
Tässä Duodecim julkaisussa vuonna 1998 julkaistu artikkeli vuoden 1997 influenssaan liittyen.
Ihan mielenkiintoista luettavaa.
joku rajumpi influenssa oli vuonna elokuussa 2003. Ensin oli perheen miehet kovassa kuumeessa monta päivää kolotuksineen. Sitten sairastui tyttö 8kk ja mä samoihin aikoihin. Silleen hyvään aikaan, kun mies ehti toipilaaksi.
Muistan, kun mies teki ratkaisun, raivasi työhuoneen lapsiystävälliseksi. Kantoi paksun patjan lattialle ja mun ja tyttären petivaatteet ja me sitten sairastettiin siellä. Kummallakin 39 astetta kuumetta ja joka paikkaan sattu. Tytär välillä yritti istuskella posket tulipunaisina. Oli paljon rinnalla. Mies kävi tsekkaamassa meitä välillä. Lähinnähän sitä vaan nukuttiin. Tähän meni useita päiviä.
Eikä olla sen jälkeen juurikaan kipeitä oltu. Nuhia ja vatsatauteja ollut pari todella lievinä. Ei kuumeita. Kopkop.
Puolisoni on pikkunappulana sairastanut sen verran rajun flunssan että näki "pikku-ukon." Kertoi nähneensä lampussa roikkumassa pikkuruisen ukon joka muistutti Indiana Jonesia.
Mulla oli kersana paha keuhkokuume, jonka aikana lima vain pyöri keuhkoissa ja nukkuminen oli sellaista sekavaa vellomista eikä kunnon unta. Viimeisin rajumpi flunssa vuonna 1996 jolloin olin 4 päivää niin kanttuvei että juuri ja juuri jaksoin itse käydä vessassa, muun ajan makuulla. Äiti toi keitonkin sänkyyn, jossa vähän yritin saada jotain lämmintä särvintä alas. Koko flunssa kesti toki yli 4 päivää, mutta nuo 4 päivää muistan olleeni aivan pelistä pois.
En ole tietääkseni sairastanut kuitenkaan influenssaa enkä sellaisista joutunut sairaalahoitoon.
N45
Kerran olen sairastanut influenssan, yli 10v aikaa. Olin parikymppinen, hoikka, hyväkuntoinen ja perusterve. Oireena hirveät lihaskivut, kuume ja hulluna hakkaava lepopulssi. Ei mitään flunssan oireita. Suoraan sydänfilmiin ja pari viikkoa sairaslomaa. Ikinä ennen tai jälkeen en ole niin kipeä ollut. Nyt ylipainoisena ja paljon vanhempana en tiedä mitenhän tuollaisesta selviäisi.
On, kahdesti samana vuonna. Kipeä, kuumeinen jne. ja heikko olo kesti pitkään. Tärisin töissä, koska olin niin uupunut.
Sairastin parantumatonta verisyöpää, mutta minulta puuttui siinä vaiheessa diagnoosi.
Miksi rajuin? Miksi halutaan tässäkin asiassa valheellista kuvaa siitä, että tauti esiintyisi vain rajuna?
On todettu influenssa ja tuntui ihan tavalliselta nuhataudilta, siinä rajuin kokemukseni influenssasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rajuin? Miksi halutaan tässäkin asiassa valheellista kuvaa siitä, että tauti esiintyisi vain rajuna?
On todettu influenssa ja tuntui ihan tavalliselta nuhataudilta, siinä rajuin kokemukseni influenssasta.
Niinpä, influenssa voi olla raju, mutta myös lievä tai oireeton. Välttämättä ei sitä ilman testiä voi erottaa flunssasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, influenssa voi olla raju, mutta myös lievä tai oireeton. Välttämättä ei sitä ilman testiä voi erottaa flunssasta.
influenssa katsotaan rajuoireiseksi, jos potilas joutuu tehohoitoon. se että sairastunut pitää esim. nostaa sängystä tai kantaa vessaan ei vielä tarkoita rajua influenssaa vaan on tämä toimintakyvyn lasku on hyvin tyypillistä influenssassa.
Joillakin influenssan sairastaneilla olo ei parane moneen kuukauteen, vaikka kuume oliskikin jo pois.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/influenssasta-toipuminen-voi-vieda-…
Helposti menee koko kevät ja alkukesäkin pilalle.
Tämä tapahtui juuri sikainfluenssan aikaan. Päivän mittaan oli kurkku hiukan kipeänä ja illalla nousi yhtäkkiä tosi vauhdikkaasti kuume. Soittelin paikalliseen terveysneuvonta/päivystysnumeroon, että onkohan tämä nyt sitä sikainfluenssaa ja mitä tehdään. Joo, ihan hyvin voi olla sikainfluenssaa, lepää ja ota Buranaa. Sitten kysyin että jos vointi sallii, niin onko OK lähteä bussilla vanhempien luo sairastamaan, niin ei tarttisi yksinään opiskelijakämpillä olla, eikä porukoillakaan ole autoa jolla kuskaisivat. Äiti oli siis tuolloin mun luona käymässä ja hänen kanssaan menisin. Joo, jos jaksaa niin ihan hyvin voi bussilla mennä. (Anteeksi kanssamatkustajat, tein niinkuin neuvottiin...) Joten seuraavana päivänä äidin kanssa bussilla porukoiden luo, ja siellä sitten toivuin. Kuume oli 39 kieppeissä varmaan useamman päivän, mutta laski ihan hyvin kun otti reilusti lääkkeitä. Yskää oli mutta nuhaa ei, mikä hyvinkin juuri influenssaan sopisi. Sitten meni muutama päivä ihan mukavasti ja lähdin takaisin opiskelija-asunnolle. No kuume alkoikin nousta uudestaan, ja tässä vaiheessa tuli nuhaakin, ei muuta kun lääkäriin ja antibioottikuurille. Antibiootit syötyäni alkoi korvaa särkeä, lääkäriin ja korvakäytävätulehdushan se, tiputtelin keltaisia korvatippoja varmaan viikon. Eli jälkitaudit tuplana, muilta osin ei erityisen hurja kokemus, mutta flunssaa pahempi kyllä. Kuitenkin rajumpia ovat mulla olleet ensinnäkin norovirus, ja toisekseen yksi ihan tavan flunssana pidetty tauti teini-ikäisenä. Koulun oppilaista pahimmillaan 1/3 oli yhtä aikaa poissa, eli melkoinen epidemia jylläsi. Kuume oli lähes neljässäkympissä silloin ja siinä oli myös nuhaa, joten ilmeisesti ei ollut influenssa vaan jotain muuta, mutta ei tuollaista siihen aikaan ollut kukaan kiinnostunut sen enempää selvittämään.
Alkoi nopeasti ja olin 3 tai 4 päivää niin kipeä, etten pystynyt muuta kuin makaamaan sängyssä. Sekin oli tukalaa. Oireina korkea kuume, päänsärky ja järkyttävä lihaskipu. En muista oliko kurkku kipeä, mutta yskää ja nuhaa ei ollut.
Olen sairastanut 2 kertaa influenssan. Lihassäryt, yskä ja korkea kuume, jonka sai laskemaan särkylääkkeillä. Eipä se tauti nyt kovin "kummonen" ollut. Mutta kyllä toipuminen otti oman aikansa että uskalsi alkaa esim. kuntoilemaan
aika moni pitää sairastamaanss kovaa flunsssa influenssana. niin minäkin luulin sairastaneeni influenssia kunnes toissa talvena kohdalle osui jotain sellaists mitä en edes tiennyt oleva olemassa. aivan äärettömän rankka kokemus joka todella vei voimat. testi paljasti influenssaksi ja olin kuolemassa jo. kuin yö ja päivä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui juuri sikainfluenssan aikaan. Päivän mittaan oli kurkku hiukan kipeänä ja illalla nousi yhtäkkiä tosi vauhdikkaasti kuume. Soittelin paikalliseen terveysneuvonta/päivystysnumeroon, että onkohan tämä nyt sitä sikainfluenssaa ja mitä tehdään. Joo, ihan hyvin voi olla sikainfluenssaa, lepää ja ota Buranaa. Sitten kysyin että jos vointi sallii, niin onko OK lähteä bussilla vanhempien luo sairastamaan, niin ei tarttisi yksinään opiskelijakämpillä olla, eikä porukoillakaan ole autoa jolla kuskaisivat. Äiti oli siis tuolloin mun luona käymässä ja hänen kanssaan menisin. Joo, jos jaksaa niin ihan hyvin voi bussilla mennä. (Anteeksi kanssamatkustajat, tein niinkuin neuvottiin...) Joten seuraavana päivänä äidin kanssa bussilla porukoiden luo, ja siellä sitten toivuin. Kuume oli 39 kieppeissä varmaan useamman päivän, mutta laski ihan hyvin kun otti reilusti lääkkeitä. Yskää oli mutta nuhaa ei, mikä hyvinkin juuri influenssaan sopisi. Sitten meni muutama päivä ihan mukavasti ja lähdin takaisin opiskelija-asunnolle. No kuume alkoikin nousta uudestaan, ja tässä vaiheessa tuli nuhaakin, ei muuta kun lääkäriin ja antibioottikuurille. Antibiootit syötyäni alkoi korvaa särkeä, lääkäriin ja korvakäytävätulehdushan se, tiputtelin keltaisia korvatippoja varmaan viikon. Eli jälkitaudit tuplana, muilta osin ei erityisen hurja kokemus, mutta flunssaa pahempi kyllä. Kuitenkin rajumpia ovat mulla olleet ensinnäkin norovirus, ja toisekseen yksi ihan tavan flunssana pidetty tauti teini-ikäisenä. Koulun oppilaista pahimmillaan 1/3 oli yhtä aikaa poissa, eli melkoinen epidemia jylläsi. Kuume oli lähes neljässäkympissä silloin ja siinä oli myös nuhaa, joten ilmeisesti ei ollut influenssa vaan jotain muuta, mutta ei tuollaista siihen aikaan ollut kukaan kiinnostunut sen enempää selvittämään.
Näköjään tähän pääsi eilen tulemaan pieni näppäilyvirhe. 2/3 koulusta oli enimmillään poissa ja 1/3 paikalla.
On ollut sikainfluenssa ja pari kertaa muutenkin influenssa. Melkein 2 viikkoa aina kipeänä, kuume neljässäkympissä, lihaksista kaikki voima pois, päänsärky. Erään influenssan yhteydessä en päässyt edes vessaan ilman apua, minulla oli myös kuumehoureita.
Oli se sika sars 🐷🐖🐽 🐽🐷🐖, kyllä tuli venäläisen naisen kautta kun se tuli Suomeen naamalle joku uskontolahkoinen kleptomaani oli . Ihan kuin keltainen henki olisi käynyt päälle tuli mieleen keltainen vaara Raamatusta . Niinku Kiinasta. Sieltä sekin tauti tuli . Taisi mennä 3-4 viikkoa limaa räkää kuumetta . Osin johtuu huonosta ruuasta noi taudit osin huumepiikeistä koska niissä käytetyt neulat millä itseään ja muita sohii . Toinen on ollut ruokamyrkytys mikä kouristeli niin hirveesti oli lihassa raakaa verta siitä tuli ravintolasta . Varmaa kuolema lähellä . Sitä ei tajua ennenkuin sen kokee . Ne kouristelut . Kouristuksia on muissakin bakteereissa . Ettei oo hullu välttämättä jos kouristelee . Vesikauhu jäykkäkouristus parasiitit . Voi olla hirveet parasiitit bakteerit .
Ja tätä tautia saa sitten levitellä ihan vapaasti maailmalla?
Milloin kielletään kirjoitti:
Ja tätä tautia saa sitten levitellä ihan vapaasti maailmalla?
Sairaalassa influenssapotilaat hoidetaan eristyksissä. Ainakin ennen tk:ssa influenssaa epäilevät ohjattiin eri tiloihin odottamaan kuin muut tai ainakin maski naamalle. Siinä sitten muut tuijottavat suut pyöreinä kuin erittäin huonossa jamassa oleva influenssapotilas makaa sohvalla maski naamalla ja hoitaja käy välillä tönimässä. onneksi pääsevät nopeasti eteenpäin, tää tauti tosiaan otetaan tosissaan julkisellakin.
Taisi olla tämä
https://www.kaleva.fi/galleriat/vanhat-kuvat-wuhan-influenssa-jyllasi-s…
"Alokkaat sairastivat Wuhan-influenssaa Pohjan Sotilassairaalassa Oulussa vuonna 1997. Tuolloin jyllännyt Wuhan-virus oli influenssa A-virusten uusi muunnos."