Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?

Kausi lähestyy
29.07.2020 |

Listataanpa kokemuksia.

Pls ei flunssia, ei edes kovia.

Kommentit (815)

Vierailija
41/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin sikainfluenssan silloin 2009. Olin 11, joten en kyllä muista tarkalleen millaista oli. Sen verran muistan että olin kyllä todella kipeä, ja pari viikkoa kuume sahasi 38-40 asteen välillä. Kyllä se sen verran raju tauti oli että enpä muista myöskään että olisin ennen tai jälkeen ainakaan tähän mennessä sairastanut mitään vastaavaa. Tuon jälkeen en ole mitään influenssaa sairastanut, enkä itseasiassa myöskään mitään lievää flunssaa vakavampaa.

Itekin sairastin aikoinaan possunuhan ja tuntui että henki lähtee. Kuume pamahti heti 40 asteeseen ja hengittäminen oli todella hankalaa, sitä oikeasti pelkäsi että loppu tuli ja muutaman päivän päästä pelkäsi ettei loppu tulekaan, olo oli aivan sietämätön ei pysty sanoin kuvaileen. Erikoisena oireena oli makuaistin katoaminen ja olon kohennettua kesti useampi viikko että palautui.

Vierailija
42/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni sairasti huhtikuun alussa koronan ja sanoi sen olleen hänen kohdallaan paljon helpompi tauti kuin ifluenssa. Toki korona kesti vähän kaummin ja oireet vaihtelivat päivittäin, mutta ei kuulemma läheskään niin hirveä tauti kuin raju influenssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen astmaatikko, kerran pyörryin influenssassa ja löin pääni, kuume sahasi koko ajan ylös alas. Tuolloin toipumiseen meni useampi viikko mutta selvisin ilman jälkitauteja. 

Toisella kertaa oli kyllä rokote ja astmalääkkeet käytössä, mutta silti sain pahan muodon ja jouduin lopulta sairaalaan tarkkailuun yhdeksi yöksi. Tuli jälkitauti ja jouduin myös kortisonia syömään isolla annoksella ja pitkään. Toipumiseen meni ainakin kuukausi, en enää muista tarkkaan. 

Vierailija
44/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitisen vuotta sitten olin parikymppinen ja luulen että sairastin influenssan, en käynyt lääkärissä. Muistan siitä aika vähän mitään kun kuumetta oli sen verran että olin ihan sekaisin. En omistanut edes kuumemittaria. Kuumetta oli monta päivää ja koko kehoon sattui, yleisvointi oli heikko, kaikki aistimukset teki pahaa. Kun kuume alkoi laskea muistan ajatelleeni kuinka uskomatonta on, että jäin sitten kuitenkin henkiin

Vierailija
45/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin sairastin sikainfluenssan ja ensimmäisenä päivänä lähti kaikki voima kehosta ja nousi korkea kuume. soitin infektiovastaanotolle, sieltä näytteet ja lääkitys aloitettiin heti.  Läkitys oli kuin taivaan lahja.  Kun lääkeaina oli levinnyt koko kehoon, alkoi oireet väistyä ja jäljelle jäi vain yskä + keuhkokipu.

mutta oli kyllä rankka tauti. lapsena sairastin jonkun influenssan, josta oli jälkitautina keuhkokuume. keuhkokuume oli rankempi kuin se influenssa.

Vierailija
46/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin äiti kuoli sikainfluenssaan, oli perusterve viiskymppinen. 

Vierailija
47/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni sairasti huhtikuun alussa koronan ja sanoi sen olleen hänen kohdallaan paljon helpompi tauti kuin ifluenssa. Toki korona kesti vähän kaummin ja oireet vaihtelivat päivittäin, mutta ei kuulemma läheskään niin hirveä tauti kuin raju influenssa.

korona on lähes kaikilla flunssatasoinen kokemus. onneksi. influenssa on kaikilla ainakin kova, monilla raju ja toisilla kuolemaksi.

Vierailija
48/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vuosi sitten oli.

Alkoi perus kuumeella, sitten mentiin pitkälle yli 40 asteen. Välillä oli perkuleen kylmä, perään hikoilutti niin että lakanat läpimärkiä..

Tuntui että kipu eteni lihaksista luihin asti...

pari päivää pelkäsin kuolemaa, sitten pelkäsin etten kuolekaan. Heikotti ja särki joka paikkaa niin paljon.

Viikko meni noissa rattoisissa tunnelmissa.

Vierailija
49/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

” 65 vuotta täyttäneiden rokotuskattavuus vaihteli noin 30 prosentista reiluun 65 prosenttiin. Paras kattavuus, 66 prosenttia, oli Siilinjärvellä. Lähes yhtä hyvään kattavuuteen ylsivät Puolanka (60 %), Miehikkälä (60 %) ja Hamina (62 %).”

Maalaispitäjien mummot ja papat hakee pää märkänä rokotetta...noissa kylissä ole edes julkista liikennettä saati muuta paikkaa, jossa joutuu edes teoriassa kohtaamaan toista ihmistä. Käyköhän näin koronarokotteenkin kanssa aikanaan.

Vierailija
50/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

38,5-40 kuumeessa 3 viikkoa, joista 10 päivää sairaalassa. Keuhkokuume kaupan päälle, yskästä verenpurkaumia silmissä ja iholla, yskin verta, pää särki, kaikki paikat sattui niin että toivoi vaan tajun menevän. Influenssa A. Aivan järkyttävä tauti oli. Kesti 4kk toipua. Lähtötilanne oli hyvä kunto, ikää 28 ja perusterve.

Vierailija
51/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuo influenssa kuulostaa niin kamalalta taudilta ja siihen on rokotteet ja kaikki eli tarttuvuus ilmeisesti huippuluokkaa... niin eikö ole todennäköistä, että sen sairastaa muutamaankin kertaan ennen kuin täyttää 40? Kyselee mies 38v

Vierailija
52/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin tunnin sisällä olo meni normaalista 40 asteen kuumeeseen. Yön aikana heräsin monta kertaa kun oli niin k-y-l-m-ä ja aamulla mitatessa oli kuume neljässäkympissä. Alaselkää särki, silmät oli valonarat, ja nukuin joku 16-18 tuntia päivässä seuraavan viikon. Kuume sahasi ylösalaisin 37 ja 40,5 väliä. Olin niin väsynyt että kävin istualtaan suihkussa ja nuuduin mm. aamiaisjuttujen siivoamisesta niin että otin 4 tunnin päiväunet heti yöunilta herättyäni :D

Vikana kuumepäivänä kuume laski lääkkeillä, ja hikoilin päälläni olleen paidan niin märäksi että näytin rankkasateessa kävelleeltä. Nauratti oikein kun kroppa oli niin sökönä, mutta kyllä tuostakin toivuttiin. Yleiskunto oli aika heikko seuraavat viikot.

Tämä oli tämän vuoden helmikuussa.

Vierailija
53/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut kahteen viikkoon nukuttua, koska yskin niin paljon. Yskin niin, että oksensin ja laskin alleni samaan aikaan. Jälkitautina keuhkokuume ja kurkunpääntulehdus, ääni hävisi täysin viideksi päiväksi. Yskin verisiä ysköksiä, väri vaihteli vihreästä ruskeaan. Lisäksi kurkunpääntulehduksen ollessa pahimmillaan kurkku painui umpeen niin etten saanut henkeä.

Muistan vieläkin sen ihanan tunteen kun lopulta melkein kolmen viikon pienten torkahtelujen jälkeen sain nukuttua putkeen kokonaista 45 minuuttia.

Siihen että hapenottokyky palautui täysin taisi mennä melkein puoli vuotta.

Vierailija
54/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti sairastin sikainfluenssan. En käynyt missään testeissä, joten laboratoriovarmistusta asiasta ei ole, mutta tapahtui juuri kun kyseinen tauti jylläsi, ja olin neljä päivää sängyn pohjalla kovassa kuumeessa ja lihaskivuissa. Olin niin tokkurassa että suihkuunkin tajusin mennä vasta kun hien haju alkoi käydä pistäväksi. Sen neljän päivän jälkeen olo parani, mutta kuume ei hellittänyt siitä vielä kolmeen päivään. Taisin itse asiassa lopettaa kuumeen mittaamisen siinä viikon kohdalla oireiden alkamisesta, kun oli jo pakko käydä koululla viimeistelemässä keskeneräinen kurssityö oli kuumetta tai ei, joten saatoin kuumeilla vielä jonkin aikaa senkin jälkeen.

Vierailija
55/815 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kymmenisen vuotta sitten. Kaikista järkyttävintä oli se, miten yhtäkkiä se iski. En olisi edellisenä iltana voinut kuvitellakaan, millaiseen oloon seuraavana aamuna heräisin. Järkyttävä päänsärky, tuntui kuin pää olisi ollut räjähtämäisillään. Sitten alkoi raju oksentaminen. Jokaista lihasta särki ja kuume nousi todella nopeasti, yli 40 asteen meni. En voinut tehdä muuta kuin maata horkassa peiton alla. Ruokahalu oli poissa ainakin viikon. Nuori ikä varmasti auttoi siinä että n. 1,5 viikon päästä olin ihan hyvässä kunnossa ja pystyin menemään kouluun. Tämä oli silloin kun sikainfluenssaa oli liikkeellä, joten saattoi olla siitä kyse.

Vierailija
56/815 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut kahteen viikkoon nukuttua, koska yskin niin paljon. Yskin niin, että oksensin ja laskin alleni samaan aikaan. Jälkitautina keuhkokuume ja kurkunpääntulehdus, ääni hävisi täysin viideksi päiväksi. Yskin verisiä ysköksiä, väri vaihteli vihreästä ruskeaan. Lisäksi kurkunpääntulehduksen ollessa pahimmillaan kurkku painui umpeen niin etten saanut henkeä.

Muistan vieläkin sen ihanan tunteen kun lopulta melkein kolmen viikon pienten torkahtelujen jälkeen sain nukuttua putkeen kokonaista 45 minuuttia.

Siihen että hapenottokyky palautui täysin taisi mennä melkein puoli vuotta.

mulla oli sama taivaallinen kokemus, kun kahden viikon influenssan ja valvomisen jälkeen kuume laski ja sain nukuttua. Nukuin kaksi vuorokautta ja kävin välillä syömässä.

Viikon toipumisen jälkeen olin ok paitsi poskionteloissa oli tulehdus, mutta sehän ei ole mikään vaiva ja parani myöhemmin.

Vierailija
57/815 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Barcelona / Joulukuu 2019

-Kuumetta n. 40c viisi päivää putkeen (sen jälkeen oli pakko ottaa lääkettä että kestää lennon Suomeen joululomille)

-Todella voimaton olo kaksi viikkoa putkeen

-Hengenahdistusta aina iltaisin nukkumaan mennessä (välillä pelotti että hengitys salpaantuu nukahtaessa)

-Kova päänsärky, varsinkin silmiä liikutellessa

-Haju- ja makuaistin heikkeneminen

-Parin päivän ripuli

-Pahimman mentyä tauti jatkui kahden kuukauden kuivalla yskällä

Jotain oireita saattoi jäädä listaamatta sillä en enää muista kaikkea...

Tuohon aikaan ei kukaan ollut vielä kuullutkaan koronasta...

Tyypilliset lievän influenssan oireet. Koronassa kuume on yleensä matalampi. Kiitos kun altistit kanssamatkustajat taudille.... :(

Vierailija
58/815 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possunuhan sairastin kun olin 17-vuotias. Illalla olo oli ollut vielä aivan normaali, aamulla ei meinannut pystyssä pysyä korkean kuumeen takia vaan laahustin vessaan seinistä tukea pitäen. Kämppikseni oli sairastunut kaksi päivää aikaisemmin ja hänet oli testattu, joten tiesin kyllä heti mistä oli kyse. Kolme päivää kävelin pitkin seiniä, sen jälkeen tauti katosi yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin. Sen enempää en siitä muista, mutta koskaan ei ole yhtä korkeaa kuumetta ollut vaan aina olen kipeänäkin kyennyt kävelemään.

Vierailija
59/815 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssan sairastin parikymppisenä 2009. Tuolloin olin perusterve, urheilullinen nuori, mutta viikonloppuisin baarireissuilla tupakoin! Olin siis ns kännipolttaja. 40 asteen kuume ties kuinka monta päivää, hengitysvaikeuksia ja yskä kesti ainakin 6 viikkoa. Muistaakseni olin 3,5 viikkoa ihan vuoteenomana saikulla.

Lopetin tupakoinnin kokonaan pari vuotta tuon jälkeen. Sittemmin en ollut yhtään kertaa edes pikkunuhassa tms kausiflunssassa.

2019 talvella sairastin sitten influenssan. 6 viikkoa olin kipeä. Joka lihasta särki, korkea kuume, oksetti, olisin voinut vain nukkua. Hengitystieoireita ei juuri ollut, eikä yskää! Kannatti lopettaa se röökinpoltto aikoinaan. Alkoholia ei myöskään ole tullut enää otettua kuten silloin parikybäsenä. Muutenkin olin elämäni kunnossa tuolloin 2019. Ja olen yhä!

Mutta silti nuo taudit oli kohdallani kovia!

Vierailija
60/815 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tuo influenssa kuulostaa niin kamalalta taudilta ja siihen on rokotteet ja kaikki eli tarttuvuus ilmeisesti huippuluokkaa... niin eikö ole todennäköistä, että sen sairastaa muutamaankin kertaan ennen kuin täyttää 40? Kyselee mies 38v

Influenssa - toisin kuin korona - on sellainen tauti että sairastunut ei jää levittämään tautia vaan kaatuu sänkyyn ensimmäisen tunnin aikana oireiden iskettyä. Se kuume on niin järkyttävä. Toki tartuttaa päivän pari ennen tätä, mutta ei yli viikkoa.

Influenssia on useita erilaisia ja rokote tehoaa vain muutamaan niistä. Riippuu vuodesta mitä influenssia vastaan rokote valmistetaan.

Joskus 90-luvun lopussa rokote ei oikein tehonnut ja silloin Helsingin Sanomissa oli kuusi sivua kuolinilmoituksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme