Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoitaa h****tin kipeä syylä jalkapohjasta?

Vierailija
27.06.2013 |

Päkiässä on syylä, mutta siitä näkyy päällepäin vain ehkä parin millin piste. Sitä olen nyt jäädyttänyt 4 kertaa (maksimi) mutta minkäänlaisia tuloksia ei tule kun syylää ei juuri edes näy. Ihon alla on kuitenkin kolikon kokoinen tosi arka kohta ja käveleminenkin on nykyisin ontumista. En ole edes varma onko tuo edes syylä, mutta todennäköisesti sillä samaan aikaan niitä tuli useampia, mutta muut sain hoidettua pois.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla varmaan samantyyppinen piiloutuva syylä kuin ap:llä. Sitä jäädytettiin lääkärissä useaan otteeseen, mutta vaikka välillä hävisi, tuli aina takaisin. Lopulta ainut jäljellä oleva vaihtoehto olisi olllut tuo laserointi, mutta hoitaja sanoi, että sen jälkeen ei pysty pitkään aikaan kävelemään. Luovutin ja aloin peittää syylän ilmastointiteipillä aina, kun se sieltä taas pulpahteli esiin. Se ei ole hävinnyt kokonaan edelleenkään, mutta teippi pitää sen niin pehmeänä, ettei se haittaa kävelyä eikä satu. Syylä on ollut minulla nyt jo 6-7 vuotta.

Vierailija
22/48 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:44"]

26:lle piti sanoa, että känsä on eri asia kuin syylä. Känsä tulee hankaumasta, syylä tartunnasta. 

[/quote]

Kun tuo oli ihan yhtä todennäköisesti känsä, kuten myös 37:n tapaus. Ne näyttävät jalkapohjassa monesti samalta, mutta känsään ei auta jäädytys eikä syylävoiteet. Minullakin on lääkäri jäädyttänyt känsää ja se meni ihan tolkuttoman paljon pahemmaksi. Jalkahoitaja sitten vihdoin hoiti känsän pois. Tunnistaminen ulkonäön perusteella ei siis välttämättä toimi, mutta jalkahoitajan vinkki on se, että känsä on kipeä päältä painettaessa ja syylä sivuilta puristettaessa.

Känsä syntyy paineesta, joten joutuu tarkistamaan jalan asennon ja kengät ja ehkä luopumaan korkokengistä, jos haluaa olla känsävapaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti kryohoidolla, siis ihan lääkärin kryohoidolla. Kolme kertaa se vaati, mutta lähtipä pois :)

Vierailija
24/48 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:26"]

Minulta jalkojenhoitaja on jo kolmesti poistanut känsän päkiästä. Hänestä se on selvästi känsä. Toisen kerran jälkeen oli vain kipeempi, kun aamulla nousin, pystyin tuskin painoa varaamaan. Välillä joutui ottamaan särkylääkettä. Nyt on taas vähän parempi. En kyllä ala jos lomakin on säryn merkeissä. Onko känsään hyviä keinoja kun jalkahoitajakaan ei saa sitä pysyvästi pois

[/quote]

Känsä vaatii muutoksia eli katsot, ettei sinulla missään kengissä ole sen känsän kohdalla erityisesti painoa. Jos on, se muodostaa sitä känsää siihen. Känsä on paineesta syntyvä kovettuma ja jos kävelet samalla tavalla ja samanlaisilla kengillä, se tulee uudelleen. Liian ohuet pohjat tai kovat sisäpohjat voivat myös edesauttaa känsän syntymistä eli panosta kunnollisiin kenkiin. 

Vierailija
25/48 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 18:25"]

Pitää varmaan ostaa osterivinokaskapseleita...

Hankalinta tässä on lienee se ettei syylää juuri näy. Ehkä ihan millin halkasijan kokoinen valkoinen pilkku joka on todennäköisesti jonkinlainen ontelo syylään joka vain tuntuu kipeänä kohtana päkiässä. Sitä pilkkua olen jäädyttänyt nyt maksimikerrat mitä itse saa tehdä, mutta mitään ei ole tapahtunut. Ainoa mikä auttaa jotenkin on särkylääke eikä sekään kunnolla :(.

ap

[/quote]Se on känsä eli liota jalkaa, kaiva se kova ydin sen jälkeen pois ja kipu lakkaa. Minulla oli kantapäässä monta vuotta tuollainen ja jouduin nyppäämään sen pois monta kertaa kunnes tajusi olla tulematta takaisin. Jos et saa sitä pois, lääkäriin. Ensiavuksi nyt leikkaa retkipatjasta tai jostain rengas sen ympärille ja teippaa kiinni eli se kova kivulias kohta ei osu maahan.

Vierailija
26/48 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin 10 vuotta sitten todella kipeistä syylistä kantapäässäni ja kokeilin vaikka mitä apteekin ja lääkärin suosittelemia vaihtoehtoja liuoksista jäädyttämiseen. Apu oli kuitenkin vähäistä tai ne suorastaan villiintyivät ja kasvoivat kahta ärhäkämmiksi.
Entinen työkaveri sitten ehdotti taululiitu-ilmastointiteippi-komboa ja sitä sitten päätin kokeilla (seuraavaksi oltaisiin kokeiltu laseria lääkärissä). Eli hieroin taululiitua kolme-neljä kertaa päivässä ja jesari päälle. Alle viikossa kaikki syylät katosivat eivätkä ole takaisin tulleet! Vain pari vaaleaa arpea on muistona.

Vierailija
27/48 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut hoidettua syylät pois ihan pelkällä taululiidulla. Toimii todella hyvin.

Vierailija
28/48 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöt. Käyttäkää vaan kaikki myrkyt, mitä löydätte, ja valittakaa sitten kun ei toimi. Syljen sisältämät antioksidantit nujertavat syylät ilmaiseksi, mutta maksakaa toki turhasta.

Vierailija
29/48 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mitään luonnonkonsteja syylien poistoon ? Etikka, tea tree -öljy, auringonhattutipat - auttaako näistä jokin ?

Vierailija
30/48 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leikkasin ihan raa'asti sen pois. Ei ole kasvanut takaisin.

Vierailija
31/48 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on känsä, ei lähde jäädyttämällä ja on kipeä. Kokemusta on. Onko se kipeä, kun painat jalkapohjaa vai kun puristat jalkapohjan ihoa sormiesi väliin 'syylän' ympäriltä?

Vierailija
32/48 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:08"]

Olisiko mitään luonnonkonsteja syylien poistoon ? Etikka, tea tree -öljy, auringonhattutipat - auttaako näistä jokin ?

[/quote]

Lähde karhumetsälle ja poikasen nähdessä kiilaa emon ja poikasen väliin. Hae googlehaulla mawashigeri, jos et ole harjoitellut, kannattaa kokeilla miehen suuhun ensin muutaman kerran tai enemmänkin, jos tasapaino ei tahdo säilyä, sitten kun osaat, kokeile sitä karhun suuhun. 

Kannattaa tietenkin käyttää sitä jalkaa, jossa se syylä on.

Vierailija
33/48 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:08"]Olisiko mitään luonnonkonsteja syylien poistoon ? Etikka, tea tree -öljy, auringonhattutipat - auttaako näistä jokin ?
[/quote]

Kyllä. Omaa sylkeä syylään muutaman kerran päivässä, ja syylä kuolee parissa viikossa. Näin on meidän suvussamme lasten syylät hoidettu jo monen sukupolven ajan. Sylki on todellinen tehoaine ainakin perussyyliin. En tiedä, miten toimii esim. ap:n kuvailemaan syylään, joka on syvemmällä ja piilossa.

Vierailija
34/48 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena jalat täynnä syyliä, monta vuotta, eikä mikään auttanut. Kunnes sitten yhtenä kesänä kävelin kahtena päivänä peräkkäin paljain jaloin Pihlajasaaren kallioilla pari tuntia -syylät irtosivat itsestään, juurineen. Eikä sen jälkeen ole ollut.

Vierailija
35/48 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa pois niin paljon kuin voit, eli ruopase syvältä. Ja sitten taas jäädyttelet, joka toinen päivä, ja vähintään tuplaat sen jäädytysajan. Ja vielä jos saisit jostain kunnon jäädytysaineen, ei se apteekin aine ole tarpeeksi tehokas. Ja jos vaan saat siihen päkiään syylän kohdalle kuopan, niin johan kipu hellittää.

Vierailija
36/48 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, pitää yrittää. Se on vaan niin kosketusarkakin :(. On ollut pakko syödä särkylääkkeitä sen syylän takia. Miten voikin vaikeuttaa elämää tollanen :(.

ap

Vierailija
37/48 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se syylä, vai kovettuma? Käy jalkahoitajalla, niin saat kovettuman heti pois. Siinäkin saattaa olla tumma keskusta. 

Vierailija
38/48 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käyttänyt Wartner-syyläkynää. Mulla ainakin loppuu pistäminen kun tota on laittanut pari kertaa. Tosin syylä ei lähtenyt ekan hoitokerran jälkeen... 

Vierailija
39/48 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkärille jäädyttämään syylä!

Vierailija
40/48 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta luontaistuotekaupasta osterivinokaskapseleita. Kaverilla on ollut monta vuotta kipeitä syyliä jalkapohjassa, niille oli tehty kaikki mahdollinen laserista lähtien mutta ei ne mihinkään lähteneet. Työterveyshoitaja ehdotti osterivinokaskapseleiden kokeilemista ja kaveri päätti testata vaikkei muuten luontaistuotteista ole kovin innostunut. Hoito on vielä kesken mutta näyttäis siltä että syylät tosiaan häipyvät. Iso helpotus hänelle kun on monta vuotta joutunut vaivasta kärsimään.