Muita, jotka näkevät heti ihmisten läpi tai "lukevat kuin avointa kirjaa"?
Olen koko ikäni heti nähnyt ihmisestä, millainen tämä on. Kun olen saanut ihmisestä ensivaikutelman, se on pitänyt paikkansa poikkeuksetta. Myös niillä kerroilla, kun ihminen esittää muuta kuin on ja kaikki muut ovat uskoneet tämän esityksen/roolin. Lopulta ihminen on osoittautunut juuri sellaiseksi, millaisen vaikutelman olen hänestä saanut.
Olen aina ihmetellyt tätä ja muutamina kertoina olenkin miettinyt, että olenko vain hullu, kun olen tavannut esim. narsistin, jonka esityksen kaikki muut ovat uskoneet, mutta itse olen saanut todella huonon vaikutelman tästä ihmisestä "ilman syytä". Joskus on mennyt pitkäänkin, ennen kuin muut ovat huomanneet saman.
Nyt aikuisena olen alkanut luottaa tähän vaistooni ja jos olen saanut huonon vaikutelman jostakin ihmisestä, en ole jatkanut yhteydenpitoa. Aiemmin en aina luottanut vaistooni ja olen katunut sitä jälkikäteen.
Onko muita tällaisia? Ja mistä arvelette sen johtuvan? Itse arvelen sen johtuvan jostakin erityisherkkyydestäni. Luin joskus jostakin, että erityisherkät aistivat eri tavalla ihmisistä asioita, kuin "normaalit". Minulla on useampia erityisherkkyyksiä ja epäilen olevani ainakin lievästi autistinen.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Olen lapsuudesta alkaen vaistonnut narsistit ja teeskentelijät. Tämän vuoksi en mm. voinut sietää erästä suuresti rakastettua alakoulun opettajaa, josta mulle sit aikuisena selvisi, että on ihan diagnosoitu narsisti. Samoin eräs perhetuttu.
Nyt viimeisimpänä veljeni uusi naisystävä. Alkuunsa hän kietoi kaikki pikkusormensa ympärillä ja minua sanottiin kateelliseksi ja ilkeäksi kun sanoin, että hän teeskentelee. Nyt kun. veljeni käy läpi vaikeaa eroa, on vasta myönnetty että ehkä siinä mun ensivaikutelmassa oli jotain perää.
Aikuisena olen saanut palautetta siitä, että mulla on poikkeuksellisen hyvät sosiaaliset taidot ja osaan aina sanoa oikeat asiat oikealla tavalla. Että ehkä sosiaalisten tilanteiden lukeminen on minun vahvuuksiani.
Ootko miettinyt koskaan oletko itse narsisti? Kuulostat ihan mieheni siskolta jolla myös tämä vaisto on ja kohteeksi jouduin minä!
Selitti kaikille kuinka hän on täysin varma että minä teeskentelen enkä ole ns. aito. Monta kertaa häneltä kysyttiin mikä saa hänet luulemaan/sanomaan näin. Vastaukseksi sain vain että hän vaistoaa sen.
Tämä johti siihen että kun minulla ja miehellä oli riitaa mies vetosi aina siihen että ”taitaa sisko olla oikeassa”
Riidan jälkeen sanoin miehelle että nyt on sellainen juttu että joko siskosi kertoo mitä ihmettä voisin tehdä toisin ja lopettaa minun mustamaalauksen (koska se alkoi vaikuttamaan jo muihinkin ihmisiin) tai sitten yhteydenpito loppuu.
No sisko ei suostunut luopumaan tunteestaan . Sen kanssa hän on mut sitten elänyt yli 20 vuotta ja lapset eivät ole nähneet serkkujaan.
Yhtään vähättelemättä omaa kokemustasi ja ettet olisi oikeassa miehesi sisaren suhteen, et tunne edellistä kirjoittajaa, eikä ole sinun asiasi epäillä häntä narsistiksi. Itse en viestiä niin lukenut, ja saattaa olla, että projisoit nyt omat antipatiasi miehesi siskoa kohtaan tähän kirjoittajaan. Vähän tuntui, että siltä varaltako kirjoitit noin, jos sattuikin olemaan miehesi sisko.
Sori nyt vaan mutta en ole edes epäillyt häntä narsistiksi, joten älä syyttele! Lauseen perässä on kysymysmerkki.
Onko sinun asiasi sitten epäillä miksi linö jotain kirjoitin? Et sinäkään minua tunne.
Vanha sanonta menee näin: "kyllä koira koiran tuntee". Eli tunnistat omia ominaisuuksiasi muissa jopa silloinkin, kun niitä ei niissä muissa juurikaan oikeasti ole. Ja sama pätee kaikkiin ihmisiin.
Itse en voi väittää, että voisin heti sanoa minkälälainen joku ihminen on, niin moni asia voi vaikuttaa henkilön olemiseen ja käytökseen...
Mutta se, mihin en automaattisesti lankea on se, kun ajatellaan että joku on mukava tai hyvä ihminen jos nauraa/hymyilee paljon tai on ns. iloinen koko ajan.
Näitä on tullut nähtyä muutamakin ja aikamoisia myrkynkeittäjiä voivat olla. Ja joskus ovat niitä iloisia tyyppejä tietenkin myös.
Mutta tarkoitan sitä, että paljon saada kulisseissa tuhoa aikaan esim töissä jos vaan jaksaa pitää yllä sitä iloisuuden fasadia.
Kyllä ihmiset yleensä tuppaavat paljastamaan itsensä tahattomasti. Joku sana tai äänenpaino, naurahdus tai hymähdys tietyllä hetkellä kertoo ihmisestä yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan huomannut sitä, että jos kuuntelee aina lauman/sa mielipiteitä, niin sitten vasta metsään meneekin ja intuitio tukehtuu jokkejen räkänauruun?
Te ihmisten laumasieluisuudesta valittajat olette kyllä yksi lauma. Ihan samanlaisia itseään toisia parempina pitäjiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Naisten lätinää.
Todellisuudessa tällainen "intuitiivinen" ei pidä jonkun pärstäkertoimesta, joten alkaa käyttäytyä provosoivasti ja ilkeästi kyseistä henkilöä kohtaan, jolloin houkuttelee sen kaiken synkimmän puolen oikeasti ihan kivasta ihmisestä esiin. Ja sitten muka saa "todisteen" epäilyksilleen, vaikka oikeasti "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".
Itselleni on käynyt joskus näin. Olen siis saanut kohtuuttoman ilkeää tai epäreilua kohtelua vain ilmeisesti ulkonäköni tai antamani yleisvaikutelman vuoksi, jolloin itselleni on tullut todella epämiellyttävä olo jostain ihmisestä, vaikka muuten olem aina kohtelias, lojaali ja suorastaan ylikiltti oletuksena aivan kaikkia kohtaan. Joku on siis väkisin alkanut jopa hieman kiusata/väheksyä ja siten saanut vahvistusta omalle negatiiviselle vaikutelmalleen, kun kiusattu onkin muuttunut vieläkin hiljaisemmaksi tai vaivautuneemmaksi.
Ehkä tuo voimakkaan sukupuolittunut näkökantasi voi vaikuttaa siihen miten muut ihmiset sinut kokevat?
Ehkä sinulle on uutinen että asennoitumisesi huokuu sinusta silloinkin kun et suoraan sano pitäväsi toista ihmistä esim. sukupuolensa tai muun ulkoisen syyn takia vähempiarvoisena?
Sanot, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan ja sitten tuomitset ihmiset jotka suhtautuvat ennakkoluuloihisi epäilevästi. Et ole itse yhtään parempi.
Vierailija kirjoitti:
Naisten lätinää.
Todellisuudessa tällainen "intuitiivinen" ei pidä jonkun pärstäkertoimesta, joten alkaa käyttäytyä provosoivasti ja ilkeästi kyseistä henkilöä kohtaan, jolloin houkuttelee sen kaiken synkimmän puolen oikeasti ihan kivasta ihmisestä esiin. Ja sitten muka saa "todisteen" epäilyksilleen, vaikka oikeasti "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".
Itselleni on käynyt joskus näin. Olen siis saanut kohtuuttoman ilkeää tai epäreilua kohtelua vain ilmeisesti ulkonäköni tai antamani yleisvaikutelman vuoksi, jolloin itselleni on tullut todella epämiellyttävä olo jostain ihmisestä, vaikka muuten olem aina kohtelias, lojaali ja suorastaan ylikiltti oletuksena aivan kaikkia kohtaan. Joku on siis väkisin alkanut jopa hieman kiusata/väheksyä ja siten saanut vahvistusta omalle negatiiviselle vaikutelmalleen, kun kiusattu onkin muuttunut vieläkin hiljaisemmaksi tai vaivautuneemmaksi.
Et ole jäjillä.
Minulla on samanlainen intuitio ihmisistä. Aloituksesi jälkeen tuli monta viestiä ihmisiltä, jotka eivät usko tähän ja jotka vähättelevät tällaisia ominaisuuksia.
Valitettavasti kuitenkin on niin, että huonommuuden tunteet, huono itsetunto, kateus, valehtelu ja pelko ovat mm. sellaisia ominaisuuksia, mitkä paljastuvat tällaiselle ihmiselle tai tämän ihmisen seurassa jopa muillekin paikalla olijoille. Tulevat ilmi mm. vastausten sävyssä ja ovat näkyvissä nyt teille kaikille.
Samalla tavoin vastavuoroisesti myös ihmisten hyvät ominaisuudet paljastuvat kanssakäymisessä. Puheessa, äänensävyssä, katseessa, sanoissa.
Se ei edes ole kovin vaikeaa.
Tsemppiä.
Onko sinulla ap myös hyviä ensivaikutelmia ihmisistä?
Vierailija kirjoitti:
Naisten lätinää.
Metsä ei todellakaan vastaa niinkuin sinne huudetaan. Muutoinhan näitä narsistien uhreja ja muita eri tavoin pahoinpideltyjä ihmisiä ei edes olisi.
Mutta ehkä hekin "provosoimalla" " houkuttelivat" sen pahoinpitelijän "pimeän puolen" esiin?
Mutta kuten narsisti sanoo, "ei tarvitse muuttaa käytöstään kun oppii vaan hyväksymään itsessään se pimeän puolen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten lätinää.
Metsä ei todellakaan vastaa niinkuin sinne huudetaan. Muutoinhan näitä narsistien uhreja ja muita eri tavoin pahoinpideltyjä ihmisiä ei edes olisi.
Mutta ehkä hekin "provosoimalla" " houkuttelivat" sen pahoinpitelijän "pimeän puolen" esiin?
Mutta kuten narsisti sanoo, "ei tarvitse muuttaa käytöstään kun oppii vaan hyväksymään itsessään se pimeän puolen".
En tuohon narsistiteemaan ota kantaa, mutta minua on kohdeltu todella ala-arvoisesti monestikin ja pitää olla todellinen "jeesus", että jaksaa niellä ilkeydet tai oudot katseet kerta toisensa jälkeen.
Niin olen tehnytkin eli siis sietänyt huonoa kohtelua, mutta sellaisen jälkeen on enää vaikeaa pitää siitä inhottavasti käyttäytyvästä ihmisestä. Mieluiten pidän välimatkaa sellaisiin. Mua on esimerkiksi koulukiusattu lapsena paljon ja tunnistan tietyn käyttäytymisen. Siihen ei auta välttämättä mikään, mitä itse teen. Ja pitää olla todellinen fakiiri, että saisi sen minua inhoavan pitämään minusta. En vain osaa olla sellainen, että sen minua halveksivan "intuitio" yhtäkkiä muuttuisi kohdallani.
Ainoastaan huumori ja teflon-pinta voivat auttaa eli se, ettei vain välitä tai reagoi mitenkään tai pistää koko homman leikiksi. Mutta en voi sille mitään, jos joku on päättänyt, että olen jotenkin niin erikoinen, että minua pitää kohdella alentuvasti.
Mielestäni tämä ketju on jälleen yksi kiusattuja ihmisiä syyllistävä ketju tällä palstalla.
T. Nainen, useinkin elämänsä aikana kiusattu & en usko ap:n väitteeseen ylikehittyneestä intuitiosta
Joku kysyi hyvistä ensivaikutelmista. Minulla on monista ihmisistä tullut myös hyvä ensivaikutelma, jotka nämäkin ovat pitäneet paikkansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä huomaan yleensä ensitreffeillä millainen nainen on pohjimmiltaan.
Yksinäisyyttäni ja seksinpuutteessa pyrin aina jatkamaan juttua, vaikken olisi kiinnostunut. Poikkeuksena jos nainen vaikuttaa oikeasti mukavalta ja hyvältä ihmiseltä. Sellaista en halua loukata saati hyväksikäyttää, vaan annan pakit kohteliaasti.
Ikävä puoli tavassani on se, että nämä yrittämäni ei-kiinnostavat naiset luulevat minun kiinnostuneen oikeasti ja kertovat tätä kaikille totena eteen päin. Ehkä tuntevat tyydytystäkin, kun saivat antaa pakit.
Menepäs pois äidin koneelta ja täältä naisten palstalta :D
Tää ole mikään naisten palsta. Ihan kaikkien, jotka ovat kiinnostuneista keskustelemaan kuka mistäkin asiasta. Miksi haluat ylläpitää miehen kapeaa roolia, jossa mies ei saisi keskustella? ihan naurettavaa. Itse pidän aiheesta kuin aiheesta keskustelutelevia miehiä hyvinkin älykkäinä ja viehättävinä (verrattuna niihin, jotka ei osaa). Itse asiassa keskustelutaito, ja sitä kautta omien ja toisten ajatusten ymmärtäminen, on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista esim. parisuhteessa, niin miehellä kuin naisella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlainen intuitio ihmisistä. Aloituksesi jälkeen tuli monta viestiä ihmisiltä, jotka eivät usko tähän ja jotka vähättelevät tällaisia ominaisuuksia.
Valitettavasti kuitenkin on niin, että huonommuuden tunteet, huono itsetunto, kateus, valehtelu ja pelko ovat mm. sellaisia ominaisuuksia, mitkä paljastuvat tällaiselle ihmiselle tai tämän ihmisen seurassa jopa muillekin paikalla olijoille. Tulevat ilmi mm. vastausten sävyssä ja ovat näkyvissä nyt teille kaikille.
Samalla tavoin vastavuoroisesti myös ihmisten hyvät ominaisuudet paljastuvat kanssakäymisessä. Puheessa, äänensävyssä, katseessa, sanoissa.
Tsemppiä.
Mutta siis se kateus helposti nousee siitä, että joku leuhkii. Se alemmuudentunne nousee siitä, että joku korostaa vaikka vartalonsa komeutta ylpeillen siitä, että on saanut esim. kauniin kumppanin itselleen ym.
Itse en ole kateellinen ja tiedän puutteeni ilman muiden leuhkimistakin. En vietä aikaa itseäni tasokkaampien seurassa muutenkaan. Mutta toki joku voi provosoida minutkin tilapäisesti vaivaantuneeksi, jos ylpeilee melkein lapsellisen avoimesti jollain asialla.
Sen vuoksi sanoisin, että kyllä noissa tilanteissa vaikuttaa se dynamiikka ihmisten välillä. Ei kukaan yksikseen ole yleensä jotenkin "huono" tai nolo, vaan nimenomaan suhteessa siihen halveksijaansa.
Intuitiivisuus on vain yksi lahjakkuden laji.
Joku osaa vähällä harjoittelulla soittaa vaikka viulua älyttömän hyvin jo viisivuotiaana.
Minun lahjani on ollut pienestä pitäen että näen ihmisten läpi.
En tyrkytä neuvojani mutta jos minulta neuvoa pyydetään niin sen annan kyllä.
Tahtoisin vain sanoa sen että toki ensivaikutelmaan voi panostaa mittavastikin, mutta ensivaikutelma ei pelasta jos muut merkit ovat ristiriidassa ensivaikutelman kanssa.
Ei se, että on intuitiivinen tarkoita sitä että teilaisi heti toisen ensivaikutelman perusteella. Kyse on paljon laajemmasta asiasta, jota monesti ympärillä olevat ihmiset eivät näe. Ei se ole yksinään paha asia että on varautunut eikä halua ihmisten näkevän todellista minäänsä, koska pelkää loukatuksi tulemista. Mutta täytyy ymmärtää että on olemassa ihmisiä joille sinä näyt sellaisena kuin oikeasti olet, ei sellaisena kuin haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä.Mutta siis se kateus helposti nousee siitä, että joku leuhkii. Se alemmuudentunne nousee siitä, että joku korostaa vaikka vartalonsa komeutta ylpeillen siitä, että on saanut esim. kauniin kumppanin itselleen ym.
Itse en ole kateellinen ja tiedän puutteeni ilman muiden leuhkimistakin. En vietä aikaa itseäni tasokkaampien seurassa muutenkaan. Mutta toki joku voi provosoida minutkin tilapäisesti vaivaantuneeksi, jos ylpeilee melkein lapsellisen avoimesti jollain asialla.
Sen vuoksi sanoisin, että kyllä noissa tilanteissa vaikuttaa se dynamiikka ihmisten välillä. Ei kukaan yksikseen ole yleensä jotenkin "huono" tai nolo, vaan nimenomaan suhteessa siihen halveksijaansa.
Minusta ei ole mitään leuhkimista tai itsensä nostamista esim. aloittaa tällainen keskustelu jostain ominiasuudesta, joka itsellä on. Kuulla kokemuksia muilta., keskustella mielenkiintoisesta aiheesta. Jollakin on joku ominaisuus, toisella toinen. Joku on hyvä jossakin asiassa, joku toinen toisessa, mitä siinä pitää mitään alemmuutta tuntea?
Aloituksesa ei ylpeilty tai korostettu kyseisen kyvyn erinomaisuutta. Hyvin neutraalisti aihe alustettiin, ei mollaamalla ketään.
Ei ole mitään syytä lytätä tai mitätöidä aloittajaa. Kiva aihe. Itselläni toisinaan intuitio toimii, ja tulee vahva tunne vaikka jostakin ihmisestä. Mutta ei ollenkaan kaikkien kohdalla ole näin.
On totta että tässä maailmassa varmaan minkä tahansa asian nimissä voidaan tehdä ikävyyksiä, vaikka sitten vatoamalla intuitioon kiusaamalla jotakin ihmistä ihan muista syistä. Tämä ei kuitenkaan ole se asian ydin.
"Ei ole mukavaa joutua tällaisen ihmisen kohteeksi!!
Hänelle tosiaan riittää todisteeksi tämä ”oma vaisto” ja hokee sitä kaikille ympärillä oleville ihmisille ja odottaa virhettä milloin tämä vaisto käy toteen."
76 tässä. En ole itse asiassa ikinä kertonut näistä tuntemuksistani kuin omalle miehelleni joskus. Enkä tuo niitä mitenkään esiin. Olen kaikille ihmisille kohtelias ja hienotunteinen, joidenkin mielestä varmaan liiankin pidättyväinen. En juorua enkä utele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä.Mutta siis se kateus helposti nousee siitä, että joku leuhkii. Se alemmuudentunne nousee siitä, että joku korostaa vaikka vartalonsa komeutta ylpeillen siitä, että on saanut esim. kauniin kumppanin itselleen ym.
Sanoit, ettet vietä aikaa itseäsi tasokkaampien seurassa muutenkaan.- Minulle se kertoo että koet itsesi eriarvoiseksi. Mietipä asiaa tältä kantilta: Sinä et ole huonompi, et parempi. Se jota ajattelit tasokkaammaksi, ei ole sinua parempi, ei huonompi. Tämä pätee meihin kaikkiin, koko maailman ihmisiin. Se kuka pitää itseään toisia parempana, kärsii, miten sen nyt nätisti sanoisin, vääristyneestä omakuvasta/ oman arvon tunnosta. Kuka hänet on korottanut toisten yläpuolelle? Isä, äiti, opettaja, kaveri, itse? Vaikka olis kaikki muut ihmiset hänet korottaneet, ni hänhän on siltikin " vain" ihminen.
Tämän kun tajuaa, että on ihan yhtä hyvä ihminen kuin toisetkin, ei parempi, ei huonompi, niin ei tarvitse koskaan arvostella, haukkua, mitätöidä ketään.
Mä en ole mikään uskovainen, mutta Raamatussa sanotaan "joka itsensä ylentää, se itsensä alentaa" tai jotain sinne päin... ja myös "paha ei ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista". Tämä jälkimmäinen saa katsomaan joitain asioita toiselta kantilta.
Taas näitä uniikkeja lumihiutaleita.
Mä olen lopen kyllästynyt ihmisiin, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin erityisiä.
Suunnilleen kaikki osaavat lukea toisten olemusta ja eleitä jossain määrin. Ei se ole mitenkään poikkeavaa.
Tämä!! Ei ole mukavaa joutua tällaisen ihmisen kohteeksi!!
Hänelle tosiaan riittää todisteeksi tämä ”oma vaisto” ja hokee sitä kaikille ympärillä oleville ihmisille ja odottaa virhettä milloin tämä vaisto käy toteen.
Minun tapauksessa sai odottaa kaksi vuotta kunnes minulle sattui vahinko jonka seurauksena miehen sukulaisen lemmikkieläin kuoli (jäi auton alle) ja silloin räjähti, tämä ei kuulemma ollut vahinko vaan minä olen aina halunnut heille pahaa jne..
Miten tuossakin sitten puolustaudut kun toinen on jo kaksi vuotta uskonut vaistoonsa eträ minä olen paha ihminen.