Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka näkevät heti ihmisten läpi tai "lukevat kuin avointa kirjaa"?

Vierailija
26.07.2020 |

Olen koko ikäni heti nähnyt ihmisestä, millainen tämä on. Kun olen saanut ihmisestä ensivaikutelman, se on pitänyt paikkansa poikkeuksetta. Myös niillä kerroilla, kun ihminen esittää muuta kuin on ja kaikki muut ovat uskoneet tämän esityksen/roolin. Lopulta ihminen on osoittautunut juuri sellaiseksi, millaisen vaikutelman olen hänestä saanut.

Olen aina ihmetellyt tätä ja muutamina kertoina olenkin miettinyt, että olenko vain hullu, kun olen tavannut esim. narsistin, jonka esityksen kaikki muut ovat uskoneet, mutta itse olen saanut todella huonon vaikutelman tästä ihmisestä "ilman syytä". Joskus on mennyt pitkäänkin, ennen kuin muut ovat huomanneet saman.

Nyt aikuisena olen alkanut luottaa tähän vaistooni ja jos olen saanut huonon vaikutelman jostakin ihmisestä, en ole jatkanut yhteydenpitoa. Aiemmin en aina luottanut vaistooni ja olen katunut sitä jälkikäteen.

Onko muita tällaisia? Ja mistä arvelette sen johtuvan? Itse arvelen sen johtuvan jostakin erityisherkkyydestäni. Luin joskus jostakin, että erityisherkät aistivat eri tavalla ihmisistä asioita, kuin "normaalit". Minulla on useampia erityisherkkyyksiä ja epäilen olevani ainakin lievästi autistinen.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari tuttua, jotka lukevat tarkasti toisia ihmisiä. En sano, että aloittaja tai muut ketjussa herkkävaistoisiksi ilmoittautuvat ovat tällaisia, mutta toinen tuntemistani on vainoharhainen (siis toki hänen intuitioissaan on totta, paljonkin, mutta hän olisi paljon onnellisempi, jos hänellä ei tätä kykyä olisi). Toinen on taas mahdollisesti narsisti.

Pidän hassuna tätä, että monet kuvittelevat, ettei oikeasti ole ihmisiä, jotka ovat parempia tulkitsemaan toisia ihmisiä. Totta kai on. Siihenhän perustuu sekin, miten jotkut pystyvät manipuloimaan toisia tekemään mitä tahansa. Tällaiset kulttijohtajat ja muut yliluonnolliselta vaikuttavat ihmiset ovat juuri sellaisia, jotka osaavat lukea toisten käytöstä. Ja totta kai on sitten paljon niitä, jotka eivät käytä taipumustaan tuhoisaan.

Mutta herkkävaistoisuus ei automaattisesti tarkoita sitä, että tulkitsisi aina ja kaiken oikein.

Joo, ero onkin siinä, että jotkut käyttävät tätä muiden ihmisten lukutaitoa omaksi edukseen, mutta toisaalta on niitä, jotka lukevat esimerkiksi näitä hyväksikäyttäjiä, ja osaavat sen johdosta pitää etäisyyttä hyväksikäyttäjiin. Ainakin Siperia voi lopulta opettaa.

Herkkävaistoisuus voi viedä myös metsään, ja voi olla, että ihminen kuvittelee, ja toisaalta itse herkkävaistoisena olen sekä tajunnut muita herkemmin joidenkin ihmisten todellisen luonteen, ja toisaalta taas mennyt ihan halpaan. Tuota herkkävaistoisuutta kuvittelee helposti joksikin ylilluonnolliseksi vaistoksi, vaikka kyse voi olla opitusta. Jos on jokin erikoisherkkyys, kuten itsellä on se että tietyt äänet tekevät pahaa, eli jotku aistiärsytykset, voi helposti kuvitella ymmärtävänsä ihmisten tarkoitusperiäkin jollain lailla syvällisemmin. Ehkä kyseessä on kuitenkin opittu taito, joka voi tulla esimerkiksi kotoa jotain kautta. Samoin kuin meille aiemmat sukupolvet ovat esimerkiksi siirtäneet meille sotatraumansa, vaikka emme ole koko sotaa kokeneetkaan, Mystisiä asioita, jotka jonkin sanoittamattoman systeemin välityksellä välittyy perheessä. 

Ehkä tämä erityisherkkyys tai herkkyys vaistota muissa ihmisissä jotain, mitä muut eivät näe, onkin tabu, jonka aiemmat sukupolvet siirtävät seuraaville. Muita tällaisia tabuja ovat esimerkiksi taikausko. Sitä ei koskaan ääneen lausuta, mutta se tulee jotain kautta ilmi. Ja toinen yleinen tabu esimerkiksi Suomessa on vahvan naisen tabu. Tämä juontaa ehkä siitä, kun miehet olivat rintamalla, naisten täytyi pysyä vahvoina, ja pitää kotitilaa pystyssä. Meillähän on Suomessa valtavasti edelleenkin näitä Niskavuoren Hetoja.

Vierailija
62/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Olen lapsuudesta alkaen vaistonnut narsistit ja teeskentelijät. Tämän vuoksi en mm. voinut sietää erästä suuresti rakastettua alakoulun opettajaa, josta mulle sit aikuisena selvisi, että on ihan diagnosoitu narsisti. Samoin eräs perhetuttu.  

Nyt viimeisimpänä veljeni uusi naisystävä. Alkuunsa hän kietoi kaikki pikkusormensa ympärillä ja minua sanottiin kateelliseksi ja ilkeäksi kun sanoin, että hän teeskentelee. Nyt kun. veljeni käy läpi vaikeaa eroa, on vasta myönnetty että ehkä siinä mun ensivaikutelmassa oli jotain perää. 

Aikuisena olen saanut palautetta siitä, että mulla on poikkeuksellisen hyvät sosiaaliset taidot ja osaan aina sanoa oikeat asiat oikealla tavalla. Että ehkä sosiaalisten tilanteiden lukeminen on minun vahvuuksiani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensivaikutelma? Et halua tutustua ihmiseen paremmin.

Ok.

Vierailija
64/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä läpinäkijät näkevät ihmisestä hyvin yhden puolen, mutta meissä on monia puolia kaikissa. He ovat usein yllättyneitä sitten, kun ihminen ei ollutkaan sellainen minä he hänet näkivät. Ihmisissä on monia puolia, ei kukaan ole hyvä eikä paha, vaan kaikki ovat siltä väliltä, tilanteesta riippuen. Itsellä huutavat kaikki hälytyskellot, jos joku on sitä mieltä että joku toinen on hyvä ihminen, tai täysin paha ihminen.

Anna mulle viisi minuuttia, niin näytän sulle paskiaisen hänessä, ihan kenessä vaan. Kaikki ihmiset ovat hyvään kykeneviä kusipäitä. En pysty mitenkään jakamaan ihmisiä mustavalkoisesti hyviin ja pahoihin, se on kuin jostain B-luokan rikossarjasta, ylidramatisointia. Narskut nyt on narskuja, aina satavarmoja siitä, että olen pohjattoman kiltti. On aina ilo todistaa heidän arvionsa vääräksi.

Vierailija
65/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomaan yleensä ensitreffeillä millainen nainen on pohjimmiltaan.

Yksinäisyyttäni ja seksinpuutteessa pyrin aina jatkamaan juttua, vaikken olisi kiinnostunut. Poikkeuksena jos nainen vaikuttaa oikeasti mukavalta ja hyvältä ihmiseltä. Sellaista en halua loukata saati hyväksikäyttää, vaan annan pakit kohteliaasti.

Ikävä puoli tavassani on se, että nämä yrittämäni ei-kiinnostavat naiset luulevat minun kiinnostuneen oikeasti ja kertovat tätä kaikille totena eteen päin. Ehkä tuntevat tyydytystäkin, kun saivat antaa pakit.

Vierailija
66/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin naisten kannattaa aina luottaa intuitioonsa. Lukekaa https://www.bookspdf4free.com/the-gift-of-fear-pdf/

Vierailija
67/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä läpinäkijät näkevät ihmisestä hyvin yhden puolen, mutta meissä on monia puolia kaikissa. He ovat usein yllättyneitä sitten, kun ihminen ei ollutkaan sellainen minä he hänet näkivät. Ihmisissä on monia puolia, ei kukaan ole hyvä eikä paha, vaan kaikki ovat siltä väliltä, tilanteesta riippuen. Itsellä huutavat kaikki hälytyskellot, jos joku on sitä mieltä että joku toinen on hyvä ihminen, tai täysin paha ihminen.

Anna mulle viisi minuuttia, niin näytän sulle paskiaisen hänessä, ihan kenessä vaan. Kaikki ihmiset ovat hyvään kykeneviä kusipäitä. En pysty mitenkään jakamaan ihmisiä mustavalkoisesti hyviin ja pahoihin, se on kuin jostain B-luokan rikossarjasta, ylidramatisointia. Narskut nyt on narskuja, aina satavarmoja siitä, että olen pohjattoman kiltti. On aina ilo todistaa heidän arvionsa vääräksi.

Sinä olet ensimmäinen joka puhuu mistään mustavalkoisuudesta. Viestistäsi muutenkin päätellen, tänään on ilmeisen musta päivä. Jos asut etelässä, niin menehän ulos sillä aurinko näyttäisi paistavan.

Vierailija
68/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Lapsuus oli todella sekava ja jouduin aistimaan aikuisista kuka on luotettava. Sitä oppii tunnistamaan ihmisestä tietyt piirteet ja välttämään sellaisia ihmisiä.

Sen vain aistii. Onneksi. Esim töissä tiedän heti kuka on valmis tekemään kaikkensa esim ylennyksen vuoksi. Viimeisessä työporukassa aavistin erään ihmisen haluavan tehdä minulle jäynät. Menin aamulla töihin ja tarkistin erään asian. Soitin välittömästi esimiehelle ja asia saatiin selvitettyä. En tiedä mistä aavistus tuli, mutta jos asian hoito olisi pitkittynyt olisin saanut syyt niskoilleni.

Tämän ominaisuuden vuoksi en pysty tiimityöhön vaan työskentelen yksin.

Ei ominaisuuden vaan omituisuuden. On hyvä, että työskentelet yksin.

Oletpas sinä reipas. Mutta sinullakin on varmaan omat syyksi toimia kuten teet. Ja haukut muita.

Mutta näin vaan on, että aistin asioita.

Luultavasti osaat tulkita ihmisten kehonkieltä ja ilmeitä sekä tunnet työkaverisi.

Vierailija
69/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän kans heti. En ole vielä kertaakaan arvioinut väärin. Olen luottanut tuntemukseni jo vuosia.

En ole millään tavalla erityisherkkä tai vastaavaa.

Mulla on korkea ÄO ja jotenkin osaan myös tehdä päätöksiä ja ratkaista ongelmia todella nopeasti ja hyvin tuloksin.

Oletko Mensan jäsen? :D

Mensan jäsenet on pahimpia narsisteja ja feikkaajia.

Vierailija
70/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yleisin intuition käytön este on se ettei haluaisi uskoa mitä vaistot sanovat kyseisestä ihmisestä. 

Tulee sellainen "ei VOI olla totta"- reaktio. Ei tahtoisi uskoa pahaa kun toinen vaikuttaa niin hurmaavalta. Toki jokainen ele ja liike on laskelmoitu etukäteen, ilmeet harjoiteltu peilin edessä, nettivideoiden opastuksella opiskeltu miltä kannattaa yrittää vaikuttaa että saisi itselleen maksimaalisen hyödyn toisesta ihmisestä. 

Tulee musertava pettymys. Tekisi kovasti mieli sanoa että "minä näen esityksesi läpi, tuo on aivan turhaa". Vähintä mitä voi tehdä on kuitenkin se ettei itse "panosta" millään tavalla kyseiseen ihmiseen, ja se lienisikin tuossa tapauksessa jo mahdotonta. 

Vierailija
71/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Olen lapsuudesta alkaen vaistonnut narsistit ja teeskentelijät. Tämän vuoksi en mm. voinut sietää erästä suuresti rakastettua alakoulun opettajaa, josta mulle sit aikuisena selvisi, että on ihan diagnosoitu narsisti. Samoin eräs perhetuttu.  

Nyt viimeisimpänä veljeni uusi naisystävä. Alkuunsa hän kietoi kaikki pikkusormensa ympärillä ja minua sanottiin kateelliseksi ja ilkeäksi kun sanoin, että hän teeskentelee. Nyt kun. veljeni käy läpi vaikeaa eroa, on vasta myönnetty että ehkä siinä mun ensivaikutelmassa oli jotain perää. 

Aikuisena olen saanut palautetta siitä, että mulla on poikkeuksellisen hyvät sosiaaliset taidot ja osaan aina sanoa oikeat asiat oikealla tavalla. Että ehkä sosiaalisten tilanteiden lukeminen on minun vahvuuksiani.

Minä vaistoan myös helposti narsistit ja teeskentelijät, mutta en omaa kyllä itse mitenkään erikoisen hyviä sosiaalisia taitoja. En pysty kauaa teeskentelemään tällaisten ihmisten kanssa, vaan se johtaa lopulta siihen, että on pakko tavallaan vetäytyä näistä ihmissuhteista. Jotkut ihmiset taas voivat pitää minua hankalana ihmisenä, kun en muiden joukossa suostu toimimaan narsistin antamilla säännöillä. 

Vierailija
72/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän kans heti. En ole vielä kertaakaan arvioinut väärin. Olen luottanut tuntemukseni jo vuosia.

Mulla on korkea ÄO ja jotenkin osaan myös tehdä päätöksiä ja ratkaista ongelmia todella nopeasti ja hyvin tuloksin.

Mensan jäsenet on pahimpia narsisteja ja feikkaajia.

No ei kai. Mensan jäsenyys ja narsismi voivat yhdessä olla paha yhdistelmä.

Vierailija
73/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Ootko miettinyt koskaan oletko itse narsisti? Kuulostat ihan mieheni siskolta jolla myös tämä vaisto on ja kohteeksi jouduin minä!

Selitti kaikille kuinka hän on täysin varma että minä teeskentelen enkä ole ns. aito. Monta kertaa häneltä kysyttiin mikä saa hänet luulemaan/sanomaan näin. Vastaukseksi sain vain että hän vaistoaa sen.

Tämä johti siihen että kun minulla ja miehellä oli riitaa mies vetosi aina siihen että ”taitaa sisko olla oikeassa”

Riidan jälkeen sanoin miehelle että nyt on sellainen juttu että joko siskosi kertoo mitä ihmettä voisin tehdä toisin ja lopettaa minun mustamaalauksen (koska se alkoi vaikuttamaan jo muihinkin ihmisiin) tai sitten yhteydenpito loppuu.

No sisko ei suostunut luopumaan tunteestaan . Sen kanssa hän on mut sitten elänyt yli 20 vuotta ja lapset eivät ole nähneet serkkujaan.

Vierailija
74/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä huomaan yleensä ensitreffeillä millainen nainen on pohjimmiltaan.

Yksinäisyyttäni ja seksinpuutteessa pyrin aina jatkamaan juttua, vaikken olisi kiinnostunut. Poikkeuksena jos nainen vaikuttaa oikeasti mukavalta ja hyvältä ihmiseltä. Sellaista en halua loukata saati hyväksikäyttää, vaan annan pakit kohteliaasti.

Ikävä puoli tavassani on se, että nämä yrittämäni ei-kiinnostavat naiset luulevat minun kiinnostuneen oikeasti ja kertovat tätä kaikille totena eteen päin. Ehkä tuntevat tyydytystäkin, kun saivat antaa pakit.

Menepäs pois äidin koneelta ja täältä naisten palstalta :D

Vierailija
75/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole.

Intuitiota on tutkittu paljon: https://yle.fi/uutiset/3-11220765

Se ei ole mitään pärstäkertoimen mukaan arvioimista, eikä siinä tarvitse ponnistella arvioidakseen ihmisiä tai muutakaan. Se on jotain, mikä vain tulee, vahva tunne.

Jos sitä ei ole, ei sitä voi käsittää ja helposti leimaa sen huuhaaksi. Mulle on ihan sama mitä muut siitä ajattelee. Mä uskon ja luotan siihen.

Mä olen kulkenut intuitioni näyttämää tietä koko elämäni ja kaikki on mennyt nappiin. Vaikeat paikat, vaikeat ratkaisut - mä olen aina luottanut intuitiooni ja valinnut sen mukaan sekä työelämässä että siviilissä.

Tähän mennessä valinnat on aina olleet oikein. Ikää on 57 eli aika pitkään on huuhaalla saanut valittua just oikein. Unelmatyö, mahtavat kollegat, ihana mies ja lapset, ystäviä ja rakkautta, varallisuutta, kaikin puolin kaikki on hyvin. Mä olen onnellinen.

Vierailija
76/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisestä yleensä lyhyen tapaamisen perusteella aika lailla. Aistin mm. ihmisen yksinäisyyden tai surumielisyyden, vaikka se ei tulisi puheista, ulkoasusta tms. mitenkään ilmi.

En pidä asiaa erityislahjakkuutena enkä itseäni erityisenä. Jos tätä pitää jotenkin selittää, niin esimerkiksi muiden lajien kehonkielen oppiminen on varmaan vaikuttanut asiaan. Tosin aistin varsinkin negatiivisuuden ihmistä näkemättäkin. Joskus naapurit ovat katsoneet meitä karsaasti jonkin tietyn asian takia, (esim. talokauppa, jossa pidimme heidän mielestään liian korkeaa hintaa, minkä kuulin joskus jälkeenpäin). Tunsin sen suoranaisen raivon ja meihin kohdistuvan kiukun seinien ja pihojen läpi ketään ihmistä näkemättä. Tämä on tapahtunut muutaman kerran eri paikoissa (ja eri syistä). Myöhemmin tilanne rauhoittui ja samalla tuo naapurista huokuva tunnelmakin. Vastaavia kokemuksia on ollut muidenkin kuin naapureiden kanssa. Tunne on osunut aina oikeaan ja saanut myöhemmin selityksensä.

Vierailija
77/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa meissä on hyvyyttä ja pahuutta. Mutta on tärkeää tunnistaa ne ihmiset joiden tarkoitus on hyötyä sinusta eli toteuttaa tätä pahuuttaan sinuun tai johonkin läheiseesi.

Monelle tuo hyötymisen tavoittelu on toimintamalli, eli toistavat sitä jatkuvasti kohteen vain vaihtuessa. Se muuttaa kyseisen ihmisen hyvät puolet jokseenkin merkityksettömiksi, kun hän ei niitä harjoita. Tavoitteena on tuolloin välttää päätyminen tilanteeseen, jossa sinä haluat uskoa hyvään ihmisessä joka tekee pahoja asioita sinua tai läheisiäsi kohtaan. Samalla omat voimavarasi kuluvat tähän merkityksettömään työhön ja pahuutta harrastava henkilö jatkaa toimintaansa.

Ei sinun intuitiosi kerro sitä, etteikö kyseinen henkilö voisi tulla onnelliseksi vaikka toisen samanlaisen kanssa. 

Hometalokin voi olla jollekin toiselle hieno sijoitus, mutta ei se tarkoita että siihen kannattaisi muuttaa sellaisen joka tahtoo kodin ja katon päänsä päälle. 

Mutta tietenkin, jos hometalosta tietää, siitä kannattaa varoittaa muita. 

Vierailija
78/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Ootko miettinyt koskaan oletko itse narsisti? Kuulostat ihan mieheni siskolta jolla myös tämä vaisto on ja kohteeksi jouduin minä!

Selitti kaikille kuinka hän on täysin varma että minä teeskentelen enkä ole ns. aito. Monta kertaa häneltä kysyttiin mikä saa hänet luulemaan/sanomaan näin. Vastaukseksi sain vain että hän vaistoaa sen.

Tämä johti siihen että kun minulla ja miehellä oli riitaa mies vetosi aina siihen että ”taitaa sisko olla oikeassa”

Riidan jälkeen sanoin miehelle että nyt on sellainen juttu että joko siskosi kertoo mitä ihmettä voisin tehdä toisin ja lopettaa minun mustamaalauksen (koska se alkoi vaikuttamaan jo muihinkin ihmisiin) tai sitten yhteydenpito loppuu.

No sisko ei suostunut luopumaan tunteestaan . Sen kanssa hän on mut sitten elänyt yli 20 vuotta ja lapset eivät ole nähneet serkkujaan.

Yhtään vähättelemättä omaa kokemustasi ja ettet olisi oikeassa miehesi sisaren suhteen, et tunne edellistä kirjoittajaa, eikä ole sinun asiasi epäillä häntä narsistiksi. Itse en viestiä niin lukenut, ja saattaa olla, että projisoit nyt omat antipatiasi miehesi siskoa kohtaan tähän kirjoittajaan. Vähän tuntui, että siltä varaltako kirjoitit noin, jos sattuikin olemaan miehesi sisko.

Vierailija
79/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä ja olen myös erityisherkkä. Tuo on meidän erityisherkkien ominaisuus, jota muut eivät voi tajuta (ja siksi se ärsyttää heitä niin paljon). Samoin näen asioista heti, miten ne tulevat menemään. Tämä on joskus hankalaa, kun menen asioissa suoraan lopputulokseen, ja muut taas jankkailevat samaa asiaa pidempään. 

Vierailija
80/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

76/76 jatkaa:

Joku kirjoitti aiemmissa viesteissä yhdistävänsä vaistonsa siihen, että kokee olevansa muutenkin sosiaalisesti taitava. Minulla ei itse asiassa mielestäni ole mitenkään kauhean syvät sosiaaliset taidot eli en pidä itseäni siinäkään mielessä erityisen lahjakkaana.  Pikemminkin olen aika hiljainen tarkkailija, katselen mielelläni sivusta enkä halua huomiota. Nyt ikää 54.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän