Muita, jotka näkevät heti ihmisten läpi tai "lukevat kuin avointa kirjaa"?
Olen koko ikäni heti nähnyt ihmisestä, millainen tämä on. Kun olen saanut ihmisestä ensivaikutelman, se on pitänyt paikkansa poikkeuksetta. Myös niillä kerroilla, kun ihminen esittää muuta kuin on ja kaikki muut ovat uskoneet tämän esityksen/roolin. Lopulta ihminen on osoittautunut juuri sellaiseksi, millaisen vaikutelman olen hänestä saanut.
Olen aina ihmetellyt tätä ja muutamina kertoina olenkin miettinyt, että olenko vain hullu, kun olen tavannut esim. narsistin, jonka esityksen kaikki muut ovat uskoneet, mutta itse olen saanut todella huonon vaikutelman tästä ihmisestä "ilman syytä". Joskus on mennyt pitkäänkin, ennen kuin muut ovat huomanneet saman.
Nyt aikuisena olen alkanut luottaa tähän vaistooni ja jos olen saanut huonon vaikutelman jostakin ihmisestä, en ole jatkanut yhteydenpitoa. Aiemmin en aina luottanut vaistooni ja olen katunut sitä jälkikäteen.
Onko muita tällaisia? Ja mistä arvelette sen johtuvan? Itse arvelen sen johtuvan jostakin erityisherkkyydestäni. Luin joskus jostakin, että erityisherkät aistivat eri tavalla ihmisistä asioita, kuin "normaalit". Minulla on useampia erityisherkkyyksiä ja epäilen olevani ainakin lievästi autistinen.
Kommentit (147)
Et sinä mitään näe, vaan kuvittelet. Sitten uskot siihen ensivaikutelmaasi, vaikka todellisuus on ihan erilainen.
Mä luotan yleensä myös intuitioon ja olen herkkä aistimaan muiden mielialoja mutta en jaksa näitä erityisherkkä - diagnooseja. Useampi suomalainen taitaa olla erityis herkkä kun ei oikein kestä mitään vaan otetaan nokkiinsa jokaisesta pikkuasiasta ja sitten on oikeus olla aina loukkaantunut kun ”olen erityisherkkä”. Bullshittiä.
Arvelen, että kyse on vahvasta ylivertaisuuden kuvitelmasta. Olet kuvitellut ihmisen olevan jotain, mutta mielestäsi hän esittää ihan muuta. Et koskaan saa tietää, millainen tämä toinen oikeasti on, mutta pidät sitkeästi kiinni omasta harhastasi.
Erityisherkät ovat juuri tuollaisia! Ripustautuvat kylkeen kiinni ja hokevat, että "näin heti, että olet ihana ja luotettava ihminen" ja kun toinen yrittää takertujasta eroon, alkaa valitus, että "tiesin jo ennen tapaamistamme, että olet narsisti".
Et tunne ihmisiä lainkaan, et osaa lukea heitä, olet sosiaalisesti aika lailla kyvytön, mutta kuvittelet ihmisille ominaisuuksia, joita heillä ei ole.
Voi huokaus taas. Taas yksi tyyppi, joka on mielestään erilainen kuin muut. Ehkä olet eriryisherkkä, sitä en kiellä, mutta se ei ole mielestäni kovin hyvä asia vaan päinvastoin melkein lääkkeiden paikka.
Sama täällä. Lapsuus oli todella sekava ja jouduin aistimaan aikuisista kuka on luotettava. Sitä oppii tunnistamaan ihmisestä tietyt piirteet ja välttämään sellaisia ihmisiä.
Sen vain aistii. Onneksi. Esim töissä tiedän heti kuka on valmis tekemään kaikkensa esim ylennyksen vuoksi. Viimeisessä työporukassa aavistin erään ihmisen haluavan tehdä minulle jäynät. Menin aamulla töihin ja tarkistin erään asian. Soitin välittömästi esimiehelle ja asia saatiin selvitettyä. En tiedä mistä aavistus tuli, mutta jos asian hoito olisi pitkittynyt olisin saanut syyt niskoilleni.
Tämän ominaisuuden vuoksi en pysty tiimityöhön vaan työskentelen yksin.
Mä tiedän kans heti. En ole vielä kertaakaan arvioinut väärin. Olen luottanut tuntemukseni jo vuosia.
En ole millään tavalla erityisherkkä tai vastaavaa.
Mulla on korkea ÄO ja jotenkin osaan myös tehdä päätöksiä ja ratkaista ongelmia todella nopeasti ja hyvin tuloksin.
Vierailija kirjoitti:
Arvelen, että kyse on vahvasta ylivertaisuuden kuvitelmasta. Olet kuvitellut ihmisen olevan jotain, mutta mielestäsi hän esittää ihan muuta. Et koskaan saa tietää, millainen tämä toinen oikeasti on, mutta pidät sitkeästi kiinni omasta harhastasi.
Erityisherkät ovat juuri tuollaisia! Ripustautuvat kylkeen kiinni ja hokevat, että "näin heti, että olet ihana ja luotettava ihminen" ja kun toinen yrittää takertujasta eroon, alkaa valitus, että "tiesin jo ennen tapaamistamme, että olet narsisti".
Et tunne ihmisiä lainkaan, et osaa lukea heitä, olet sosiaalisesti aika lailla kyvytön, mutta kuvittelet ihmisille ominaisuuksia, joita heillä ei ole.
Tämä on totta. Ap kuulostaa todella hankalalta ihmiseltä, joka on mielestään ja mielellään muiden yläpuolella. Hän päättää mielessään minkälaisia ihmiset ovat ja pysyy päätöksessään jääräpäisesti.
Kukaan ei jaksa hänenlaisiaan ihmisiä ja koska häntä ei kukaan jaksa, niin ap jää yksin ja kas, muista tuleekin ap:n mielestä viallisia, narsisteja ja kaikkea mitä hän nyt vain keksii. Ap "aisti" sen.
Tutkitusti esim alkoholistien tai kotiväkivaltaa kärsineiden lapset oppivat lukemaan sanattomia viestejä jo lapsena ja näin ollen lukevat ihmisiä kuin avointa kirjaa. Mutta en nyt puhuisi mistään erityisherkkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Lapsuus oli todella sekava ja jouduin aistimaan aikuisista kuka on luotettava. Sitä oppii tunnistamaan ihmisestä tietyt piirteet ja välttämään sellaisia ihmisiä.
Sen vain aistii. Onneksi. Esim töissä tiedän heti kuka on valmis tekemään kaikkensa esim ylennyksen vuoksi. Viimeisessä työporukassa aavistin erään ihmisen haluavan tehdä minulle jäynät. Menin aamulla töihin ja tarkistin erään asian. Soitin välittömästi esimiehelle ja asia saatiin selvitettyä. En tiedä mistä aavistus tuli, mutta jos asian hoito olisi pitkittynyt olisin saanut syyt niskoilleni.
Ei ominaisuuden vaan omituisuuden. On hyvä, että työskentelet yksin.
Onko kukaan huomannut sitä, että jos kuuntelee aina lauman/sa mielipiteitä, niin sitten vasta metsään meneekin ja intuitio tukehtuu jokkejen räkänauruun?
En mahda mitään sille, että saan ihmisistä ensivaikutelman ja se on aina pitänyt paikkansa. Aistin myös todella herkästi myös ihmisten tunnetiloja.
En pidä itseäni mitenkään erikoisena tai parempana ihmisenä, mutta olen vain huomannut aistivani herkästi tällaisia asioita. Enkä todellakaan muuta ensivaikutelmaani ihmisistä sen mukaan, mitä pidän heistä tai ripustaudu ihmisiin jne. Ja lopulta myös muut ovat huomanneet ihmisen olevan sellainen, jollaiseksi hänet huomasin heti, eli en kuvittele tätä. Enkä "tyrkytä" omaa ensivaikutelmaani muille.
Ja vaikka olenkin erityisherkkä, ei se sitä tarkoita, että otan nokkiini. Minulla vain on useampi aisti, joiden osalta olen yliherkkä ja kuormitun erilaisista ärsykkeistä muita helpommin. Mieluummin olisin ilman näitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän kans heti. En ole vielä kertaakaan arvioinut väärin. Olen luottanut tuntemukseni jo vuosia.
Mulla on korkea ÄO ja jotenkin osaan myös tehdä päätöksiä ja ratkaista ongelmia todella nopeasti ja hyvin tuloksin.
Oletko Mensan jäsen? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ominaisuuden vaan omituisuuden. On hyvä, että työskentelet yksin.
Oletpas sinä reipas. Mutta sinullakin on varmaan omat syyksi toimia kuten teet. Ja haukut muita.
Mutta näin vaan on, että aistin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan huomannut sitä, että jos kuuntelee aina lauman/sa mielipiteitä, niin sitten vasta metsään meneekin ja intuitio tukehtuu jokkejen räkänauruun?
Sinulle se taisi tapahtua jo lapsuudessa. Yritä pärjätä!
Intuitio on taito jota voi harjoittaa. Joillainen se on luontainen ja vahva jo lapsesta lähtien, jotkut löytävät sen vasta keski-iässä.
Itsekin oon oppinut luottamaan siksi että se on oikeassa useinmiten.
Voihan sitä testata asettamalla hypoteesin, sitten testaamalla, keräämällä tutkimusaineistoa ja perehtymällä selvittää onko intuitio (tämän hetken tiedon valossa) oikeassa.
Kaikki tiet johtavat siihen intuition tarjoamaan ratkaisuun, ihan objektiivisesti tarkastellen.
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti esim alkoholistien tai kotiväkivaltaa kärsineiden lapset oppivat lukemaan sanattomia viestejä jo lapsena ja näin ollen lukevat ihmisiä kuin avointa kirjaa. Mutta en nyt puhuisi mistään erityisherkkyydestä.
Tätä en tiennytkään, luultavasti tämä siis selittää, koska kasvoin alkoholistiperheessä. Muistelin vain lukeneeni joskus jonkun tutkimuksen, jonka mukaan erityisherkät aistivat herkemmin ihmisistä asioita, mutta luultavasti tuo on perimmäinen syy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Mensan jäsen? :D
Voin ollakin. Mutta se ei kuulu tähän.
Vierailija kirjoitti:
En mahda mitään sille, että saan ihmisistä ensivaikutelman ja se on aina pitänyt paikkansa. Aistin myös todella herkästi myös ihmisten tunnetiloja.
En pidä itseäni mitenkään erikoisena tai parempana ihmisenä, mutta olen vain huomannut aistivani herkästi tällaisia asioita. Enkä todellakaan muuta ensivaikutelmaani ihmisistä sen mukaan, mitä pidän heistä tai ripustaudu ihmisiin jne. Ja lopulta myös muut ovat huomanneet ihmisen olevan sellainen, jollaiseksi hänet huomasin heti, eli en kuvittele tätä. Enkä "tyrkytä" omaa ensivaikutelmaani muille.
Ja vaikka olenkin erityisherkkä, ei se sitä tarkoita, että otan nokkiini. Minulla vain on useampi aisti, joiden osalta olen yliherkkä ja kuormitun erilaisista ärsykkeistä muita helpommin. Mieluummin olisin ilman näitä.
Ap
Selvä. Pärjäile.
Arvelen sen johtuvan harhaluulostasi. Ihmisellä on ihan luontaisena taipumuksena muistaa ne omat onnistumisensa paremmin ja tulkita asioita sen mukaan. Esim se että minä näin unen että Kaisa ajaa kolarin ja Kaisa ajaa kolarin Cittarin parkkipaikalla 3v myöhemmin, niin unennäkijä ajattelee heti että ei perskules, mulla on kykyjä!