Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka näkevät heti ihmisten läpi tai "lukevat kuin avointa kirjaa"?

Vierailija
26.07.2020 |

Olen koko ikäni heti nähnyt ihmisestä, millainen tämä on. Kun olen saanut ihmisestä ensivaikutelman, se on pitänyt paikkansa poikkeuksetta. Myös niillä kerroilla, kun ihminen esittää muuta kuin on ja kaikki muut ovat uskoneet tämän esityksen/roolin. Lopulta ihminen on osoittautunut juuri sellaiseksi, millaisen vaikutelman olen hänestä saanut.

Olen aina ihmetellyt tätä ja muutamina kertoina olenkin miettinyt, että olenko vain hullu, kun olen tavannut esim. narsistin, jonka esityksen kaikki muut ovat uskoneet, mutta itse olen saanut todella huonon vaikutelman tästä ihmisestä "ilman syytä". Joskus on mennyt pitkäänkin, ennen kuin muut ovat huomanneet saman.

Nyt aikuisena olen alkanut luottaa tähän vaistooni ja jos olen saanut huonon vaikutelman jostakin ihmisestä, en ole jatkanut yhteydenpitoa. Aiemmin en aina luottanut vaistooni ja olen katunut sitä jälkikäteen.

Onko muita tällaisia? Ja mistä arvelette sen johtuvan? Itse arvelen sen johtuvan jostakin erityisherkkyydestäni. Luin joskus jostakin, että erityisherkät aistivat eri tavalla ihmisistä asioita, kuin "normaalit". Minulla on useampia erityisherkkyyksiä ja epäilen olevani ainakin lievästi autistinen.

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni on tasan kolme kertaa elämäni aikana tullut todella paha intuitio toisesta ihmisestä ensimmäisten sekuntien aikana. Myöhemmin sitten osoittautui täysin paikkaansapitäväksi. 

Vierailija
22/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Lapsuus oli todella sekava ja jouduin aistimaan aikuisista kuka on luotettava. Sitä oppii tunnistamaan ihmisestä tietyt piirteet ja välttämään sellaisia ihmisiä.

Sen vain aistii. Onneksi. Esim töissä tiedän heti kuka on valmis tekemään kaikkensa esim ylennyksen vuoksi. Viimeisessä työporukassa aavistin erään ihmisen haluavan tehdä minulle jäynät. Menin aamulla töihin ja tarkistin erään asian. Soitin välittömästi esimiehelle ja asia saatiin selvitettyä. En tiedä mistä aavistus tuli, mutta jos asian hoito olisi pitkittynyt olisin saanut syyt niskoilleni.

Tämän ominaisuuden vuoksi en pysty tiimityöhön vaan työskentelen yksin.

Ei ominaisuuden vaan omituisuuden. On hyvä, että työskentelet yksin.

Oletpas sinä reipas. Mutta sinullakin on varmaan omat syyksi toimia kuten teet. Ja haukut muita.

Mutta näin vaan on, että aistin asioita.

Jatka aistimista. Aistimisiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty uskomaan että ensivaikutelma kertoisi kaiken ihmisestä. Itse olen mielestäni hyvä tulkitsemaan ihmisiä, mutta erehdyn usein monessakin suhteessa. Herkkänä sitä aistii helposti muiden tunnetilat, mutta tulkinnat voivat pettää. Olen kovasti yrittänyt tutustua erilaisiin psykologisiin ilmiöihin, jotta osaisin paremmin tunnistaa eri ihmistyypit: eri persoonallisuudet, narsismin jne.

Lisäksi auttaa kun lukee hyviä romaaneja. Dostojevksi on todellinen aarrearkku tässä suhteessa. Häneltä olen oppinut vaikka mitä.

Vierailija
24/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän kans heti. En ole vielä kertaakaan arvioinut väärin. Olen luottanut tuntemukseni jo vuosia.

En ole millään tavalla erityisherkkä tai vastaavaa.

Mulla on korkea ÄO ja jotenkin osaan myös tehdä päätöksiä ja ratkaista ongelmia todella nopeasti ja hyvin tuloksin.

Oletko Mensan jäsen? :D

Voin ollakin. Mutta se ei kuulu tähän.

Kuuluu se. Kaikki ovat samanlaisia tyyppejä, aivan kuin heidät olisi aivopesty.

Vierailija
25/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä väittämästänne kyvystä ei ole olemassa mitään tieteellistä tietoa? Miksi sitä ei voida todentaa millään objektiivisella menetelmällä?

Vierailija
26/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Kannattaa varmastikin luottaa tuohon vaistoon. Meitä on erilaisia ja kaikilla on erilaisia kykyjä ja ovat hyviä jossain, miksi täällä niin moni suoralta kädeltä sanoo, ettei voisi olla totta tuollainen?

Itse olen aika herkkä myös (noilla itse tehtävillä testeillä menee kirkkaasi sinne erityisherkäksi laskettavaksi), mutta olen kyllä luullut jotakin todella ikävää tyyppiä ensin aika pitkäänkin kivaksi jne. Autistisia piirteitä mulla ei kuitenkaan ole. Joskus intuitio joidenkin ihmisten suhteen tuntuu toimivan, tulee voimakkasti jokin olo tai "tieto", joskus taas ei tällaista tule.

Tuo olisi kyllä hyvä taito.

Vierailija
27/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti esim alkoholistien tai kotiväkivaltaa kärsineiden lapset oppivat lukemaan sanattomia viestejä jo lapsena ja näin ollen lukevat ihmisiä kuin avointa kirjaa. Mutta en nyt puhuisi mistään erityisherkkyydestä.

Tuollainen tausta voi vahvistaa kykyä, selviytymisen pakosta.

Itse kyky on kuitenkin synnynnäinen. 

Aistin itse pahantahtoiset ihmiset, tunnetilat, jännitteet, parhaat ajat toimia jne.

Paras asia aikuisuudessa on että saa toimia vapaasti haluamallaan tavalla oman intuition mukaan. 

Aivan mahtavaa. 

Vierailija
28/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Lapsuus oli todella sekava ja jouduin aistimaan aikuisista kuka on luotettava. Sitä oppii tunnistamaan ihmisestä tietyt piirteet ja välttämään sellaisia ihmisiä.

Sen vain aistii. Onneksi. Esim töissä tiedän heti kuka on valmis tekemään kaikkensa esim ylennyksen vuoksi. Viimeisessä työporukassa aavistin erään ihmisen haluavan tehdä minulle jäynät. Menin aamulla töihin ja tarkistin erään asian. Soitin välittömästi esimiehelle ja asia saatiin selvitettyä. En tiedä mistä aavistus tuli, mutta jos asian hoito olisi pitkittynyt olisin saanut syyt niskoilleni.

Tämän ominaisuuden vuoksi en pysty tiimityöhön vaan työskentelen yksin.

Tämän nimi on vainoharhaisuus, ei mikään yliaisti.

Vierailija
29/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on hyvä intuitio ihmisten suhteen. Olen kasvanut suuressa perheessä, ehkä siksi sitä on harjaantunut ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja heidän motiivejaan ja käytöstään. Intuitio ei kuitenkaan yksin riitä. Usein joutuu silti tekemään tiimityötä ihmisten kanssa joihin ei ole aihetta luottaa, ja tällöin intuitio auttaa olemaan varuillaan, muttei välttämättä anna käytännön keinoja selviytyä paremmin tilanteista.  

Vierailija
30/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen yleensä huomaa kun joku kovasti yrittää arvioida millainen ihminen on. Ja se on aika vastenmielistä, en anna sellaisille ihmisille mitään itsestäni, saavat vain kuoren. Pidän ihmisistä jotka ovat avoimia tutustumaan aidosti ja heille voin antaa aidon minän vastapainoksi.

Vierailija
31/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mahda mitään sille, että saan ihmisistä ensivaikutelman ja se on aina pitänyt paikkansa. Aistin myös todella herkästi myös ihmisten tunnetiloja.

En pidä itseäni mitenkään erikoisena tai parempana ihmisenä, mutta olen vain huomannut aistivani herkästi tällaisia asioita. Enkä todellakaan muuta ensivaikutelmaani ihmisistä sen mukaan, mitä pidän heistä tai ripustaudu ihmisiin jne. Ja lopulta myös muut ovat huomanneet ihmisen olevan sellainen, jollaiseksi hänet huomasin heti, eli en kuvittele tätä. Enkä "tyrkytä" omaa ensivaikutelmaani muille.

Ja vaikka olenkin erityisherkkä, ei se sitä tarkoita, että otan nokkiini. Minulla vain on useampi aisti, joiden osalta olen yliherkkä ja kuormitun erilaisista ärsykkeistä muita helpommin. Mieluummin olisin ilman näitä.

Ap

Näin se vaan on joillakin. Luullakseni intuitio on sitä vahvempi, mitä herkempi ja älykkäämpi ihminen on. Keskimääräinen ihminen on aika pökkelö näiden suhteen ja siksi kaikenlaiset huijarit mellastavat ja voivat hyvin. Jos taas on pelkkää herkkyyttä niin on ihan pimpeli pom kaikkien aistimustensa kanssa kun ne eivät rakennu mitenkään järkevästi. Ultimaattisin muoto älyn ja herkkyyden yhdistelmästä onkin sitten joku Tolstoi, joka tuntui eläneen ihmisten päiden sisällä ja selittäneen tämän sekä tietenkin muutenkin järisyttävän näkemyksensä avulla koko ihmisyyden.

Vierailija
32/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Miehelläni oli aikoinaan tuollainen ohh, niin herkkä ja viisas naispuolinen ystävä. Ensimmäisen kerran, kun näki minut n. 5 minuutin ajan, hän oli vaistonnut, että olen ihminen, jonka kanssa hän ei halua olla tekemisssä.

Kertoi tämän miehellenikin. Emme tiedä, kuinka tuo herkkä, ihmeellinen älykkö on sittemmin elämässään pärjäillyt.

Vierailija
33/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa.  Kokemukseen mulla ainakin kaikki perustuu.  Olen alkoholistiperheestä, ja siksi mulla on erityisen herkät tuntosarvet asioille, pystyin jo kersana näkemään, milloin edessä on ratkeaminen ja milloin ja mistä suunnasta pommi putoaa.  Ikinä mikään ei yllättänyt.

Rakastuminen vähän sokaisi mieltä, mutta äkkiä siinäkin opin vaistoamaan, milloin toinen puhuu pas--- ja milloin totta, mutta valheen ja toden sekoittuminen oli sekoittaa omankin pääni.

Eli narsistimies sai koukkuunsa, vaikka jossain mieleni sopukoissa tajusin kyllä tekeväni virheen.  Seurasi elämäni opettavaisin 10 vuoden jakso.

En usko ikinä enää kenenkään narsistin pystyvän minua pompottamaan.  

Sen myös aistin tosi herkästi, jos minua ei haluta johonkin porukkaan.  Mutta ehkä sen aistii meistä jokainen.

Vierailija
34/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti esim alkoholistien tai kotiväkivaltaa kärsineiden lapset oppivat lukemaan sanattomia viestejä jo lapsena ja näin ollen lukevat ihmisiä kuin avointa kirjaa. Mutta en nyt puhuisi mistään erityisherkkyydestä.

Saisiko 5 tutkimuksen listauksen tästä.

Sanattomia viestejä lukemalla ei todellakaan opi aistimaan ihmisistä yhtään mitään, sitä vain lukee kehonkieltä. Yllättävää, että hakattu lapsi oppii suojautumaan, kun aikuinen nostaa kätensä - ei se lapsi aisti, että toinen on paha, tähän kun riittää käden nostaminen vaikka siksi, että ottaa jotain ylähyllyltä.

Vierailija
35/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en tiennytkään, luultavasti tämä siis selittää, koska kasvoin alkoholistiperheessä. Muistelin vain lukeneeni joskus jonkun tutkimuksen, jonka mukaan erityisherkät aistivat herkemmin ihmisistä asioita, mutta luultavasti tuo on perimmäinen syy.

Ap

Tai nämä molemmat yhdessä?

Vierailija
36/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä väittämästänne kyvystä ei ole olemassa mitään tieteellistä tietoa? Miksi sitä ei voida todentaa millään objektiivisella menetelmällä?

Kulkee myös nimellä tunneäly, jota on kyllä tutkittu. Inter- ja intrapsyykkinen älykkyys auttaa tunnistamaan omia ja muiden tunteita, jolloin on helpompi, tai automaattista, vetää "johtopäätöksiä". Voi olla intuitioon perustuvaa, mutta käytännössä tämä on usein myös tiedostamatonta loogista päättelyä. Ymmärrys sosiaalisista ilmiöistä ja suhteista, malleista, syistä ja seurauksista jne.

Ja tätä taitoa voi myös kehittää.

Vierailija
37/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja nuoret pitävät minusta, luottavat minuun ja kokevat herkästi, että olen turvallinen aikuinen, jota olenkin. He ovat useammin ihmisinä aitoja ja suoria. Heillä on keskimäärin parempi mielikuvitus ja tahtovat oppia uusia asioita. Heillä on mielenkiintoisemmat jutut kuin monella aikuisella. 

En aina välitä aikuisten keskustelunaiheista. Vain hyvin pieni osa aikuista tahtoo tutustua minuun aidosti. Yleensä katsotaan pitkin nenää tai katsotaan, että en kuulu heidän viiteryhmäänsä ja tyrkätään lapset luokseni. No, en huolehdi kuin järkevimpien aikuisten lapsista, että turha yrittää vedota, että heidän lapset itse tahtovat, silloin kun aikuiset itse tahtovat vain käyttää hyväksi hyväntahtoisuuttani. Se että pidän lapsista ei tarkoita, että olen vanhempien käytettävissä oleva orja. Pidän myös omasta ajasta.  Valitsen seurani tarkoin, mutta kyllä lapsen tai nuoren seura voi voittaa aikuisen seuran.

Vierailija
38/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuvitellut että kaikki ihmiset ovat samanlaisia, että muutkin näkevät tarkoitusperät toisen ilmeestä jne. Myöhemmin on tullut esiin tämä että ihmiset ovat erilaisia, erilaiset vahvuudet ja heikkoudet. 

Se mikä on minulle päivänselvää, ilmeistä ja aina läsnä kuten vaikka hengittäminen, tulee monelle muulle vasta lukuisten yritysten ja erehdysten kautta. 

Olin ennen liian kiltti ja annoin lähipiirin ja etäisempienkin ihmisten suostutella minut pois siitä mitä intuitio suositteli. En suosittele, ajanhukkaa. 

Vierailija
39/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen yleensä huomaa kun joku kovasti yrittää arvioida millainen ihminen on. Ja se on aika vastenmielistä, en anna sellaisille ihmisille mitään itsestäni, saavat vain kuoren. Pidän ihmisistä jotka ovat avoimia tutustumaan aidosti ja heille voin antaa aidon minän vastapainoksi.

Nimenomaan siihen ei tarvita mitään kovaa yrittämistä, se tapahtuu ihan itsestään.

Eikä sitä saa pois päältä. 

Usko pois, nämä ihmiset näkevät kuoresi taakse, et voi auttaa tilannetta itse mitenkään. 

Vierailija
40/147 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ne aavistukset mennä väärinkin. Minulle ollaan useampaan kertaan sanottu päin naamaa, miten olen uhkaavan ja ilkeän oloinen ihminen ja tämä mielikuva tulee ihmisille selkeästi siitä, kun olen lihava ja käytän meikkiä ja perusilmeeni on masentunut. Totuushan on se, että en muuta haluakaan kuin ihmisille pelkkää hyvää ja vihaan itseäni todella syvästi.

N20

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi