Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole koskaan antanut vauvalleni vettä - miksi pitäisi?

Vierailija
13.07.2006 |

Neuvolassa minut haukuttiin lyttyyn, kun tädille selvisi, että meidän 7 kk poika ei ole koskaan juonut pisaraakaan vettä. Hän on ollut alusta asti korvikevauva ja syö nyt kiinteitä kans. Eipä mulle ole koskaan tullut mitään tarvetta antaa hänelle vettä, koska hän on juonut aina ihan hyvin maitoa ja kiinteiden aloituksen jälkeen maidon juonti on hiukan hiipunut mutta edelleen hän juo sellaiset 700 milliä vuorokaudessa korviketta. Helteellä olen tuputtanut maitoa.

Onkohan mun vauva jotenkin kärsinyt kun hän ei ole vettä saanut? Annatteko te kaikki muut vettä ja miksi?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kiinteän aterian päälle voi huuhdella vedellä suun.

Juomisista en tiedä, hampaista vain :)

Terv. hammashygienisti

Vierailija
22/36 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt helpotti. Juuri näin se on minunkin mielestäni. Meillä ei ylity maksimimäärä 1200 milliä koskaan, joten vettä ei tarvita. Kiitos. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voii antaa lapselle joskus vettäkin?

Vierailija
24/36 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan alan antaa lapselleni vettä sitten, kun hän sitä tarvitsee eli arvioisin, että lähempänä vuoden ikää. Vielä hän ei ole tarvinnut. Ei minulla ole mitään vesihuikkia vastaan sinänsä, mutta haluan antaa (jos saa valita) mieluummin sellaista nestettä josta saa myös ravinteet eli korviketta. Vedestä ei saa mitään muuta kuin nesteen.

yst. ap

Vierailija
25/36 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamaidon koostumus on suunnilleen sama kehitysmaiden aliravituilla äideillä kuin hyvin syövillä länsimaisillakin, ainoastaan rasvahappojen laatu vaihtelee syödyn ravinnon mukaan.

Mun korvikkeita koko ikänsä syönyt lapsi ei ole kuivunut vaikka vettä ei olekaan saanut erikseen, se kuivuminen kyllä olisi näkynyt joka viikko otetuissa labroissa. Se lisäveden tarve kun riippuu juodusta korvikemäärästä ja muusta saadusta ravinnosta, siitä kuinka paljon lapsi hikoilee jne. Noin 100ml nestettä painokiloa kohti on useimmilla riittävä määrä

Vierailija:

Ei tietenkään rintamaito ole aina samanlaista, mutta ei se helteen takia ainakaan paremmaksi muutu, kuten sinä väitit. Päinvastoin. Imettäjä kuivuu helteellä siinä missä muutkin ihmiset, joten ei se koostumus ole ainakaan parempaa kuin muulloin. Jos imettäjä polttaa, juo alkoholia, syö huonosti, ei juo, on stressaantunut jne, rintamaito on huonompaa tavaraa kuin aina tasalaatuinen ja tutkitusti puhdas korvike.

Vierailija
26/36 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko laittaa tähän. Toissa kesänä sain vauvan. Oli se aivan järkyttävä helle kesä. Meillä kotona oli kylmimmillään yöllä 28 astetta. Jouduin sairaalaan nestehukan takia vauvan ollessa pari viikkoinen. Siinä vaiheessa kun olin terveyskeskuksessa kieleni oli ihan sininen. Kurkku paisunut melkein umpeen ja kieleni oli kuin puupökkelö..Yritin viimeisillä voimillakin imettää lasta. Silloin kyllä sairaalassa henkilökunta sanoi, että nyt korvikkeita kehiin. Että ei siitä imettämisestä ole hyötyä jos äitikään ei pysy hengissä. Kiitos kaverini joka tuli käymään ja huomasi kuntoni en varmaankaan olisi enään montaa tuntia elänyt.. Miehestäkään nyt ei siinä vaiheessa apua, koska itse joutui kans helteen takia sairaalaan. Join kyllä vettä, mutta läpihän se vaan meni kun en syönyt suolasta ruokaa ym. Tämä tapahtui ihan Suomessa. Opinpahan, että helteellä juon tästä lähtien wichyä enkä pelkkää hanavettä.

Alkuperäiseen aiheeseen. Minä en antanut vauvalle vettä juotavksi, mutta silloin tällöin huuhtelin suun teelusikallisella keitettyä vettä. Jossain välissä aloin antamaan enemmän vettä. Oliskohan lähenpänä vuoden ikää. 

Vierailija
27/36 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi härreguud taas mitä idiootteja täällä on liikkeellä, toi on niiiiiin tuhat vuotta vanhaa tietoa että maito riittää lapselle ja vesi vie mahasta tilaa maidolta.

Vyöhyketerapeutti kenellä vauvaa käytin on neuvolassa vouhannut että kertokaa niille äideille että vettä tulee antaa vauvoille ihan syntymästä asti! Ihan suoliston toiminnan kannalta, vesi huuhtelee suolistoa ja pitää aineenvaihdunnan toiminnassa, puolet lasten mahavaivoista johtuu siitä kun niille ei anneta vettä ja maito/kiinteä jämähtää suolistoon.

Ekalla lapsellani en tätä tiennyt ja tyhmänä uskoin neuvolan ohjeita ja vauva itki paljon mahaansa, ei koliikkia mutta mahaa vaivasi, toiselle lapselle annoin vettä syntymästä lähtien ja yhtäkään iltaa ei ole mahaa itkenyt ja kakka jumeja ei ole tullut kertaakaan, ensimmäisellä tuli viikon välein kakka ja se oli neuvolassa normaalia "maito menee kaikki kasvuun ja siksi kakkaa ei tule" jälkeenpäin ajateltuna helvetin typerä selitys, johan sen järkikin sanoo ettei se kakka sieltä mihinkään itestään häviä, totta helvetissä sen on tultava ulos ihan niinkuin aikuisellakin.

Että jos nyt tulisitte sieltä aatamin ajoista tähän päivään ja antaisitte sitä vettä, ei ne vauvat sitä vettä mitään desejä päivässä juo että se nyt maidolta tilaa veisi, äly hoi!

Vierailija
28/36 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen juottanut vauvasta saakka vettä molemmille lapsilleni! maalaisjärjellä pääsis jo aika pitkälle

Vierailija
29/36 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa kai maan tavalla eli en viitsi kirjoittaa "ulkosuomalainen ihmettelee". Meillä kyllä annetaan vettä alusta asti.

Ihmettelen vaan, miten voitte päätellä, ettei vauva "tarvitse" vettä - miksi te itse sitten sitä juotte? Eikö nestettä saa maidostakin :D?

Vierailija
30/36 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö nyt todellakaan osa tajua että täysimetetty vauva ei tarvitse vettä, päinvastoin vettä ei suositella lainkaan että vauva varmasti juo tarpeeksi maitoa. Äidin elimistö todellakin laimentaa maidon olosuhteisiin sopivaksi. 

Vierailija
31/36 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 3 lasta, joista nuorin 24v. Vauvallakin saattaa olla jano kun ei saa muuta kuin makeahkoa, paksua äidinmaitoa. Vedellä myös huuhdeltiin suuta jottei kieleen tulisi ns, sammalta. Vesi tietysti keitettiin ja jäähdytettiin. Joka päivälle uusi vesi. Se ei siis ollut ruuuan korvikkeeksi. Hyvin toimi ja maistui:)

Vierailija
32/36 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko korvikkeella joku sallittu yläraja paljonko saa minkäkin ikäiselle antaa? Eiks toi nyt oo hullua? Jos vauvalla on nälkä, niin eikö sitten ruokita jos määrä on jo ylitetty? Mitä te nyt sekoilette?

Vierailija
33/36 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin veden antamisen teelusikalla samalla kun aloitin kiinteät. Vauva tottui hyvin veteen ja siihen, että sitä juodaan (tai no, aluksi syötiin :D) aterian yhteydessä. Musta kannattaa totuttaa veteen samalla kuin totuttaa ruokaankin, niin ei tarvitse myöhemmin opettaa sitä vedenjuomista.

Vierailija
34/36 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on annettu vettä lapselle ruokien välillä jo aika pitkään,ruuan kanssa juo nokkamukista maitoa,korjattu ikä 9kk

Vierailija
35/36 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 18:13"]

Itselläni on 3 lasta, joista nuorin 24v. Vauvallakin saattaa olla jano kun ei saa muuta kuin makeahkoa, paksua äidinmaitoa. Vedellä myös huuhdeltiin suuta jottei kieleen tulisi ns, sammalta. Vesi tietysti keitettiin ja jäähdytettiin. Joka päivälle uusi vesi. Se ei siis ollut ruuuan korvikkeeksi. Hyvin toimi ja maistui:)

[/quote]

Nykyään ei täysimetyksellä olevalle vauvalle suositella enää annettavaksi vettä, koska äidinmaidosta saa riittävästi nestettä.

Ps. Se on sammasta ;)

Vierailija
36/36 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kärsinyt ja ollut janoissaan!