Naiset jotka vaativat synnytyksen käynnistämistä
En vain tajua. Raskausviikolta 37 lähtien vingutaan miten huonosti kaikki on, vauva potkii kylkiluita, kokoajan pissattaa, kaikkialle sattuu. Ja ratkaisuna ruinataan synnytyksen käynnistäminen. Itse olen myös synnyttänyt raskausviikolla 40, ihan luonnollisesti lähti etenemään. Eikö ihmiset tajua, että se vauva syntyy vasta kun on siihen valmis? Vasta kun keho on siihen valmis? En voi ottaa edes tosissani näitä äitejä, jotka ei muutamaa viikkoa jaksa odottaa. Sitten tietenkin ymmärrän jos oikeasti menee yliaikaiseksi, tai on joku oikea terveyden kannalta vaikuttava syy. Nykyään on muotia ruinata käynnistystä heti kun on ”täydet” raskausviikot. Change my mind.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Käynnistys on aivan helvetillinen synnytys verrattuna luomuun. Pitkä ja tuskainen ja järkyttävät kivut.
Nainen ei vaaranna siinä vain itseään, vaan myös vauvan aivot voivat pysyvästi vaurioitua - pitää olla todella 912pätevä syy ottaa vauva pois, ennen kuin on valmis syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskauden käynnistäminen oksitosiinilla on maanpäällinen helvetti
Raskauden käynnistämiseen käytetään kyllä ihan muita konsteja...
Kuulostaa pahoinpitelyltä.
Yksi nainen ulkomailla vihasi sikiötä, ja aiheutti sen kuoleman siivoamalla hullun lailla.
Vierailija kirjoitti:
Koska aina noin ei käy. Minulla on tehty käynnistykset 42+0 ja 41+5, jotka molemmat päättyivät sitten kiireelliseen sektioon. Eli asian olisi voinut hoitaa tosiaan jo vaikka silloin rv37. Ei olisi lopputulosta muuttanut mihinkään.
Miksi jouduit kaksi kertaa käynnistykseen?
Kiireellinen sektio tarkoittaa, että vauva on tukehtumassa. Oksitosiini aihauttaa supistuksia liian nopeaan tahtiin, ja sikiön sydänäänet katoaa, kun se meinaa "tukehtua".
Tässä tuetoa nykyisestä käytännöstä. Käynnistys ei ole vaaratonta.
https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/synnytys/synnyt…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan käynnistys on vaikea saada. Omassa tuttavapiirissä on peräti kaksi raskausdiabeetikkoa, joiden raskaus päästettiin yliaikaiseksi. Itselläni raskaus meni niin paljon yli, että istukan huono kunnon takia jouduin käynnistyksestä sektioon.
Raskaus on yliaikainen, kun se menee yli 42 vko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aina noin ei käy. Minulla on tehty käynnistykset 42+0 ja 41+5, jotka molemmat päättyivät sitten kiireelliseen sektioon. Eli asian olisi voinut hoitaa tosiaan jo vaikka silloin rv37. Ei olisi lopputulosta muuttanut mihinkään.
Miksi jouduit kaksi kertaa käynnistykseen?
Kiireellinen sektio tarkoittaa, että vauva on tukehtumassa. Oksitosiini aihauttaa supistuksia liian nopeaan tahtiin, ja sikiön sydänäänet katoaa, kun se meinaa "tukehtua".
Vissiin sama virhe kahteen kertaan.
Minulla on sairaus jonka takia kohtukuoleman riski on todella suuri, kai olisi pitänyt sitten odottaa että vauva kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sairaus jonka takia kohtukuoleman riski on todella suuri, kai olisi pitänyt sitten odottaa että vauva kuolee.
Tai jättää lapsi kokonaan tekemättä.
Aiheena on keskeytyksen haluaminen psyykkisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan käynnistys on vaikea saada. Omassa tuttavapiirissä on peräti kaksi raskausdiabeetikkoa, joiden raskaus päästettiin yliaikaiseksi. Itselläni raskaus meni niin paljon yli, että istukan huono kunnon takia jouduin käynnistyksestä sektioon.
Raskaus on yliaikainen, kun se menee yli 42 vko.
Luuletko, etten tiedä? Raskaus oli yliaikainen, mikä aiheutti istukan toiminnan heikentymisen.
On siis eri asia, että joku joutuu keskeytykseen varmuuden vuoksi tai jopa todetusta syystä.
Mä sain kaksoset ja käynnistettiin lääkärin määräyksestä viikolla 38. Molemmat vauvat olivat vajaa kolme kiloisia. Mun puolesta olisin voinut vielä odotella mutta lääkäri sanoi että kaksoset käynnistetään vk 38. Näin vuonna -99.
Nykytiedon perusteella yliaikaisuus on suurempi riski kuin synnytyksen käynnistäminen. Tästä on ihan tutkimusnäyttöä viime vuosilta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut yliaikaisen raskauden riskit?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siinä ole pelkona vain liian ison vauvan runnominen ulos? Painoarviot heittävät pahimmillaan jopa kilon, itselläni arvioivat -900g pieleen 2h ennen käynnistystä.
Koska synnytys ei käynnistynyt, raskausmyrkytyksen vuoksi synnytykseni käynnistettiin ballongilla rv 39+4 (jonka asennus muuten oli järkyttävää, veri lensi. Muilla samassa huoneessa se vaan sujahti. En ymmärrä miksi suostuin antamaan yrittämään kolmatta kertaa kun ei selvästi vain ollut onnistumassa ja kiipesin miestä pitkin turvaan... mutta luotin lääkäreihin.) Siitä alkoi kivut. Ballonki tuli avustettuna ulos seuraavana aamuna (veri lensi kirjaimellisesti seinälle!) ja siitä alkoivat kivut. Sitten puhkaistiin kalvot, aikaa myöten laitettiin oksitosiinia maksimit yms. En koskaan auennut milliäkään enemmän kuin sen ballongin verran, supistukset olivat 10min 30sek väleillä ja minut vietiin lopulta 40+0 kiireelliseen sektioon koska sain kohtutulehduksen. Minä teholle ja vauva omalle osastolleen tulehduksen levittyä. Ihan järkyttävä kokemus joka pilasi koko esikoiseni vauva-ajan.
Seuraavan vauvan kohdalla vaadin sektion koska en lähtisi koskaan enää käynnistykseen, eikä sitä tutkimusten perusteella muualla maailmassa suositellakaan sektion jälkeen. Paitsi Suomessa jossa lääkärit ehdottivat että ennemmin kuin sektion, niin käynnistettäisiin viikolla 37, että vauva olisi tarpeeksi pieni. Jännä juttu etten suostunut.
Eli oma veikkaukseni kamalasta kokemuksestani huolimatta on se, että he haluavat ennemmin synnyttää hieman pienemmän vauvan ettei vauva vammaudu tai oma kroppa hajoa. Minusta niissä motiiveissa ei ole mitään kummallista.
On siinä vähän jotain kummallista... Lääkäri tms. ajattelee enemmän omaa per settään ja takertuu "rutiiniin" muiden terveyden & hyvinvoinnin kustannuksella!?!
Ja voiko luottaa henkilöön, jonka arvio menee noi pahasti pieleen?
Vierailija kirjoitti:
linkki ei toimi
Juu ei toimi, osaat kuitenkin käyttää copy pastea?
Tai goglea? synnytyksen käynnistäminen naistentalo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
linkki ei toimi
Juu ei toimi, osaat kuitenkin käyttää copy pastea?
Tai goglea? synnytyksen käynnistäminen naistentalo
Osaatko copypastata myös yliaikaisuuden riskit?
toinen mikä saattaa viitata yliherkkyyteen, on erityisen kivuliaat kuukautiset