Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset jotka vaativat synnytyksen käynnistämistä

Vierailija
26.07.2020 |

En vain tajua. Raskausviikolta 37 lähtien vingutaan miten huonosti kaikki on, vauva potkii kylkiluita, kokoajan pissattaa, kaikkialle sattuu. Ja ratkaisuna ruinataan synnytyksen käynnistäminen. Itse olen myös synnyttänyt raskausviikolla 40, ihan luonnollisesti lähti etenemään. Eikö ihmiset tajua, että se vauva syntyy vasta kun on siihen valmis? Vasta kun keho on siihen valmis? En voi ottaa edes tosissani näitä äitejä, jotka ei muutamaa viikkoa jaksa odottaa. Sitten tietenkin ymmärrän jos oikeasti menee yliaikaiseksi, tai on joku oikea terveyden kannalta vaikuttava syy. Nykyään on muotia ruinata käynnistystä heti kun on ”täydet” raskausviikot. Change my mind.

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskauden käynnistäminen oksitosiinilla on maanpäällinen helvetti

Raskauden käynnistämiseen käytetään kyllä ihan muita konsteja...

Ai käytetään vai? Jännä, ku mulla on kaksi synnytystä käynnistetty juurikin oksitosiinilla. Voisit mennä Tyksiin neuvomaan.

Tässä puhuttiin raskauden käynnistämisestä. Vaikka kyllähän siinäkin oksitosiini virtaa, jos hyvät kyydit saa.

Vierailija
42/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käynnistys on aivan helvetillinen synnytys verrattuna luomuun. Pitkä ja tuskainen ja järkyttävät kivut.

Kukaan meistä ei voi puhua muista synnytyksistä kuin omistaan. Minulla on hyviä kokemuksia käynnistyksestä Cytotecilla ja ballongilla.

Miten ihmeessä annoit luvan käyttää cytotecia? Minä kysyin siitä käynnistyksen alla ja minulle luvattiin että Suomessa ei todellakaan cytotecia käytetä (tämä oli vuonna 2012). Cytotecin valmistaja on erikseen kieltänyt sen käytön käynnistykseen, koska se saattaa aiheuttaa ihan järjettömiä komplikaatioita kuten kohdun repeämistä yms. Ei ole minkäänlaista tarkkaa tietoa annostuksesta yms, vaan sitä annostellaan “murusia”... Ihan hullunhommaa!

Tässä linkki jonka mukaan Suomessa aktiivisesti edelleen käytetään Cytotecia..

https://yle.fi/uutiset/3-10050752

Enpä ymmärrä, miksi olisin ajatellut yhden nettijutun luettuani tietäväni Cytotecin vaaroista enemmän kuin yliopistosairaalan lääkäri.

Hän oli kahden vaiheilla, puhkaiseeko kalvot vai antaako Cytotecin, mutta sitten sanoi että ensisynnyttäjälle kalvojen puhkaisu on aika raju juttu. Nielaisin sitten yhden Cytotecin (hyvin selkeä annostus) ja lapsi syntyi muutaman tunnin päästä ilman kivunlievitystä.

Ja vuosi oli 2011. Silloin ei vielä Suomessa tai ainakaan omassa sairaalassani tunnettu ballonkia, joka toki minulle lääkkettömän synnytyksen ystävänä oli aivan huippujuttu seuraavassa käynnistyksessä.

No, minä olin ainakin lukenut kaikki mahdolliset tutkimukset jotka suinkin sain käsiini, en luottanut henkeäni tai lapseni henkeä vain yhden asiantuntijan käsiin. Ballongin sai ainakin 2012 Suomessa.

Missä ajassa luit nuo kaikki mahdolliset tutkimukset?

Kun kuulin olevani raskaana aloin systemaattisesti tutustumaan synnytykseen liittyviin tutkimuksiin. Olin tuolloin kotona 24/7 niin aikaa oli. YO:lta tutkijalinjalta osaaminen ja tunnarit.

Mikä on tutkijalinja?

Sellainen joka erikoistuu nimenomaan oman tutkimukseen, eikä esim asiantuntijatyöhön. En kouluttautunut Suomessa, niin en tiedä miten täällä menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynnistäminen on yllättävän vaarallista ja epäonnistuu todella usein vaikka lääkärit muuta väittävätkin. Ensisynnyttäjien käynnistyksistä puolet (50%) päättyy nykyään kiireelliseen tai hätäsektioon. Joskus molemmat ovat teho-osastolla tämän kaiken kidutuksen jälkeen, millaisia kokemuksia tähänkin keskusteluun on tullut. Lähes ihme ettei Suomessa kuole enempää äitejä ja lapsia synnytykseen. Loppuiän vammautumisista ei saa puhua ääneen.

Vierailija
44/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käynnistys on aivan helvetillinen synnytys verrattuna luomuun. Pitkä ja tuskainen ja järkyttävät kivut.

Kukaan meistä ei voi puhua muista synnytyksistä kuin omistaan. Minulla on hyviä kokemuksia käynnistyksestä Cytotecilla ja ballongilla.

Miten ihmeessä annoit luvan käyttää cytotecia? Minä kysyin siitä käynnistyksen alla ja minulle luvattiin että Suomessa ei todellakaan cytotecia käytetä (tämä oli vuonna 2012). Cytotecin valmistaja on erikseen kieltänyt sen käytön käynnistykseen, koska se saattaa aiheuttaa ihan järjettömiä komplikaatioita kuten kohdun repeämistä yms. Ei ole minkäänlaista tarkkaa tietoa annostuksesta yms, vaan sitä annostellaan “murusia”... Ihan hullunhommaa!

Enpä ymmärrä, miksi olisin ajatellut yhden nettijutun luettuani tietäväni Cytotecin vaaroista enemmän kuin yliopistosairaalan lääkäri.

Hän oli kahden vaiheilla, puhkaiseeko kalvot vai antaako Cytotecin, mutta sitten sanoi että ensisynnyttäjälle kalvojen puhkaisu on aika raju juttu. Nielaisin sitten yhden Cytotecin (hyvin selkeä annostus) ja lapsi syntyi muutaman tunnin päästä ilman kivunlievitystä.

Ja vuosi oli 2011. Silloin ei vielä Suomessa tai ainakaan omassa sairaalassani tunnettu ballonkia, joka toki minulle lääkkettömän synnytyksen ystävänä oli aivan huippujuttu seuraavassa käynnistyksessä.

No, minä olin ainakin lukenut kaikki mahdolliset tutkimukset jotka suinkin sain käsiini, en luottanut henkeäni tai lapseni henkeä vain yhden asiantuntijan käsiin. Ballongin sai ainakin 2012 Suomessa.

Kun kuulin olevani raskaana aloin systemaattisesti tutustumaan synnytykseen liittyviin tutkimuksiin. Olin tuolloin kotona 24/7 niin aikaa oli. YO:lta tutkijalinjalta osaaminen ja tunnarit.

Mikä on tutkijalinja?

Sellainen joka erikoistuu nimenomaan oman tutkimukseen, eikä esim asiantuntijatyöhön. En kouluttautunut Suomessa, niin en tiedä miten täällä menee.

Kerro yliopistosi, niin me kerromme oikean termin suomeksi. Linjoista puhutaan yleensä ammattiopistoissa.

Vierailija
45/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tutkijalinja?

Missä maassa kouluttauduit?

Vierailija
46/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto kokonaisuudessaan on yksi iso tutkijalinja. Siellä opetellaan tekemään tutkimusta. Mutta vaikka minäkin olen yliopistosta valmistunut, silti luotin enemmän siihen yliopisto-opiskelijoita opettavaan lääkäriin, joka mulle Cytotecin antoi, kuin itseeni lääketieteen alalla.

Vierailija
47/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käynnistäminen on yllättävän vaarallista ja epäonnistuu todella usein vaikka lääkärit muuta väittävätkin. Ensisynnyttäjien käynnistyksistä puolet (50%) päättyy nykyään kiireelliseen tai hätäsektioon. Joskus molemmat ovat teho-osastolla tämän kaiken kidutuksen jälkeen, millaisia kokemuksia tähänkin keskusteluun on tullut. Lähes ihme ettei Suomessa kuole enempää äitejä ja lapsia synnytykseen. Loppuiän vammautumisista ei saa puhua ääneen.

Koska käynnistystä pihdattiin kohdallani liian kauan, jouduin hätäsektioon 43. raskausviikolla. Istukka ei kestänyt synnytyksen käynnistystä, ja lääkärit totesi että istukka oli pahasti

kalkkeutunut yliaikaisuuden vuoksi. Nykyisin tiedetään, että yliaikainen raskaus on suurempi riski kuin synnytyksen käynnistys.

Vierailija
48/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. No voitko nimetä jotain niitä tutkimuksia, tai vaikka linkittää?

Odotin esikoistani 2012, joten tästä on aikaa, mutta tässä muutama https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2760893/

Tuossa tutkimusta oraalisen ja vaginaalisen annostelun eroista https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3919353/

https://www.who.int/selection_medicines/committees/expert/18/applicatio…

Taustaa sen verran että amerikkalainen synnytyslääkärini suositteli minulle sektiota koska äidilläni oli ollut todella vaikea synnytys, mutta koska tulin Suomeen synnyttämään suomalaiset lääkärit olivat sitä mieltä että käynnistäminen olisi parempi vaihtoehto. Olin kuitenkin lukenut jo cytotecin arvaamattomuudesta, ja tiesin tutkimusten perusteella että raja siinä kumpi on parempi vaihtoehto synnyttää (alatie vs sektio), oli todella häilyvä ja lääkärikohtainen (kun tarkoituksena on tehdä yksi lapsi, max 2). Joten olin järkyttynyt siitä kuinka voimakkaasti Suomessa alatietä ja nimenomaan käynnistystä tuputetaan.

Päädyin käynnistysyrityksen jälkeen kiireelliseen sektioon ja kuopuksen kanssa pelkosektioon (käynnistystä tuputtivat siinäkin vaikka esikoisen sektiosyntymästä oli vuosi, joka mielestäni oli harvinaisen epäammattimaista). Kohtuni ei kestä enempää raskauksia juurikin sektioiden takia, haittapuoli jonka tiesin mahdolliseksi sektioista, mutta jonka olisin valinnut ennemmin kuin cytotecin.

Vierailija
49/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tässäkin keskustelussa äidin vammautumisen uhka oli tekosyy jonkun kirjoittajan mielestä.

Vierailija
50/123 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan teit kauniina ja kesäisenä sunnuntaipäivänä äitejä syyllistävän aloitteen, kun naistenviiko on lopuillaan.

Ja kyllä ap. ansaitset sädekehän pääsi päälle ja olet tosi hyvä tyyppi. Huomiota sinä vain kaipaat.

Tosin, tuo on vain sinun pääsi mielikuvitus huttua, eikä sinulla löydy minkäänlaista todistusaineistoa - tutkimusta tai muutakaan tietoa, vaan se perustuu mutuun.

Vierailija
51/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin 40+1. Olisin hyvin voinut odottaa normaaliajan, eli vielä 2 viikkoa lisää.

Kaikki eivät ilmeisesti tiedä, kuinka tärkeä jokainen kohdussa vietetty päivä on, olettaen tietysti, että puhutaan suht normaalista naisesta & raskaudesta. Vauvan keuhkot, immuunijärjestelmä jne. kypsyvät vasta vähän ennen syntymää.

Jos vauva otettaisiin kohdusta pois keskeneräisenä, esimerkiksi viikolla 37, hän olisi jopa kuukauden keskeneräinen. Tämä altistaisi ehkä astmalle, autismille, jne.

Kannattaa myös muistaa, että OKSITOSIINI, jota käytetään synnytyksen pakottamiseen, voi potentiaalisesti vahingoittaa sikiön aivoja. https://www.aims.org.uk/journal/item/potential-dangers-of-oxytocin On tunnettuja tapauksia, joissa vauvan kuulo ja/tai näkö on kärsinyt johtuen synteettisestä oksitosiinista napanuoran kautta.

Luonto on viisaampi!

Vierailija
52/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani syntyi 39+6 kalvojen puhkaisulla koska minulla oli streptoB positiivinen

Vierailija
53/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös riski, että oksitosiini - myös ns. oksitosiinitippa - aktivoi äidissä negatiivisia tunteita. Oksitosiini ei valikoi hyvien ja huonojen kokemuksien välillä, se vain herkistää olemassaolevaa. Jos äiti on traumatisoitunut, oksitosiini saattaa jopa altistaa hänet synnytyksen jälkeisell masennukselle? Oksitosiinia tietysti tulee luonnostaan imetettäessä mutten siihen liittyy paljon muutakin... synteettinen oksitosiini sen sijaan voi olla "irti kontekstissa" ja aikamoinen pommi. En suosittele rutiininomaista käyttöä.

Vierailija
54/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin oli ilmaisu, että oksitosiini on "kaksinaamainen". Mutta ei oksitosiini tosiaan valikoi mitään; yleensä vauvan saaminen vain on herkkä tapahtuma, ja oksitosiini vahvistaa onnen tunnetta. Jos äiti on synnytyksen jälkeen huonossa kunnossa, eikä saa synnärillä lepoa, toisinkin voi käydä.

Vierailija
55/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa naisista on on oksitosiinille erityisherkkiä. Silloin ylimääräinen oksitosiini synnytyksessä voi olla suorastaan hengenvaarallinen niin äidille kuin vauvalle.

Vierailija
56/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
57/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti stressaa sikiötä elintavoillaan, se kai potkiikin enemmän. Piristeiden käyttö voi aktivoida sikiötä niin että on jopa kuristumisvaara napanuoraan.

Vierailija
58/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piristeillä tarkoitan esim. kahvia

Vierailija
59/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monen naisen synnytyksen jälkeinen masennus tms. johtuu synteettisestä oksitosiinista?

Vierailija
60/123 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naiselle ei sopinut e-pillerit, hänelle ei todennäköisesti sovi myöskään keinotekoinen oksitosiini.