Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse diagnosoidut allergiat ärsyttää

Vierailija
19.06.2013 |

Olen töissä tarjoilijana ja sain taas tänään yhden syyn lisää miksi haluan vaihtaa alaa. Asiakas sai tänään mulle kiukkukohtauksen kun pyysi annoksensa ilman sipulia ja kysyin sitten häneltä että onko allerginen vai eikö vain pidä sipulin mausta. Kuulemma missään muualla maailmassa ei tälläistä kysymystä esitetä ja palvelussa on siis Suomessa parantamisen varaa. Tokaisin hälle takaisin että näitä hommia neljässä eri maassa tehneenä voin vannoa että rouva on nyt tässä asiassa väärässä. Suomessa me tarjoilijat kysymme allergiasta siksi että toiset eivät kykene syömään edes mausteita joissa on sipulia, kastikepohjia jne. Toiset ovat oikeasti allergisia sipulille, ja toiset vain näkyvälle sipulille. Monessa muussa maassa näkyvä sipuli jätetään pois sen enempää mausteita tai kastikkeita tarkastamatta.

Hitto että ärsyttää nää ihmisten itsensä diagnosoimat allergiat joista tehdään niin helvetin iso numero joka paikassa, mieluiten mahdollisimman ison yleisön edessä. Juuri muutama päivä sitten lounaalla kävi asiakas joka oli maitoALLERGINEN. Muutamaan kertaan kysyin että eihän kyse ole laktoosi-intoleranssista, mutta ei kun ihan maitoallergiasta. Ja on se kumma kun ei voi asiaa ymmärtää, ei ihme että on vain tarjoilijana, Huomautin hänen ottaessaan voita leivän päälle että ei taida maitoallergiasta enä olla jäljellä kuin muisto kun kerran voita kykenee syömään. Naama punaisena jäi tuhisemaan Ystäviensä hymistellessö vieressä. Lakatkaa ihmiset tekemästä itsestänne kaiken maailman allergikkoja, yrittäkää saada sitä huomiota muilla vähemmän rasittavilla keinoilla!

Ja vielä sellainen juttu että kun te haluatte niistä annoksistanne jättää jotain pois niin se onnistuu. Älkää kuitenkaan kuvitelko että saatte lisätä tilalle mitä haluatte! Kun mä jätän ton oliivin ja tomaatin pois niin saanhan mä sit tilalle aurajuustoo ilman mitään lisämaksua? Et saa, kiitos hei. Hanki itelles elämä niin sulla on rahaa maksaa siitä juustostas ja ehkä jotain muutakin kerrottavaa kavereilles kuin ne ainaiset "allergias"!

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, kastike laitetaan lautaselle valmiiksi ennen kuin kukaan on tilannutkaan ruokaa? Mahtaa olla aika kuivaa kastiketta loppuillasta. En oikein jaksa uskoa. 

Vierailija
62/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä haluan pitsani ilman sipulia niin silloin sinä tarjoilijana tuot sen pitsan ilman sipulia - ilman mitään mutinoita. Sulle ei kuulu tippaakaan asiakkaan asiat. Teet sen mihin sut on palkattu: tarjoilemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se arvattavissa että tämäkin ketju täyttyy näistä "niin mutta itse asiassa kyllä tomaattiallergia voi ilmetä vaikka sitenkin niin että raakana en voi tomaattia syödä, paitsi jos seison päälläni ja nenääni kaadetaan samanaikaisesti maitoa ja kuu on linjassa Jupiterin kanssa"... ei helevetti, Ketään. Ei. Kiinnosta!

Vierailija
64/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola 1: A: Haluan annokseni ilman tomaattia, onnistuuko. Tarjoija: kyllä onnistuu. Annos tuodaan ja ok. 

Ravintola 2: A; sama kysymys, T: Onko kyse allergiasta, A: Ei, en vain tykkää siitä. T: no ei se sitten oikein onnistu, kun meillä on tämä salaatti tehty jo eilen ja ei niitä voi siitä siitä oikein pois ottaa ja pitäisi tehdä eri salaatit 

Helppo valinta asiakkaalle. 

Vierailija
65/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 21:59"]

Olihan se arvattavissa että tämäkin ketju täyttyy näistä "niin mutta itse asiassa kyllä tomaattiallergia voi ilmetä vaikka sitenkin niin että raakana en voi tomaattia syödä, paitsi jos seison päälläni ja nenääni kaadetaan samanaikaisesti maitoa ja kuu on linjassa Jupiterin kanssa"... ei helevetti, Ketään. Ei. Kiinnosta!

[/quote]

Idiootti.

Vierailija
66/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ehkä sä otat sun ammatin tai roolin jotenkin liian vakavasti? 

Olen itse ollut aikoinaan tarjoilijana useamman vuoden ja tiedän kyllä ammatissa vastaan tulleet ärsytykset. Mutta toisaalta - mitä väliä sillä on, vaikka osa asiakkaista on mulkkuja, osa vittumaisia, osa tyhmiä, osa kivoja jne. Ei asiakkaita valita sen mukaan asiakkaiksi, että he täyttävät ravintolan heille asettamat vaatimukset. 

Vaatii taitoa ja pitkää pinnaa olla laskeutumatta "samalle tasolle", jos asiakas tuntuu ärsyttävältä tai ON ärsyttävä. Kannattaa olla väittelemättä ja luovia ohi heitettyjen piikkien. Sitä ärsyttävintäkin tyyppiä voi sitten päivän päätteeksi haukkua kollegalle, onneksi. 

Jos asiakas sanoo olevansa sipuliallerginen ja haluat tietää, pystyykö hän syömään fondissa sipulia, niin ehkä se kannattaisi kysyä vain sillä lailla, että "haittaako se, että kastikepohjassa saattaa olla mausteeksi sipulijauhetta". Ei kannata alkaa vängätä siitä, onko asiakkaalla allergia vai ei. Ketä itse asiassa kiinnostaa, onko jollain dorkalla allergia?

Tai jos maitoallergiseksi itseään kutsuva syö voita, ei asiakaspalvelussa kannata alkaa valistamaan. Ihmiset inhoavat opettamista ja opetetuksi tulemista. Anna asiakkaan säilyttää kasvot, vaikka hän olisi mielestäsi persläpi. Perhepiirissä tämmöisestä voi vielä vääntää, mutta ei kannata asiakkaan kanssa. Osa ihmisistä on ruokahysteerikkoja ja osa jotain ruokamaagikkoja. Antaa niiden olla. Ei ne siitä muutu, mutta voi niiltä silti rahat kyniä ;)

Itse tein jossain vaiheessa niin, että aloin tosi herkästi pyytää vuoropäällikön paikalle kaikenlaisista tinkimisistä ja muista. Säästyi aika itse duuniin ja pikkutärkeilijät olivat tosi otettuja, kun saivat "pomon paikalle".

Mutta joo, en jaksaisi enää ikinä tehdä työtä tarjoilijana. Olen asiakaspalvelussa kyllä, edelleenkin. 

Vierailija
67/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tätä. Kaveri sanoi että on allerginen vehnälle. Olin että voi, ei kivaa, eikä ole kivaa toisella kaverillakaan, kun on keliakia. Kaveri oli et joo, sama täällä ja samalla veti patonkia. 

Kun kerta on niiiin allerginen, kannattaisi ehkä vähän tutustua aiheeseen. 

Vierailija
68/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 22:18"]

Tää on just tätä. Kaveri sanoi että on allerginen vehnälle. Olin että voi, ei kivaa, eikä ole kivaa toisella kaverillakaan, kun on keliakia. Kaveri oli et joo, sama täällä ja samalla veti patonkia. 

Kun kerta on niiiin allerginen, kannattaisi ehkä vähän tutustua aiheeseen. 

[/quote]

No jos on allerginen vehnälle, voi toki syödä patonkia. Kunhan siinä ei ole vehnää.

Vierailija
69/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 21:25"]

Oikeasti, kastike laitetaan lautaselle valmiiksi ennen kuin kukaan on tilannutkaan ruokaa? Mahtaa olla aika kuivaa kastiketta loppuillasta. En oikein jaksa uskoa. 

[/quote]

Ei lautaselle, vaan valmistetaan valmiiksi isompi erä lämpövetariin, josta sitten annostellaan lautaselle. En ole koskaan kuullut paikasta, jossa kastike alettaisiin alusta asti tekemään vasta tilauksen tultua keittiöön.

Vierailija
70/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 23:24"]

[/quote]

Ei lautaselle, vaan valmistetaan valmiiksi isompi erä lämpövetariin, josta sitten annostellaan lautaselle. En ole koskaan kuullut paikasta, jossa kastike alettaisiin alusta asti tekemään vasta tilauksen tultua keittiöön.

[/quote]

Niin ja vaikka kastike olisi ties missä laarissa, kattilassa tai pöntössä valmiina, niin ei kai se sen vaikeampaa ole jättää annoksesta pois? Siitähän tässä enimmäkseen oli kyse, että jos joku haluaa jotain annoksestaan pois niin ei luulisi olevan vaikeaa.

Vierailija
71/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 23:24"]

[/quote]

[/quote]

Tuolla yksi väitti, ettei kastiketta voi jättää annoksesta pois kun se on jo valmiiksi lautasella...ei tuo kyllä kovin ylivoimaiselta poisjätettävältä vaikuta. 

Vierailija
72/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laktoosi-intolernssin nimi olisi pierutauti, sitä olisi paljon vähemmän

ja jos pyytää annoksen ilman tomaattia ja ei kysytä, onko allerginen, se tulee ilman tomaattia, mutta kastikepohja voi olla tomaattiin tehty. Se voi olla kohtalokasta sille, joka on sille allerginen.

Joten en kyllä itse ihmettelisi, jos joku kysyisi, että allergian takiako vai sen takia, etten pidä. ottaisin sen huolenpitona.

Vierailija
73/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän joillekin( harvoille) tarjoilijoille tuo tuore tomaatti on niin hankala ymmärtää? Lapseni voi huoletta syödä kypsytettyjä tomaattivalmisteita, mutta tuore tomaatti aiheuttaa rakkuloita ympäri suuta. Ja asia on ihan lääkärin toteama.

Me käymme aika usein ulkona syömässä, ja täytyy todeta, että yleensä saamme vain erittäin hyvää palvelua. Tarjoilijat usein sanovat, että ilmoittavat, ettei lapsen lautaselle koota kuin vihreät salaatit, eli sitä tomaattia ei nappaista vain pois. Muissakin allergia-asioissa ollaan hyvin ymmärtäväisiä.

Vierailija
74/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:00"]

Juuri muutama päivä sitten lounaalla kävi asiakas joka oli maitoALLERGINEN. Muutamaan kertaan kysyin että eihän kyse ole laktoosi-intoleranssista, mutta ei kun ihan maitoallergiasta.

[/quote]

ihan vain tiedoksi että maidolla voi todellakin olla allerginen. Niin allerginen, että pisarasta jo tukkeutuu hengitystiet. Tähän saattaa riittää myös vaikka kastikkeessa oleva maitoproteiinikin. 

Että ehkä ei sun kannata aliarvioida allergioita. Moni voi liioitella, mutta joillekin siinä on kysymys elämästä ja kuolemasta.

Vierailija
75/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoallergia on tosiaan harvinaisempi aikuisilla, mutta olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, että yksikin ystävättäreni, joka kutsuu itseään maitoallergikoksi, syö kanssani kahvilassa vähälaktoosista kinkkupiirakkaa ja kerran jopa gluteenitonta suklaakakkua, joka oli maitosuklaaseen tehtyä ...

Mutta hienoa on, että ap erottaa laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian, tässä taannoin viimeksi kahvilassa tarjoilija tyrkytti minulle rahkapullaa, kun ei tässä muuten ole maitoa kuin rahkaa ;)

T. Keski-ikäinen maitoallergikko, jolla ei tosin tule hengenahdistusta, mutta pienestäkin maitoproteiinimäärästä viikoksi ripulia, mikä aiheuttaa osin jopa työkyvyttömyyttä.

Vierailija
76/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aineen proteiini (joka aiheuttaa allerg.reaktion) rikkoutuu monella tavalla. Esim. pakastus tai kypsennys ja vielä eri kypsennys ajat vaikuttavat siihen ja joskus jopa tietyn toisen ruoka-aineen yhdistäminen rikkoo proteiinin niin, ettei elimistö välttämättä tunnista sitä. Silloin selviää oireitta. Suolisto-oireiset allergiat voivat oireilla vasta monta päivää altistuksen jälkeen. Joten jokainen on oman allergiansa asiantuntija. Ravintola on paikka jossa palvellaan ainakin oletettavasti. Asiakaspalvelija on henkilö, joka ottaa asiakkaan toiveet huomioon ja kertoo suoraan jos niitä ei voida toteuttaa. Nämä asiat tuli näin äkkiseltään mieleen.

Vierailija
77/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joille on vaikea ymmärtää, että JOTKUT todelllakin reagoivat kypsentämättömille raaka-aineille, mutta voivat syödä kypsennettyjä ja vielä tässä ketjussa kitisitte siitä: Ette sovellu ravintola-alalle. OLETTE HUONOJA AMMATTISANNE, VAIHTAKAA ALAA! NYT, HETI. 

Vierailija
78/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos selkeästi tuntee, että joku ruoka-aine ärsyttää suuta syödessä, niin miksi pitäisi mennä lääkäriin hakemaan diagnoosia? Kun sitä ruoka-ainetta voi vaan olla syömättä? Jos ärsyttää se, että joku ei voi syödä tuoreita vihanneksia, mutta voi syödä kypsiä, niin minkä hemmetin takia noin herkkähipiäiset tyypit on ravintola-alalla? Menkää jonnekin tehtaaseen töihin, se sopii teille paremmin. 

Vierailija
79/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 21:34"]

Jos mä haluan pitsani ilman sipulia niin silloin sinä tarjoilijana tuot sen pitsan ilman sipulia - ilman mitään mutinoita. Sulle ei kuulu tippaakaan asiakkaan asiat. Teet sen mihin sut on palkattu: tarjoilemaan.

[/quote]

No saako sulle olla kuivattua sipulia pizzakastikkeen maustamiseen käytetyssä lihaliemikuutiossa, vai keitetäänkö uusi kastike? Tehdään ihan miten haluat. Uuden kastikkeen keittämiseen menee vähintään puoli tuntia ja siihen päälle sen jäähdytys ja pitsan valmistus ja paistoaika. Jos sulla on allergia, et voi muuta kuin odottaa väh. tunnin sitä pizzaasi, mutta jos lihaliemikuutio ei sua sairastuta, taidat valita nopeamman tavan.

Ymmärsitkö?

Ap on huono tarjoilija, ei mulla ole tarvetta vittuilla tai nolata asiakkaita. Ap ottaa silti allergia-asiat vakavasti niin kuin ravintola-alalla kuuluukin. Allergiasta kysellään asiakkaan itsensä takia, koska asiakas ja pöytäseurueensa joutuu odottamaan erikoisvalmisteisia ruokia pitempään. Jos kyse ei ole allergiasta vaan mieltymyksistä, parantaa se asiakkaankin viihtyvyyttä.

Vierailija
80/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyli, jolla kysymyksen esitit, oli todella tahditon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä