Itse diagnosoidut allergiat ärsyttää
Olen töissä tarjoilijana ja sain taas tänään yhden syyn lisää miksi haluan vaihtaa alaa. Asiakas sai tänään mulle kiukkukohtauksen kun pyysi annoksensa ilman sipulia ja kysyin sitten häneltä että onko allerginen vai eikö vain pidä sipulin mausta. Kuulemma missään muualla maailmassa ei tälläistä kysymystä esitetä ja palvelussa on siis Suomessa parantamisen varaa. Tokaisin hälle takaisin että näitä hommia neljässä eri maassa tehneenä voin vannoa että rouva on nyt tässä asiassa väärässä. Suomessa me tarjoilijat kysymme allergiasta siksi että toiset eivät kykene syömään edes mausteita joissa on sipulia, kastikepohjia jne. Toiset ovat oikeasti allergisia sipulille, ja toiset vain näkyvälle sipulille. Monessa muussa maassa näkyvä sipuli jätetään pois sen enempää mausteita tai kastikkeita tarkastamatta.
Hitto että ärsyttää nää ihmisten itsensä diagnosoimat allergiat joista tehdään niin helvetin iso numero joka paikassa, mieluiten mahdollisimman ison yleisön edessä. Juuri muutama päivä sitten lounaalla kävi asiakas joka oli maitoALLERGINEN. Muutamaan kertaan kysyin että eihän kyse ole laktoosi-intoleranssista, mutta ei kun ihan maitoallergiasta. Ja on se kumma kun ei voi asiaa ymmärtää, ei ihme että on vain tarjoilijana, Huomautin hänen ottaessaan voita leivän päälle että ei taida maitoallergiasta enä olla jäljellä kuin muisto kun kerran voita kykenee syömään. Naama punaisena jäi tuhisemaan Ystäviensä hymistellessö vieressä. Lakatkaa ihmiset tekemästä itsestänne kaiken maailman allergikkoja, yrittäkää saada sitä huomiota muilla vähemmän rasittavilla keinoilla!
Ja vielä sellainen juttu että kun te haluatte niistä annoksistanne jättää jotain pois niin se onnistuu. Älkää kuitenkaan kuvitelko että saatte lisätä tilalle mitä haluatte! Kun mä jätän ton oliivin ja tomaatin pois niin saanhan mä sit tilalle aurajuustoo ilman mitään lisämaksua? Et saa, kiitos hei. Hanki itelles elämä niin sulla on rahaa maksaa siitä juustostas ja ehkä jotain muutakin kerrottavaa kavereilles kuin ne ainaiset "allergias"!
Kommentit (138)
Jos keliakiasta ei näy viitteitä verikokeessa ja sisäelimiä kameralla tutkittaessa mitään vaurioita ei näy, vaan elimien pinta "normaali", vaikka gluteenia on syöty, kyseessä ei ole keliakia.
Ja kyllä, tiedän kaksi feikki-keliakia tapausta. He eivät muutenkaan luota länsimaiseen lääketieteeseen, joten tutkimustulokset kyseenalaistetaan ja pidetään kiinni itse tehdyistä diagnooseista. Ja jokainen saa heidän keliakiastaan kuulla ja he lähettävät tekemään heille sopivaa ruokaa juhlissa tai seuraa mökötys ja marttyyrimainen käytös.
Meidän tuttavapiirissä oli yhdessä vaiheessa keliakia-buumi ja useampi meni testeihin, kun oli varma oireistaan: "Vatsaa turvotti leivän syönnin jälkeen" tms. Kaikilla tulokset negatiivisia.
Meidän perheessä keliakia on fakta ja se on lääketieteellisesti tutkittu ja diagnosoitu. Huomiota emme tällä hae. Jos juhlissa ei ole sopivaa tarjoilua, emme osoita mieltä tai näytä surkealta. Jos asiasta etukäteen kysytään tai siitä on mahdollista luontevasti mainita, toki kerromme ruokarajoitteista. Ravintolassa tilanne on yleensä helppo hoitaa, poikkeuksena jotkut kiinalaiset yms.
Näin toimii myös muut tuntemamme ihmiset, joilla keliakia. Kukaan ei ole huomionkipeä tai tee siitä suurta numeroa. Kai siksi, että siitä tulee ajan myötä osa identiteettiä.
No minusta jos on joustavasti kasvissyöjä, eli syö aina joskus lihaa, niin voisi olla joustava silloin kun tulee meille kylään tai juhliin. Kyllä vähän ihmettelen niitä, jotka muistuttavat kutsun saadessaan kasvisruokavaliostaan, mutta silloin kun tekee mieli niin syövät kuitenkin lihaa. Siinä tulee sellainen fiilis, että itse on nähnyt ihan turhaa vaivaa erikoisruokavalioisen tähden, jos ei se nyt niin tarkkaa loppujen lopuksi olekaan. Muuten on minulle ihan sama mitä ihmiset syö tai ei syö.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 07:49"]
Tässä nyt on mennyt ap:n kirjoituksen pointti häviksiin useammalta kommentoijalta. Ei hän missään vaiheessa tainnut väittää etteikö saisi olla allerginen tai allergia pitäisi todistaa jotenkin ravintolan henkilökunnalle. Kyse oli itse keksityistä muka-allergioista joita on keksitty vain tärkeilemisen takia tai siksi, ettei kehdata myöntää ettei pidä jostain ruuasta.
Olutta litkivät "keliakikot" ja kermajäätelöä ahmivat "laktoosi-intolerantikot" hukkaavat vai kaikkien aikaa.
[/quote]
No voi hyvänen aika. Mikään pakkohan ravintolan ei ole tarjota erikoisruokia, yleensä kuitenkin halutaan myydä palvelua ja ruokaa että saadaan rahaa.
Miksi maksavan asiakkaan pitäisi syödä jotain mitä ei halua, oli syy mikä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 13:25"]
Miksi maksavan asiakkaan pitäisi syödä jotain mitä ei halua, oli syy mikä tahansa.
[/quote]
Kuka on väittänyt, että pitäisi syödä?
Meillä poika on oppinut, että hän pyytää annokset kokonaan ilman vihanneksia ja kastikkeita, niin pääsee helpoimmalla. Mutta silti tulee annoksia, joissa on esim. pihvin päällä silputtua persiljaa, vaikka sitä ei edes listassa mainita. Persiljalle poika ei ole allerginen ja syö sitä, moni ei tykkää persiljasta ollenkaan, varsinkaan pihvin päällä. Lisltalta on vaikea valita sopivaa annosta, kun monta kertaa tulee annoksia, joissa on sellaisia aineksia, mitä ei listalle ole merkitty.
Niin, ap:n periaatteessa ihan asiaa oleva pointti jäi huonon esityksen varjoon enkä ihmettele, että konflikteja asiakkaiden kanssa tulee. Voisi vaikka ystävällisesti tiedustella allergian laadusta: valmistetaanko ruoka niin ettei siihen tule mitään jäämiä eikä hiukkasia vai ainoastaan jätetään pois ko. aineet ruoanvalmistuksesta.
Ap:n ja monen muunkin tähän ketjuun vastanneen on mustavalkoisuus allergioissa. "Jos olet allerginen, kuolet murustakin tai et ole allerginen" -kuva oli, mikä minulle tuli. Mutta voin nyt kertoa esimerkin ihan lääkärissä verikokeilla diagnoosin saaneista luokkakaveruksista, joista toinen poikani: Oman poikani lähetettiin testiin iho-oireiden takia ja todettiin, että oli maidolle allerginen. Ap, niissä on tietyt raja-arvot, minkä ylittämällä saa allergia diagnoosin. Minä en tiedä yksiköitä, hoitoalan ihmiset voi näitä tarkentaa, mutta oman poikani arvo maidolle oli alle 10. Hän sai iho-oireita, mutta ei hän vaarallisesti allerginen sille ollut. Myöhemmin arvot pienenivät ja nykyään hän saa edelleen suurista määristä maitoa iho-oireita, kun arvot ovat siinä rajalla, mutta hänen ei tarvitse sitä tietoisesti joka paikassa vältellä. Sen sijaan pojan luokkakaverin arvot olivat yli 100. Hän oli niin allerginen, että pieni tippakin maitoa jo ulkoisesti aiheutti hänelle todella pahat iho-oireet. Hänelle pienikin määrä juotua maitoa oli (voi olla vieläkin, ei enää tunneta kun tiet ovat vieneet eri paikkoihin) hengenvaarallinen. Asia ei todellakaan ole mustavalkoinen.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:11"]
Huh, tähän loppuu avautumiseni. Enempää ei tällä palstalla ole aikaa pyöriä. Ai niin, muuten tiedoksenne vielä se että olen töissä yhdessä Helsingin parhaista ravintoloista ja erittäin pidetty ja kehuttu työssäni. Eli ei tää vitutus päälle päin näy. Mutta välillä pitää myös asiakkaita palautella vähän maan pinnalle. Sen he ovat ansainneet olemalla idiootteja. Joissakin paikoissa ovat kuulemma niistäneet tai räkineet asiakkaan ruokaan. Siihen en sentään alennu. Sen sijaan tyydyn riehuun täällä missä tiedän että sanomani saavuttaa maksimimäärän idiootteja. Kiitos ja hyvää juhannusta! P.s. Ei niitä yeidän kavereitakaan kiinnosta teidän allergiat... ;)
[/quote]
Taitaa olla Välimäen työntekijä kun on asenne noin kohdallaan.
Olet tosiaan väärällä alalla. Hankkiudu sellaiselle alalle, jossa ei kaivata inhimillisiä muuttujia, sosiaalisia taitoja tai palveluhalua.
Kuulostat todellakin täysin väärällä alalla olevalta tai sitten olet kypsä hommiis. Kai sä tiedät, että osa ihmisistä ei ole kuollettavan allergisia? Osa kestaa sitä voita leivän päällä, mutta ei suurempia määriä maitoproteiinia. Toisille riittää vain haju kalasta ja joutuu jo sairaalaan.
Hahaha täällähän löytyi heti muutama itse itsensä diagnosoinut "allergikko". Jotka takuuvarmasti nauttivat näiden "allergioidensa" mukanaantuomasta huomiosta ja hössötyksestä. Oikeassa olette siinä että väärällä alalla olen, 30 % ravintoloiden asiakkaista meinaan on niin täysiä idiootteja että! Eikä mitään hajua miten ravintolassa käyttäydytään. Se loppu 70% on niitä joiden takia sitä työtä on jaksanut tehdä. P.S. Maitoallerginen ihminen ei kykene käyttämään mitään tuotteita jotka sisältävät maitoproteiinia. Ei edes sitä voita leivän päällä. Tälläkin henkilöllä kyse oli siis siitä että halusi vain vaihtaa kastikkeen annokseensa ja se on vaan niin pirun paljon kivempi sanoo että oon allerginen, sen sijaan että sanoisi että mä en vaan tykkää.
Minä käyn ravintolassa ihan vaan siksi, että on nälkä ja jotain pitää syödä. Joskus on tietty juhlahetki ja sinne ravintolaan mennään viihtymäänkin. Minun hengitystiet eivät salvaudu maidosta eikä silmät muuraudu välittömästi umpeen, mutta atooppinen iho ryöpsähtää kyllä. Tämä tosin ei tapahdu sen ravintolavierailun aikana, joten en pysty näyttämään todisteita epäilevälle tarjoilijalle. En halua syödä yhtään maitoa, mutta jos sitä vahingossa on ruuassa vähän (esim. pyynnöstä huolimatta ruoka paistettu voissa eikä öljyssä), en siitä välittömästi vahingoitu.
Tulisiko minun siis jatkossa syödä kiltisti maitoa ja kärsiä ihoni kanssa, ihan vaan jotta tarjoilijoiden elämä olisi helpompaa? Ei se kuule ole mukava herättää huomioita pyyntöineen vaan mahdollisimman pienieleisesti ja puolin ja toisin vaivattomasti haluaisi tuon asian hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:28"]
Minä käyn ravintolassa ihan vaan siksi, että on nälkä ja jotain pitää syödä. Joskus on tietty juhlahetki ja sinne ravintolaan mennään viihtymäänkin. Minun hengitystiet eivät salvaudu maidosta eikä silmät muuraudu välittömästi umpeen, mutta atooppinen iho ryöpsähtää kyllä. Tämä tosin ei tapahdu sen ravintolavierailun aikana, joten en pysty näyttämään todisteita epäilevälle tarjoilijalle. En halua syödä yhtään maitoa, mutta jos sitä vahingossa on ruuassa vähän (esim. pyynnöstä huolimatta ruoka paistettu voissa eikä öljyssä), en siitä välittömästi vahingoitu.
Tulisiko minun siis jatkossa syödä kiltisti maitoa ja kärsiä ihoni kanssa, ihan vaan jotta tarjoilijoiden elämä olisi helpompaa? Ei se kuule ole mukava herättää huomioita pyyntöineen vaan mahdollisimman pienieleisesti ja puolin ja toisin vaivattomasti haluaisi tuon asian hoitaa.
[/quote]
Mun poika sanoo nykyään olevansa nirso. Se tuntuu olevan monelle tarjoilijalle helpompi ymmärtää, vaikka esim. tomaatin kohdalla todellisuudessa on kyse on juuri allergiasta, johon ei kuitenkaan kuole. Hänellä kun ei ole sellaista allergiaa, että hengitystiet salpautuvat, vaan reagoi ihollaan kuten sinäkin.
Voin ymmärtää, että kutsujen emäntää tai anoppia hiljaa mielessään ärsyttää, jos joku väittää olevansa "allerginen" siksi ettei tykkää keltaisista tomaateista tai pinaatista, mutta...
Mitä IHMETTÄ se ravintolahenkilökunnalle kuuluu, onko joku allerginen, muka-allerginen, hysteerikko vai ei yksinkertaisesti tykkää sipulista?
..niin ja mulla itselläni on ihan lääkärissä todettu laktoosi-intoleranssi, sellainen että mun ei pitäisi sietää maitotuotteita juuri lainkaan. Kuitenkin siedän sitä pieniä määriä, jos syön muutakin, lääkärin diagnoosista huolimatta. 6.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:32"]
Voin ymmärtää, että kutsujen emäntää tai anoppia hiljaa mielessään ärsyttää, jos joku väittää olevansa "allerginen" siksi ettei tykkää keltaisista tomaateista tai pinaatista, mutta...
Mitä IHMETTÄ se ravintolahenkilökunnalle kuuluu, onko joku allerginen, muka-allerginen, hysteerikko vai ei yksinkertaisesti tykkää sipulista?
[/quote]
Niin ja todella, pienet määrät eivät välttämättä aiheuta kaikille kovin isoja oireita, esim. mausteissa, mutta isot tuntuvat. allergikon äiti-nimimerkillä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:32"]
[/quote]
Minä luin ap:n tekstin ihan kokonaan ja siinäpä tähän jo vastattiinkin.
Minulla on ihan diagnosoitu keliakia. Ette usko, miten moni ei silti usko sen olevan "niin vakavaa", tai sitten luulevat minun keksineen koko keliakian päästäni. Ongelmani on, etten saa gluteenista välittömästi mitään ripulikohtausta, vaan pienikin määrä gluteenia aiheuttaa myöhemmin - ja pitkäksi aikaa - vatsakouristuksia, suoliston ärsytystä, ihottumaa ja neurologisia oireita. Monen mielestä kaikki tämä = luulotautia. Siitäkin huolimatta, että keliakia on tähystyksessä todettu!
Toisaalta minulla ei ole diagnosoitu mitään "jugurttiallergiaa" tai "banaaniallergiaa", mutta tiedän sen, että jugurtista tulee minulle ripulia ja banaani aiheuttaa kivuliaita vatsanväänteitä. Vältän näitä ruoka-aineita, vaikka minulla ei minkäänlaista lääkärin diagnoosia olekaan. Ja tiedätkö, ap, ei ole kenenkään tarjoilijan asia sanella minulle, että minun pitäisi syödä jugurttia tai banaania.
Miksei sitä ruokaa valitessa voi jo ottaa itselleen sopivan vaihtoehdon? Siis tarkoitan, että tilataan kinkku-sipulimunakas, mut "pliis ilman sipulia ja kinkkua, ja munien tilalle jotain muuta". Tää on just mun mielestä sitä tärkeilyä.