Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse diagnosoidut allergiat ärsyttää

Vierailija
19.06.2013 |

Olen töissä tarjoilijana ja sain taas tänään yhden syyn lisää miksi haluan vaihtaa alaa. Asiakas sai tänään mulle kiukkukohtauksen kun pyysi annoksensa ilman sipulia ja kysyin sitten häneltä että onko allerginen vai eikö vain pidä sipulin mausta. Kuulemma missään muualla maailmassa ei tälläistä kysymystä esitetä ja palvelussa on siis Suomessa parantamisen varaa. Tokaisin hälle takaisin että näitä hommia neljässä eri maassa tehneenä voin vannoa että rouva on nyt tässä asiassa väärässä. Suomessa me tarjoilijat kysymme allergiasta siksi että toiset eivät kykene syömään edes mausteita joissa on sipulia, kastikepohjia jne. Toiset ovat oikeasti allergisia sipulille, ja toiset vain näkyvälle sipulille. Monessa muussa maassa näkyvä sipuli jätetään pois sen enempää mausteita tai kastikkeita tarkastamatta.

Hitto että ärsyttää nää ihmisten itsensä diagnosoimat allergiat joista tehdään niin helvetin iso numero joka paikassa, mieluiten mahdollisimman ison yleisön edessä. Juuri muutama päivä sitten lounaalla kävi asiakas joka oli maitoALLERGINEN. Muutamaan kertaan kysyin että eihän kyse ole laktoosi-intoleranssista, mutta ei kun ihan maitoallergiasta. Ja on se kumma kun ei voi asiaa ymmärtää, ei ihme että on vain tarjoilijana, Huomautin hänen ottaessaan voita leivän päälle että ei taida maitoallergiasta enä olla jäljellä kuin muisto kun kerran voita kykenee syömään. Naama punaisena jäi tuhisemaan Ystäviensä hymistellessö vieressä. Lakatkaa ihmiset tekemästä itsestänne kaiken maailman allergikkoja, yrittäkää saada sitä huomiota muilla vähemmän rasittavilla keinoilla!

Ja vielä sellainen juttu että kun te haluatte niistä annoksistanne jättää jotain pois niin se onnistuu. Älkää kuitenkaan kuvitelko että saatte lisätä tilalle mitä haluatte! Kun mä jätän ton oliivin ja tomaatin pois niin saanhan mä sit tilalle aurajuustoo ilman mitään lisämaksua? Et saa, kiitos hei. Hanki itelles elämä niin sulla on rahaa maksaa siitä juustostas ja ehkä jotain muutakin kerrottavaa kavereilles kuin ne ainaiset "allergias"!

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ravintolahenkilökunta ole se joka joutuu allergikolle valmistamaan erillisen ruuan, eli allergiat aiheuttavat henkilökunnalle ylimääräistä vaivaa. Toisekseen se on ihan ok jos ihminen on allerginen, sille ei kukaan voi mitään ja se otetaan kyllä huomioon. Eri asia on siis nämä muka-allergiset ihmiset jotka ovat itse keksineet olevansa allergisia jollekin, vain saadakseen huomiota. Jos jotakuta pierettää raaka sipuli niin kyse ei ole allergiasta, ja silloin sipulimauste kastikepohjassa ei siis ole niin paha asia että se vaatisi koko kastikkeen tekemistä alusta asti. Myöskään laktoosi-intoleranssi ei ole allergia. 

Vierailija
22/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:42"]

Eiköhän ravintolahenkilökunta ole se joka joutuu allergikolle valmistamaan erillisen ruuan, eli allergiat aiheuttavat henkilökunnalle ylimääräistä vaivaa. Toisekseen se on ihan ok jos ihminen on allerginen, sille ei kukaan voi mitään ja se otetaan kyllä huomioon. Eri asia on siis nämä muka-allergiset ihmiset jotka ovat itse keksineet olevansa allergisia jollekin, vain saadakseen huomiota. Jos jotakuta pierettää raaka sipuli niin kyse ei ole allergiasta, ja silloin sipulimauste kastikepohjassa ei siis ole niin paha asia että se vaatisi koko kastikkeen tekemistä alusta asti. Myöskään laktoosi-intoleranssi ei ole allergia. 

[/quote]

Ravintolallahan on vapaus hinnoitella tuotteensa haluamallaan tavalla. Minulle yliherkkänä riittää se, että kastike jätetään kokonaan pois. Jos välttämättä haluan kastiketta, olen valmis maksamaan siitä. 

AP ei olisi tervetullut työntekijä ravintolaani, mikäli sellaisen omistaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei ne kyllä tilausravintolassa pääsääntöisesti mitään erillistä ruokaa joudu tekemään, tai sitten vaihdan ravintolaa, jos annokset on valmiina jossain odottamassa. Se vaan jos pyytää annoksen ilman tomaattia, niin en ymmärrä miksi se on sen vaikeampaa jättää se tomaatti vaan pois. Myös kastikkeen voi jättää pois ja en ymmärrä, miksei sitä voi vaihtaa, sehän tulee valmisteina lukuunottamatta ihan hienoimpia ravintoloita. 

Vierailija
24/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan diagnosoitu keliakia. Ette usko, miten moni ei silti usko sen olevan "niin vakavaa", tai sitten luulevat minun keksineen koko keliakian päästäni. Ongelmani on, etten saa gluteenista välittömästi mitään ripulikohtausta, vaan pienikin määrä gluteenia aiheuttaa myöhemmin - ja pitkäksi aikaa - vatsakouristuksia, suoliston ärsytystä, ihottumaa ja neurologisia oireita. Monen mielestä kaikki tämä = luulotautia. Siitäkin huolimatta, että keliakia on tähystyksessä todettu!

Toisaalta minulla ei ole diagnosoitu mitään "jugurttiallergiaa" tai "banaaniallergiaa", mutta tiedän sen, että jugurtista tulee minulle ripulia ja banaani aiheuttaa kivuliaita vatsanväänteitä. Vältän näitä ruoka-aineita, vaikka minulla ei minkäänlaista lääkärin diagnoosia olekaan. Ja tiedätkö, ap, ei ole kenenkään tarjoilijan asia sanella minulle, että minun pitäisi syödä jugurttia tai banaania.

[/quote]

Jokaikinen ravintola-alan parissa työskentelevä tuntee keliakian ja heille kyllä pyritään tekemään annos joka ei sisällä gluteiinia. Mutta mitäpä jos sinulle ensin valmistettaisiin erillinen gluteiiniton annos jonka jälkeen istahtaisit syömään ihan oikeasta vehnäjauhosta tehtyä kakkua ja ehkä joisit oluen vielä ennen lähtöäsi? Näitä allergikkoja näkee paljon. Ensin heidän vuokseen hössötetään ja sitten yhtäkkiä allergia onkin jo mennyt pois kun tulee vastaan jotakin hyvää mitä tekeekin mieli. Kukaan ei sinua pakota syömään banaania tai jugurttia, mutta älä myöskään vouhkaa asiasta tilausta tehdessäsi ja sitten myöhemmin tilaa listalta jugurttipohjaista banaanipirtelöä.

Vierailija
25/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muka-allerginen. Olen pääasiassa kasvissyöjä, en siis vegaani. Osaan poimia ruokalistasta ne ruuat, joita syön, enkä tarvitse siihen lääkärintodistusta -varsinkaan tarjoilijalle esitettäväksi. Jos asiakas toivoo annoksensa ilman tomaattia, mutta syö vaikka ketsuppia, se ei kuulu kenellekään. Jos kasvissyöjä ei tahdo kanaa, mutta syö juustoa, sekään ei kuulu edes kyrsiintyneelle tarjoilijalle.

Jos ravintolassa ei ole valinnanvaraa tai annoksia ei voi sorvailla listassa olevista raaka-aineista, vaihdan paikkaa. Siihen ei tarvita teatteria, huomiota eikä mielenosoituksia. ap:n palvelua en varmasti tahtoisi saada osakseni, sekin laittaisi vaihtamaan paikkaa. Koita ihan oikeasti etsiä työ, jossa viihdyt.

Vierailija
26/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:46"]

[/quote]

Ei ne kyllä tilausravintolassa pääsääntöisesti mitään erillistä ruokaa joudu tekemään, tai sitten vaihdan ravintolaa, jos annokset on valmiina jossain odottamassa. Se vaan jos pyytää annoksen ilman tomaattia, niin en ymmärrä miksi se on sen vaikeampaa jättää se tomaatti vaan pois. Myös kastikkeen voi jättää pois ja en ymmärrä, miksei sitä voi vaihtaa, sehän tulee valmisteina lukuunottamatta ihan hienoimpia ravintoloita. 

[/quote]

Ajatteletko oikeasti että ravintoloissa valmistetaan jokainen ruoka alusta asti silloin kun se tilataan? Ravintolassa esivalmistelu on kaiken a ja o, ja niin paljon kuin mahdollista valmistetaan etukäteen. Ja nyt et siis ole ymmärtänyt koko tämän avautumisen ydintä. Voi kun se olisikin niin yksinkertaista että jätetään se tomaatti pois, tai laitetaan kastike sivuun. Se olisikin helppoa. Mutta riittävän kauan tätä alaa tehneenä oppii tunnistaan muka-allergikot oikeista allergikoista, ja ne muka-allergiset itsestään numeron tekevät ihmiset on niitä raskaimpia. 

Vierailija
27/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ihemtyttää se että tarjoilijat ja jopa kokit sekoittaa maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin. Siis yritetään tyrkyttää maitoallergiselle vähälaktoosisia tuotteita. Eikä tajuta että se voi olla hengenvaarallista. Siis ihan ammattilaiset ei tätä tajua. Sullakin taitaa olla petraamista kun alat allergiselle (olkoon sitten tekoallergikko, mutta kuitenkin) vängätä että olisko kuitenkin vain latoosi-intolerantikko. Ne kun ei ole ollenkaan sama asia.

Vierailija
28/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:56"]

En ole muka-allerginen. Olen pääasiassa kasvissyöjä, en siis vegaani. Osaan poimia ruokalistasta ne ruuat, joita syön, enkä tarvitse siihen lääkärintodistusta -varsinkaan tarjoilijalle esitettäväksi. Jos asiakas toivoo annoksensa ilman tomaattia, mutta syö vaikka ketsuppia, se ei kuulu kenellekään. Jos kasvissyöjä ei tahdo kanaa, mutta syö juustoa, sekään ei kuulu edes kyrsiintyneelle tarjoilijalle.

Jos ravintolassa ei ole valinnanvaraa tai annoksia ei voi sorvailla listassa olevista raaka-aineista, vaihdan paikkaa. Siihen ei tarvita teatteria, huomiota eikä mielenosoituksia. ap:n palvelua en varmasti tahtoisi saada osakseni, sekin laittaisi vaihtamaan paikkaa. Koita ihan oikeasti etsiä työ, jossa viihdyt.

[/quote] 

Sanotko silloin että olet vegaani vai sanotko olevasi allerginen lihalle? Se on homman pointti.

Vierailija
29/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:01"]

Mua taas ihemtyttää se että tarjoilijat ja jopa kokit sekoittaa maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin. Siis yritetään tyrkyttää maitoallergiselle vähälaktoosisia tuotteita. Eikä tajuta että se voi olla hengenvaarallista. Siis ihan ammattilaiset ei tätä tajua. Sullakin taitaa olla petraamista kun alat allergiselle (olkoon sitten tekoallergikko, mutta kuitenkin) vängätä että olisko kuitenkin vain latoosi-intolerantikko. Ne kun ei ole ollenkaan sama asia.

[/quote]

Treenaappas kuule tuota luetunymmärtämistä hieman ja kommentoi vasta sitten... ;) Sitäpaitsi luulen että ymmärrän aikas hyvin laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian välisen eron. Ja se maitoallergikkohan ei esim. sitä voita kykene käyttämään.

Vierailija
30/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ajatteletko oikeasti että ravintoloissa valmistetaan jokainen ruoka alusta asti silloin kun se tilataan? Ravintolassa esivalmistelu on kaiken a ja o, ja niin paljon kuin mahdollista valmistetaan etukäteen. Ja nyt et siis ole ymmärtänyt koko tämän avautumisen ydintä. Voi kun se olisikin niin yksinkertaista että jätetään se tomaatti pois, tai laitetaan kastike sivuun. Se olisikin helppoa. Mutta riittävän kauan tätä alaa tehneenä oppii tunnistaan muka-allergikot oikeista allergikoista, ja ne muka-allergiset itsestään numeron tekevät ihmiset on niitä raskaimpia. 

[/quote]

Eli teillä on kastikkeet ja pihvit jo ennen tilausta lautasella valmiina? Kerro mikä ravintola, niin en tule. 

Vierailija
31/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eikö ne saa siitä palkan että laittavat ihmisille ruokaa? Vai mistä niille maksetaan? Siitä että ne sanelee asiakkaille mitä nämä saavat syödä? Omituinen asenne palveluammatissa olevalle. Asiakas ei saa ravintolassa tilata sitä mitä haluaa vaan hänen pitää tilata sitä mistä tarjoilija tykkää tai sitä mikä on helpointa valmistaa.

Vierailija
32/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:09"]

Eli teillä on kastikkeet ja pihvit jo ennen tilausta lautasella valmiina? Kerro mikä ravintola, niin en tule. 

[/quote]

Voi kulta pieni, tätä tehdään ihan joka ikisessä ravintolassa! 

Vierailija
33/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, tähän loppuu avautumiseni. Enempää ei tällä palstalla ole aikaa pyöriä. Ai niin, muuten  tiedoksenne vielä se että olen töissä yhdessä Helsingin parhaista ravintoloista ja erittäin pidetty ja kehuttu työssäni. Eli ei tää vitutus päälle päin näy. Mutta välillä pitää myös asiakkaita palautella vähän maan pinnalle. Sen he ovat ansainneet olemalla idiootteja. Joissakin paikoissa ovat kuulemma niistäneet tai räkineet asiakkaan ruokaan. Siihen en sentään alennu. Sen sijaan tyydyn riehuun täällä missä tiedän että sanomani saavuttaa maksimimäärän idiootteja. Kiitos ja hyvää juhannusta! P.s. Ei niitä yeidän kavereitakaan kiinnosta teidän allergiat... ;)

Vierailija
34/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin totta! Ja koomista vielä kun ne muka-allergiset ei sitten tiedä oikeasti niistä allergioistaan hölkäsenpöläystä, eikä ole mitään käryä siitä, missä kaikkialla sitä jotain tiettyä ruoka-ainetta onkaan. 

Vierailija
35/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:11"]

[/quote]

[/quote]

Mikrossako ne pihvit sitten lämmitetään, paistetaan mediumit valmiiksi jo joskus päivällä? Se, ettei joskus saakaan mediumia, johtuu siitä, että pakasteena tullut mediun on loppu? Junassa minä olen kyllä nähnyt että kaikki on tasan valmiina, mutta jos annos maksaa 25 euroa, kuvittelen, että se annos kootaan vasta sitten kun olen tilannut sen. Kyllä ne annokset kuitenkin oikeasti saa aika monessa paikassa ilman kastiketta. 

Vierailija
36/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tässä vielä malliesimerkki idiootista. Tätä ei varmaankaan tarvii edes selittää, I rest my case.

Vierailija
37/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:11"]

[/quote]

[/quote]

Mikrossako ne pihvit sitten lämmitetään, paistetaan mediumit valmiiksi jo joskus päivällä? Se, ettei joskus saakaan mediumia, johtuu siitä, että pakasteena tullut mediun on loppu? Junassa minä olen kyllä nähnyt että kaikki on tasan valmiina, mutta jos annos maksaa 25 euroa, kuvittelen, että se annos kootaan vasta sitten kun olen tilannut sen. Kyllä ne annokset kuitenkin oikeasti saa aika monessa paikassa ilman kastiketta. 

[/quote]

Karua mutta totta. Ei ne ehkä mikrossa niitä paista, mutta esim. pannulla sellaisen esikypsytetyn pihvin juuri ennen kuin laitetaan lautaselle. Hyvän pihvinhän täytyy marinoitua ja vetäytyä ennen paistamista - nämä toimenpiteet on tehty jo ajat ennen kuin olet koko ravintolaan astunut jalallasikaan. Mieti ne kaikki lisukkeet mitä sulla on sen pihvin kanssa? Vaikka perunamuusi tai keitetyt kasvikset? Ei niitä tosiaan siinä vaiheessa aleta keittelemään, kun asiakas on tilauksensa tehnyt. 

Vierailija
38/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, yleensä se gluteeniton tuote maksaa vähän extraa muutenkin, joten mistään ilmaisesta hössötyksestä ei ole kyse...

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:52"]

Minulla on ihan diagnosoitu keliakia. Ette usko, miten moni ei silti usko sen olevan "niin vakavaa", tai sitten luulevat minun keksineen koko keliakian päästäni. Ongelmani on, etten saa gluteenista välittömästi mitään ripulikohtausta, vaan pienikin määrä gluteenia aiheuttaa myöhemmin - ja pitkäksi aikaa - vatsakouristuksia, suoliston ärsytystä, ihottumaa ja neurologisia oireita. Monen mielestä kaikki tämä = luulotautia. Siitäkin huolimatta, että keliakia on tähystyksessä todettu!

Toisaalta minulla ei ole diagnosoitu mitään "jugurttiallergiaa" tai "banaaniallergiaa", mutta tiedän sen, että jugurtista tulee minulle ripulia ja banaani aiheuttaa kivuliaita vatsanväänteitä. Vältän näitä ruoka-aineita, vaikka minulla ei minkäänlaista lääkärin diagnoosia olekaan. Ja tiedätkö, ap, ei ole kenenkään tarjoilijan asia sanella minulle, että minun pitäisi syödä jugurttia tai banaania.

[/quote]

Jokaikinen ravintola-alan parissa työskentelevä tuntee keliakian ja heille kyllä pyritään tekemään annos joka ei sisällä gluteiinia. Mutta mitäpä jos sinulle ensin valmistettaisiin erillinen gluteiiniton annos jonka jälkeen istahtaisit syömään ihan oikeasta vehnäjauhosta tehtyä kakkua ja ehkä joisit oluen vielä ennen lähtöäsi? Näitä allergikkoja näkee paljon. Ensin heidän vuokseen hössötetään ja sitten yhtäkkiä allergia onkin jo mennyt pois kun tulee vastaan jotakin hyvää mitä tekeekin mieli. Kukaan ei sinua pakota syömään banaania tai jugurttia, mutta älä myöskään vouhkaa asiasta tilausta tehdessäsi ja sitten myöhemmin tilaa listalta jugurttipohjaista banaanipirtelöä.

[/quote]

Vierailija
39/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä olen myös tarjoilija ja meillä riittää että asiakas tilaa sipulittoman ruoan, hän saa sen eikä kukaan kysy syytä. Vähän epäilen että olisi Stadin parhaimmissa ravintoloissa asiakaspalvelijana tarjoilija jolla on tapana välillä vähän palauttaa asiakas maan pinnalle ;D

Ai niin, mutta meiltähän saakin vain hyvää ja asiantuntevaa palvelua tuollaisen moukkailun sijaan.

Ps. tilausravintolassa ruoka tehdään ennen asiakkaan saapumista

Vierailija
40/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tätä kutsutaan palvelualaksi? Tarjoilijan sietäisi hävetä silmät päästään, joutuu vielä leipäjonoon. Ei tuolle alalle pilkunviilaajiksi kuulu hakeutua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan