Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse diagnosoidut allergiat ärsyttää

Vierailija
19.06.2013 |

Olen töissä tarjoilijana ja sain taas tänään yhden syyn lisää miksi haluan vaihtaa alaa. Asiakas sai tänään mulle kiukkukohtauksen kun pyysi annoksensa ilman sipulia ja kysyin sitten häneltä että onko allerginen vai eikö vain pidä sipulin mausta. Kuulemma missään muualla maailmassa ei tälläistä kysymystä esitetä ja palvelussa on siis Suomessa parantamisen varaa. Tokaisin hälle takaisin että näitä hommia neljässä eri maassa tehneenä voin vannoa että rouva on nyt tässä asiassa väärässä. Suomessa me tarjoilijat kysymme allergiasta siksi että toiset eivät kykene syömään edes mausteita joissa on sipulia, kastikepohjia jne. Toiset ovat oikeasti allergisia sipulille, ja toiset vain näkyvälle sipulille. Monessa muussa maassa näkyvä sipuli jätetään pois sen enempää mausteita tai kastikkeita tarkastamatta.

Hitto että ärsyttää nää ihmisten itsensä diagnosoimat allergiat joista tehdään niin helvetin iso numero joka paikassa, mieluiten mahdollisimman ison yleisön edessä. Juuri muutama päivä sitten lounaalla kävi asiakas joka oli maitoALLERGINEN. Muutamaan kertaan kysyin että eihän kyse ole laktoosi-intoleranssista, mutta ei kun ihan maitoallergiasta. Ja on se kumma kun ei voi asiaa ymmärtää, ei ihme että on vain tarjoilijana, Huomautin hänen ottaessaan voita leivän päälle että ei taida maitoallergiasta enä olla jäljellä kuin muisto kun kerran voita kykenee syömään. Naama punaisena jäi tuhisemaan Ystäviensä hymistellessö vieressä. Lakatkaa ihmiset tekemästä itsestänne kaiken maailman allergikkoja, yrittäkää saada sitä huomiota muilla vähemmän rasittavilla keinoilla!

Ja vielä sellainen juttu että kun te haluatte niistä annoksistanne jättää jotain pois niin se onnistuu. Älkää kuitenkaan kuvitelko että saatte lisätä tilalle mitä haluatte! Kun mä jätän ton oliivin ja tomaatin pois niin saanhan mä sit tilalle aurajuustoo ilman mitään lisämaksua? Et saa, kiitos hei. Hanki itelles elämä niin sulla on rahaa maksaa siitä juustostas ja ehkä jotain muutakin kerrottavaa kavereilles kuin ne ainaiset "allergias"!

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:22"]

Voi voi, yleensä se gluteeniton tuote maksaa vähän extraa muutenkin, joten mistään ilmaisesta hössötyksestä ei ole kyse...

[/quote]

Ravintolassa ehkä, mutta härskeimpiä tapauksia näkee joskus ihan illallisvieraina. Ensin ollaan niin allergisia sille sun tälle ja sitten kuitenkin loppuillasta vedetään ihan sitä samaa mitä muutkin. Sillon tuo sooloilu on ihan ilimasta lystiä - paitsi isäntäväelle.

Vierailija
42/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on just tollanen kaveri joka on aina kun käydään syömässä allerginen jollekin uudelle jutulle. Joskus ilmotti kovaan ääneen olevansa paprikalle allerginen ja koska lihaliemessä tai jossakin oli paprikamaustetta niin hän ei tätä voinut syödä. Sille siis tehtiin alusta asti uudet sapuskat ja tietenkin koko muu seurue joutu sitä sitten odotteleen. Meidän ärsytyksen kyllä kruunas se kun laitto sitten perunoihinsa jotakin mausteseosta joka sisälsi paprikaa, eli ei ollut siis mitään oikeeta allergiaa. Harmitti kyllä kaikkia muita se turhanpäivänen sähellys ja odotus, siis kaikkia muita paitsi häntä itseään. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkina mietityttää muutama asia:

Jos olisin keliaakikko ja menisin syömään ravintolaan, jossa ruokalistalla on muutakin kuin gluteenittomia annoksia, tiedostaisin riskin siitä, että niitä gluteenin jäämiä on annoksessa. Esim. on ihan yleistä, että rasvakeittimessä paistetaan gluteenia sisältäviä tuotteita ja samasta keittimestä lähtee sitten ne gluteenittomat ranskalaisetkin. Tai otetaan kastikkeeseen sipulit siitä samasta laatikosta, josta on jossain vaiheessa käyty ottamassa jotain jauhoisilla käsillä.

Jos taas kärsii pahemmasta kala-allergiasta, jättäisin pihvitkin syömättä, koska monessa paikassa ne pihvit ja kalat paistetaan samalla parilalla. Lievää allergikkoahan tämä ei niin haittaa.

Sitten ottaa kyllä päähän joskus sellaiset asiakkaat, jotka ovat allergisia tai eivät muuten tykkää vaikka paprikasta, jota on kasvislisukkeessa isoina paloina, valittavat annoksesta kun taas voisivat vain kiltisti jättää ne paprikat syömättä.

Vierailija
44/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin nuorempana kanssa joitakin vuosia tarjoilijana ja muistan kuinka ärsytti kun asiakas saattoi palauttaa annoksen sanoen että mä just muistinkin että oon allerginen tälle. Meillä oli eräskin chiliannos jonka sitten lähetti takaisin keittiöön koska muistikin olevansa chilille allerginen (vaikka epäiltiinkin että eåoli vain liian tulinen). Pahinta oli kun sai uuden annoksen ja mokattiin niin että siinäkin oli chiliä. Siellä pidettiin keittiössä sormia ristissä ja toivottiin että se ei oikeesti olisi allerginen. Eikä onneksi ollut. :)

Vierailija
45/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi rasittavaa mennä syömään sellaisten ihmisten kanssa, joille ikinä ei listalta löydy syötäväksi kelpaavaa ilman perinpohjaista muokkausta ja soveltamista. Minulle sopisi hyvin, että tarjoilijat useammin palauttaisivat näitä maanpinnalle.  Ei mitään tilannetajua joillain myöskään, eli vaikka kalliimmissa paikoissa voikin odottaa erityispalvelua, niin jossain lähiöpubissa on ihan älytöntä alkaa kyselemään että voiko sen kuuden euron päivän pizzan saada tavallisen kinkun ja herkkusienten sijaan parmankinkulla ja aurinkokuivatulla tomaatilla.

Vierailija
46/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä periaatteessa noista muka-allergioista... mutta täytyy kyllä sanoa että en kyllä näe tarjoilijalta fiksuna käytöksenä kuittailla asiakkaille ja "palauttaa maan pinnalle", ellei kyse sitten ole todella ääritapauksesta. Kun tarpeeksi monta kertaa niin tekee niin voi rafla saada äkkiä ikävän maineen.

Vierailija
47/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 19:01"]

Mä olin nuorempana kanssa joitakin vuosia tarjoilijana ja muistan kuinka ärsytti kun asiakas saattoi palauttaa annoksen sanoen että mä just muistinkin että oon allerginen tälle. Meillä oli eräskin chiliannos jonka sitten lähetti takaisin keittiöön koska muistikin olevansa chilille allerginen (vaikka epäiltiinkin että eåoli vain liian tulinen). Pahinta oli kun sai uuden annoksen ja mokattiin niin että siinäkin oli chiliä. Siellä pidettiin keittiössä sormia ristissä ja toivottiin että se ei oikeesti olisi allerginen. Eikä onneksi ollut. :)

[/quote]

Ei helvetti sentään, siis tiesitte mokanne ja annoitte asiakkaan syödä annoksensa. Mitä jos sen hengitystiet olis turvonneet tukkoon ja se olis kuollut siihen pöytään? Olisitteko poliisille valehdelleet kirkkain silimin että vahinko oli, ei tiedetty ei. Tuohan olis ollut selkeä kuolemantuottamus. Eikö tosiaan kellot soineet päässä, että muutakin olis pitänyt tehdä kuin vaan pitää sormia ristissä.

Vierailija
48/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti allergioiden diagnosoinnista:

Ruoka-aineallergioiden diagnosoinnissa muuten suositaan nimen omaan sitä "itse-diagnosointia", myös lasten allergioissa. Tällöin pidetään päiväkirjaa kaikesta syödystä, ja ruokavalioon lisätään hiljalleen, yksi kerrallaan allergian aiheuttajiksi epäiltyjä aineita ja seurataan, tuleeko oireita. Veri- ja ihotestit kun etenkään lapsilla eivät välttämättä toimi ja testaaminen on myös kallista. Etenkään suolisto-oireiset allergiat eivät useinkaan näy testeissä, ja näin on usein myös aikuisten kohdalla.

Vierailija
49/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka esimerkissä ei varmaan ollut siitä kyse, mainitsenpa kuitenkin että voissa on maitoproteiinia hyvin vähän, muistaakseni alle 1%. Eli toipumassa oleva maitoallerginen voi hyvinkin laittaa teelusikallisen voita leivän päälle, niin meidänkin lapsia siedätettiin kun maitoallergia alkoi n. 2-vuotiaana parantua. Ja jonkin ajan päästä lapsi pystyi syömään n. 1dl maitotuotteita päivässä ilman oireita. Ja myöhemmin sitten ihan normaalisti. Samoin monet laktoosi-intoleranssista kärsivät voivat syödä pienen määrän laktoosia, mutta ei kokonaista maitopitoista ateriaa. Eikä se ole tarjoilijan kiusaamista.

Vierailija
50/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei allergisuus tarkoita kaikissa tapauksissa sitä, että jos on pieni tippa jotain ainetta jossain, niin siinä välittömästi tulee oireita ja kuolee. Joidenkin henkilöiden/tuotteiden kohdalla näin kuitenkin on, esim. pähkinään on ihmisiä kuollut. Mutta suurempi määrä aiheuttaa jo oireita. Erityisesti niille, joille oireet tulevat ripulina, allergia on kiusallista. Minulla on tuttava joka sietää pienet määrät paprikajauhetta, mutta ei tuoretta paprikaa. Itse rakastaan tomaattia, mutta en voi syödä tuoretta tomaattia, kypsennettyä tai tomaattimurksaa voin - reagoin hengitysteillä tuoreeseen. Osalla allergia ilmenee iho-oireina ja riippuu täysin allergisoivan tuotteen määrästä, miten paljon iho-oireita tulee. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka syövät tuotteita, joille ovat allergisia, vain siksi, että se on hyvää, vaikka tietävät yöllä saavansa sitten raapia. Erityisesti suklaa-allerginen kaverini on tällainen. 

Vierailija
51/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on todettu allergia ja hän pystyy syömään kyseistä ruoka-ainetta ilman vakavia oireita. Oireet tulevat 5 min-2 tunnin päästä iho- ja vatsaoireina. Monesti on vahingossa syönyt ja varmasti just sun kaltainen tarjoilija olisi heti luullut lapsen tai siis mun teeskentelevän ja valehtelevan. Nykyään vielä suositellaan siedätyshoitoa eli saatetaan syödä vähän allergisoivaa ainetta, ei liikaa, mutta se olis kai sulle liikaa, jos näkisit sellaista. Ei ymmärrys riittäisi.

Itselläni on todettu paljon allergioita enkä saa kaikista aina läheskään oireita ja kysyin asiasta lääkäriltä, mutta hän ei osannut sanoa varsinaista syytä siihen. Kukinnot ja se onko joku muu ruoka-aine tai olosuhteet rasittaneet mua vaikuttaa myös allergioihin. Eikä tässäkään yleistetä, joku on oikeasti niin vakavasti allerginen jollekin, että tulee lähtö heti sairaalaan. Tai osa allergisoituu vain tuoreista aineista eikä keitetystä tule mitään. 

Vierailija
52/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukulainen, joka ei tosiaan voi syödä ravintoloissa lainkaan kala-allergian vuoksi. Hän on ollut muutaman kerran sairaalassa shokin vuoksi. Se joku kynä on aina mukana.

Vierailija
53/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri on sinulle diagnosoinut laktoosi-intoleranssin, voit huoletta syödä maitotuotteita, kunhan ne vain ovat laktoosittomia. Maitoallergia on ihan eri juttu.

Vierailija
54/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten todellakaan tehdä, ei edes ABC:n kaltaisissa huoltoasematyyppisissä, ei ainakaan niissä missä itse olen ollut töissä.

Vierailija
55/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosi-intoleranssi ja maitoproteiiniallergiat ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
56/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ärsyttävää asiaa tuli tässä mieleen, tähän aiheeseen liittyen. 1. Hyla on valion tuotemerkki vähälaktoosiselle ruoalle. Usein ihmiset luulevat, että on hyla-ruokavalio. 2. Gluteeniton, ei gluteiiniton.

Vierailija
57/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilija on nyt hieman pihalla. Tosiaankaan kaikista allergioista ei lähdetä mitään testejä tekemään, ovat usein epäluotettavia. Lisäksi siedätys on päivän sana, eli maitoallergikon (joka ei siihen kuole) pitäisi syödä pieniä määriä maitoproteiinia, lisäten sitä ruokavalioon hitaasti, esim syödä voita mutta ei maitoon tehtyä kastiketta.

Tarjoilijan kannattaisi pysyä lestissään eikä viisastella hirveästi.

Vierailija
58/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan itse tehnyt itselleni diagnoosin, että olen koivun ja lepän siitepölylle allerginen. Samoin olen itse diagnosoinut allergiani omenalle ja hasselpähkinälle. Raakaa omenaa voin syödä muulloin paitsi keväällä siitepölyaikaan. Hasselpähkinää karttelen ympäri vuoden. Onneksi en saa muita oireita kuin hillittömän kutinan suuhun, mutta se on sen verran epämiellyttävää etten sitä halua.

Ravintolassa kysyn vain onko ruuassa hasselpähkinää, mutta en tee sitä kiusatakseni tarjoilijaa vaan välttyäkseni oireilta.

Vierailija
59/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikrossako ne pihvit sitten lämmitetään, paistetaan mediumit valmiiksi jo joskus päivällä? Se, ettei joskus saakaan mediumia, johtuu siitä, että pakasteena tullut mediun on loppu? Junassa minä olen kyllä nähnyt että kaikki on tasan valmiina, mutta jos annos maksaa 25 euroa, kuvittelen, että se annos kootaan vasta sitten kun olen tilannut sen. Kyllä ne annokset kuitenkin oikeasti saa aika monessa paikassa ilman kastiketta. 

[/quote]

Useimmissa ravintoloissa esivalmistellaan esimerkiksi kastikkeet valmiiksi, pihvit paistetaan toki juuri ennen tarjoilua. Ja ap:n avautuminen on sinänsä ymmärrettävää silloin kun v***tus käyrä ylittyy, mutta tarjoilijathan ei niitä ruokia tee, he vain välittävät tiedon keittiölle. Eli todellisuudessa kokit ovat niitä, jotka vastaavat asiakkaan saaman ruuan turvallisuudesta ja maukkaudesta. Ja kuulemani mukaan nämä allergiat huomioidaan aina, oli kyseessä sitten tappava allergia, lievempi allergia tai vain mieltymys. Ja maitoallergikkokin voi sietää pienen määrän maitoproteiinia, jos on aikoinaan siedätyshoidon kautta siihen päässyt. Eli joku voi laittaa voita leivälle, muttei kestä yhtään suurempaa määrää.

Vierailija
60/138 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan rehellisesti sanoo, että ei pidä jonkin aineen mausta, niin saa todennäköisesti nopeammin ruuan pöytään. Allergiselle tehdään kaikki alusta asti uudelleen, puhdistetään pinnat, käytetään eri astioita ja vältellään viimeiseen asti sitä, että allergiaa aiheuttava ruoka-aine ei olisi minkäänlaisessa kontaktissa asiakkaan ruokaan. Tähän menee enemmän aikaa kuin normirutiinilla tehtävään ruokaan, ja silloin kun kyse EI ole allergiasta, niin työhän on ihan turhaa. Sen sijaan oikeasti allergisia palvelen erittäin mielelläni, ja heidän kanssaan on ihan mielenkiintoista jutella, kuinka tiettyjä aineita lisätään melkein kaikkeen mahdolliseen. Esimerkiksi nyt vaikka sitrushedelmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän