Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse diagnosoidut allergiat ärsyttää

Vierailija
19.06.2013 |

Olen töissä tarjoilijana ja sain taas tänään yhden syyn lisää miksi haluan vaihtaa alaa. Asiakas sai tänään mulle kiukkukohtauksen kun pyysi annoksensa ilman sipulia ja kysyin sitten häneltä että onko allerginen vai eikö vain pidä sipulin mausta. Kuulemma missään muualla maailmassa ei tälläistä kysymystä esitetä ja palvelussa on siis Suomessa parantamisen varaa. Tokaisin hälle takaisin että näitä hommia neljässä eri maassa tehneenä voin vannoa että rouva on nyt tässä asiassa väärässä. Suomessa me tarjoilijat kysymme allergiasta siksi että toiset eivät kykene syömään edes mausteita joissa on sipulia, kastikepohjia jne. Toiset ovat oikeasti allergisia sipulille, ja toiset vain näkyvälle sipulille. Monessa muussa maassa näkyvä sipuli jätetään pois sen enempää mausteita tai kastikkeita tarkastamatta.

Hitto että ärsyttää nää ihmisten itsensä diagnosoimat allergiat joista tehdään niin helvetin iso numero joka paikassa, mieluiten mahdollisimman ison yleisön edessä. Juuri muutama päivä sitten lounaalla kävi asiakas joka oli maitoALLERGINEN. Muutamaan kertaan kysyin että eihän kyse ole laktoosi-intoleranssista, mutta ei kun ihan maitoallergiasta. Ja on se kumma kun ei voi asiaa ymmärtää, ei ihme että on vain tarjoilijana, Huomautin hänen ottaessaan voita leivän päälle että ei taida maitoallergiasta enä olla jäljellä kuin muisto kun kerran voita kykenee syömään. Naama punaisena jäi tuhisemaan Ystäviensä hymistellessö vieressä. Lakatkaa ihmiset tekemästä itsestänne kaiken maailman allergikkoja, yrittäkää saada sitä huomiota muilla vähemmän rasittavilla keinoilla!

Ja vielä sellainen juttu että kun te haluatte niistä annoksistanne jättää jotain pois niin se onnistuu. Älkää kuitenkaan kuvitelko että saatte lisätä tilalle mitä haluatte! Kun mä jätän ton oliivin ja tomaatin pois niin saanhan mä sit tilalle aurajuustoo ilman mitään lisämaksua? Et saa, kiitos hei. Hanki itelles elämä niin sulla on rahaa maksaa siitä juustostas ja ehkä jotain muutakin kerrottavaa kavereilles kuin ne ainaiset "allergias"!

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän perusteella et todellakaan sovi tarjoilijaksi. Tiedoksesi: lääkärit ei nykyään edes teetä allergiatestejä hyvinkään herkästi. Heille tiedoksi riittää itsediagnosointi.

Minä rakastan sipulia, mutta elimistöni ei sitä enää valitettavasti siedä. Saan sappivaivoja pienestäkin määrästä. Saatan saada jopa mausteista reaktioita. Jos sanon tarjoilijalle että olen allerginen sipulille, niin en todellakaan siedä uteluja siitä että kuinka allerginen olen vaan sen pitäisi olla ilmoituksen jälkeen selvää että sipulia ei annoksestani löydy missään muodossa.

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:00"]

Olen töissä tarjoilijana ja sain taas tänään yhden syyn lisää miksi haluan vaihtaa alaa. Asiakas sai tänään mulle kiukkukohtauksen kun pyysi annoksensa ilman sipulia ja kysyin sitten häneltä että onko allerginen vai eikö vain pidä sipulin mausta. Kuulemma missään muualla maailmassa ei tälläistä kysymystä esitetä ja palvelussa on siis Suomessa parantamisen varaa. Tokaisin hälle takaisin että näitä hommia neljässä eri maassa tehneenä voin vannoa että rouva on nyt tässä asiassa väärässä. Suomessa me tarjoilijat kysymme allergiasta siksi että toiset eivät kykene syömään edes mausteita joissa on sipulia, kastikepohjia jne. Toiset ovat oikeasti allergisia sipulille, ja toiset vain näkyvälle sipulille. Monessa muussa maassa näkyvä sipuli jätetään pois sen enempää mausteita tai kastikkeita tarkastamatta.

Hitto että ärsyttää nää ihmisten itsensä diagnosoimat allergiat joista tehdään niin helvetin iso numero joka paikassa, mieluiten mahdollisimman ison yleisön edessä. Juuri muutama päivä sitten lounaalla kävi asiakas joka oli maitoALLERGINEN. Muutamaan kertaan kysyin että eihän kyse ole laktoosi-intoleranssista, mutta ei kun ihan maitoallergiasta. Ja on se kumma kun ei voi asiaa ymmärtää, ei ihme että on vain tarjoilijana, Huomautin hänen ottaessaan voita leivän päälle että ei taida maitoallergiasta enä olla jäljellä kuin muisto kun kerran voita kykenee syömään. Naama punaisena jäi tuhisemaan Ystäviensä hymistellessö vieressä. Lakatkaa ihmiset tekemästä itsestänne kaiken maailman allergikkoja, yrittäkää saada sitä huomiota muilla vähemmän rasittavilla keinoilla!

Ja vielä sellainen juttu että kun te haluatte niistä annoksistanne jättää jotain pois niin se onnistuu. Älkää kuitenkaan kuvitelko että saatte lisätä tilalle mitä haluatte! Kun mä jätän ton oliivin ja tomaatin pois niin saanhan mä sit tilalle aurajuustoo ilman mitään lisämaksua? Et saa, kiitos hei. Hanki itelles elämä niin sulla on rahaa maksaa siitä juustostas ja ehkä jotain muutakin kerrottavaa kavereilles kuin ne ainaiset "allergias"!

[/quote]

Vierailija
82/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuilu ei kyllä kuulu asiakaspalveluun ikinä, vaikka kuinka ärsyttävä asiakas olisikin. Asiakasta ei tule ikinä yrittää nolata.

Olen opiskelija ja tarvisin vielä lisää kesätöitä, saisinko sun paikan? En ikinä käyttäytyisi noin, kuten en missään asiakaspalvelutyössä ole ennenkään käyttäytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista eniten ärsyttää nämä tuoksuyliherkät. Olimme kerran ravintolassa. Viereiseen pöytään tuli nainen, joka alkoi kovaan ääneen valittaa pahoinvointiaan. Ei voinut kuulema sietää ruoastamme tulevaa lihan hajua. Pyysi vielä meiltä mahdollisuutta vaihtaa paikkaa, mutta koska olimme siinä ensin, niin sanoimme, että hän itse voi valita toisen pöydän.

Vierailija
84/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap voi olla tyytyväinen, tusknpa se voita leivälleen laittanut tai tuttavansa tulee häntä enää koskaan ko. ravintolaan kiusaamaan. Takuulla hän on monta muutakin ärsyttävää asiakasta saanut poistettua ravintolansa asiakaskunnasta. Juuri tässä kyselin tuttavalta suosituksia ravintoloista ja he kertoivat mihin ei ainkaan kannata mennä, saatuaan töykeän tiuskaisun vastauksena siihen, että voisi saada perunat lämpimänä. Vissiin tarjoilija ajatteli, että syöhän nuo kylmää salaattiaakin, niin kai nuo nyt perunoitakin kylmänä syödä. 

Vierailija
85/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 19:01"]

Mä olin nuorempana kanssa joitakin vuosia tarjoilijana ja muistan kuinka ärsytti kun asiakas saattoi palauttaa annoksen sanoen että mä just muistinkin että oon allerginen tälle. Meillä oli eräskin chiliannos jonka sitten lähetti takaisin keittiöön koska muistikin olevansa chilille allerginen (vaikka epäiltiinkin että eåoli vain liian tulinen). Pahinta oli kun sai uuden annoksen ja mokattiin niin että siinäkin oli chiliä. Siellä pidettiin keittiössä sormia ristissä ja toivottiin että se ei oikeesti olisi allerginen. Eikä onneksi ollut. :)

[/quote]

Ei helvetti sentään, siis tiesitte mokanne ja annoitte asiakkaan syödä annoksensa. Mitä jos sen hengitystiet olis turvonneet tukkoon ja se olis kuollut siihen pöytään? Olisitteko poliisille valehdelleet kirkkain silimin että vahinko oli, ei tiedetty ei. Tuohan olis ollut selkeä kuolemantuottamus. Eikö tosiaan kellot soineet päässä, että muutakin olis pitänyt tehdä kuin vaan pitää sormia ristissä.

[/quote]

No jos asiakas olisi hengenvaarallisesti ollut chilille allerginen hän olisi luultavasti muistanut allergiansa vähän aikaisemmin. Kyllä oikeasti allergisesti syynää ruokalistan tarkkaan eikä tilaa chiliannosta, jos on allerginen chilille. 

Vierailija
86/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt on mennyt ap:n kirjoituksen pointti häviksiin useammalta kommentoijalta. Ei hän missään vaiheessa tainnut väittää etteikö saisi olla allerginen tai allergia pitäisi todistaa jotenkin ravintolan henkilökunnalle. Kyse oli itse keksityistä muka-allergioista joita on keksitty vain tärkeilemisen takia tai siksi, ettei kehdata myöntää ettei pidä jostain ruuasta. 

Olutta litkivät "keliakikot" ja kermajäätelöä ahmivat "laktoosi-intolerantikot" hukkaavat vai kaikkien aikaa. 

Vierailija
87/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuttavapiirissä on tällainen huomionkipeä. Hän 10 vuotta puhui suureen ääneen, kuinka hänellä on keliakia ja jos joku ei ollut tajunnut valmistaa erikoisruokaa hänelle, loukkaantui ja osoitti avoimesti mieltään. Hieman ihmettelin hänen huomiohakuisuuttaan, mutta olin kuitenkin myötätuntoinen, sillä keliakia ei ole mikään pikku juttu.

Kun miehelläni lopulta todettiin keliakia ja hänellä oli vakavia vaurioita gluteenin vuoksi, tuttava oli usein mielessäni. Kerran sitten juttelin keliakiasta  ja sanoin, että ikävää, kuinka paljon rahaa gluteenittomiin tuotteisiin menee ja kysyin, miten he ovat järjestäneet ruoat: kaikille kokataan gluteenitonta vai hän tekee ruokansa erikseen. Kysyin myös tähystyksestä, jolla keliakia todetaan. Hän vastasi, ettei hänellä itse asiassa koskaan ole diagnosoitu keliakiaa, eikä se verikokeessakaan näkynyt. Hän epäilee itsellään jonkinlaista yliherkkyyttä vehnää kohtaan ja ihmisille oli helpompi selittää, että hänellä on keliakia. Argh! Kymmenen vuotta kuuntelimme tuota vouhkaamista, valmistimme hänelle erikousruokia ja olimme myötätuntoisia. Ulkomaillakin raukka kuulemma näki nälkää, kun gluteenitonta ruokaa oli vaikea löytää.

En tajua, kuinka joku haluaa feikata keliakiaa, sillä se on oikeasti rajoittava juttu, joka tulee vieläpä kalliiksi. Mieheni matkustaa paljon ja Suomi on aika spesiaali mitä tulee gluteenittomuuteen; ulkomailla gluteenitonta ruokaa voi joutua metsästämään kissojen ja koirien kanssa ja osa ravintoloista joutuu vastaamaan "ei oota".

Ja tosiaan, yhteisellä piknikillä em. tuttava söi hyvällä ruokahalulla kaikkea normaalisti.

Vierailija
88/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle ihan tuntematon sellainen asia, että kun asiakas kerran maksaa hän saa myös päättää mitä tilaa? Se on ihan sama onko asiakas allerginen sipulille vai ei, jos hän sanoo, että ei sipulia, niin sun tehtäväsi on tomittaa hänelle annos ilman sipulia. Jos sellainen ei onnistu niin sitten vaan sanot, että valitettavasti te ette voi laittaa ruokia ilman sipulia. Niin asiakas sitten äänestää jaloillaan ja menee ravintolaan missä saa ruokansa sellaisena kuin haluaa.

Vierailija
89/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:22"]

Onko sulle ihan tuntematon sellainen asia, että kun asiakas kerran maksaa hän saa myös päättää mitä tilaa? Se on ihan sama onko asiakas allerginen sipulille vai ei, jos hän sanoo, että ei sipulia, niin sun tehtäväsi on tomittaa hänelle annos ilman sipulia. Jos sellainen ei onnistu niin sitten vaan sanot, että valitettavasti te ette voi laittaa ruokia ilman sipulia. Niin asiakas sitten äänestää jaloillaan ja menee ravintolaan missä saa ruokansa sellaisena kuin haluaa.

[/quote]

Tässä on moni jo selittänyt miksi se ei ole ihan sama onko kyse allergiasta vai mieltymyksistä, on annettu ihan pätevät perustelut sille että tarjoilija kysyy asiasta. Uskoisin, että useimmat ei-allergiset haluavat mieluummin sen annoksensa nopeasti, kuin odottavat että kastikkeet valmistetaan alusta alkaen uudestaan ilman sipulijauhetta sisältäviä mausteita.

Vierailija
90/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:34"]

[/quote]

Tässä on moni jo selittänyt miksi se ei ole ihan sama onko kyse allergiasta vai mieltymyksistä, on annettu ihan pätevät perustelut sille että tarjoilija kysyy asiasta. Uskoisin, että useimmat ei-allergiset haluavat mieluummin sen annoksensa nopeasti, kuin odottavat että kastikkeet valmistetaan alusta alkaen uudestaan ilman sipulijauhetta sisältäviä mausteita.

[/quote] Jos asiakas pyytää ilman sipulia, niin ei ole tarjoilijan asia ruveta vänkyttämään. Suomessa ei muutenkaan osata eikä viitsitä palvella asiakkaita. Mä uskoisin, että asiakkaat mieluummin ottavat hyvän palvelun kuin vänkytystä siitä millä perusteella asiakas tilaa ruokansa. Jos asiakas sanoo, että ei sipulia, tarjoilija vastaa, että asia selvä tai sitten kertoo että ei onnistu. Se miksi asiakas ei sipulia halua on hänen oma asiansa. Minä en ainakaan suostu kyykytettäväksi maksavana asiakkaana vaan menen muualle.

Vierailija
91/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tylyä palvelua kyllä ap:ltä, ei tarjoilijan kuulu asiakkaita "maan pinnalle" palautella. Kyllä minäkin joskus vähän naureskelen itsekseni kun näitä muka-allergisia tai muka-vegaaneja tai muka-karppaajia jotka alkaa myöhemmin, usein alkoholia pari annosta saatuaan, pystyäkin syömään sitä ennen ehdottomasti kiellettyä ainetta, mutta en kyllä siitä asiakkaalle kuittaile. 

Tosiaan, sitäkin näkee että tiukka vegetaristi haluaakin muutaman tuopin jälkeen syödä liha-annoksen tai tiukka karppaaja joka ruokaa tilatessaan tiukkasi hiilihydraattien grammamääriä annoksessa, juokin sitten illan aikana tuoppikaupalla oikein hiilarista kaljaa.

Vierailija
92/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:44"]

[/quote]

[/quote] Jos asiakas pyytää ilman sipulia, niin ei ole tarjoilijan asia ruveta vänkyttämään. Suomessa ei muutenkaan osata eikä viitsitä palvella asiakkaita. Mä uskoisin, että asiakkaat mieluummin ottavat hyvän palvelun kuin vänkytystä siitä millä perusteella asiakas tilaa ruokansa. Jos asiakas sanoo, että ei sipulia, tarjoilija vastaa, että asia selvä tai sitten kertoo että ei onnistu. Se miksi asiakas ei sipulia halua on hänen oma asiansa. Minä en ainakaan suostu kyykytettäväksi maksavana asiakkaana vaan menen muualle.

[/quote]

Pointti meni siis jälleen aivan ohi... Jos en tykkää sipulista mutta en ole sille allerginen, ei minua kuitenkaan haittaa jos kastikkeeseen on käytetty liemikuutiota tai maustetta jossa on hieman sipulijauhetta. Tästä syystä vastaan ihan ilolla kysymykseen allergiasta, niin että saan ruokani pöytään nopeammin, sen sijaan että kastiketta alettaisiin vääntää alusta alkaen minulle. En pidä sitä minään vänkyttämisenä tai kyykytyksenä, että tarjoilija kysyy kerran olenko allerginen sipulille.

Vierailija
93/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:44"]

[/quote]

[/quote]

Voi minä oikeasti allergisena monille ruoka-aineille olisin onnellinen tarjoilijasta, joka kysyisi, olenko allerginen ja voisimme yhdessä miettiä, miten annokseni tehdään.

Mutta suomalaiset on  niin juntteja. Riittää, kun tiuskaisee tarjoilijalle "ei sipulia ja vittuako se sulle kuuluu, älä ämmä vänkytä siinä"

Hyvä tarjoilija osaa kysellä asiakkaan allergiat ja miettiä yhdessä, mitä asiakas kykenee syömään.

Vierailija
94/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen itse diagnosoinut itselleni siitepölyallergian. Silmät kutittaa, nenä vuotaa ja aivastuttaa. Heinix auttaa jotenkin mystisesti. En koe tarvitsevani tähän mitään lääkärin lausuntoja.

Vierailija
95/138 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua  ärsyttää joidenkin tarjoilijoiden tapa "kailottaa" asiat kovalla äänellä. Olen allerginen eräille aineksille ja yritän aina mahdollisimman huomaamattomasti selittää asian ja neuvotella ruoastani.  Usein tarjoilija joutuu menemään keittiöön kysymään, onko mahdollista tehdä haluamani ruoka. Sitten tarjoilija tulee luokseni ja kovalla äänellä alkaa selittää allergiastani ja mahdollisista vaihtoehdoista.  Ei takuulla jää epäselväksi muilta ruokailijoilta, miten vaikea asiakas olen.  Enkä takuulla ole, vaan tyydyn siihen, mitä voin saada.

Vierailija
96/138 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Ranskaan. Täällä tunnetaan keliakia paremmissa paikoissa. Vegetaristilla on vaikeaa ja laktoosi-intoleranssista ei ole kuultukaan.

Suomalaiset allergiat on suurimmalta osin höpöhöpöä. 

Vierailija
97/138 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 18:37"]

Tervetuloa Ranskaan. Täällä tunnetaan keliakia paremmissa paikoissa. Vegetaristilla on vaikeaa ja laktoosi-intoleranssista ei ole kuultukaan.

Suomalaiset allergiat on suurimmalta osin höpöhöpöä. 

[/quote]

juuri näin

Vierailija
98/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 07:49"]

Tässä nyt on mennyt ap:n kirjoituksen pointti häviksiin useammalta kommentoijalta. Ei hän missään vaiheessa tainnut väittää etteikö saisi olla allerginen tai allergia pitäisi todistaa jotenkin ravintolan henkilökunnalle. Kyse oli itse keksityistä muka-allergioista joita on keksitty vain tärkeilemisen takia tai siksi, ettei kehdata myöntää ettei pidä jostain ruuasta. 

Olutta litkivät "keliakikot" ja kermajäätelöä ahmivat "laktoosi-intolerantikot" hukkaavat vai kaikkien aikaa. 

[/quote]

Moni laktoosi-intolerantikko pystyy syömään vaikka sitä jäätelöä ottamalla Lactrasea, niin siskonikin tekee.

Vierailija
99/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:51"]

Aika tylyä palvelua kyllä ap:ltä, ei tarjoilijan kuulu asiakkaita "maan pinnalle" palautella. Kyllä minäkin joskus vähän naureskelen itsekseni kun näitä muka-allergisia tai muka-vegaaneja tai muka-karppaajia jotka alkaa myöhemmin, usein alkoholia pari annosta saatuaan, pystyäkin syömään sitä ennen ehdottomasti kiellettyä ainetta, mutta en kyllä siitä asiakkaalle kuittaile. 

Tosiaan, sitäkin näkee että tiukka vegetaristi haluaakin muutaman tuopin jälkeen syödä liha-annoksen tai tiukka karppaaja joka ruokaa tilatessaan tiukkasi hiilihydraattien grammamääriä annoksessa, juokin sitten illan aikana tuoppikaupalla oikein hiilarista kaljaa.

[/quote]

Meetvursti-vegetaristit ovat ihan oma ryhmänsä. Ihmisten ilmoilla, kylässä tai ravintolassa ei syödä lihatuotteita, mutta kotona kyllä meetvursti maistuu.

Vierailija
100/138 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:51"]

[/quote]

Meetvursti-vegetaristit ovat ihan oma ryhmänsä. Ihmisten ilmoilla, kylässä tai ravintolassa ei syödä lihatuotteita, mutta kotona kyllä meetvursti maistuu.

[/quote]

Joo : ) Tai sitten tää: "Olen kasvissyöjä, mutta syön kyllä kalaa ja joskus kanaa. Ja anna mä maistan ihan pienen palan sun makkarasta."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi