Itse diagnosoidut allergiat ärsyttää
Olen töissä tarjoilijana ja sain taas tänään yhden syyn lisää miksi haluan vaihtaa alaa. Asiakas sai tänään mulle kiukkukohtauksen kun pyysi annoksensa ilman sipulia ja kysyin sitten häneltä että onko allerginen vai eikö vain pidä sipulin mausta. Kuulemma missään muualla maailmassa ei tälläistä kysymystä esitetä ja palvelussa on siis Suomessa parantamisen varaa. Tokaisin hälle takaisin että näitä hommia neljässä eri maassa tehneenä voin vannoa että rouva on nyt tässä asiassa väärässä. Suomessa me tarjoilijat kysymme allergiasta siksi että toiset eivät kykene syömään edes mausteita joissa on sipulia, kastikepohjia jne. Toiset ovat oikeasti allergisia sipulille, ja toiset vain näkyvälle sipulille. Monessa muussa maassa näkyvä sipuli jätetään pois sen enempää mausteita tai kastikkeita tarkastamatta.
Hitto että ärsyttää nää ihmisten itsensä diagnosoimat allergiat joista tehdään niin helvetin iso numero joka paikassa, mieluiten mahdollisimman ison yleisön edessä. Juuri muutama päivä sitten lounaalla kävi asiakas joka oli maitoALLERGINEN. Muutamaan kertaan kysyin että eihän kyse ole laktoosi-intoleranssista, mutta ei kun ihan maitoallergiasta. Ja on se kumma kun ei voi asiaa ymmärtää, ei ihme että on vain tarjoilijana, Huomautin hänen ottaessaan voita leivän päälle että ei taida maitoallergiasta enä olla jäljellä kuin muisto kun kerran voita kykenee syömään. Naama punaisena jäi tuhisemaan Ystäviensä hymistellessö vieressä. Lakatkaa ihmiset tekemästä itsestänne kaiken maailman allergikkoja, yrittäkää saada sitä huomiota muilla vähemmän rasittavilla keinoilla!
Ja vielä sellainen juttu että kun te haluatte niistä annoksistanne jättää jotain pois niin se onnistuu. Älkää kuitenkaan kuvitelko että saatte lisätä tilalle mitä haluatte! Kun mä jätän ton oliivin ja tomaatin pois niin saanhan mä sit tilalle aurajuustoo ilman mitään lisämaksua? Et saa, kiitos hei. Hanki itelles elämä niin sulla on rahaa maksaa siitä juustostas ja ehkä jotain muutakin kerrottavaa kavereilles kuin ne ainaiset "allergias"!
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 11:23"]
Mä olen kalalle allerginen. En pidä siitä suurempaa meteliä, tilaan listoilta sellaisia ruokia joissa ei ole kalaa. Muutaman kerran on käynyt niin, että ruokani on jossain vaiheessa kuitenkin kontaminoitunut kalalla, ja olen saanut pahan allergisen reaktion. Siinä sitten adrenaliinipiikkiä itseeni pistäneenä, olen kysynyt tarjoilijalta, onko ruuassa sittenkin kalaa. Vastaus on yleensä, että ei ole, mutta keittiössä tehdään kyllä ruokaa myös kalasta, joten kokki on voinut käyttää jotain veistä tms. jossa on ollut kalaa.
Näissä tilanteissa tarjoilijat ovat olleet vihaisia siitä, kun en ole maininut kala-allegiasta ruokaa tilatessa. Siispä ihan omaa terveyttäni ajatellen mainitsen aina ravintolassa olevani kalalle allerginen, vaikka en kalaa tilaisikaan. Olen varmaan ap:n kaltaisten tarjoiijoiden mielestä täysi idiootti muka-allerginen ja haluan vaan tuoda itseäni esille...
[/quote]
Mistäs sinä herneen vedit nenään. Eikö se ole ihan hyvä jos tarjoilija kysyy sinulta, oletko allerginen, niin tehdään sinulle ruoka, mihin ei ole käytetty mitään, mikä on koskenut kalaan.
Ei, mutta olet suomijuntti. Sinulta ei saa kysyä, vaan marttyyrina mieluummin piikität itseäsi ja olet loukkaantunut, jos tarjoilija on pahoillaan, ettet sanonut olevasi allerginen kalalle.
Tämä on niiiiiiiiiiin suomalaista, ettei tosikaan. Missään muualla ei allerginen ihminen voi loukkaantua, jos kysytään, onko alleginen ja halutaan palvella mahdollisimman hyvin.
Suomalainen ei halua palvelua vaan loukkaantua joka asiasta.
[/quote]
Sulta taisi mennä tuon kirjoituksen pointti kokonaan ohi. Olet tainut olla niin kauan kansainvälinen kosmopoliitti, että suomen kielen sisälukutaitosi on hävinnyt jonnekin matkan varrella..
Sehän olisikin hienoa, jos ihmiset osaisivat aina noudattaa erikoisruokavalioitaan. Minunkin perheessäni oli yksi diabeetikko, joka lipsui niin kauan että kuoli diabeteksensa komplikaatioihin.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:18"]
Meillä tuttavapiirissä on tällainen huomionkipeä. Hän 10 vuotta puhui suureen ääneen, kuinka hänellä on keliakia ja jos joku ei ollut tajunnut valmistaa erikoisruokaa hänelle, loukkaantui ja osoitti avoimesti mieltään. Hieman ihmettelin hänen huomiohakuisuuttaan, mutta olin kuitenkin myötätuntoinen, sillä keliakia ei ole mikään pikku juttu.
Kun miehelläni lopulta todettiin keliakia ja hänellä oli vakavia vaurioita gluteenin vuoksi, tuttava oli usein mielessäni. Kerran sitten juttelin keliakiasta ja sanoin, että ikävää, kuinka paljon rahaa gluteenittomiin tuotteisiin menee ja kysyin, miten he ovat järjestäneet ruoat: kaikille kokataan gluteenitonta vai hän tekee ruokansa erikseen. Kysyin myös tähystyksestä, jolla keliakia todetaan. Hän vastasi, ettei hänellä itse asiassa koskaan ole diagnosoitu keliakiaa, eikä se verikokeessakaan näkynyt. Hän epäilee itsellään jonkinlaista yliherkkyyttä vehnää kohtaan ja ihmisille oli helpompi selittää, että hänellä on keliakia. Argh! Kymmenen vuotta kuuntelimme tuota vouhkaamista, valmistimme hänelle erikousruokia ja olimme myötätuntoisia. Ulkomaillakin raukka kuulemma näki nälkää, kun gluteenitonta ruokaa oli vaikea löytää.
En tajua, kuinka joku haluaa feikata keliakiaa, sillä se on oikeasti rajoittava juttu, joka tulee vieläpä kalliiksi. Mieheni matkustaa paljon ja Suomi on aika spesiaali mitä tulee gluteenittomuuteen; ulkomailla gluteenitonta ruokaa voi joutua metsästämään kissojen ja koirien kanssa ja osa ravintoloista joutuu vastaamaan "ei oota".
Ja tosiaan, yhteisellä piknikillä em. tuttava söi hyvällä ruokahalulla kaikkea normaalisti.
[/quote]
tiedätkö miten hemmetin vaikeaa on, kun saa selviä oireita gluteiinista, mutta keliakiatesti näyttää negatiivista? Itse kokemuksesta tietää, ettei pysty syömään viljoja ollenkaan ilman pahoja oireita, mutta virallisten diagnoosien mukaan mitään vikaa ei ole missään? On aika rasittavaa jatkuvasti kertoa syövänsä gluteiinitonta ruokaa, vaikka ei olekaan keliaakikko. Siitä seuraa poikkeuksetta monen kymmenen minuutin keskustelu vatsan toiminnasta ja niin edelleen.
Näköjään et tiennyt, että aika tosi monet saa viljoista pahoja oireita, vaikka varsinaista keliakiaa ei verikokeella saada kiinni. Se keliakiatesti on varsin epäluotettava.
[/quote]
Kyllähän moni keliaakikko on päässyt vatsalaukun tähystykseen, vaikka verikoe olisikin ollut negatiivinen. Tämä tosin vaatii jo selkeitä oireita ja lääkärin pitää luottaa omaan harkintakykyynsä, koska tähystysjonot ovat muutenkin jo pitkät.
Itse en meinannut edes verikokeeseen päästä, kun ei ollut tarpeeksi oireita. Tein sitten kokeilumielessä apteerin kotitestin ja se pärähti heti positiiviseksi. Lääkäri oli edelleen epäileväinen, mutta lähetti verikokeisiin "mielenrauhani vuoksi". No, sielläkin sitten oli arvot niin kohollaan että tähystykseen ja nyt odottelen tuloksia. Tosin, jos muotikeliaakikoita löytyy niin paljon mitä olen ymmärtänyt, niin ei ihme ettei lääkäritkään enää ota potilaan keliakia epäilyjä kauhean tosissaan.. Paskempi juttu sitten vaan oikeille keliaakikoille.
Tosin, palatakseni, luulisi veren arvojen jossain vaiheessa nousevan, eli jos diagnoosin haluat niin hammasta purren pitäisi syödä gluteenia ja saada arvot koholleen.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:18"]
Meillä tuttavapiirissä on tällainen huomionkipeä. Hän 10 vuotta puhui suureen ääneen, kuinka hänellä on keliakia ja jos joku ei ollut tajunnut valmistaa erikoisruokaa hänelle, loukkaantui ja osoitti avoimesti mieltään. Hieman ihmettelin hänen huomiohakuisuuttaan, mutta olin kuitenkin myötätuntoinen, sillä keliakia ei ole mikään pikku juttu.
Kun miehelläni lopulta todettiin keliakia ja hänellä oli vakavia vaurioita gluteenin vuoksi, tuttava oli usein mielessäni. Kerran sitten juttelin keliakiasta ja sanoin, että ikävää, kuinka paljon rahaa gluteenittomiin tuotteisiin menee ja kysyin, miten he ovat järjestäneet ruoat: kaikille kokataan gluteenitonta vai hän tekee ruokansa erikseen. Kysyin myös tähystyksestä, jolla keliakia todetaan. Hän vastasi, ettei hänellä itse asiassa koskaan ole diagnosoitu keliakiaa, eikä se verikokeessakaan näkynyt. Hän epäilee itsellään jonkinlaista yliherkkyyttä vehnää kohtaan ja ihmisille oli helpompi selittää, että hänellä on keliakia. Argh! Kymmenen vuotta kuuntelimme tuota vouhkaamista, valmistimme hänelle erikousruokia ja olimme myötätuntoisia. Ulkomaillakin raukka kuulemma näki nälkää, kun gluteenitonta ruokaa oli vaikea löytää.
En tajua, kuinka joku haluaa feikata keliakiaa, sillä se on oikeasti rajoittava juttu, joka tulee vieläpä kalliiksi. Mieheni matkustaa paljon ja Suomi on aika spesiaali mitä tulee gluteenittomuuteen; ulkomailla gluteenitonta ruokaa voi joutua metsästämään kissojen ja koirien kanssa ja osa ravintoloista joutuu vastaamaan "ei oota".
Ja tosiaan, yhteisellä piknikillä em. tuttava söi hyvällä ruokahalulla kaikkea normaalisti.
[/quote]
tiedätkö miten hemmetin vaikeaa on, kun saa selviä oireita gluteiinista, mutta keliakiatesti näyttää negatiivista? Itse kokemuksesta tietää, ettei pysty syömään viljoja ollenkaan ilman pahoja oireita, mutta virallisten diagnoosien mukaan mitään vikaa ei ole missään? On aika rasittavaa jatkuvasti kertoa syövänsä gluteiinitonta ruokaa, vaikka ei olekaan keliaakikko. Siitä seuraa poikkeuksetta monen kymmenen minuutin keskustelu vatsan toiminnasta ja niin edelleen.
Näköjään et tiennyt, että aika tosi monet saa viljoista pahoja oireita, vaikka varsinaista keliakiaa ei verikokeella saada kiinni. Se keliakiatesti on varsin epäluotettava.
Ap on kuin tarjoilija suoraan neuvostoliitosta...
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:13"]
Ärsyttää kun tietämättömät puhuvat keliakiasta allergiana. Keliakia ei ole allergia vaan autoimmuunisairaus. Sama kun puhuisitte diapeteksestä sokeriallergiana.
Allergiaa voi siedättää ja siitä voi parantua, autoimmuunisairautta ei voi siedättää, eikä se koskaan (ainakaan nykylääketieteen mukaan) parane.
Ja kyllä, olen uusi keliaakikko (ihan lääkärin toteama) ja tosissaan pelottaa oma tulevaisuus kun tästä sairaudesta niin vähän näköjään tiedetään.
[/quote]
Mua ärsyttää kuin pientä sikaa kun kirjoitetaan diapetes eikä diabetes!!!!!!
Kiitos minäkin haluaisin tietää missä ravintolassa työskentelet, etten vahingossakaan kyseiseen paikkaan eksyisi.
Todella törkeää käytöstä maksavia asiakkaita kohtaan. Eipä ihme että ravintolan pitäminen ei nykyään kannata, näinköhän omistaja tietää tarjoilijansa käyttäytyvän/kommentoivan näin asiattomasti.
En syö sipulia, tomaattia enkä sitrushedelmiä, eikä sinulle kuulu miksi. Jos en ravintolassa saa hintavaa ruokaani ilman näitä, voin mainiosti poistua ja ostaa kahden viikon ruoat ravintola-annoksen hinnalla.
No äkkiähän se selviää onko huuhaata vai ei. Allergiatesteillä. Jos joku haluaa lyödä vetoa niin voi vaikka tehdä allergia vedonlyönnin.
Vierailija kirjoitti:
No äkkiähän se selviää onko huuhaata vai ei. Allergiatesteillä. Jos joku haluaa lyödä vetoa niin voi vaikka tehdä allergia vedonlyönnin.
Kaikki allergiat eivät näy testeissä (prick-ihotesti). Eivät verikokeissa. Mutta välttämis-altistamiskokeilla sitten löytyvät, tosin lääkärit eivät näitä tee.
Voihan joku olla sen verran, dille että ylidiagnosoi mutta jos saa selviä iho oireita tai vakavampiakin, kun on syönyt xx tuotetta, eiköhän ole aika selvää. Ja testeillä viimeistään.
Helsingin terveysasemilla oli metkaa. Ei kuulemma tarvinnut testata lapsen allergiaa, kun olin selvästi huomannut, että on pähkinölle allerginen. Kysyin että mites lapun kanssa koulua varten, ei kuulemma tarvinnut. Yksi lääkäri sitten määräsi testit. Ei niin väliä tietenkään jos itse tietää välttää kyseistä ruoka- ainetta, mutta kun koulut ja päiväkodit vaatii todistuksen.
Ei kai sillä niin väliä. Voi vain sanoa että ei tykkää eikä halua.
Vierailija kirjoitti:
Voihan joku olla sen verran, dille että ylidiagnosoi mutta jos saa selviä iho oireita tai vakavampiakin, kun on syönyt xx tuotetta, eiköhän ole aika selvää. Ja testeillä viimeistään.
Helsingin terveysasemilla oli metkaa. Ei kuulemma tarvinnut testata lapsen allergiaa, kun olin selvästi huomannut, että on pähkinölle allerginen. Kysyin että mites lapun kanssa koulua varten, ei kuulemma tarvinnut. Yksi lääkäri sitten määräsi testit. Ei niin väliä tietenkään jos itse tietää välttää kyseistä ruoka- ainetta, mutta kun koulut ja päiväkodit vaatii todistuksen.
Menimme siis muutama vuosi ilman todistusta kun lääkäri sanoi, että pitäisi riittää, että sanot, että on allerginen.
Oli kyllä allerginen pahastikin testien mukaan kun vihdoin pääsi. Nih, hyvä että sentään suostuivat ottamaan huomioon tuon allergia lmoituksen ilman todistusta.
Siis eiköhän kyse ollut nyt siitä, että ei pidä sanoa olevansa allerginen jos jostain muusta syystä haluaa jonkun osan pois annoksestaan. Tämä siksi, että kun kyseessä on todellinen allergia pitää kaikki poistettavaa tuotetta sisältävät osat poistaa, mutta jos kyse on muusta syystä riittänee, että poistetaan vain se mikä pyydetään poistettavaksi. Tämä ero on henkilökunnan tärkeää tietää ja siksi sitä kysyvät.
Sanokaa siis rohkeasti ja rehellisesti aina miksi jotain pitäisi poistaa, älkääkä sanoko allergia jossei ole kyseessä allergia - niin kaikki pääsevät helpommalla.
Oikeat allergikot haluavat tulla vakavasti otetuiksi, eikä niin että ei allergikot vesittää koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Siis eiköhän kyse ollut nyt siitä, että ei pidä sanoa olevansa allerginen jos jostain muusta syystä haluaa jonkun osan pois annoksestaan. Tämä siksi, että kun kyseessä on todellinen allergia pitää kaikki poistettavaa tuotetta sisältävät osat poistaa, mutta jos kyse on muusta syystä riittänee, että poistetaan vain se mikä pyydetään poistettavaksi. Tämä ero on henkilökunnan tärkeää tietää ja siksi sitä kysyvät.
Sanokaa siis rohkeasti ja rehellisesti aina miksi jotain pitäisi poistaa, älkääkä sanoko allergia jossei ole kyseessä allergia - niin kaikki pääsevät helpommalla.
Oikeat allergikot haluavat tulla vakavasti otetuiksi, eikä niin että ei allergikot vesittää koko jutun.
Tämäkin on hieman hankalaa. Esimerkiksi omena/juures jne siitepölylle ristiinreagoivat saavat voimakkaitakin oireita esimerkiksi koivun ja/tai heinäkasvien kukinnan aikaan, mutta talvella eivät. Sitten jokin aines voi sopia kypsennettynä, muttei raakana. Voin syödä pienen määrän kastiketta, jossa on allergisoivaa kasvista liemijauheessa, mutta en voi syödä samaa kasvista pieniäkään määriä siinä kastikkeessa, edes niin, että niitä muita kasviksia on leikattu samalla leikkuulaudalla. Miten tämän määrittelen? Raakana saan ko. kasviksesta hengitystie- ja iho-oireita (jos kosken sitä tai sitä roiskuu iholle) mutta kypsennettynä saan suolisto-oireita vasta muutaman tunnin päästä. Tosin ne suolisto-oireet voivat kestää sitten viikon. No jaa.
En juurikaan syö ravintoloissa tai muiden tekemää ruokaa juuri kyseisistä syistä.
Minä voin syödä Geishasuklaata mutta jos napsin suolapähkinöitä alkaa kurkku ja huulet kutista.
Talvella voin syödä omenoita mutta kesällä iskee kurkun kutina ns. ristiallergia.
Voin juoda yhden tavallisen oluen ja syödä palan tavallista pitsaa mutta isommistä määristä tulee ripuli sekä kouristuksia,vaikka keliakiaa ei ole todettu. Ostankin yleensä gluteenitonta.
Henkilökohtaisesti pärjään hyvin mutta ulkopuolisten silmin olen varmaan joku luulosairas,huomionkipeä valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin syödä Geishasuklaata mutta jos napsin suolapähkinöitä alkaa kurkku ja huulet kutista.
Talvella voin syödä omenoita mutta kesällä iskee kurkun kutina ns. ristiallergia.
Voin juoda yhden tavallisen oluen ja syödä palan tavallista pitsaa mutta isommistä määristä tulee ripuli sekä kouristuksia,vaikka keliakiaa ei ole todettu. Ostankin yleensä gluteenitonta.
Henkilökohtaisesti pärjään hyvin mutta ulkopuolisten silmin olen varmaan joku luulosairas,huomionkipeä valehtelija.
Sama maidon ja monen muun ruoka-aineen kohdalla. En tee asiasta numeroa, en vain syö niitä.
Gluteenia en kestä juuri lainkaan, edes oluen tai pitsapalan vertaa. Sipsejä joissa on vehnätärkkelystä (ei sama asia kun gluteeni, eri muodossa) voin syödä joskus muutaman. Mulla on ibs ja pahoina kausina miltei kaikki tulee läpi suoraa ja aiheuttaa vatsaoireita. En voi yleisesti ottaen syödä silloin sipulia, paprikaa, sieniä, makeutusaineita, viljoja (paitsi kaura), sokeria, maitotuotteita, omenaa, valkosipulia. Nää koskee useimmiten isoja määriä raakaa tuotetta (ei mausteseoksia).
En tosiaan vaadi erityisruokavalioita jos niitä ei ole helposti saatavilla, sit vain en syö. Ihmiset tekee tästä monesti ongelman ja en jaksa sitä. Aina voi jättää syömättä ja se tuntuu myös olevan monelle ongelma ja koitetaan tuputtaa aina jotain. :)
En ymmärrä, miten ihmiset jaksavat ärsyyntyä muiden syömisistä. Joo, ihmiset ovat joskus epäjohdonmukaisia. Ja tyhmiä. Onko tämä kenellekään mitään uutta?
Minäkin tunnen yhden ihmisen, joka kutsuu itseään kasvissyöjäksi, vaikka syö kalaa ja joskus harvoin lipsuu syömään pekonia kun se on niin hyvää. Mutta minua ei silti harmita tippaakaan, että hän haluaa kutsua itseään kasvissyöjäksi. Minulla ei ole myöskään mitään oikeutta väittää, että nyt hän ei saa sitten yrittää syödä enimmäkseen kasvisruokaa, koska hän syö joskus pekoniakin. Mikä helvetin ruokavaliopoliisi minä olen?
Tunnen myös kaksi keliaakikkoa, joilla on kummallakin todettu keliakia ja joille tulee gluteenista vakaviakin oireita. Silti molemmat lipsuvat jatkuvasti gluteenittomasta ruokavaliosta. Toinen on heikkona ruisleipään, ja toinen kaikkiin makeisiin leivonnaisiin. Sitten kärsitään ripulia ja vatsakipuja, mutta ei se mitään, olihan se herkku sen arvoista (vai oliko sittenkään? toisella on ollut suolistosyöpäepäilyjäkin). Minulla on myös itselläni keliakia, ja noudatan ankaraa ruokavaliota, mutta en silti nakkele niskojani ja väitä ettei näillä tuntemillani ihmisillä ole "oikeaa" keliakiaa. Olen toki surullinen heidän puolestansa, koska tiedän, mitä kaikkea hoitamaton keliakia aiheuttaa.
Tiivistettynä: antakaa ihmisten noudattaa - tai edes yrittää noudattaa - mitä ruokavaliota haluavat. Kenenkään ei tarvitse perustella sen noudattamista kenellekään, eikä ole tilitysvelvollinen siitä, miksi sattuu lipsumaan ruokavaliostaan. Uskokaa minua, ei kukaan ainakaan huvikseen "keliaakikkoa" leiki - sen verran kurjia gluteenittomat vaihtoehdot yleensä ovat.