Itse diagnosoidut allergiat ärsyttää
Olen töissä tarjoilijana ja sain taas tänään yhden syyn lisää miksi haluan vaihtaa alaa. Asiakas sai tänään mulle kiukkukohtauksen kun pyysi annoksensa ilman sipulia ja kysyin sitten häneltä että onko allerginen vai eikö vain pidä sipulin mausta. Kuulemma missään muualla maailmassa ei tälläistä kysymystä esitetä ja palvelussa on siis Suomessa parantamisen varaa. Tokaisin hälle takaisin että näitä hommia neljässä eri maassa tehneenä voin vannoa että rouva on nyt tässä asiassa väärässä. Suomessa me tarjoilijat kysymme allergiasta siksi että toiset eivät kykene syömään edes mausteita joissa on sipulia, kastikepohjia jne. Toiset ovat oikeasti allergisia sipulille, ja toiset vain näkyvälle sipulille. Monessa muussa maassa näkyvä sipuli jätetään pois sen enempää mausteita tai kastikkeita tarkastamatta.
Hitto että ärsyttää nää ihmisten itsensä diagnosoimat allergiat joista tehdään niin helvetin iso numero joka paikassa, mieluiten mahdollisimman ison yleisön edessä. Juuri muutama päivä sitten lounaalla kävi asiakas joka oli maitoALLERGINEN. Muutamaan kertaan kysyin että eihän kyse ole laktoosi-intoleranssista, mutta ei kun ihan maitoallergiasta. Ja on se kumma kun ei voi asiaa ymmärtää, ei ihme että on vain tarjoilijana, Huomautin hänen ottaessaan voita leivän päälle että ei taida maitoallergiasta enä olla jäljellä kuin muisto kun kerran voita kykenee syömään. Naama punaisena jäi tuhisemaan Ystäviensä hymistellessö vieressä. Lakatkaa ihmiset tekemästä itsestänne kaiken maailman allergikkoja, yrittäkää saada sitä huomiota muilla vähemmän rasittavilla keinoilla!
Ja vielä sellainen juttu että kun te haluatte niistä annoksistanne jättää jotain pois niin se onnistuu. Älkää kuitenkaan kuvitelko että saatte lisätä tilalle mitä haluatte! Kun mä jätän ton oliivin ja tomaatin pois niin saanhan mä sit tilalle aurajuustoo ilman mitään lisämaksua? Et saa, kiitos hei. Hanki itelles elämä niin sulla on rahaa maksaa siitä juustostas ja ehkä jotain muutakin kerrottavaa kavereilles kuin ne ainaiset "allergias"!
Kommentit (138)
Väärällä alalla olet, asiakaspalvelussa pidät omat mielipiteesi omana tietonasi ja käsittelet jokaista asiakasta kunnioittavasti. Jos asiakas ei kykene normaaliin käytökseen vaan menee henkilökohtaisuuksiin, niin tarjoilijan vaihto siinä tapauksessa.
Useimmissa ravintoloissa käytetään nykyisin ikävä kyllä valmiiksi paistettuja pihvejä, joita vain lämmitetään. Kastikkeet tehdään valmiiseen kastikepohjaan ja sekin usein väärään pohjaan. Äkkiä näitä ravintoloita oppii välttämään ja valitsemaan ne, joissa valmistetaan ruokaa eikä lämmitetä eineksiä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:51"]
Aika tylyä palvelua kyllä ap:ltä, ei tarjoilijan kuulu asiakkaita "maan pinnalle" palautella. Kyllä minäkin joskus vähän naureskelen itsekseni kun näitä muka-allergisia tai muka-vegaaneja tai muka-karppaajia jotka alkaa myöhemmin, usein alkoholia pari annosta saatuaan, pystyäkin syömään sitä ennen ehdottomasti kiellettyä ainetta, mutta en kyllä siitä asiakkaalle kuittaile.
Tosiaan, sitäkin näkee että tiukka vegetaristi haluaakin muutaman tuopin jälkeen syödä liha-annoksen tai tiukka karppaaja joka ruokaa tilatessaan tiukkasi hiilihydraattien grammamääriä annoksessa, juokin sitten illan aikana tuoppikaupalla oikein hiilarista kaljaa.
[/quote]
Meetvursti-vegetaristit ovat ihan oma ryhmänsä. Ihmisten ilmoilla, kylässä tai ravintolassa ei syödä lihatuotteita, mutta kotona kyllä meetvursti maistuu.
[/quote]
Heh, minä olin teininä ja nuorena tuollainen. Olisin ihan oikeasti halunnut olla vegetaristi ja pidin lihansyöntiä vääränä, mutta heikkoina hetkinä lihan himo voitti ja vedin sitten joskus oikein övereitä lihansyönnillä. Julkisesti en sitä tehnyt koska en olisi jaksanut kuunnella ihmisten kommentointia ja kyselyitä että olenko lopettanut kasvissyönnin, mutta kotona kävi noita.
Omassa tapauksessani tiedän nykyisin että kyse oli siitä että syömästäni kasvisruoasta puuttui lähes kokonaan proteiini (sitä voi saada kasvisruoastakin, mutta minä en syönyt ollenkaan esim. papuja, tofua ja muita hyviä proteiinilähteitä) ja kun tarpeeksi itseäni näännytin proteiinittomalla kasvisruoalla, kroppa lopulta pani himoamaan proteiininlähdettä, lihaa niin että saisi välttämättömän aineen sisään.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 18:37"]
Tervetuloa Ranskaan. Täällä tunnetaan keliakia paremmissa paikoissa. Vegetaristilla on vaikeaa ja laktoosi-intoleranssista ei ole kuultukaan.
Suomalaiset allergiat on suurimmalta osin höpöhöpöä.
[/quote]
Suomessa jotkut osaavat teeskennellä anafylaktisen shokin, jotkut ovat jopa teeskennelleet kuolevansa syötyään pähkinää. Amerikkalaisella tuttavallani on muuten USA:ssa diagnosoitu keliakia ja hänen suolistonsa on tosi huonossa kunnossa, koska diagnoosi on saatu myöhään. Laktoosi-intoleranssia esiintyy todellakin sangen vähän maissa, joissa ei juoda pastöroitua maitoa. Sen sijaan esim. riisiallergia on Kiinassa erittäin yleistä...
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:51"]
Aika tylyä palvelua kyllä ap:ltä, ei tarjoilijan kuulu asiakkaita "maan pinnalle" palautella. Kyllä minäkin joskus vähän naureskelen itsekseni kun näitä muka-allergisia tai muka-vegaaneja tai muka-karppaajia jotka alkaa myöhemmin, usein alkoholia pari annosta saatuaan, pystyäkin syömään sitä ennen ehdottomasti kiellettyä ainetta, mutta en kyllä siitä asiakkaalle kuittaile.
Tosiaan, sitäkin näkee että tiukka vegetaristi haluaakin muutaman tuopin jälkeen syödä liha-annoksen tai tiukka karppaaja joka ruokaa tilatessaan tiukkasi hiilihydraattien grammamääriä annoksessa, juokin sitten illan aikana tuoppikaupalla oikein hiilarista kaljaa.
[/quote]
Meetvursti-vegetaristit ovat ihan oma ryhmänsä. Ihmisten ilmoilla, kylässä tai ravintolassa ei syödä lihatuotteita, mutta kotona kyllä meetvursti maistuu.
[/quote]
Heh, minä olin teininä ja nuorena tuollainen. Olisin ihan oikeasti halunnut olla vegetaristi ja pidin lihansyöntiä vääränä, mutta heikkoina hetkinä lihan himo voitti ja vedin sitten joskus oikein övereitä lihansyönnillä. Julkisesti en sitä tehnyt koska en olisi jaksanut kuunnella ihmisten kommentointia ja kyselyitä että olenko lopettanut kasvissyönnin, mutta kotona kävi noita.
Omassa tapauksessani tiedän nykyisin että kyse oli siitä että syömästäni kasvisruoasta puuttui lähes kokonaan proteiini (sitä voi saada kasvisruoastakin, mutta minä en syönyt ollenkaan esim. papuja, tofua ja muita hyviä proteiinilähteitä) ja kun tarpeeksi itseäni näännytin proteiinittomalla kasvisruoalla, kroppa lopulta pani himoamaan proteiininlähdettä, lihaa niin että saisi välttämättömän aineen sisään.
[/quote]
Teinien touhuahan se on : ) Se oli sitä aikaa, kun piti olla vegaani ja sitten ei osannut syödä muuta kuin maidottomia ja munattomia vehnäsämpylöitä : )
Ai niin, minä aina syötyäni soijaa tai maitotuotteita laitan ison ilmapallon paitani alle, että luulette vatsan turpoavan, jotta saisin sympatiaa...(normaalipainoinen olen).
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 13:25"]
Miksi maksavan asiakkaan pitäisi syödä jotain mitä ei halua, oli syy mikä tahansa.
[/quote]
Ravintolassa syötävä valitaan siitä, mitä on listalla. Kotona voi tehdä ja syödä mitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 10:22"]
Onko sulle ihan tuntematon sellainen asia, että kun asiakas kerran maksaa hän saa myös päättää mitä tilaa? Se on ihan sama onko asiakas allerginen sipulille vai ei, jos hän sanoo, että ei sipulia, niin sun tehtäväsi on tomittaa hänelle annos ilman sipulia. Jos sellainen ei onnistu niin sitten vaan sanot, että valitettavasti te ette voi laittaa ruokia ilman sipulia. Niin asiakas sitten äänestää jaloillaan ja menee ravintolaan missä saa ruokansa sellaisena kuin haluaa.
[/quote]
Tässä on moni jo selittänyt miksi se ei ole ihan sama onko kyse allergiasta vai mieltymyksistä, on annettu ihan pätevät perustelut sille että tarjoilija kysyy asiasta. Uskoisin, että useimmat ei-allergiset haluavat mieluummin sen annoksensa nopeasti, kuin odottavat että kastikkeet valmistetaan alusta alkaen uudestaan ilman sipulijauhetta sisältäviä mausteita.
[/quote] Jos asiakas pyytää ilman sipulia, niin ei ole tarjoilijan asia ruveta vänkyttämään. Suomessa ei muutenkaan osata eikä viitsitä palvella asiakkaita. Mä uskoisin, että asiakkaat mieluummin ottavat hyvän palvelun kuin vänkytystä siitä millä perusteella asiakas tilaa ruokansa. Jos asiakas sanoo, että ei sipulia, tarjoilija vastaa, että asia selvä tai sitten kertoo että ei onnistu. Se miksi asiakas ei sipulia halua on hänen oma asiansa. Minä en ainakaan suostu kyykytettäväksi maksavana asiakkaana vaan menen muualle.
[/quote]
Pointti meni siis jälleen aivan ohi... Jos en tykkää sipulista mutta en ole sille allerginen, ei minua kuitenkaan haittaa jos kastikkeeseen on käytetty liemikuutiota tai maustetta jossa on hieman sipulijauhetta. Tästä syystä vastaan ihan ilolla kysymykseen allergiasta, niin että saan ruokani pöytään nopeammin, sen sijaan että kastiketta alettaisiin vääntää alusta alkaen minulle. En pidä sitä minään vänkyttämisenä tai kyykytyksenä, että tarjoilija kysyy kerran olenko allerginen sipulille.
[/quote]
Ap:han nimenomaan alkoi vänkyttää, ei riittänyt että asiakas sanoi kerran olevansa allerginen. Ei vaan ap alkoi vikistä että jospa tämä kuitenkin olisikin laktoosi-intolerantikko. Eikö se riitä että kerran kysyy ja toimii sen mukaan? Kysyä saa ja pitääkin, mutta miksi pitää alkaa epäillä vastausta ja tingata uudestaan ja uudestaan?
Sipuliallergikkona ei oo elämä helppoa. Rakastan sipulin makua, ja tämä oireilu on todella vaikeata hyväksyä kun aikuiselämässä on alkanut. Joskus syön edelleen ihan vaan siksi ja kärsin päiväkausia vatsakouristuksista, turvotuksesta ja ripuli-ummetuskierteestä. Pienistä määristä kuten mausteseoksissa en juurikaan reagoi ellen altistu siihen jatkuvalla syötöllä, mutta laitankin 90% ruoastani itse enkä käytä mausteseoksia laisinkaan, liemikuutiotkin ovat hyvin harvassa käytössä. Kypsästä sipulista pienissä määrissä ei myöskään tule niin voimakasta reaktiota, vaan pelkästään turvotus ja parin päivän ripuli-ummetuskierre. Mutta raasta sipulista myös pienissä määrissä noin tunnin sisällä syömisestä vatsa turpoaa litteästä nätistä pesulaudasta 6kk raskausvatsaan (en liioittele), sen jälkeen alkaa muut oireet ja näiden lisäksi ruoka ei sulaa siellä vatsassa. 10h sisällä, joskus aiemmin, oksentelu alkaa ja silloin on kivaa illalla huomata että siinä se lounasruoka on täysin tunnistettavassa muodossa.
Allergiset reaktiot on siis myös olemassa muita kuin pelkästään hengitysteiden henkeä uhkaavat akuuttit reaktiot.
Ärsyttää kun tietämättömät puhuvat keliakiasta allergiana. Keliakia ei ole allergia vaan autoimmuunisairaus. Sama kun puhuisitte diapeteksestä sokeriallergiana.
Allergiaa voi siedättää ja siitä voi parantua, autoimmuunisairautta ei voi siedättää, eikä se koskaan (ainakaan nykylääketieteen mukaan) parane.
Ja kyllä, olen uusi keliaakikko (ihan lääkärin toteama) ja tosissaan pelottaa oma tulevaisuus kun tästä sairaudesta niin vähän näköjään tiedetään.
Ja tulee oikeasti vähän paha mieli noista "Ravintolassa syötävä valitaan siitä, mitä on listalla. Kotona voi tehdä ja syödä mitä haluaa" -kommenteista. Me oikeat ruokavammaiset emme itse tätä valinneet. Ei ole minun syytäni, että elimistöni alkaa tuhota itseään mikäli saan vahingossa gluteenia, samaten kuin ei pähkinäallergikkokaan ole valinnut että pahimmillaan kuolee jo pieneenkin pähkinän hippuseen.
No, "onneksi" keliakia ja eri allegiat ovat yleistymään päin ja ravintoloilla ei yksinkertaisesti ole varaa alkaa nirsoilemaan asiakkaistaan. Mikäli erityisryhmien määrä kasvaa, niin nämähän suuntaavat niihin ravintoloihin joissa on heille ruokaa tarjolla. Siinä menettää kyllä asiakkaitaan, mikäli ei halua vastata asiakkaidensa tarpeisiin.
Mä sanon olevani kasvissyöjä, vaikka välillä saatankin jotain lihaa syödä. Se on vaan huomattavasti helpompi sanoa "kasvissyöjä" kun "en syö kalaa ollenkaan, en riistalihaa, en mitään lihaa pihvimuodossa, en jauhelihaa, kanaa voin syödä mutta vain rintapaloja ja sekin on niin hankalaa ja nyrppiminen kestää niin kauan etten mielelläni syö, sikaa voin syödä jos se ei ole pihvinä eikä jauhelihana, voin syödä Campingiä, mutten muita makkaroita, kalkkuna, kana ja kinkku menee leivänpäällä jos leikkeleet on tarpeeksi tasaisesti jauhettuja".
99% ajasta syön siis kasvisruokaa, koska suurinosa lihasta on mulle ajatuksena niin oksettavaa, etten saa sitä edes kohteliaisuudesta alas. Joskus voin vaikka sen kinkkuleivän kuitenkin ottaa, tai jouluna maistaa kinkkua, koska mun "kasvissyöntini" ei ole mitenkään aatteellista tai allergista.
En kuitenkaan ole ikinä vaatinut tai edes pyytänyt ketään kylässä tekemään mulle kasvisruokaa, vaan jätän sen lihan vain pois. Syön sitten esim. perunaa ja salaattia. Ravintolassa mä olen kuitenkin maksava asiakas, ja jos listalta ei jostain syystä löydy kasvisruokaa, niin pyydän tekemäään sellaisen. Toki mahdollisimman helpolla tavalla, eli esim tilaan listalta jonkun annoksen ja pyydän jättääämään lihan pois.
CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it
CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:13"]
Ärsyttää kun tietämättömät puhuvat keliakiasta allergiana. Keliakia ei ole allergia vaan autoimmuunisairaus. Sama kun puhuisitte diapeteksestä sokeriallergiana.
Allergiaa voi siedättää ja siitä voi parantua, autoimmuunisairautta ei voi siedättää, eikä se koskaan (ainakaan nykylääketieteen mukaan) parane.
Ja kyllä, olen uusi keliaakikko (ihan lääkärin toteama) ja tosissaan pelottaa oma tulevaisuus kun tästä sairaudesta niin vähän näköjään tiedetään.
[/quote]
Mua ärsyttää kuin pientä sikaa kun kirjoitetaan diapetes eikä diabetes!!!!!!
[/quote]
Allergian ja autoimmuunisairauden sekoittaminen toisiinsa lienee hieman eri asia, kuin yksi kirjoitusvirhe.
Arvaapa vaan kuinka kivaa on olla keliaakikko, kun yleisesti harhaluulaan edelleen keliakia allergiaksi. Omassa tuttavapiirissäkin niin tietäväisesti ehdotellaan siedätyshoitoja, kun "toimii muissakin allergioissa". Mikäs siinä jos joku haluaa omalla hengellään leikkiä, mutta onpa näitäkin jotka keliaakikon tai allergikon ruokiin heittelevät kiellettyä ruoka-ainetta "siedätysmielessä". Allergikko saa kohtauksen, vähäoireinen keliaakikko vuosia jatkuneella "siedätyshoidolla" taas syövän.
Niin vieläkö ärsytti se karmea kirjoitusvirhe?
Minulla ei ole keliakiaa. Ei vatsavaivoja minkäänlaisia. Ihottumaa oLi. Mm. korvakäytävät täynnä ihottumaa. Lääkäreissä olen juossut ja jos minkälaista voidetta saanut. Ei pysyvää apua mistään. ajattelin pari kk syödä tosi terveellistä ruokaa ja jätin sokerin ja viljan pois. ihottuma katosi. Sokeri palasi ruokavalioon, mutta ihottuma on edelleen pois. Sano ap mitä tahansa, mutta saan syödä gluteenittomasti, vaikka en mikään lääkärin toteama allergikko olekaan. En halua sitä kutinaa ja rupikorvia takasin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 14:13"]
Minulla ei ole keliakiaa. Ei vatsavaivoja minkäänlaisia. Ihottumaa oLi. Mm. korvakäytävät täynnä ihottumaa. Lääkäreissä olen juossut ja jos minkälaista voidetta saanut. Ei pysyvää apua mistään. ajattelin pari kk syödä tosi terveellistä ruokaa ja jätin sokerin ja viljan pois. ihottuma katosi. Sokeri palasi ruokavalioon, mutta ihottuma on edelleen pois. Sano ap mitä tahansa, mutta saan syödä gluteenittomasti, vaikka en mikään lääkärin toteama allergikko olekaan. En halua sitä kutinaa ja rupikorvia takasin.
[/quote]
Oletko ihokeliakiaan tutustunut/onko sitä sulta testattu? Sehän testataan ihosta otetulla koepalalla.
Hei. Kiitos höyryjen päästämisestä.
tässä esimerkki "kaikkitietävästä" huippu ravintolan tarjoilijasta.
Ettei vaan olisi kyseinen kirjoittaja.
Olet oikein mukava, kun vain pitäisit suusi kiinni.
Kyseisessä ravintolassa olen yritys seurueen kanssa ruokailemassa, ja pyysin ruokani ilman sipulia. Sitten alkoi tenttausta ja epäilyä siitä, että en voi olla allerginen sipulille. Yritin muuttaa aihetta ja samoin, että saisinko jotain missä ei ole sipulia. Ja vastaus oli meillä on sitä kaikessa, koska se on terveellistä. Jätin keskustelun siihen, ja sanoin "huolimatta siitä, että olet työskennellyt useissa eri maissa tarjoilijana, haluan ruokani ilman sipulia". Vihdoin, kun ruoka tuli ( kesti yli tunnin ja syy oli se, kun tarvitsi tehdä kaikki uudestaan tuon sairaan takia ). Ruuan saatuani oli salaatissani puolet raakaa sipulia, joka laukaisi heti allergiakohtauksen päälle. Ambulanssi tuli noin 10 min. Kuluttua ja minulle tehtiin avanne, jotta pystyin hengittämään, kun allergiasairaalasta raaka sipuli tukkii hengitystiet ja aiheuttaa voimakkaan turvotuksen kasvoihin Ja kaulaan. Olin yhteydessä jälkeenpäin 3 sairaalapäivän jälkeen ko. Ravintolaan joka korvasi minulle kulut. Sain myös kuulla keittiöhenkilökunnalta, että kyseinen tarjoilija oli tilannut kyllä ruokani ilman sipulia, mutta sanonut, että salaattiin voi laittaa paljon.
terveisin. Yrittäjä Helsingistä
Mun äiti on "allerginen" kurkulle ja tekee siitä aina ison numeron. Kiristelen siinä hampaita ja motkotan joka kerta tarjoilijan lähdettyä, että etkö oikeasti voisi sanoa ettet siedä kurkkua eikä sitä saa olla yhtään lautasella. Jos sitä tulee niin vaaditaan uusi annos. Ei kuulemma käy. Olen kertonut myös kuultuani kaveriltani, että keittiössä joudutaan jokainen pannu ja kattila tiskaamaan näiden allergioden takia. Mun äiti ei kuole tai saa yhtään mitään oiretta, jos samalla veitsellä on leikattu hänen salaattiinsa kurkkua ja tomaattia.
Syy miksi hän väittää kärsivänsä allergiasta, on se että monissa paikoissa ruokaan on ennen "allergiaa" olleista pyynnöstä huolimatta laitettu kurkkua. Sitten vaihdetaan annos (kun tarjoilijan vihdoin saa kiinni) ja muut seurueessa ovat käytännössä jo syöneet ruokansa, kun hän saa uuden annoksen eteensä. On ollut asiakkaana mukavampi sanoa allergiasta, jotta voi ruokailla samaan aikaa muiden kanssa eikä tarvitse hotkia omaa annosta muiden odotellessa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 07:49"]
Olutta litkivät "keliakikot" ja kermajäätelöä ahmivat "laktoosi-intolerantikot" hukkaavat vai kaikkien aikaa.
[/quote]
Monet keliaakikot muuten voivat juoda olutta. http://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/asiantuntijaneuvoston_suositukset/olut_ja_keliakia/
Mä olen kalalle allerginen. En pidä siitä suurempaa meteliä, tilaan listoilta sellaisia ruokia joissa ei ole kalaa. Muutaman kerran on käynyt niin, että ruokani on jossain vaiheessa kuitenkin kontaminoitunut kalalla, ja olen saanut pahan allergisen reaktion. Siinä sitten adrenaliinipiikkiä itseeni pistäneenä, olen kysynyt tarjoilijalta, onko ruuassa sittenkin kalaa. Vastaus on yleensä, että ei ole, mutta keittiössä tehdään kyllä ruokaa myös kalasta, joten kokki on voinut käyttää jotain veistä tms. jossa on ollut kalaa.
Näissä tilanteissa tarjoilijat ovat olleet vihaisia siitä, kun en ole maininut kala-allegiasta ruokaa tilatessa. Siispä ihan omaa terveyttäni ajatellen mainitsen aina ravintolassa olevani kalalle allerginen, vaikka en kalaa tilaisikaan. Olen varmaan ap:n kaltaisten tarjoiijoiden mielestä täysi idiootti muka-allerginen ja haluan vaan tuoda itseäni esille...
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 11:23"]
Mä olen kalalle allerginen. En pidä siitä suurempaa meteliä, tilaan listoilta sellaisia ruokia joissa ei ole kalaa. Muutaman kerran on käynyt niin, että ruokani on jossain vaiheessa kuitenkin kontaminoitunut kalalla, ja olen saanut pahan allergisen reaktion. Siinä sitten adrenaliinipiikkiä itseeni pistäneenä, olen kysynyt tarjoilijalta, onko ruuassa sittenkin kalaa. Vastaus on yleensä, että ei ole, mutta keittiössä tehdään kyllä ruokaa myös kalasta, joten kokki on voinut käyttää jotain veistä tms. jossa on ollut kalaa.
Näissä tilanteissa tarjoilijat ovat olleet vihaisia siitä, kun en ole maininut kala-allegiasta ruokaa tilatessa. Siispä ihan omaa terveyttäni ajatellen mainitsen aina ravintolassa olevani kalalle allerginen, vaikka en kalaa tilaisikaan. Olen varmaan ap:n kaltaisten tarjoiijoiden mielestä täysi idiootti muka-allerginen ja haluan vaan tuoda itseäni esille...
[/quote]
Mistäs sinä herneen vedit nenään. Eikö se ole ihan hyvä jos tarjoilija kysyy sinulta, oletko allerginen, niin tehdään sinulle ruoka, mihin ei ole käytetty mitään, mikä on koskenut kalaan.
Ei, mutta olet suomijuntti. Sinulta ei saa kysyä, vaan marttyyrina mieluummin piikität itseäsi ja olet loukkaantunut, jos tarjoilija on pahoillaan, ettet sanonut olevasi allerginen kalalle.
Tämä on niiiiiiiiiiin suomalaista, ettei tosikaan. Missään muualla ei allerginen ihminen voi loukkaantua, jos kysytään, onko alleginen ja halutaan palvella mahdollisimman hyvin.
Suomalainen ei halua palvelua vaan loukkaantua joka asiasta.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 07:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 19:01"]
Mä olin nuorempana kanssa joitakin vuosia tarjoilijana ja muistan kuinka ärsytti kun asiakas saattoi palauttaa annoksen sanoen että mä just muistinkin että oon allerginen tälle. Meillä oli eräskin chiliannos jonka sitten lähetti takaisin keittiöön koska muistikin olevansa chilille allerginen (vaikka epäiltiinkin että eåoli vain liian tulinen). Pahinta oli kun sai uuden annoksen ja mokattiin niin että siinäkin oli chiliä. Siellä pidettiin keittiössä sormia ristissä ja toivottiin että se ei oikeesti olisi allerginen. Eikä onneksi ollut. :)
[/quote]
Ei helvetti sentään, siis tiesitte mokanne ja annoitte asiakkaan syödä annoksensa. Mitä jos sen hengitystiet olis turvonneet tukkoon ja se olis kuollut siihen pöytään? Olisitteko poliisille valehdelleet kirkkain silimin että vahinko oli, ei tiedetty ei. Tuohan olis ollut selkeä kuolemantuottamus. Eikö tosiaan kellot soineet päässä, että muutakin olis pitänyt tehdä kuin vaan pitää sormia ristissä.
[/quote]
No jos asiakas olisi hengenvaarallisesti ollut chilille allerginen hän olisi luultavasti muistanut allergiansa vähän aikaisemmin. Kyllä oikeasti allergisesti syynää ruokalistan tarkkaan eikä tilaa chiliannosta, jos on allerginen chilille.
[/quote]
Jos asiakas sanoo olevansa allerginen ja ravintola mokaa annoksen niin siitä sanotaan asiakkaalle. PISTE. Ei vain toivota ihmettä ja pidetä sormia ristissä. Oma mokansa pitää pystyä hoitamaan, varsinkin jos on pienikin epäilys että siitä saattaa olla haittaa asiakkaalle tai jopa hengenvaara. Ei luoteta siihen että olis se asiakas nyt tarkempi, tai sitä tai tätä. Asiakas on allergiansa kertonut ja siitä huolimatta ravintola tarjoilee hänelle ruoka-ainetta jolle tämä on allerginen. Tuossa ei ole mitään puolusteltavaa, ei mitään. Hemmetin typerää toimintaa. Ja joo, ehkä se asiakas ei saanut hengenahdistuskohtausta, mutta esim. ripuli, ihottuma tai muuta vaivaa sattoi tulla. Ja vain siksi, ettei näillä työntekijöillä ollut pokkaa hoitaa omaa mokaansa kuntoon.