Mitä syöt, kun haluat syödä edullisesti?
Mitä ruokia teet, kun budjetti on tiukalla -tai jostain muusta syystä haluat elää säästäväisesti- ja pitäisi saada itselle (ja mahdolliselle perheelle) jotain edullista syötävää?
Kommentit (28)
Karjalanpaistia. Lihaa, sipulia ja porkkanaa.
Aloitan nestepaaston. Nautin pelkkää suolavettä.
Makaronilaatikon tai makkaraperunat.
Marjapuuroa, perunamunakasta, villiyrtti- ja sienipastaa, kiusauksia... Ylipäätään paljon perunaa (ei valmispakasteina), juureksia, itse poimittuja marjoja, sieniä ja yrttejä monessa muodossa. Lihaa vähän, osan korvaan esim linsseillä.
Papuja ja satokauden vihanneksia/tarjouskasviksia.
Menen kylästelemään niin kuin Pölhö Kustaa joka sattui aina kahvi tai ruokailuaikaan tulemaan kylään, näin meillä homma hoidetaan.
Nakit ja muusi. Nakkikeitto. Makaronilaatikko. Ranskalaiset ja makkaraa. Hernekeitto.
Syön pätkäpaastoillen puhtaita perusaineksia. Perunaa, papuja, linssejä, kurkku, paprika. Luomukanamunat, luomujauhelihaa. Fetajuustoa, mozzarellaa. Salaattikulhoja noista pääosin kokoan. Avokadoa ja pähkinöitä myös. Ei noille paljon kilohintaa tule. Itse kerään myös sieniä ja marjoja.
Kerran täällä vaan ollaan joten pöytä koreaksi ja herkut esiin.
Huhtikuussa meni ruokaan 50-60 e. Söin hernekeittoa, kaurapuuroa, tomaattilinssikeittoa, ruisleipää, rypsilevitettä, appelsiineja, vitamiiniporetabletteja, kahvia, pastaa.
Aamupalaksi puuroa itse keräämillä marjoilla.
Ja kasvisruoka on edullisempaa kun liha.
The only fears we have to fear is these fears itself.
Teen kasvismuhennosta tai uunijuureksia. Proteiiniksi soijarouhetta.
Eilen keitin punaisia linssejä, perunoita ja pari porkkanaa. Laitoin sekaan soijarouhetta ja mausteita. Annoksen päälle kaurakermaa, joka oli luksusta ja olisi voinut korvata esim. kahvikaurajuomalla. Päälle silputtua punasipulia. Piti tulla kasvissosekeittoa mutta nestettä oli liian vähän ja tulikin muuta.
Uuniin voi laittaa öljyttynä perunoita, kaalia, porkkanaa, punajuuria tai mitä vain. Kastiketta voi tehdä vehnäjauhoista, öljystä, sipulista ja soijarouheesta ja mitä mausteita sattuu olemaan. Minulla on nyt esim. edullista sinappia ja soijakastiketta, joista saa makua vaatimattomiin aineksiin.
Huomiseksi otan likoamaan kuivatut herneet. Tykkään pehmeiksi keitetyistä herneistä perunan kanssa (muhennos johon voi taas laittaa mitä vain) ehkä enemmän kuin hernekeitosta. 500 g herneitä maksoi 95 senttiä, aiemmin olen ostanut 1,10 eurolla. Turpoavat ainakin kolminkertaiseksi, eli on noin puolitoista kiloa hernettä pussillisessa kuivattuja.
Kaurapuuro on hyvin edullista. Ruokaöljyä päälle, ripaus suolaa (joskus sokeria) ja pakastimesta marjoja, voisi laittaa sekaan myös edullisia omenoita.
Itse tehty leipä on hyvin edullista. Esimerkiksi patongin tekeminen ei vie paljon aikaa.
Syön todella edullisesti mutta koska en käytä eläinperäisiä tuotteita tai pahemmin valmisjuomia yms., niin tarvitsen vitamiineja ja hivenaineita purkista. Otan esim. B12, jodia ja d-vitamiinia. Itse tarvitsen myös rautalisää.
Linssikeitto, munakas, kalapuikot.
Linssit ja soijarouhe on halpoja. Kananmunista ja halvoista ruhonosista sitten ravintoaineita. Hiilihydraattina enimmäkseen peruna. Ei mitään lehtisalaattia tai kurkkua vaan oikeasti terveellisiä ja halpoja kasviksia kuten porkkana ja kaali.
Puuroa (riisi tai kaura)
Makaronimössöä
perunoita paistettuna, nakkeja ja/tai kananmunaa eli pyttipannu
kaalilaatikkoa
jauhelihakeittoa
ruokaisaa pitsaa.. paketista jauhelihaa tulee 4 päivän pitsapelti.. jakaa pitsan neljään osaan siis..
jauhelihaperunasosetta
Aikoinaan söin kuukauden oli markka aikaa,makaroonia,pottua ym. halpaa,kalastelin, mulla oli sata markaa rahaa ruokaan,ylpeys kun esti niin vipata en rahaa viitsinyt.
Käytän juureksia, linssejä, papuja, kaaleja, sipuleita ja lisäksi kauden vihanneksia ja hedelmiä sen mukaan, mikä on edullista. Eläinproteiineista munia, broileria ja possunkylkeä. Riisi ja pasta tietysti kuuluu pakettiin.
Noista saa todella monenlaista perinteisistä keitoista ja padoista ihan etnisiin herkkuihin saakka, kun osaa laittaa ja maustaa.