Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Varmaan lähihoitajaksi, mutta vain koska työllistyminen tuolla koulutuksella vaikuttaa hyvinkin todennäköiseltä. Sinällään mitään intoa, kiinnostusta tai soveltuvuuttakaan alalle ei oikein ole. Melkein mikä tahansa muu vaikuttaa paremmalta kuin nykyinen tilanteeni työttömänä tradenomina. Juu, olen sentään suorittanut AMK:n, mutta täysin turha tuo tutkinto kylläkin on.
semi-juopoksi erakoksi varmaan. ainoa järkevä valinta nykyisessä kiusaajayhteiskunnassa.
Mikä siinä muuten on, että lääkiksen pääsykokeeseen tarvitsee rutosti matematiikkaa? Onko tämä jokin suomalainen erikoisuus?
Sisko on lääkäri ja tuskin muistaa, mikä on derivaatta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä muuten on, että lääkiksen pääsykokeeseen tarvitsee rutosti matematiikkaa? Onko tämä jokin suomalainen erikoisuus?
Jos matematiikka on jo lukiossa vaikeaa, todennäköisesti myös lääkärin työssä vaadittava ongelmanratkaisukyky, mittakaavan hahmottaminen ja asioiden suhteuttaminen jne. on samalle ihmiselle vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matematiikka on jo lukiossa vaikeaa, todennäköisesti myös lääkärin työssä vaadittava ongelmanratkaisukyky, mittakaavan hahmottaminen ja asioiden suhteuttaminen jne. on samalle ihmiselle vaikeaa.
Eikä sitä matematiikkaa rutosti tarvita. Lyhyelläkin matematiikalla eli käytännössä laskutaidolla pärjää.
Joku muukin vastasi, että tekisi saman valinnan uudelleen eli hakisi oikikseen. Lakimiehen työni on tällä hetkellä aika leppoisaa etätyötä ja palkka kohtuullinen (5500). Toki välillä tehtävät stressaa, mutta koska työ on super mielenkiintoista, sitä myös jaksaa.
Insinööri, alasta riippumatta on varma valinta. Suomessa on paljon teollisuutta ja rakentamista, niihin liittyy vahvasti insinööriosaaminen. Maailmalla Suomalainen insinööri on peruskauraa, mutta koska Suomessa on niin paljon kansainvälisiä yrityksiä, työkokemusta kertyy väkisin viennistä joka on haluttua tavaraa CV:ssä. Tähän päälle Saksan kielen taito, niin 3000€/kk alkupalkka kasvaa 20% vuodessa aina 5-numeroisiin tienesteihin asti melkein väkisin, sillä taittaa inflaationkin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksen matematiikan koe on itse asiassa laaja älykkyystesti, aivan erilainen kuin lukion laajan matematiikan vaatimustaso. Olennaista on se, että matemaattisiin tehtäviin yhdistellään lääketieteellisen fysiikan ja kemian ilmiöitä, Sillä erotellaan jyvät akanoista - kenen päänuppi kestää lääkiksessä omaksuttavaa tiedon määrää, vaativuutta ja opiskelutahtia.
Palkkasoturiksi rupeisin jos nyt pitäis valita. Se on tulevaisuuden ala.
Voisin minä lääkäriksi alkaa ja aikanaan sitä yritinkin, mutta lääkiksen ovet eivät minulle auenneet.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi, jos aivokapasiteettia olisi enemmän. Olen sysip*ska matikassa, joten en pärjäisi tuolla alalla. Kirurgia kuitenkin aina kiinnostanut, mutta en hakenut alalle koska jo peruskoulussa pääsin matikan kokeet rimaa hipoen läpi ja lukiossa reputin lyhyen matikan pari kertaa.
Hae pääsykokeen kautta. Aineina biologia, fysiikka ja kemia. Käy fysiikan osalta joku kurssi. Laskinta oppii kyllä kuka vaan käyttämään sen verran mitä esim fy tai ke tarvii.
Lääkiksessä ei tarvitse matikkaa sitten mihinkään. Tv. Alan opiskelija
itsellä sellainen tilanne että syksyllä ehkä sähköasentajaksi opiskelee.mutta hirvittää että oon sysipaska matematiikassa ja mutuna koulussa taitaa olla laskuja ja kaavoja. käytännön oppi sähkäri hommissa viehättää kylläkin. onko täällä sähkäreitä kertoo opinnoista?
Vierailija kirjoitti:
Sisko on lääkäri ja tuskin muistaa, mikä on derivaatta.[/quot
Muistaa. Fykeä myös ja biologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Patologia kiinnostaa. Olen kyllä nyt jo pätevä avustajaksi. Mutta se miten patologilla on ihmisen elämä käsissään koepalan muodossa, olisi tosi haastavaa.
Avustajahan ei tarvi koulutusta, itse olen lähäri.
LL ja erikoistua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksen matematiikan koe on itse asiassa laaja älykkyystesti, aivan erilainen kuin lukion laajan matematiikan vaatimustaso. Olennaista on se, että matemaattisiin tehtäviin yhdistellään lääketieteellisen fysiikan ja kemian ilmiöitä, Sillä erotellaan jyvät akanoista - kenen päänuppi kestää lääkiksessä omaksuttavaa tiedon määrää, vaativuutta ja opiskelutahtia.
Niinkö, että oikein älykkyystesti?😄
Ei kyllä huomaa tuota lääkärin vastaanotolla.
Lääkärin käytännöntyö on ihan erilaista kun opiskelu. Stämppäät listalta lääkkeitä ja horiset slangia tietokoneeseen. Monotonista ja puuduttavaa. Varsinaisia uusia lääketieteen innovaatioita tulee niin vähän ettei opiskelun jälkeen ole juurikaan uutta opittavaa. Kehitysmaa ilmiö että kaikki haluaa lääkäreiksi.
Sähkäri ei oikein muuta tarvitsekaan kun matematiikkaa mutta ei ne niin monimutkaisia laskuja ole, enemmän peruslogiikkaa että kun perusyhdistelmät tajuaa niin senjälkeen se on käsityöammatti. Jos saat kiksejä siitä että vedät piuhat tarkasti oikeisiin paikkoihin nätisti niin hyvä ala.
Suomalaiset on luusereita sen suhteen että "millä alalla tienaa", sillä alalla mistä olet niin kiinnostunut että olet sen alan huippu jos se ei ole täysin tuhoontuomittu ala kaupallisesti. Kukaan ei jaksa parehtyä alaan kunnolla jos se ei aidosti kiinnosta niin vain rahan takia valitseminen on dorkin idea koskaan. Tällähetkellä viihdeteollisuus myy koska ihmiset elävät laitteissaan eli podcastit, tubettajat, onlyfans jne jos haluaa tienata nopeasti miljoonia. Insinöörit tienaa helpoiten ok bulkki liksaa mutta työ on helposti samaa bulkki piirtämistä jos haluaa tehdä jotain uutta ja mielenkiintoista pitää olla valmis kehittämään uutta ja aloittamaan oma start up jne.
Sopimussotilakaksi rysssän armeijaan. Olis kiva odotella, että tuleeko bayraktar vai javelin tankin katosta sisään
Vålinehoitajaksi, osa koulutuksesta jo hanskassa onneksi.
Lisäksi voisin siivota jos kohde ei olisi kauhean kuuma tai pelottava tai vaatisi liikoja. (Toimistoja, rappukäytäviä, uimahalleja jne, sairaaloiden poleja, ei mieleellään vuodeosastoja yöks.)
Arkkitehdiksi voisin opiskella, mietin vakavasti alan vaihtoa opetuspuolelta. Museologia kiinnostaa myös mutta työnäkymät ja palkka aika surkeat.
Totta turiset.
Tällä iällä sitä on jo itse onneksi kantapään kautta huomannut, että mikä soveltuu ja mikä ei. Ei se sinällään tee minusta huonoa ihmistä vaan mahdollisuuden muuttaa suuntaa sellaiseen, missä olen hyvä ja mistä työstä pidän. Onneksi se onnistui ihan tällä yleispätevällä tradenomin koulutuksella.
Ystäviä ja puoliso on väsynyt itselleen sopimattomaan työhön. Pari syyllisti itseään kykenemättömyydestä ja sitä tuomiota itselleen on raskasta seurata. Toiset kouluttautuivat uusiin työtehtäviin. Alustavasti näin jälkiviisaana sitä osaa katsoa, että jo ihan alussa pariin heistä tutustuessani niin ihmettelin heidän uravalintaansa, koska se oli täysin päinvastainen kuin heidän luonteensa on. Molemmat heistä ovat vaihtaneet alaa ja toivottavasti harkitummin uudelle kierrokselle.