Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Psyk. terapeutiksi..kukaan ei valvo oletkp pätevä hommaan kun olet valmistunut ja kelan korvauksilla sulla on tasttu elinkeino ja huippuliksa..istut tuolissa ja leikit empaattista, kaikkitietävää vaikka oma päänuppi on sekaisin..
Vierailija kirjoitti:
Psyk. terapeutiksi..kukaan ei valvo oletkp pätevä hommaan kun olet valmistunut ja kelan korvauksilla sulla on tasttu elinkeino ja huippuliksa..istut tuolissa ja leikit empaattista, kaikkitietävää vaikka oma päänuppi on sekaisin..
Mut toi on aika vaivalloista, pitkä opintotie jos asia ei oikeasti kiinnosta pätkääkään sua? Lisäksi se maksaa kymppitonneja.
Fazerille! Uusi tehdas Lahteen ja yli 60.000 euron vuositulot tuotannossa!
Tietotekniikka, kyberturvallisuus
Geologiksi tai kaivosalalle. Ihan älyttömästi hyväpalkkaisia töitä ympäri maailmaa. Helppo päästä opiskelemaan.
Puheterapeutti voisi olla hyvä vaihtoehto. Siisti sisätyö, hyvä palkka ja varmasti työllistyisi.
Vierailija kirjoitti:
Kauppatieteitä tai it-alaa. Töitä riittää (kuten nytkin) ja palkka hyvä (nyt ei). Näillä aloilla tarvitaan osaajia nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelisin vain yliopisto-opintoja, jos en pääsisi heti sisään niin sitten ensin avoimessa. Ammattikoulu ja AMK ajanhukkaa.
Olet himppu kapea.
Ammatilliset tuo konkretiaa.
Pelkällä teorialla ei pötkitä.
Kannattaako 47-vuotiaan enää edes miettiä mitään kouluttautumista uudelle alalle kun ei näistä entisistä tullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Geologiksi tai kaivosalalle. Ihan älyttömästi hyväpalkkaisia töitä ympäri maailmaa. Helppo päästä opiskelemaan.
Minä opiskelin geologiaa. Sitten tajusin, että geologin hommaa on repiä maapalloamme auki seurauksista välittämättä. En tekisi sitä mistään rahasummasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako 47-vuotiaan enää edes miettiä mitään kouluttautumista uudelle alalle kun ei näistä entisistä tullut mitään.
Ei kannata, ellet hoitoalalle halua.
Kyllä minäkin lääkikseen varmaan nyt menisin(jos pääsisin). Ne syyt miksen sinne aikanaan hakenut tuntuu nyt aikuisena aika merkityksettömiltä. Hyvä työllisyystilanne ja palkka, voisi ihan valita minne menee. Jotain di-koulutusta olen miettinyt myös, mutta en ehkä ole semmoinen ihminen joka jaksaisi kilpailla työpaikoista ja jostain tulostavoitteista.
Hmm luultavasti pysyisin omassa ammatissani eli psykologina oikeuspsykiatrialla. Työ on todella haastavaa ja paikoin raskasta, mutta samaan aikaan älyttömän mielenkiintoista. Palkka noin 4000 euroa, ja juu, parempia palkkoja löytyy toki, mutta itse en pelkän hyvän palkan takia jaksaisi tehdä mitään töitä, jos ei oikeasti itseä motivoi ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki alat, joilla voi jotain tienata, vaativat matikkapäätä? On sitä muunkinlaista lahjakkuutta.
Sanopas se =(
Itse olen yrittänyt opiskella, mutta se kaatuu aina tohon matematiikkaan. Nyt ollaan sitten duunareita koko loppuikä ja kituutellaan ensin surkealla palkalla ja sen jälkeen vielä surkeammalla eläkkeellä. Kivaa elämää tiedossa.
Lakitiede ei kai vaadi matikkaa. Tosin sinne onkin sitten melkoinen ryysis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki alat, joilla voi jotain tienata, vaativat matikkapäätä? On sitä muunkinlaista lahjakkuutta.
Olen myös miettinyt tätä. Katsotaanko yleisen älykkyyden ja matemaattisen älykkyyden kulkevan käsi kädessä? Jos kiitettävää matematiikkaa siis vaaditaan, saadaanko sillä keinoin esimerkiksi lääkikseen lukemaan vain ne, jotka kestävät sitä tappavaa tahtia? Sillä se on kyllä hitonmoisen paineen alla opiskelua. Toivoisin että joku asiallisesti kommentoisi.
Oman näppituntumat perusteella matemaattinen älykkyys todellakin korreloi vahvasti yleisen älykkyyden kanssa. Matemaattisesti lahjattomat voivat olla mukavia ihmisiä mutta omaksi lääkärikseni valitsisin mieluummin sosiaalisesti törpön mutta matemaattisesti lahjakkaan.
Lääkäriksi. Olin hyvä matemaattisissa aineissa ja kirjoitin niistä ällät. Eli resurssit olisi ollut ihan yhtä hyvin hakea lääkikseen. Nyt tässä keski-iässä voisin olla joku silmälääkäri ja halutessani tehdä osa-aikaisesti töitä tienaten mukavasti. Tai sitten painaisin pitkiä päivä ja viettäisin sapattivapaita. Ehkä kuitenkin se osa-aikatyö ja pitkät lomat tienaten silti hyvän palkan jossain Terveystalolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös miettinyt tätä. Katsotaanko yleisen älykkyyden ja matemaattisen älykkyyden kulkevan käsi kädessä? Jos kiitettävää matematiikkaa siis vaaditaan, saadaanko sillä keinoin esimerkiksi lääkikseen lukemaan vain ne, jotka kestävät sitä tappavaa tahtia? Sillä se on kyllä hitonmoisen paineen alla opiskelua. Toivoisin että joku asiallisesti kommentoisi.
Oman näppituntumat perusteella matemaattinen älykkyys todellakin korreloi vahvasti yleisen älykkyyden kanssa. Matemaattisesti lahjattomat voivat olla mukavia ihmisiä mutta omaksi lääkärikseni valitsisin mieluummin sosiaalisesti törpön mutta matemaattisesti lahjakkaan.
Se sosiaalisesti törppö lääkäri ei ehkä osaa "lukea" sinua oikein, kun kerroit kivuistasi, eikä sen takia ohjaa jatkotutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sosiaalisesti törppö lääkäri ei ehkä osaa "lukea" sinua oikein, kun kerroit kivuistasi, eikä sen takia ohjaa jatkotutkimuksiin.
Iso ehkä, mietippä vaikka jotain Dr. Housea. Päinvastoin sosiaalisesti törppö ei kainostele tutkia potilasta kunnolla kun sosiaalisesti lahjakkaampi saattaa kohteliaasti katsella pintapuolisesti.
Opiskelisin koodariksi