Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Olen tehnyt koodaushommia nyt parikymmentä vuotta, niin pitäisi varmaan opiskella full stack -developeriksi. Mikä sitten ikinä lieneekään, mutta sellaisia haetaan joka paikkaan.
Kouluttaudun tässä paraikaa lisää, mutta ei se enää auta ja tuli ehkä taas kerran valittua väärin.
Jos olisin juuri lukiosta valmistunut, niin opiskelisin matematiikkaa ja datatiedettä. Olen lahjakas sellaisessa, kiinnostavat, ja luultavasti nuorena olisi töitäkin tarjolla. Ja ehdottomasti "perinteisen" yliopistotiedekunnan puolella eikä sen, mikä nyt on Tampereen yliopiston teknillinen tiedekunta (jossa yritän opiskella ja joka ei sovi minulle ollenkaan).
Itse asiassa haluaisin pois it-alalta. Tämä on muuttunut ihmeelliseksi matikkahötöksi ja yliopistopelleilyksi, jota sen ei tarvitsisi olla. Asioista tehdään ihan tarpeettoman korkealentoisia ja monimutkaisia. Ei ihmekään, että kaikenmaailman Apotit sun muut räjähtelevät siellä täällä, kukaan ei oikeasti tajua miten mikään toimii tai oikeasti tosi harva. Loput yrittävät vain sinnitellä mukana.
Luonnon pariin tekisi mieli, palkasta viis, mutta kun pitäisi myydä koko varallisuus pois haittaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa haluaisin pois it-alalta. Tämä on muuttunut ihmeelliseksi matikkahötöksi ja yliopistopelleilyksi, jota sen ei tarvitsisi olla. Asioista tehdään ihan tarpeettoman korkealentoisia ja monimutkaisia. Ei ihmekään, että kaikenmaailman Apotit sun muut räjähtelevät siellä täällä, kukaan ei oikeasti tajua miten mikään toimii tai oikeasti tosi harva. Loput yrittävät vain sinnitellä mukana.
Luonnon pariin tekisi mieli, palkasta viis, mutta kun pitäisi myydä koko varallisuus pois haittaamasta.
Voi kun pääsisin takaisin it-alalle matikkahöttöilemään!
En ole koskaan päässyt käyttämään matematiikkaa mihinkään. Ehkä työnantajat luulevat, etten osaisi.
(Apottien räjähtelystä syyttäisin huonoja määrittelyjä ja kilpailutusosaamisen puutetta. Mutta voisin minä siäkin rassata.)
- Vastaaja 543
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri vaikuttaisi olevan suomalaisten unelma ammatti tämän ketjun perusteella, mutta miksi ihmeessä?
Rakastavatko suomalaiset todella biologian, kemian, matematiikan ja fysiikan pänttäämistä?
Rakastavatko suomalaiset runsaasti asiakaspalvelua sisältäviä työtehtäviä ja melko rutiininomaista työtä?Vai rakastavatko he enemmänkin tämän ammatin mukanaan tuomaa yhteiskunnallista statusta, korkeaa palkkausta, ajatusta varmasta työpaikasta ja tulevaisuuden näkymiä siitä, että hyvän palkan seurauksena olisi mahdollista tehdä halutessaan vähemmän töitä ja hemmotella itseään?
Itse näen lääkärien nykyisissä korkeissa palkoissa selkeän ongelman. Ensinnäkin se ohjaa nykyisin alalle liikaa sen tyyppisiä ihmisiä, jotka eivät sovellu lääkäriksi kuin älynsä puolesta. Toiseksi, korkea palkkaus tulee myös suunnattoman kalliiksi veronmaksajille.
Tarpeeksi kauan kun tekee pätkätöitä huonolla palkalla, niin alkaa kiinnostamaan se varma työ ja hyvä palkka. Ja kyllä biologia, kemia, matematiikka ja fysiikkakin kiinnostaa.
Eläinlääkäriksi. Nyt olen eläintenhoitajan koulutuksen saanut ja siihen liittyvän karjan tuotannontarkkailijan koulutus
Eläimet on puoli elämää minulle
Humanitaariselle. Tai sitten jollekin, missä saa istua tietokoneella.
Paleontologi, meribiologi tai arkeologi.
Silloin aikoinaan kun ysillä piti päättää mihin jatkaa opislemaan, minulle sanottiin että nuihin ammatteihin sinusta ei ole. Sinun pitää mennä ammattikouluun (ja jouduin hakemaan alalle johon en edes halunnut). Minua ei nuorena kannustettu mihinkään opiskelujen suhteen ja olenkin koko ikäni ollut aikamoinen hiirulainen. Jospa vanhempani olisivat edes vähän kannustaneet minua niin ehkä olisin saanut opiskella alaa jota rakastan.
Nyt yli kolmekymppisenä se ei enää kannata.
Kelan tuet kunniaan.
Muistakaa kannustaa kersojanne opiskelun suhteen (ja mielellään siihen suuntaan mitä teidä kersat haluaa).
Kelan luukuttajaksi. Helppoa rahaa tekemättä mitään.
Psykoterapeutti. Opinnot jäi kesken perheen perustamisen jalkoihin nyt liian vanha mutta aiemmin opiskeltu ollut hyödyksi elämässä. Ja työt eivät loppuisi kesken.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi, jos aivokapasiteettia olisi enemmän. Olen sysip*ska matikassa, joten en pärjäisi tuolla alalla. Kirurgia kuitenkin aina kiinnostanut, mutta en hakenut alalle koska jo peruskoulussa pääsin matikan kokeet rimaa hipoen läpi ja lukiossa reputin lyhyen matikan pari kertaa.
Lääkiksessä ei ole kuin 1 kurssi matikkaa. Matikkaa tarvii vain pääsykokeessa.
Tyhjän toimittajaksi. Pysyisi kroppa kunnossa.
Koska siellä on suuremmat palkat, jossa raha liikkuu. Hoitoalalla ei rikastu muu kuin hoivakotiyrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Humanitaariselle. Tai sitten jollekin, missä saa istua tietokoneella.
Eli lääkäri, istut tietokoneella humanitaarisesta!
Miksei kukaan halua juristiksi? Siinäkin voi erikoistua vaikka mihin.
Minä opiskelisin jotain, jossa on laajat työllisyys- ja jatkokoulutusmahdollisuudet. Ajattelen sen levenevän suppilon muotoisesti. Aloitetaan kapeasta päästä ja työkokemus ja koulutus laajentavat horisonttia ja mahdollisuuksia. Elämä olisi kovin tylsää muuten. Siellä suppilossa onkin hauska sitten liukui kuin vesiliukumäessä.
Kouluttautuisin edelleen DI:ksi, mutta eri pääaineella. Nykyinen pääaine ei työllistä yhtä hyvin eikä ole myöskään palkoissa yhtä vahva kuin muutama muu vaihtoehto. Jos olisi ylimääräistä rahaa niin voisin lukea ylimääräisen DI tutkinnon paikatakseni joitakin puuttuvia kursseja.
Opettajaksi! Erittäin luova ala ja aika vapaasti saa päivästä päättää. Olen tehnyt open sijaisuuksia vaikkei ole open koulutusta, ja tykkään kovasti alkaa nyt viides vuosi. Varsinkin eka ja toka luokka kiinnostaa. Ei enää näinvanhana vo lähtee opekouluun, vaan teen sijaisuuksia niin kauan kun vaan tarvii.
Ala on kyllä kiireinen mutta ei se mua haittaa, se vaan on kivaa. Palkkaus on todella huono, mutta jostain on tigittävä, joka palkasta tai kiinnostuksesta alaa kohtaan.
Olisi nuorempana pitäny sittenkin unelma ammattiin kouluttautua, mutta olin niin kiinni toimistotyössä, että suuntauduin sinne. Onneksi on voinut nyt tehdä sijaisuuksia.
Liian nuorena kun joutuu tekee valintoja, niin ne ei aina osu. 15 vuotias ei vielä tiedä mitä haluu koko elämänsä tehdä. Minulta meni unelmatyö ohitse, mutta olen saanut unelmaa elää nyt vanhempana.164
It tai hoitaja