Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
En mihinkään. Menisin naimisiin ja miellyttäisin miestä ja lasta. sijottaisin lapsilisät.
En tiedä ammatti nimikettä mutta sellanen maan tietäjä. Poliisiakin parempi ammatti. Tutkija.
Kokkaaminen ja ruoka olisi kiinnostanut, oman tahtoni esille tuominen ollut aina vaikeaa. Olen ajelehtinut opinahjosta toiseen. Nyt 60-v. ja todettava: mitään ei minusta koskaan tullut.
Varmaan olisin opiskellut lähihoitajaksi. Ala sinällään ei kiinnosta, mutta olisin varmaankin saanut sentään koulutusta vastaavaa työtä ja välttynyt monilta nykyisiltä ongelmiltani. Tuossa koulutuksessa oppimani myötä varmasti elämänhallintani olisi myös parempaa ja osaisin myös tehdä kotityöt ja hoitaa asiat paremmin. Varmasti tuolla koulutuksella saisi myös jotain sote-alan hallinto tai neuvontatyötä, jota ihan oikeasti haluaisin tehdäkin. Myös sosionomin koulutus kiinnostaisi. Sillä kiinnostavia töitä varmasti saisi. Joskus olen sosionomin koulutukseen hakenutkin Metropoliaan ja Laureaan, mutta en ole päässyt. Olen pitkäaikaistyötön tradenomi.
Lääketieteen lisensiaatin tutkinnon suorittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olisin opiskellut lähihoitajaksi. Ala sinällään ei kiinnosta, mutta olisin varmaankin saanut sentään koulutusta vastaavaa työtä ja välttynyt monilta nykyisiltä ongelmiltani. Tuossa koulutuksessa oppimani myötä varmasti elämänhallintani olisi myös parempaa ja osaisin myös tehdä kotityöt ja hoitaa asiat paremmin. Varmasti tuolla koulutuksella saisi myös jotain sote-alan hallinto tai neuvontatyötä, jota ihan oikeasti haluaisin tehdäkin. Myös sosionomin koulutus kiinnostaisi. Sillä kiinnostavia töitä varmasti saisi. Joskus olen sosionomin koulutukseen hakenutkin Metropoliaan ja Laureaan, mutta en ole päässyt. Olen pitkäaikaistyötön tradenomi.
Minkä alan tradenomi ja onko työkokemusta?
Tosi on: lääkärin ammatti on kaikien suojatyöpaikkojen äiti. Vastuuta ei ole mistään, vaikka muuta luulisi ja potilas hoidetaan, jos sattuu miellyttämään sillä hetkellä. Niin tosi. Moraali? Ennen vannotiin lääkärin vala...
Tähtitieteeseen ,kosmologiksi tai kvanttimekaniikan tutkijaksi.
Opo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liiketalouden tradenomi, mutta varsinaisesti en suuntautunut opinnoissa mihinkään. Valinnaisissa opinnoissa suoritin yhden ison opintokokonaisuuden taloushallintoa, markkinointia, juridiikkaa ja vastuullista liiketoimintaa. Opinnäytetyöni liittyi vastuulliseen liiketoimintaan ja se kiinnosti eniten. Harjoittelun suoritin koulun projektissa, mutta en voi kertoa siitä enempää. Tampereella oli ainakin pari vuotta sitten vastuullisen liiketoiminnan maisteriohjelma. Sinne hakeminen kiinnosti kyllä kovasti, mutta harmi vain kun en asu Tampereella, vaan pääkaupunkiseudulla, enkä voi Tampereelle muuttaa. En ole ollut koskaan koulutustani vastaavassa palkkatyössä.
Jollekkin luonnontieteelliselle alalle yliopistossa, ja jos pitää valita joku ala AMK:sta niin insinööri. Psykologi ja puheterapeutti työllistävät nyt hyvin. Hakisin kuitenkin ammattiin jossa on mahdollisuuksia työllistyä myös ulkomaille joko korkeamman palkkauksen tai naapurimaan uhan takia. Oma ammatti on onneksi tämmöinen, ja harkitsen saksalaisen mieheni kanssa muuttoa Saksaan. Loppujen lopuksi kannattaa kuitenkin olla ala joka kiinnostaa, mutta samalla sellainen jossa et täysin varmasti päädy kortistoon.
Elintarvikealalle, siellä tarvitaan osaajia tällä hetkellä. Varsinkin tulevan tuotantomurroksen kehitykseen.
Ei ole valitettavasti päässä laskentateho, fantasiamaailmassa sen sijaan lukisin dippa-inssiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tästä maasta puuttuu yrittäjiä, koulutettuja on jo aivan tarpeeksi.
Pitäisi vaan olla ihmisillä rahaa ostaa yrittäjän tuotteita. Tai sitten keksiä tuote mikä hajoaa viikossa, maksaa euron, eikä kukaan tule toimeen ilman sitä.
Koodaajaksi kuten nyttenkin. "Helppoa" rahaa ja duunit voi tehdä 100% etänä. 5500e/kk palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarha- tai kirjastoala. Kymmenen vuoden ravintola-alan työkokemuksen jälkeen kaipaisin hiljaisuutta ja rauhaa. Sitä paitsi rakastan kirjoja ja kasveja.
Salli mun nauraa! Koska olet viimeksi käynyt kirjastossa? Vai että hiljaisuutta ja rauhaa...
Totta. Ne on nykyään hirveitä viihdytyskeskuksia kahviloineen, työpajoineen ja it-keskuksineen. Koko ajan jotain projektia meneillään, porukkaa lappaa kuin olohuoneeseen aikaa viettämään. Nuorisoporukoita, meluavia lapsiperheitä, trendipellejä. Kammottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin, jossa ei tarvitse olla tekemisissä ihmisten kanssa. Parasta ois työskennellä yksin. Vinkkejä?
-varhaiskasvatuksen ope-
Ainakin koodari voisi olla hyvä valinta. Koodareiksi järjestetään jopa rekrytointikoulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Opo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liiketalouden tradenomi, mutta varsinaisesti en suuntautunut opinnoissa mihinkään. Valinnaisissa opinnoissa suoritin yhden ison opintokokonaisuuden taloushallintoa, markkinointia, juridiikkaa ja vastuullista liiketoimintaa. Opinnäytetyöni liittyi vastuulliseen liiketoimintaan ja se kiinnosti eniten. Harjoittelun suoritin koulun projektissa, mutta en voi kertoa siitä enempää. Tampereella oli ainakin pari vuotta sitten vastuullisen liiketoiminnan maisteriohjelma. Sinne hakeminen kiinnosti kyllä kovasti, mutta harmi vain kun en asu Tampereella, vaan pääkaupunkiseudulla, enkä voi Tampereelle muuttaa. En ole ollut koskaan koulutustani vastaavassa palkkatyössä.
Kiinnostaisiko palvelumuotoilu tai opiskelu ammatilliseksi opettajaksi?
Farmaseutiksi tai hammashoitajaksi.
Nyt projektiassarina :(
Lukio + Yliopistossa biologia/maantiedon opinnot :)
Eihän se ole liiian myöhäistä vielä. Ajankäytöstä kyse ehkä enemmänkin ja siitä kestääkö pää.
Farmaseutiksi ja jatkaisin mahdollisesti proviisoksi asti. Olen miettinyt joskus että se voisi sopia minulle, jos miettisin nyt uudelleen.
Olen sosionomi (YAMK) ja hyvässä vakituisessa päivätyössä, jossa palkka on ollut viime vuosina noususuuntainen, joten ei valittamista. Olen kuitenkin erakoitunut viime vuosina, eikä polla varmaan enää kestäisi soionomiopintojen aikaisia harjoittelujaksoja.