Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Toteuttaisin saman opintopolun kuin nytkin. Opiskelin suomen kieltä, sivuaineina viestintää ja kauppatieteitä. Nyt olen viestintähommissa. Eihän tämä ole turvallisin mahdollinen valinta työllistymisen kannalta, mutta omin ala juuri minulle. En siksi vaihtaisi.
Jos olisi matiikkapäätä hakisin lääkikseen.
Kuulontutkijaksi. Nyt olen tradenomi, enkä ole yhtään kiinnostunut näistä toimistohommista.
En millekkään. Koska pienet palkat (netto).
Ehdottomasti alalle, jossa voisin käyttää vahvuuksiani paremmin. Kaupankäynti taitaa olla minulla verissä ja markkinoinnin keinot kiehtovat, samoin kielen monimuotoisuus. Värisilmää ja sommittelukykyä löytyy myös ja luovuutta . Markkinointi ja kauppa, mutta vähän suuremmassa mittakaavassa kuin nykyinen alan työni
Vierailija kirjoitti:
En vaihtaisi alaa, vaan kouluttautuisin edelleen kääntäjäksi. En vaihtaisi tai muuttaisi työssäni mitään.
Oho! Taitaa olla ensimmäinen kerta kun kuulen kääntäjästä, joka tykkää työstään!
Itsekin kouluttauduin samaiselle alalle: suurin virhe ikinä.
Jos voisin palata ajassa 10 vuotta taaksepäin, opiskelisin ehdottomasti it-alalle. Ja varmaan opiskelenkin vielä jossain vaiheessa.
Itse IT-alalla ja ihan hirveää tervanjuontia tämä alkaa olla. Haaveilen poliisin urasta.
Laittaisin koko elämän uusiksi. Yrittäisin hakeutua toiselle paikkakunnalle tai jopa maakuntaan opiskelemaan lukioon, opettelisin englannin niin että tukka tärisee ja hakeutuisin kauppatieteisiin yliopistoon tai sitten oikeustieteelliseen. Vanhemmalla iällä kumpikaan ei tunnu enää relevantilta tai siltä että riittävää herkkyyttä opiskeluun riittäisi.
Rakennusalalle.
Olen hoitoalalla nyt, ja jo kolmen vuoden jälkeen aivan puhki.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin koko elämän uusiksi. Yrittäisin hakeutua toiselle paikkakunnalle tai jopa maakuntaan opiskelemaan lukioon, opettelisin englannin niin että tukka tärisee ja hakeutuisin kauppatieteisiin yliopistoon tai sitten oikeustieteelliseen. Vanhemmalla iällä kumpikaan ei tunnu enää relevantilta tai siltä että riittävää herkkyyttä opiskeluun riittäisi.
Voi tehdä sen nytkin, mikäli ei ole perhettä mikä sitoisi paikkakunnalle. Elämä on tässä ja nyt. ❤️
Lääketeknikoksi, ala kiinnostaa.
Kouluttautuisin työttömäksi. Ei huolta huomisesta ja sinkkuna niin pienellä tulisin toimeen kun rahaa ei mene tupakkaan ja alkoholiin. Yhteiskunta pitää ruoassa ja maksaa asumisen.
Vierailija kirjoitti:
Itse IT-alalla ja ihan hirveää
tervanjuontia tämä alkaa olla. Haaveilen poliisin urasta.
Poliisi heiluttaa pamppua👮🏿♀️
Mietin tätä samaa eräänä päivänä,jos nyt pitäisi päättää en tiedä mihin ammattiin kouluttautuisin niinkuin en aikaisemminkaan.Ei ole erityisiä kädentaitoja tai mielenkiinnon kohteita.Nyt eläkkeellä ikää 68,laitossiivoojana yli 40vuotta.
Samalle alalle ilman aukkoja cvssä
Puheterapeutiksi. Vaikuttaa mielenkiintoselta työltä ja töitä riittäis.
Miksi ihmiset edelleen pelkää opintolainaa? Suomessa opintolaina on lähes korotonta ja maksuaikataulu ihan sovittavissa. Ei tunnu missään maksaa jotain muutaman kympin lainanlyhennystä sitten kun on töissä? Eikä mitään järkeä maksaa kiireellä pois tinkimällä elämänlaadusta.
Opiskelisin yleishyödyllisiä aineita, kuten kemiaa. Työ pitäisi olla päivätyö, jossa on työyhteisö. It ala on keskimäärin huonosti palkattua ja ergonometrisesti kuluttavaa, istua huonossa asennossa vuosikaudet. Työpaikalla pitäisi päästä liikkumaan kerran tunnissa.
Rakennemuutoksen vuoksi paljon työpaikkoja on kadonnut. Valinta on vaikea. Työtä kyllä löytyy, mutta palkalla ei tule toimeen.
Psykiatriseksi sairaanhoitajaksi