Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mättää? Lasten syöminen ja nukkuminen!

Vierailija
18.06.2013 |

OLEN NIIIIIIN KYLLÄSTYNYT! Lapset eivät syö mitään! Aamupala: ei. Lounas: Närppimistä. Välipala: Mikään ei kelpaa. Päivällinen: Närppimistä. Iltapala: turha edes yrittää.

2-vuotias nukahda päiväunille millään. Roikkuu lahkeessa ja itkee aamusta iltaan. Koetan pitää sylissä, antaa aikaa, hoivata ja huoltaa, mutta siitä huolimatta: ei nukahda päiväunille, itkee, ei syö. Olen jättänyt päiväunia pois, mutta silloin väsähtää yleensä  illansuussa, torkahtaa ja lopulta valvottaa nykyisin jopa yhteen asti yöllä. Sairas ei pitäisi olla.

Neljävuotias on myös välillä todella hankala, aamut saattavat olla taistelua joka asiasta: pukemisesta, syömisestä, pissalla käymisestä jne.

Rytmi on suhteellisen selkeä, normaali lapsiperheen rytmi.

Tunnen oloni huonoksi ja epäonnistuneeksi, arki on tällä hetkellä todella raskasta, jatkuvaa itku- ja uhmapuuskasta toiseen rämpimistä ja syömisen kanssa taistelua. Asennettani olen koettanut tutkia ja lisätä positiivista vuorovaikutusta, mutta kokoajan ajetaan rämeikköön. Onko tämä ihan normaalia?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teillä syödään, siis millaista ruokaa on tarjolla?

Välipala ja päiväunet pois.

Vierailija
2/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisen normaalia kotiruokaa tarjotaan. Sellaista perunat ja lihapullaa, kanapastaa, siskonmakkarakeittoa, makaronilaatikkoa, pinaattikeittoa -tyylistä. Aika pitkälti teen kokonaan itse, jonkin verran eineksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne lapset tykkäis vähän maukkaimmisa ruuista?

Vierailija
4/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:19"]

[/quote]

Mitä ne vois olla? Tai millainen on lasten mielestä maukasta ruokaa? Sellainen, johon voi laittaa sentin kerroksen ketsuppia päälle?

Vierailija
5/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:22"]

[/quote]

Mitä ne vois olla? Tai millainen on lasten mielestä maukasta ruokaa? Sellainen, johon voi laittaa sentin kerroksen ketsuppia päälle?

[/quote]

noita ketsuppiruokiahan sä just tyrkytät niille, ei ihme, ettei maistu

Vierailija
6/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:22"]

[/quote]

[/quote]

noita ketsuppiruokiahan sä just tyrkytät niille, ei ihme, ettei maistu

[/quote]

No en mä nyt lähtisi laittamaan ketsuppia siskonmakkarasoppaan taikka pinaattikeittoon jotka ainakin meidän vähäruokaisille uppoavat mainiosti. Kuten myös vaikkapa nepalilainen ruoka -- palak paneer on koko perheen suosikki -- thaisopat ja sen sellaiset. Myös perus suomiruoka uppoaa -- siis juuri siskonmakkarat, punajuurikiusaukset ja nakit ja muusi ja lohisoppa ja pinaattiletut.

Mutta meilläkin ongelma on määrä. Lapset ovat todella pieniruokaisia --  toinen ei syö juurikaan aamiaista ja lounaalla ja päivällisellä menee ruokaa puolitoistavuotiaalla vajaa desi. 7-vuotias syö reilun aamiaisen, mutta sitten annokset ovatkin iltaan saakka desin luokkaa. Välipalaa en edes tarjoa, sitten syövät edes jotain iltapalaksi. MOlemmat ovat hoikkeliineja, mutta kasvavat kuitenkin ihan hyvin.. Se on vaan kestettävä -- ja ainakin meillä on isomman kanssa ollut ns. kasvukausia, jolloin ruoka maistuu paremmin.  

Vierailija
7/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeet joilla arjen pitäisi toimia: aamupala puuro ja marjoja, maitoa jos maistuu niin ruisleivän palanen, lounas esim perunat ja jauhelihakastike,porkkanaraastetta ananaksella,juomaa. välipala:hedelmälohkoja,jugurttia marjoja  tms, päivällinen lämmin ruoka esim kanaa ja riisiä,tomaattia ja kurkkua. iltapala puuroa ja mehukeittoa. Joka päivä ainakin 2h ulkoilua,nyt kesällä vaikka 4h,aamupv ja iltapv jaettuna. Syötte ainakin yhden aterian koko perhe samaan aikaan samassa pöydässä!! tämä on tärkeää jotta lapset oppivat syömisen mallia ja se myös perheen yhteistä aikaa.

Vierailija
8/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, et ole ainoa. Meillä 3v ja 5v todella huonoja syömään, välillä mietinkin että miten jaksavat. Näitä syömättömyys kausia tulee välillä, kyllä se ruoka taas maistuu jonkin ajan kuluttua.

Viiden äippä

Vierailija
9/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut teidän rutiineista. Onko niitä? Lapsien on helpompi mennä nukkumaankin kun asiat menee rutiinilla.

Onko teillä kuuma? Onko liian valoisaa? Meillä ei ole pimennysverhoja mutta siniset verhot muuttaa huoneen pimeäksi.

Minä antaisin reippaasti valipaloja. Vaikka yksi lisää normaalista. Eikö lapset siis syö ollenkaan iltapalaa vai onko se vaan valtataistelua? Syötkö itse mukana? Onko ruokailutilanne rauhallinen?

Jos lapset ei syö iltapalaa kun syö muuten hyvin niin oletko huomannut että onko lapset yliväsyneitä? Millainen unirytmi lapsillasi on? En todellakaan jättäisi päiväunia pois 2- vuotiaalta. Meillä 5 täyttävänäkin on nukuttu päiväunia. Jos lapsi ei meinaa nukahtaa itse niin NUKUTA, eli sinne samaan tilaan tarttee vaan mennä.

Vierailija
10/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... ap vastailee.

Olen ollut nelisen viikkoa lomalla, lapset ovat normaalisti päiväkodissa. En tiedä, liittyvätkö nämä ongelmat siihen, eli muutokseen. Mutta arkemme aina vapaapäivisin ja viikonloppusin, sekä loma-aikoina noudattaa seuraavaa rytmiä:

viimeistään klo 9 aamupalalle. Aamiainen vaihtelee. Puuroa keitän silloin tällöin, mutta se jää poikkeuksetta lautaselle (on kokeiltu kymmeniä eri lajikkeita). Hoidossa vanhempi on oppinut syömään puuroa, mutta nuorempi ei syö edes hoidossa.  Muita aamupaloja ovat erilaiset leivät, murot, jogurtit tai sopat.

Ulos (nyt ollaan sairasteltu aikalailla, että ei olla päästy ulkoilemaan), leikkipuistoon, kotiin. Lounas. Tämän jälkeen yritän nukuttaa nuorempaa, vanhempi joko levähtelee tai puuhailee omiaan. Loman alettua nuorempi ei nukahda millään. Leikkii, riehuu, itkee ja juonittelee. Tänään yrittämistä 1,5 h. Kokeilin satua, silittelyä, laulamista, heijaamista, yritin olla huomaamata koko touhua ja leikin nukkuvani itse, yritin jättää lapsen yksikseen huoneeseen, ovi auki, nukahtamaan. TUloksetta, ei nukahtanut.

Päiväunien, joita siis nykyään ei enää saa nukuttua, jälkeen mennään ulos tai jos huono ilma, askarrellaan / piirrellään ym. Teen sivussa kotitöitä ja ruokaa. Päivällisen jälkeen ulkoilua/ kotitöitä / asioilla käymistä, yhdessä lasten kanssa. Iltapala on viimeistään klo 20 (loma-aika), sen jälkeen aloitetaan iltapuuhat. Iltapala on samantyylinen kuin aamupala, tietyt puurot maistuvat yleensä iltaisin.

Ruokailutilanteet ovat meillä yhteisiä, syön yhtä aikaa lasten kanssa. Joskus sorrun lukemaan. Usein joudun syöttämään nuorempaa siten, että hän istuu sylissä, ei suostu muuten syömään. RUokailutilanteet voat yleensä ihan rauhallisia, yritän olla hoputtamatta ja antaa aikaa, mutta usein närppiminen aiheuttaa sen, että toistan "syö, syö, syö" melko tiheään. Jutellaan myös muita asioita.

Iltarutiinit toistuvat usein samana: kylpy, iltapala, hampaidenpesu, iltasatu ja nukkumaan. Nukkuvat samassa huoneessa, mutta koska nuorempi ei suostu nukahtamaan iltaisin, jätän vanheman nukahtamaan (nukahtaa n. klo 22 näin loma-aikana) ja nuorempaa koetan nukuttaa toisessa huoneessa. Viimeiset kaksi viikkoa iltanukuttaminen nuoremman kanssa on kestänyt jälleen tuntikausia, nykyisin yritän jo lähtökohtaisesti lähteä nukuttamaan myöhemmin nuorempaa.

Mitään tämän hienompia ruokia en kyllä varmasti opi tekemään, mutta uskoakseni ruoat ovat ihan maittavia. Ketsuppia meillä ei siis joka ruokaan laiteta, mutta ainoa ruoka joka menee mukisematta alas on makaroonilaatikko ketsupilla.

Vierailija
11/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikkoa ketsupilla siis ainakin peri kertaa viikossa..

Uskon kyllä, että syövät riittävästi, mutta ei vain niin paljoa ja niin reippaasti kuin äitinsä haluaa. Jos kasvu on normaalia, niin en liikoja hermoilisi ruokien suhteen. Voisiko niitä lapsia ottaa keittöön mukaan, kun teet ruokaa?

Vierailija
12/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lapset ovat aina mukana kun teen kotitöitä, erityisesti kun teen ruokaa... Jospa se tästä. Taitaa vain äidillä vähän väsyttää...

Vierailija
13/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle sympatiat hankalassa tilanteessa. Mulla on sikäli samantyyppinen tilanne, että lapset on 2 ja 5 (huonoruokaisia eikä pienempi nuku enää päiväunia säännöllisesti) mulla on lisäksi vielä 8, 10, 11 ja ja 12-vuotiaat jotka ei kaikki kylläkään ole biologisia.

Noniin...ohjeita minun kokemuksella. Ota itse rento ja poisitiivinen asenne näihin juttuihin. Jos lapset närppii niin ajattele, että kyllä ne hengissä pysyy vähemmälläkin ja varmasti syövät jos on nälkä. Olen itse oppinut ottamaan huomattavan rennosti verrattuna siihen mitä olin esikoisen ja kakkosen aikaan. Jos ruualla ei syö niin lykkään välipala- aikaan jotain tuhdimpaa esim. nakkeja paketillisen pöytään, vispipuuroa tms.. 2-vuotias saa lipittää maitoansa mielinmäärin välillä tuttuipullosta, maitolasista tai nokkamukista. 5-vuotiaalta olen kyllä pyrkinyt näitä ylimääräisiä välipaloja ja juomia rajoittamaan, että ruoka maistuisi ruoka-aikana paremmin mutta tuon 2-v:n kanssa periaate on että pysyy tyytyväisenä ettei tule ylimääräisiä raivokohtauksia verensokerin laskun tai nälän vuoksi nyt kun muutenkin on kaikkea uutta niinkuin tiiviit pottailut yms. Päiväunille en edes yritä. Rauhoittuishetki on iltapäivällä jonkun videon kattominen. Nukahtaa joskus autoon kauppareissuilla tms. Syliaikaa 2-v. saa paljon kun on niin iso poppoo ja kaikki haluaa paijata pikkusiskoa :) Illalla on viimeistään ysiltä jo niin väsy, että haluaa itse mennä sänkyyn ja sammuu kuin saunalyhty. Kyllä jos meilläkin nukkuisi illasta torkut niin hankala olisi saada nukahtamaan uudestaan. Eli jotain sille asialle pitäis tehdä. Aikaistaan vaan nukkumaanmenoa ja tietty iltapalaa ja iltapesujakin.

neljävuotiaan uhmaan suhtaudu rauhallisesti äläkä lähde taisteluihin mukaan. Antaa pukea tai olla pukematta mitä sinä haluat. Nyt on kesä kuitenkin niin todennäköisesti ei kovin herkällä palellu. Löysää itse pipoa, ota rennosti ja keksi kaikkea hauskaa puuhaa lapsille. On helpommin sanottu kuin tehty mutta huomaan, että mitä kireämpi olen itse sitä uhmakkaampia lapsetkin ovat. Ihan kaikki.

Vierailija
14/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa ihan normaalilta ja tyypilliseltä.

Ja nyt taas se klisee: 'kyllä se siitä helpottaa'. Itselläni 6- ja 8-vuotiaat => se _todellakin_ helpotti. Pikkusiskolla 2- ja 4-vuotiaat ja olen niii-iiin onnellinen että se vaihe on ohitse. Ahhahhaa

Vierailija
15/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten omatoimisesti se 2-vuotias osaa syödä jo? Meillä kans vajaa parivuotias, joka alkanut osoittaa uhman merkkejä välillä, vaikka enimmäkseen rauhallinen. Ruokailu on ollut hirveää vääntöä, kun ei ole suostunut syömään eikä nykyään saa enää oikein syöttääkään. Viime päivinä ruokailu taas helpottanut pikkuisen, kun olen löysännyt omaa asennettani enkä hoe koko ajan, että "syö" tai "ota". Minä en syö lapsen kanssa useinkaan yhtä aikaa, kun minulla ei itselläni ole sillä tavalla säännöllisiä ruoka-aikoja. Syön silloin kun ehdin ja mitä sattuu suuhun löytymään... Siis viime aikoina olen laittanut lapselle ruoat pöytään tarjolle ja sanonut vaan, että siinä olisi nyt ruokaa tarjolla, että menepä katsomaan, mitä se on... Syö jos syö. Jos ei syö, niin minä surffailen samalla vaikka AV-palstalla ja vilkuilen sivusilmällä, että alkaako syödä, jos jätän yksin ruokapöytään. Usein alkaakin syödä, kun saa itse määrätä tahdin enkä ole vieressä vahtimassa.

Pisti vähän silmään tuo teidän aika tiivistahtinen ja puuhakas päivärytmi. Oliko tuo ns. lomapäivä? Huh! :D Ehkä teidän päivärytminne on oikeasti rennompi kuin miltä tuo kuulosti...

Osaat varmasti tehdä monenlaisia ruokia. Sitä vaan helposti jämähtää tekemään jotain peruskamaa viikosta toiseen. Liity vaikka kotikokki.nettiin ja ala kerätä sinne omia reseptejäsi. :)

Vierailija
16/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi huolissani yhden, kahden tai kolmen päivän vähästä syömisestä. Ainakin meidän perheessä liikuntaa kannattaa harrastaa ja ulkoilua, jos haluaa mahdollisimman hyväntuulisia ja hyvin syöviä lapsista. Ja silti kaikki eivät erityisemmin pidä varsinkaan punaisesta lihasta meillä. No, ei se mitään, en ota stressiä.

Vierailija
17/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uppoaa ainakin ihan tavallinen ruoka. Esim. itse tehdyt lammaspyörykät, kaikki ruoat joihin voi laittaa vaikka tsatsikia, falafelit, savustettu kala, uunilohi eri variaatioina, pestolla maustetut ruoat (ei voi suolan vuoksi laittaa kuin vähän), salaatit joissa esim. tuoretta basilikaa, pataruoat joihin raastettu vähän parmesania päälle jne. En tee lapsille mitään "lasten ruokaa", kun johan neuvolassakin on sanottu, että 1-vuotiaasta normaalia perheen ruokaa. 

ja vinkkinä nirsoilijoideN vanhemmille: lapsille ei tarvitse tilata ravintolassa miltään lasten listalta lihapullia, ranskiksia ja nakkeja (jos eivät edes itse osaa lukea ruokalistaa niin eivät tiedä sellaisista mitään). Ravintola on aina näppärä paikka opetella uusia makuja kun ruoka on hyvinlaitettua. Lapsille pienennetyt aikusten annokset saa edullisesti. Suosittelen kokeilemaan lapsen makumieltymysten laajentamiseksi.

Vierailija
18/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kiinnitä lasten syömisiin mitään huomiota.

Asetat tarjolle, ilmoitat ruoka-ajasta ja poistat tarjolta kun poistuvat pöydästä.

Syövät jos on nälkä, ja jos ei ole, ei ole järkeä että syövät koska sinä kehotat.

Tällä tyylillä kyllä välillä tarvitaan niitä tuhdimpia välipaloja jottei menisi aterioita ohi nälkäkiukun takia.

Vierailija
19/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin rytminne ja totean että teet ihan riittävästi. Muista tämä:

LAPSI EI KUOLE NÄLKÄÄN RUOKALAUTASEN ÄÄRELLE. 

Tarjoa ruoka äläkä kiinnitä huomiota ruokaan. Keskustele ihan muusta, vaikkapa sukulaisista, menneistä tai tulevista puuhista, äläkä maanittele tai patistele, äläkä syötä lapsia jos osaavat itse syödä. Ruokaa syöneet saavat ruoan päälle purkan/xylitolin joka hyvänmakuinen. Korjaa ruoat pois ruokailun lopuksi äläkä näytä pettyneeltä tai huokaile. 

Voit myös ottaa lapsia mukaan ruoan tekoon. 2v osaa sekoittaa kauhalla ja tiputtaa sekaan suolaa kämmeneltään. Itse tehtyhän maistuu paremmalta kuin pelkän äidin tekemä. Jos mahdollista, kasvattakaa itse hernettä tai ämpäriperunaa niin lapset näkevät mistä ruoka tulee. 

Jatkakaa rutiinejanne. Mahtaisiko kaksivuotias nukahtaa rattaisiin? Jos täryttelette hiekkatietä ja isompi vaikka pyöräilee vieressä/potkulautailee/kävelee reippaasti/on seisomalaudalla, niin saisi ainakin levon. Valjaat on ihan sallittuja rattaissa olevalle, samoin tutin käyttö on ihan sallittua, sen voi ottaa suusta pois kun lapsi on nukahtanut niin eivät hampaat väänny. 

On hienoa että noin tarmokkaasti teet töitä asioiden sujumisen eteen ja nostan hattua sinnikkyydellesi. Ei ihme että suututtaa. 

Tsemppiä!

Vierailija
20/31 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko olla korvatulehdus?? Jos lapset muuten syö hyvin, mutta nyt huonosti, vielä kiukuttelevat ja olette olleet kipeinä. Jospa siis joku tulehdus syynä kun ruoka ei maistu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi