Minkä ammattikunnan edustajat ovat mielestäsi tyhmimpiä?
Mulla kärjessä on lähihoitajat ja taksikuskit. Olen toki tavannut monta lähihoitsua ja taksisuharia jotka ovat fiksuja ihmisiä. Siltikin päällimäisenä mielikuvana on ihmiset, jotka luulevat tietävänsä ja suurella paatoksella esittävät "faktoja", vaikka eivät ymmärrä aiheesta hevonpyllyä. Teen silti parhaani pitääkseni mieleni avoimena kun tapaan lähihoitsuja ja taksikuskeja.
Kommentit (140)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 10:40"]
No minä ihan itse olen ainakin mielestäni aika tyhmä. Koulutukseltani olen diplomi-insinööri ja en kyllä useinkaan tajua mistään mitään, ihan sama mistä aiheesta puhutaan. En noista työkavereista sitten tiedä, minun rinnallani näyttävät kyllä ihan fiksuilta. Noin niinkuin yleisesti, ammattiosaamiseni on ihan ok. Seuraan kyllä maailman tapahtumia jatkuvasti ja päivitän tietojani, mutta en kyllä kovin osaa sitten käyttää niitä tietoja mihinkään, saatika soveltaa. Olen ihan oikeasti tätä mieltä.
[/quote]
No minä ihan itse olen ainakin mielestäni aika tyhmä. Koulutukseltani olen diplomi-insinööri ja en kyllä useinkaan tajua mistään mitään, ihan sama mistä aiheesta puhutaan. En noista työkavereista sitten tiedä, minun rinnallani näyttävät kyllä ihan fiksuilta. Noin niinkuin yleisesti, ammattiosaamiseni on ihan ok. Seuraan kyllä maailman tapahtumia jatkuvasti ja päivitän tietojani, mutta en kyllä kovin osaa sitten käyttää niitä tietoja mihinkään, saatika soveltaa. Olen ihan oikeasti tätä mieltä.
[/quote]
Hei minäkin olen DI ja ajattelen itsestäni noin! Tänään juuri ajattelin omaa tyhmyyttäni. Koitin ratikassa lukea erästä talousalan teosta enkä pystynyt keskittymään yhtään. Luin lauseen kymmenen kertaa enkä ymmärtänyt. Sitten kun ymmärrän, en kuitenkaan osaa soveltaa tietoa. Omassa työssäni käyn paljon neuvoteluita ja enemmän tarvitsen sosiaalista pelisilmää, taitoa vaikuttaa ihmisiin ja tuoda itseäni esiin. Siksi menestyn työelämässä.
En minä kuitenkaan maailmasta mitään tajua. En ymmärrä esimerkiksi talouden syy-seuraussuhteita (lukuunottamatta työssäni tarvittavaa kapeaa sektoria) tai ylipäätään ilmiöiden vaikutusta toisiin. En hahmota suuria rakenteita ja hierarkioita. Muistini ei ole hyvä enkä omaksu uusia teoreettisia sisältöjä kovinkaan nopeasti.
Mieheni on juristi ja hänkin on tyhmä. Leikimme kotona hippaa, istumme alasti sohvalla ja uutisia katsoessamme kiinnitämme ajankohtaisaiheita enemmän huomiota uutistenlukijan vaatteisiin ja ulosantiin. Eilen mieheni laittoi Youtubesta Fröbelinpalikoiden Pumppulaulun soimaan. Leikimme laulun yhdessä, otimme ruoan uunista ja aloimme syömään. Olemme tyhmiä. Ulkopuoliset eivät vain tajua sitä.
Tyhmä on ihminen joka joka "ei tiedä, ymmärrä tai osaa". Mistä? Mitä? Lähihoitaja tietää, ymmärtää ja osaa vaikka mitä. Minä taas en paljoakaan. Työssä luotan vaistoihini ja luontaiseen temperamenttiini.
Ei voi mitään yleisiä johtopäätöksiä tietenkään vetää, mutta olen törmännyt yllättävän moneen aika yksinkertaiseen KTM:ään. Ovat käsittääkseni valmistuneet Vaasasta ja Joensuusta, vaikka siitäkään ei (välttämättä) voi mitään johtopäätöksiä vetää. Tulipahan mainittua :)
Toisaalta taas tiedän yhden taksikuskin, joka on Mensan jäsen.
t. tradenomi (tyhmä siis minäkin)
Lähärit.
Minun lähipiirissä lähärikis ovat opiskelleet vain toistaitoiset.
Tämän ketjun aloittaja edustaa tyhmintä ammattikuntaa. Samalla myös todistaa, että ei ole terävin kynä penaalissa kun aloittaa tällaisen ketjun.
ammattikoulun käyneistä: lähärit, kauneudenhoitoala, autoala (ainakin paikkakunnallamme lähäreiksi hakivat yläasteen jälkeen juuri ne, jotka kaikista daijuimpia olivat, harmi juttu sinänsä.)
ammattikorkea: tradenomit (ehdoton ykkönen tässä listassa), insinöörit, sairaanhoitajat
yliopisto: farmaseutit, luokanopettajat
Toki keskimäärin uskon farmaseuttien olevan fiksumpia kuin esim. kampaajat, mutta akateemisten joukossa niitä yksinkertaisimpia.
mensalainen, musikaalinen, taiteita ja tieteitä tunteva, sosiaalisestikin älykäs koulumenestyjä vaikka olenkin, siivooja musta kuitenkin tuli
musta taas aivan kaikki ammattiin katsomatta on joko aivan vtun typeriä tai vain sympaattisen bimboja, mutta tarkastelenkin asiaa täältä normaalikäyrän tragikoomisesta päästä
myös asun nuorten tukiasunnossa, että terkkuja vaan kaikille kokoomuspersuille etenkin tölikkään
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 10:28"]
Kiitos tästä kommentista. Minäkään en ymmärrä ihmisten tarvetta leimata kokonaisia ammattikuntia tyhmiksi. Tai ylipäätään mollata ihmisiä, jotka elättävät itsensä ja perheensä omalla työllään. Mitään muuta motiivia tähän toisten haukkumiseen en osaa kuvitella kuin siihen osallistuvien oman heiveröisen itsetunnon pönkittämisen.
t. Juristi, jolla on tosi fiksuja kollegoja ja niitä vähemmän briljantteja myös
[/quote]
Kovin tyhmiä ei juristin kollegat voi olla, muuten ei edes pänttäämällä olisi päässyt opinnoista läpi. Vai?
Minua motivoi osallistumaan keskusteluun totaalinen frustraatio yhden tietyn ammatin edustajiin, joiden kanssa joudun työn puolesta aika ajoin olemaan tekemisissä ja ohjaamaan heitä. Rautalankaa kuluu, kun joka asia pitää siitä vääntää. Lisäksi pitäisi vielä aina pystyä lirkuttamaan enkelten kielellä, ettei kukaan ota nokkiinsa ja heittäydy hankalaksi - ja laita koko työyhteisöä sekaisin. Eli täällä kumpuaa frustraatiosta liioiteltuja yleistyksiä, en näe että sillä itsetunnon kanssa olisi mitään tekemistä.
[/quote]
mitä itse oikisopiskelijoita tunnen, niin joukkoon mahtuu kyllä ei niin älyllä säteileviäkin. Tämä ihan siksi, että kyky oppia kirjasta lukemalla lakitekstia ja oikeustiedettä, siis erittäin puisevaa teoreettista matskua, ei kulje käsi kädessä arkipäivän fiksuuden kanssa. Yleissivistys ja ajankohtaisasiat on heillä kyllä hallussa, mutta osa oikeasti loistaa fakki-idiootteudellaan ja/tai sosiaalisen älyn puutteellaan.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:25"]
Kiitos tästä kommentista. Minäkään en ymmärrä ihmisten tarvetta leimata kokonaisia ammattikuntia tyhmiksi. Tai ylipäätään mollata ihmisiä, jotka elättävät itsensä ja perheensä omalla työllään. Mitään muuta motiivia tähän toisten haukkumiseen en osaa kuvitella kuin siihen osallistuvien oman heiveröisen itsetunnon pönkittämisen.
[/quote]
Kovin tyhmiä ei juristin kollegat voi olla, muuten ei edes pänttäämällä olisi päässyt opinnoista läpi. Vai?
Minua motivoi osallistumaan keskusteluun totaalinen frustraatio yhden tietyn ammatin edustajiin, joiden kanssa joudun työn puolesta aika ajoin olemaan tekemisissä ja ohjaamaan heitä. Rautalankaa kuluu, kun joka asia pitää siitä vääntää. Lisäksi pitäisi vielä aina pystyä lirkuttamaan enkelten kielellä, ettei kukaan ota nokkiinsa ja heittäydy hankalaksi - ja laita koko työyhteisöä sekaisin. Eli täällä kumpuaa frustraatiosta liioiteltuja yleistyksiä, en näe että sillä itsetunnon kanssa olisi mitään tekemistä.
[/quote]
mitä itse oikisopiskelijoita tunnen, niin joukkoon mahtuu kyllä ei niin älyllä säteileviäkin. Tämä ihan siksi, että kyky oppia kirjasta lukemalla lakitekstia ja oikeustiedettä, siis erittäin puisevaa teoreettista matskua, ei kulje käsi kädessä arkipäivän fiksuuden kanssa. Yleissivistys ja ajankohtaisasiat on heillä kyllä hallussa, mutta osa oikeasti loistaa fakki-idiootteudellaan ja/tai sosiaalisen älyn puutteellaan.
[/quote]
Eikö siellä oikiksessa tarvitse siis osata soveltaa sitä oppimaansa yhtään? Pelkällä ulkoluvulla pärjää? Olen kyllä ajatellut, että oikiksessa pitää päntätä suhteessa enemmän kuin muilla aloilla yliopistossa, mutta luulin että lukemansa pitäisi myös pystyä ymmärtämään.
Sosiaalinen kömpelyys ei minusta ole sama kuin tyhmyys.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 09:56"]
Olen vain suomea puhuva rekkakuski, joka tekee ADR-keikkoja ulkomaille, että olenkohan liian tyhmä vastaamaan tähän ketjuun... Mutta en lähtisi ruotimaan millaisia kokonaisen ammattikunnan edustajat ovat sen perusteella, että tunnen muutaman. Esim. vaikka tunnen yhden äärimmäisen yksinkertaisen laborantin, niin en ikinä väittäisi että kaikki laborantit ovat yksinkertaisia.
[/quote]
Ihmettelen miksei sulle ole tarttunut kuin Suomen kieli vaikka teet keikkaa ulkomaille? Eikö olisi kiva osata jotain muutakin kieltä varsinkin kun se helpottaisi omaa työtäkin?
On muuten tyypillistä rekkakuskijunttiutta käyttää termiä, jonka merkityksen tuntevat vain omalla alallasi olevat (tuo ADR). Vähän niinkuin pienet lapset, jotka vielä luulevat että muutkin tietävät kaikki samat asiat kuin hekin.
Siivoojat. Kaikella kunnioituksella. Tekevät toki tärkeää työtä, mutta rahkeet ei muuhun riitä suurimmalla osalla.
Lisäys (en tiedä tuleeko lainaus oikein, mutta sivun 4 pitkään rimpsuun lisäys):
Lausui sanan iphone kuten se kirjoitetaan. Ensimmäinen tavu siis "ip", ip-ho-ne. Ei f-äännettä.
Kampaajat...jos valitsee noinkin pinnallisen ammatin, mitä voi odottaa? Mut toisaalta, ei se mua haittaa, että kampaajallani olisi vähän tyhmät jutut, jos se vaan osaa leikata hyvin :).
Rekkakuskit. Näin mun on vastattava tähän, vaikka itsekin harjoitan samaista ammattia.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikö siellä oikiksessa tarvitse siis osata soveltaa sitä oppimaansa yhtään? Pelkällä ulkoluvulla pärjää? Olen kyllä ajatellut, että oikiksessa pitää päntätä suhteessa enemmän kuin muilla aloilla yliopistossa, mutta luulin että lukemansa pitäisi myös pystyä ymmärtämään.
Sosiaalinen kömpelyys ei minusta ole sama kuin tyhmyys.
[/quote]
Kyllä se joskus on nimenomaan sitä tyhmyyttä
Kosmetologi