Minkä ammattikunnan edustajat ovat mielestäsi tyhmimpiä?
Mulla kärjessä on lähihoitajat ja taksikuskit. Olen toki tavannut monta lähihoitsua ja taksisuharia jotka ovat fiksuja ihmisiä. Siltikin päällimäisenä mielikuvana on ihmiset, jotka luulevat tietävänsä ja suurella paatoksella esittävät "faktoja", vaikka eivät ymmärrä aiheesta hevonpyllyä. Teen silti parhaani pitääkseni mieleni avoimena kun tapaan lähihoitsuja ja taksikuskeja.
Kommentit (140)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 04:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 01:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 01:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 01:03"]
Ei lähärit ja hoitsut tyhmimpiä ole.
Kyllä niissä hommissa älliä pitää olla. Tervemenoa vain kokeilemaan pärjääkö joku tyhmä niissä hommissa. Ap voisi mennä heti etunenässä.
[/quote]
Minä olen kokeillut, ei ollut kivaa. Lähärien työt ei tosiaan olleet erityisen vaativia, kun niitä pystyi 18-vuotiaana tekemään ilman koulutusta.
[/quote]
Ai mitä teit? Annostelit lääkkeitä? Oliko pistoluvat jne?
Vai kävitkö vain nostelemassa vanhuksia?
[/quote]
Tein ihan kaikkia samoja asioita kun ne lähihoitajatkin siinä paikassa tekivät. Kaikki ne tekemäni työt eivät kai olleet "luvallisia", eli lääkkeitä en olisi saanut jakaa. Mutta eipä niihin hommiin tosiaan mikään ruudinkeksijä tarvinnut olla, sori nyt vaan. Voi hyvin olla, että joissakin paikoissa lähäreillä on vaativampiakin hommia, mutta lääkkeiden annostelu, haavahoidot ja piikittäminen ei vielä vakuuta mua.
[/quote]
Aivan, eli sinusta ei olisi ollut siihen hommaan varmastikaan. Koska ei se työ, vaan se koulutus. Tuskin kovin typerä ihminen kaikista lääkelaskuista ja muista selviytyy tuosta vain.
Pitäisi saada tuollaiset työnantajat vastuuseen kun antavat kouluttamattoman ihmisen siellä hyppiä.
Ja hei, toivo ettet koskaan tarvitse heidän apuaan, tyhmiä kun ovat.
[/quote]
Jos kokee lääkelaskujen taitamisen vaativan jotain, ei nyt kovin älykäs voi olla...
[/quote]
Lääkelaskut vaativat huolellisuutta ja tarkkuutta, ei ne laskuina todellakaan vaikeita ole. http://www.superliitto.fi/datafiles/userfiles/File/edunvalvonta/ammatillinen/laakelaskut_ja_astaukset.pdf
Onpahan taas aloitus. En tiedä, mikä on ap:n ammatti, kun hän ei sitä kertonut, mutta mä sanon, että ap:n ammatti.
Portsari, K-kauppias, rekkakuski ja taksikuski. Perustan mielipiteeni sille, että näiden ammattien edustajilta olen kuullut hölmöimmät jutut ja mielipiteet. Lisäksi ihmettelen sitä, että monet rekkakuskit ajavat myös ulkomailla ja puhuvat silti vain suomea (ja toistuvasti työn puolestani tapaamani ulkomaalaiset kuskit puhuvat vain omaa kieltään). Taksikuskien tietämättömyyttä ihmettelen myös kun luulisi että jotain oppisi edes kyytiläisiltä, kun usein ne kuskit ovat puheliaitakin.
Portsari, K-kauppias, rekkakuski ja taksikuski. Perustan mielipiteeni sille, että näiden ammattien edustajilta olen kuullut hölmöimmät jutut ja mielipiteet. Lisäksi ihmettelen sitä, että monet rekkakuskit ajavat myös ulkomailla ja puhuvat silti vain suomea (ja toistuvasti työn puolestani tapaamani ulkomaalaiset kuskit puhuvat vain omaa kieltään). Taksikuskien tietämättömyyttä ihmettelen myös kun luulisi että jotain oppisi edes kyytiläisiltä, kun usein ne kuskit ovat puheliaitakin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 06:19"]
[/quote]
Taksikuski ja kaupan kassa = usein (yliopisto-)opiskelija, joka hankkii lisätienestejä. Ihmettelen monen tietämättömyyttä tästä faktasta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 05:54"]
Yleensä kaikkien tyhmimpiä ovat ne, jotka ruotivat muiden tyhmyyttä. Senkin ajan älykäs käyttää älynsä kehittämiseen eikä mieti sitä, kuka muu on tyhmempi. Heikon itsetunnon omaava tarvitsee tyhmempiä ympärilleen ja niitä on väkisin saatava keinolla tai toisella. Näitä tyyppejä on lähes kaikissa ammattikunnissa.
[/quote]
SIitä älystä ei paljonkaan iloa ole siinä vaiheessa, kun se saa ihmisen kirjoittelemaan ja valittamaan kolumnissaan miesten katseista, vaikka oma ulkonäkö on sitä tasoa, että kukaan suht' edes ok-tasoinen mies ei varmasti katso...
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 23:55"]
lähärit on ehdoton ykkönen, taksikuskit ja kampaajat hyvä kakkonen, sen jälkeen tulee kaikenmaailman siivoojat ja vahtimestarit ja ylipäätään selkeästi fyysistä työtä tekevät duunarit
[/quote]
Wow. Hyvin menee, kun arvostus raskasta työtä tekeviin on tuota luokkaa. Toivottavasti lapsestasi tulee jonkin noista ammatinharjoittaja. Kehittäisi sinua ihmisenä.
Omaa ammattikuntaani ei ole mainittu, on akateeminen, mutta se ei tee minusta todellakaan automaattisesti fiksua tai parempaa ihmistä.
Menestystä vaan lastenkasvatukseen. Sinnehän ne asenteet siirtyvät. Koulukiusaajien luvattu maa...
Yövartijat on yleisesti ottaen aika pahoja kyllä.
Monet vartijathan tekee assarin töitä eli jos kaikki vartijat on ääliöitä, niin sitten on myös kaikki assarit jne.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 06:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 06:19"]
[/quote]
Taksikuski ja kaupan kassa = usein (yliopisto-)opiskelija, joka hankkii lisätienestejä. Ihmettelen monen tietämättömyyttä tästä faktasta.
[/quote]
No kyllä varmasti jokainen tunnistaa omasta lähikaupastaan ne nuoret tytöt joista opiskelijan status loistaa kauas, ja sitten heidät jotka ovat jo vuositolkulla kassalla istuneet ja hyllyjä täyttäneet / järjestelleet. Joskus olen puolivakavissani oman ammattini tuoman stressin kourissa ahdistuessani miettinyt, miten huoletonta olisi olla palkollinen kaupan kassa. Tai kirjastontäti. Tai olla töissä puutarhalla, ei omistajana vaan henkilönä joka kitkee ja kastelee taimia. Ja en nyt todellakaan sano että kys ammattilaiset olisivat tyhmiä, vaan että heidän duuninsa VAIKUTTAA autuaallisen stressittömältä. Ja nämä olisivat niitä stressin laukaisijoita nimenomaan vain omalla kohdallani. kirjaston hiljaisuus olisi ihanaa, ja käsien multaan upottaminen ja kitkeminen ihanan terapeuttista. Ja hyllyjen täyttäminen ja järjestäminen ihanaa nollausta, jossa heti näkisi kuitenkin työn tuloksen - siistiä tulee. Mutta ihan heti en ole ammattia vaihtamassa, olen omaani kouluttautunut ja vuosien työkokemuksen hankkinut joten olisihan se jo tuhlausta siinäkin mielessä....
Yksi ihmisryhmä kyllä löytyy, jonka voin leimata tontuiksi vailla huolen häivää. Muuttomiehet. Saakeli mikään ei niiltä onnistu ja muutamaan otteeseen on joutunut näyttää kartasta itse sormella reitin ja kuvailemaan kaikki maamerkit matkalta ja neuvomaan vielä auton pakkaamisessa ja siihenkin on ollut vastaus " hä".
Olen vain suomea puhuva rekkakuski, joka tekee ADR-keikkoja ulkomaille, että olenkohan liian tyhmä vastaamaan tähän ketjuun... Mutta en lähtisi ruotimaan millaisia kokonaisen ammattikunnan edustajat ovat sen perusteella, että tunnen muutaman. Esim. vaikka tunnen yhden äärimmäisen yksinkertaisen laborantin, niin en ikinä väittäisi että kaikki laborantit ovat yksinkertaisia.
En ymmärrä tätä lähihoitajien mollaamista, kun lähihoitajia työskentelee muuallakin kuin vanhustenhuollossa/tk:n vuodeosastolla. Itse olen mielenterveyspuolen lähäri, ja tehnyt kuntoutussuunnitelmia päihde- ja mielenterveysongelmaisille. En oikein näe että kuka tahansa voisi tulla sitä työtä tekemään.
Opiskelukaveri on töissä ambulanssissa - onnistuuko se keneltä tahansa? Entä hammashoitajan työ? Lastenhoitaja (joka tekee varhaiskasvatussuunnitelmia ja toteuttaa niitä vaikka kai kuka tahansa osaa lapsia hoitaa)? Entä kehitysvammatyö? Osaatko kohdata eriasteisista kehitysvammoista kärsiviä?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 10:17"]
En ymmärrä tätä lähihoitajien mollaamista, kun lähihoitajia työskentelee muuallakin kuin vanhustenhuollossa/tk:n vuodeosastolla. Itse olen mielenterveyspuolen lähäri, ja tehnyt kuntoutussuunnitelmia päihde- ja mielenterveysongelmaisille. En oikein näe että kuka tahansa voisi tulla sitä työtä tekemään.
Opiskelukaveri on töissä ambulanssissa - onnistuuko se keneltä tahansa? Entä hammashoitajan työ? Lastenhoitaja (joka tekee varhaiskasvatussuunnitelmia ja toteuttaa niitä vaikka kai kuka tahansa osaa lapsia hoitaa)? Entä kehitysvammatyö? Osaatko kohdata eriasteisista kehitysvammoista kärsiviä?
[/quote]
Henkilökohtaisesti olen tarvinnut mielenterveyspalveluita tasan paperisodan takia. Ei teistä mitään konkreettista hyötyä sillä puolella ole. Nyt olen jaloillani, työelämässä ja voimissani, mutta siitä ei todellakaan voi kiittää polin lähihoitajaa, joka oli niin saapas, että itkin ennen jokaista käyntiä silkasta turhautumisesta. Kaiken joutui vääntämään ratakiskosta ja ykkösratkaisu on päiväsairaala. Ja mikähän on parantumisaste arvon rouvan potilailla?
Yleensä kaikkien tyhmimpiä ovat ne, jotka ruotivat muiden tyhmyyttä. Senkin ajan älykäs käyttää älynsä kehittämiseen eikä mieti sitä, kuka muu on tyhmempi. Heikon itsetunnon omaava tarvitsee tyhmempiä ympärilleen ja niitä on väkisin saatava keinolla tai toisella. Näitä tyyppejä on lähes kaikissa ammattikunnissa.