Minkä ammattikunnan edustajat ovat mielestäsi tyhmimpiä?
Mulla kärjessä on lähihoitajat ja taksikuskit. Olen toki tavannut monta lähihoitsua ja taksisuharia jotka ovat fiksuja ihmisiä. Siltikin päällimäisenä mielikuvana on ihmiset, jotka luulevat tietävänsä ja suurella paatoksella esittävät "faktoja", vaikka eivät ymmärrä aiheesta hevonpyllyä. Teen silti parhaani pitääkseni mieleni avoimena kun tapaan lähihoitsuja ja taksikuskeja.
Kommentit (140)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 09:56"]
Olen vain suomea puhuva rekkakuski, joka tekee ADR-keikkoja ulkomaille, että olenkohan liian tyhmä vastaamaan tähän ketjuun... Mutta en lähtisi ruotimaan millaisia kokonaisen ammattikunnan edustajat ovat sen perusteella, että tunnen muutaman. Esim. vaikka tunnen yhden äärimmäisen yksinkertaisen laborantin, niin en ikinä väittäisi että kaikki laborantit ovat yksinkertaisia.
[/quote]
Kiitos tästä kommentista. Minäkään en ymmärrä ihmisten tarvetta leimata kokonaisia ammattikuntia tyhmiksi. Tai ylipäätään mollata ihmisiä, jotka elättävät itsensä ja perheensä omalla työllään. Mitään muuta motiivia tähän toisten haukkumiseen en osaa kuvitella kuin siihen osallistuvien oman heiveröisen itsetunnon pönkittämisen.
t. Juristi, jolla on tosi fiksuja kollegoja ja niitä vähemmän briljantteja myös
Tyhmimpiä on joukko mitään kouluja käymättömiä: Valokuvaajat, rekkakuskit, taksikuksit, palomiehet, lentäjät, kiinteistönvälittäjät jne
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 09:56"]
Olen vain suomea puhuva rekkakuski, joka tekee ADR-keikkoja ulkomaille, että olenkohan liian tyhmä vastaamaan tähän ketjuun... Mutta en lähtisi ruotimaan millaisia kokonaisen ammattikunnan edustajat ovat sen perusteella, että tunnen muutaman. Esim. vaikka tunnen yhden äärimmäisen yksinkertaisen laborantin, niin en ikinä väittäisi että kaikki laborantit ovat yksinkertaisia.
[/quote]
Kiitos tästä kommentista. Minäkään en ymmärrä ihmisten tarvetta leimata kokonaisia ammattikuntia tyhmiksi. Tai ylipäätään mollata ihmisiä, jotka elättävät itsensä ja perheensä omalla työllään. Mitään muuta motiivia tähän toisten haukkumiseen en osaa kuvitella kuin siihen osallistuvien oman heiveröisen itsetunnon pönkittämisen.
[/quote]Kyllä se motiivi on se että Suomessa enää kukaan ei tee työtään kunnolla.
Tyhmyyttä on monenlaista. Ei taida näitä "kirjaviisaita" mikään pelastaa tyhmyydeltä...
Lähärit ja muut "tyhmät" voivat sentään sivistää itseään. Pysyen myös mukavina, rentoina ja fiksuina ihmisinä.
Kun taas nämä "kirjaviisaat". Tämän ketjun perusteella voisi sanoa, että heiltä puuttuu se tärkein viisaus, eli tyhminä pysyvät.
Lähihoitajat, parturit, taksikuskit, tehdastyötä tekevät...
En halua mollata ammattikuntia sinänsä, mutta ne joita ei aikanaan koulunkäynti jaksanut kiinnostaa, hakeutuivat niille ammattikoulun linjoille joihin pääsi helpoiten. Suurtalouskokki, levyseppä-hitsaaja, ...
Tosin taitavat olla mieluummin työttöminä, töitä tehdään vain kun työkkäri ei anna vaihtoehtoja.
No minä ihan itse olen ainakin mielestäni aika tyhmä. Koulutukseltani olen diplomi-insinööri ja en kyllä useinkaan tajua mistään mitään, ihan sama mistä aiheesta puhutaan. En noista työkavereista sitten tiedä, minun rinnallani näyttävät kyllä ihan fiksuilta. Noin niinkuin yleisesti, ammattiosaamiseni on ihan ok. Seuraan kyllä maailman tapahtumia jatkuvasti ja päivitän tietojani, mutta en kyllä kovin osaa sitten käyttää niitä tietoja mihinkään, saatika soveltaa. Olen ihan oikeasti tätä mieltä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 10:39"]
En halua mollata ammattikuntia sinänsä, mutta ne joita ei aikanaan koulunkäynti jaksanut kiinnostaa, hakeutuivat niille ammattikoulun linjoille joihin pääsi helpoiten. Suurtalouskokki, levyseppä-hitsaaja, ...
Tosin taitavat olla mieluummin työttöminä, töitä tehdään vain kun työkkäri ei anna vaihtoehtoja.
[/quote]
Mulla on muuten joskus mitattu äo:ksi 131. Ja en ole jaksanut käydä kouluja, olen stevari.
Olen kuullut itsestäni, että olen kuulemma älykäs. Itse en itseäni mitenkään äärettömän nohevaksi useinkaan tunnista.
Mutta siis ainakaan se, että ei kiinnostanut koulut, tarkoita automaattisesti sitä, että olisi jotenkin älyllisesti vajavainen. Mua ei kiinnostanut koulut, mutta seuraan kyllä uutisia, luen, tykkään sivistää itseäni jne. Mutta multa puuttuu kunnianhimo, mä tykkään helposta elämästä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 10:32"]
Tyhmimpiä on joukko mitään kouluja käymättömiä: Valokuvaajat, rekkakuskit, taksikuksit, palomiehet, lentäjät, kiinteistönvälittäjät jne
[/quote]
Ai meinaat että nämä mainitsemasi eivät ole käyneet mitään kouluja? :D
Siksi toisekseen koulutus ja älykkyys eivät läheskään aina korreloi. Yksi älykkäimmistä tuntemistani ihmisistä on eläkkeellä oleva rekkakuski.
KAIKKI tähän ennen minua vastanneet ovat täysiä idiootteja. Jotta koko ammattikunta voidaan leimata tyhmäksi kyseessä pitää tietysti olla täysin hyödytön ala, ja sellainen on tietysti mainonta. Mitä järkeä on edistää "paskan" myyntiä kehumalla sitä ihanaksi, tyhmille homma tuntuu sopivan
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 10:46"]
Mutta siis ainakaan se, että ei kiinnostanut koulut, tarkoita automaattisesti sitä, että olisi jotenkin älyllisesti vajavainen. Mua ei kiinnostanut koulut, mutta seuraan kyllä uutisia, luen, tykkään sivistää itseäni jne. Mutta multa puuttuu kunnianhimo, mä tykkään helposta elämästä.
[/quote]
Ei tietenkään automaattisesti, mutta puhutaan kuitenkin ehdottomasta valtaosasta. Eli niistä, joita kiinnostaa enemmän meikit, siideri ja pippeli / mopot, jääkiekko ja kalja, kuin koulunkäynti ja huomiseen päivään valmistautuminen.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 10:28"]
[/quote]
Kovin tyhmiä ei juristin kollegat voi olla, muuten ei edes pänttäämällä olisi päässyt opinnoista läpi. Vai?
Minua motivoi osallistumaan keskusteluun totaalinen frustraatio yhden tietyn ammatin edustajiin, joiden kanssa joudun työn puolesta aika ajoin olemaan tekemisissä ja ohjaamaan heitä. Rautalankaa kuluu, kun joka asia pitää siitä vääntää. Lisäksi pitäisi vielä aina pystyä lirkuttamaan enkelten kielellä, ettei kukaan ota nokkiinsa ja heittäydy hankalaksi - ja laita koko työyhteisöä sekaisin. Eli täällä kumpuaa frustraatiosta liioiteltuja yleistyksiä, en näe että sillä itsetunnon kanssa olisi mitään tekemistä.
Kaikista tyhmimpiä ovat AV-palstalla hengaavat mammat, jotka eivät ymmärrä mennä töihin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 11:06"]
[/quote]
Minua motivoi osallistumaan keskusteluun totaalinen frustraatio yhden tietyn ammatin edustajiin, joiden kanssa joudun työn puolesta aika ajoin olemaan tekemisissä ja ohjaamaan heitä. Rautalankaa kuluu, kun joka asia pitää siitä vääntää. Lisäksi pitäisi vielä aina pystyä lirkuttamaan enkelten kielellä, ettei kukaan ota nokkiinsa ja heittäydy hankalaksi - ja laita koko työyhteisöä sekaisin. Eli täällä kumpuaa frustraatiosta liioiteltuja yleistyksiä, en näe että sillä itsetunnon kanssa olisi mitään tekemistä.
[/quote]
Ei tuolla edellä kuvaillulla asialla ole välttämättä mitään tekemistä tyhmyyden kanssa, lienee lähinnä työmotivaation puutetta. Ei kiinnosta, ei jaksa välittää, ei keskittyä tai kuunnella ohjeita.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 23:36"]
Mulla kärjessä on lähihoitajat ja taksikuskit. Olen toki tavannut monta lähihoitsua ja taksisuharia jotka ovat fiksuja ihmisiä. Siltikin päällimäisenä mielikuvana on ihmiset, jotka luulevat tietävänsä ja suurella paatoksella esittävät "faktoja", vaikka eivät ymmärrä aiheesta hevonpyllyä. Teen silti parhaani pitääkseni mieleni avoimena kun tapaan lähihoitsuja ja taksikuskeja.
[/quote]
LOL - tunnen yhden lähihoitajan jonka mies omistaa taksin ja ajaa sitä itsekin.
Ammatilla ja tyhmyydellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Millaista tyhmyyttä tässä tarkoitetaan?
Minusta viisaus on sitä, että omaa laajan sivistyksen, jonka voi hankkia mm. lukemalla paljon, katsomalla laadukkaita elokuvia, matkustelemalla, tutustumalla ennakkoluulottomasti kaikkeen uuteen ja itselleen tuntemattomaan. Viisaus on myös sitä, että osaa käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla, otta toiset aina huomioon, jakaa omastaan muille, kuuntelee muita, ei valita turhasta vaan tekee jotain muuttaakseen asioita. Viisas ei juoruile, ei puhu pahaa muista, ei tuomitse muita, kuuntelee ja ottaa opikseen. Viisaus on myös sisäsyntyistä, jota ei täysin voi oppia. Viisas ihminen ajattelee ennenkuin sanoo ja toimii, viisas ihminen ei sano toiselle ihmisille mitään ellei voi sanoa mitään positiivista tai vähintään neutraalia. Viisas ihminen ei arvostele muita, ei aseta itseään ylemmälle tasolle, ei etuile eikä käytä muita hyväkseen.
Viisauden vastakohta on tyhmyys. Tunnen paljon sekä viisaita että tyhmiä ihmisiä, enkä ole koskaan huomannut, että ammatilla olisi mitään yhteyttä tähän asiaan. Kun ihminen muuttaa asenteensa kanssaihmisiin, se on viisauden alku.
Tyhmin tapaamani ihminen, olkaa hyvä. Savu on noussut korvista sen idiootin kanssa. Esimerkkejä:
- Käytti parkkikiekkoa 24/7. Ei ymmärtänyt, että sitä tarvitsee vain tiettyinä aikoina. Väitti vastaan: "Pitää se aina laittaa, ettei tuu niitä sakkoja."
- Tilasi 7 päivää -lehteä. Luki Hymyä. Iltapäivälehdestä osoitteli että "tämä on se uusi missi", ja kommentoi Euroviisuista, että "ei kyllä saisi tytöt pussata keskenään".
- Ei syönyt kunnon ruokaa, koska piti 7 euroa ilmeisesti liian kalliina hintana lämpimästä ruoasta, salaattipöydästä, leivistä, levitteistä ja juomasta. Sen sijaan osti käytännössä samalla summalla limsaa, suklaata, sämpylää jne.
- Joi kahvin pahvimukista myös silloin, kun jäi juomaan kahvilaan. Sanoin, että se kahvi on halvempaa, jos sen ottaa kupissa. Tähän hän vastasi: "Eli ilman kantta?"
- Hänen autoaan kolhittiin työpäivän aikana parkkipaikalla. Seuraus: hänen miehensä oli kuulemma huutanut ja haukkunut yön ja käskenyt olla enää ikinä pysäköimättä sille kyseiselle, satojen autojen parkkipaikalle. Ja idiootti oli päättänyt totella. ("Ne miehet on semmosia", hän kertoi.)
- Pukeutui neonvaaleanpunaisiin toppatakkeihin ja käytti niitä myös sisätiloissa. Ei jostain syystä halunnut luopua takista muulloin kuin kesän kuumimmilla helteillä.
- "Tuossa on jos haluat lukea", ja ojensi Elloksen kuvastoa. Ei kiitos.
- Meni naimisiin 17-vuotiaana, muutaman vuoden seurusteltuaan.
- Asui työssä käyvän miehensä kanssa vuokralla. Sanoi heidän etsivän omaa asuntoa. Hiukan ihmettelin, miksi sitten luki netistä vuokra-asuntoilmoituksia. Ja miksi kävi katsomassa myytävänä olevaa kesämökkiä. Eivät kuitenkaan ostaneet kesämökkiä, koska paikan päällä oli selvinnyt, että tämähän on 130 kilometrin päässä kotoa. En tiedä, miksi se vasta sinne ajettua oli selvinnyt eikä etukäteen netistä, kartasta tms.
- Kehui ostaneensa "melko kallista" palautusjuomaa joltain tutultaan, joka tekee verkostomarkkinointia. Katsoin tuoteselostetta. Proteiinia <0,1 g/100 g. Sanoin, että tässä ei ole yhtään proteiinia. "Niin, minäkin katsoin, että aika vähän siinä on", hän vastasi.
- Tuli töihin sairaana. Milloin kuumeessa, milloin selkä niin kipeänä, ettei pystynyt istumaan. Sen sijaan että olisi yrittänyt saada lääkäriaikaa, soitteli työpäivän aikana eräälle työkaverilleen ja ruikutti selkäkipua, kunnes työkaveri oli itse tarjoutunut tulemaan hänen tilalleen.
- Pysäköi sakkopaikoille ja valehteli, että "saa siihen pysäköidä, katso on tuo toinenkin auto tuossa, on siinä paikka". Vasta pienen kovistelun jälkeen myönsi, että "on se kyllä siinä tolpan väärällä puolella". Vitsaili, että jos on tullut sakot, niin hän maksaa ne, "olen niin kiltti". Kilttiä maksaa omat sakkonsa?
- Kertoi sanoneensa aikuiselle lapselleen aprillipäivänä, että "me isän kanssa ostettiin Mersu". Nauraa kihersi kertoessaan, kuinka hauska pila se oli ollut.
- Toisen ihmetellessä, mitä kärrypolkua hän oikein ajeleekaan paikkaan X, ja ehdottaessa moottoritietä, hän sanoi, että hän ei koskaan aja moottoritiellä, kun siellä on niin liukasta. Heillä vain mies ajaa moottoritiellä.
- Luki aina Lidlin kuvastot ja kävi hakemassa heti myymälän avauduttua esimerkiksi 2 tunikaa. Esitteli niitä ja sanoi, että hänellä on kaapit täynnä vaatteita ja että hän jakelee niitä joskus muille, kun ei ole itsellä tullut pidettyä. Kierteli ostelemassa usein Halpa-Hallissa, Tokmannilla jne.
- Kertoi, että heidän juhannusherkkuaan on täytetyt herkkusienet. Uunissa.
Tradenomit
Sairaanhoitajat, lähihoitajat
Luokanopettajat
Kosmetologit ja kampaajat. Voi huoh sitä pölötystä, jota heidän suustaan on saanut kuulla vuosien varrella!
Prekaarinuoret.