Työajat - mitä ihmettä?
Aloitin työt viime maanantaina eräässä kotipalveluntapaisessa yrityksessä. Työsopparia ei ole vielä(kään) tehty ja hämmästystä on herättäneet mm. seuraavat seikat: tietääkseni hain osa-aikaista(!) työtä, ja olen kuitenkin lennossa ja työnantajan käytettävissä päivittäin klo 8-16 joista asiakkaiden luona menee ehkä 4h päivä.
Eikö tuota ajamiseen, toimistolla olemiseen ja muiden työhön liittyvien juoksevien asioiden hoitoon kuluvaa aikaa lasketa (palkalliseksi) työajaksi? Istunko minä toimistolla odottamassa seuraavaa työtehtävää omalla ajallani?
Ja voiko olla niin, että oman auton käytöstä ei saa minkäänlaista korvausta, vaikka päivän aikana kaupungilla tulee ajettua ees taas kymmeniäkin kilometrejä?
Kiteytettynä: onko oikein saada palkkaa vaan asiakkaan luona vietetystä ajasta vaikka "töissä" on kuitenkin koko päivän?
T. hämmentynyt vastavalmistunut
Kommentit (55)
Nämä asiat yleensä käydään läpi ennen kuin työtä vastaanotetaan.
Kilometrikorvaukset pitää vaatia, samoin matka-ajan korvaus. Matka-ajan korvaus on usein sellainen, mitä ei makseta ellei sitä hoksaa vaatia. Enkä minä ainakaan millään konttorilla odottaisi uutta keikkaa palkatta. Kotona korkeintaan, mutta varuillaoloajasta velottaisin kyllä myös. Tuo 8-16 kuulostaa työajalta, jolta tulisi joka tunnilta saada palkka. Otapa yhteys työsuojelupiiriin ja kysele sieltä lisää.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:21"]
Aloitin työt viime maanantaina eräässä kotipalveluntapaisessa yrityksessä. Työsopparia ei ole vielä(kään) tehty ja hämmästystä on herättäneet mm. seuraavat seikat: tietääkseni hain osa-aikaista(!) työtä, ja olen kuitenkin lennossa ja työnantajan käytettävissä päivittäin klo 8-16 joista asiakkaiden luona menee ehkä 4h päivä.
Eikö tuota ajamiseen, toimistolla olemiseen ja muiden työhön liittyvien juoksevien asioiden hoitoon kuluvaa aikaa lasketa (palkalliseksi) työajaksi? Istunko minä toimistolla odottamassa seuraavaa työtehtävää omalla ajallani?
Ja voiko olla niin, että oman auton käytöstä ei saa minkäänlaista korvausta, vaikka päivän aikana kaupungilla tulee ajettua ees taas kymmeniäkin kilometrejä?
Kiteytettynä: onko oikein saada palkkaa vaan asiakkaan luona vietetystä ajasta vaikka "töissä" on kuitenkin koko päivän?
T. hämmentynyt vastavalmistunut
[/quote]
Olen bussikuski, ja kyllä minulle maksetaan odottelusta. Tuota odotusaikaa ei lasketa työajaksi (max ajoaika saa olla 11h vrk), mutta palkallista kuitenkin.
Eli työpäivä voi alkaa klo 5.00 ja päättyä klo 17.23. Ajallisesti tuo on yli 12h ja palkka maksetaan 12h- ruokatauko. Työaikaa, siis varsinaista ajamista tuossa voi olla 9,5-10h ja loppu on palkallista odotusaikaa.
Jos joku sattuu lukaisemaan vielä täältä uusimpia viestejä:
Olenko minä alhainen ja mitätön, jos kerron työnantajalle haluavani purkaa työsopimuksen? En ole vielä allekirjoittanut kirjallista versiota, mutta siinä kuitenkin mainitaan 4kk koeaika, eli minulla olisi oikeus lähteä vaikka saman tien?
Tuo työ ei vaan lyö leiville, vaikka se muuten ihan mukavaa onkin. Työaika ei kumminkaan vastannut odotuksiani ja palkka on liian alhainen (kannattaako siitä työnantajalle purnata?). Mietin, että pitäisikö minun odottaa ensimmäinen palkka ja "irtisanoutua" sen jälkeen, vai heti huomenissa? Pelottaa kai, etten saa penniäkään tästä jo tehdystä työstä, jos avaan suuni liian aikaisin..
???
- AP
Sano vain että et elä palkalla, mikä on sinusta hassua sillä olet kuitenkin melkein täystyöpäivän työssä jai työpaikalla. Eli työttömyyskorvausrahalla elää paremmin. Eikö tuo sopimus siis ollut laiton? Ja huijaako työnantaja viranomaisia siis jos saa jotain tukityöllistymiskorvauksia ym.?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 21:38"]
Jos joku sattuu lukaisemaan vielä täältä uusimpia viestejä:
Olenko minä alhainen ja mitätön, jos kerron työnantajalle haluavani purkaa työsopimuksen? En ole vielä allekirjoittanut kirjallista versiota, mutta siinä kuitenkin mainitaan 4kk koeaika, eli minulla olisi oikeus lähteä vaikka saman tien?
Tuo työ ei vaan lyö leiville, vaikka se muuten ihan mukavaa onkin. Työaika ei kumminkaan vastannut odotuksiani ja palkka on liian alhainen (kannattaako siitä työnantajalle purnata?). Mietin, että pitäisikö minun odottaa ensimmäinen palkka ja "irtisanoutua" sen jälkeen, vai heti huomenissa? Pelottaa kai, etten saa penniäkään tästä jo tehdystä työstä, jos avaan suuni liian aikaisin..
???
- AP
[/quote]
Kyllä valitettavasti työnantaja voi toimia noin. Minunkin yksi ederävä työnantaja teki niin. Sanomattakin on selvää, että on nyt entinen työnantaja. Teen nyt samoja hommia yksityisyrittäjänä moninkertaisilla ansioilla. Pienipalkkaisen työntekijän on väärin kantaa yrittäjän vastuu siitä, että töitä ei yhtäkkiä olekaan- ite oi oman aikansa hinnoitella tämäin huomioiden. Tsemppiä! Älä kuitenkaan polta siltoja takanasi, saatat tarvita suosituksia, sana voi kiiriä, kiero työnantaja mustamaalata...
Vielä nostan ketjua, kun sapettaa!
Laskin äsken tekemäni "työtunnit" : näillä näkymin olen saava kuun lopussa ~ 500e, vaikka joka päivä olen ollut ajossa/menossa/tolpillani klo 8-15 (tai -16).
Kuka sillä elää? Saisin melkein kaksinvertaisen summan kotona työttömänä. Aivan liian vähän minusta siihen nähden, miten olen ollut "töissä" ja liikenteessä.
-Ap
48 - sopimuksen laitttomuudesta en kyllä osaa varmaa tietoa antaa, liitossakin jättivät asian tavallaan sikseen ja kehottivat vaan juttelemaan työnantajan kanssa vaikka kyllä siinä mun mielestä edelleen jotain mätää on.
Voi pahus.. ehkä olen sitten kumminkin niin törkeä ja odotan palkan tilille ensin ennen kuin lopetan.
Ap
Tuollaisessa pitäisi tuntipalkassa huomioida se, että töitä ei ole joka tunnille. Mutta osuuskunnalla on muitakin kuluja, joten sillä ei liene varaa maksaa riittävää palkkka. Tuo työ sopii luultavasti paremmin sellaiselle, joka saa sieltä esim. viikon tietylle ajankohdalle pikkutyön, vaikkapa keskiviikkoiltaisin käy heittämässä jonkin siivouskeikan ja saa siitä lisätienistiä.
Eli kuten joku sanoi, niin yrittäjänä sitä hinnoittelee tuntinsa niin, että palkalla elää. Jos joku tekee vaikkapa kotisiivouksia työkseen, niin on epärealistista olettaa, että kaikilta päiviltä saisi laskutettua 8 tunnista, sillä väkisinkin tulee niitä siirtymäaikoja, joista ei laskuteta. Niinpä tehdyistä tunneista laskutetaan niin, että esim. kuudella työtunnilla päivässä saa 8 tuntia vastaavan palkan ja sillä elää. Eli pari tuntia voi käyttää siirtymisiin ja paperitöihin, ja päivät pysyvät 8-tuntisina.
Osuuskunnan ylläpito maksaa, sillä on toimistotilat ja toiminnanjohtajan palkkakulut. Joten osuuskunnalla ei ole varaa maksaa työntekijöille palkkana kuin osa laskutetusta summasta, kun osa siitä menee osuuskunnan ylläpitämiseen.
51 - aivan, jotain tuon suuntaista olen kuullutkin.
Ap
No ei tietenkään ole oikein, tiedät sen itsekin.
Ei ole oikein! Hae muuta työtä samantien... Pienyrittäjän palveluksessa ollessasi olet melko turvaton, etenkin vastavalmistuneena. Mene kunnalliseen tai suuremman yrityksen palvelukseen, he noudattavat automaattisesti paremmin työehtosopimuksia.
Mitä voin tässä nyt sitten tehdä? Mennä vaan työnantajan puheille ja sanoa että sopimusta on turha kirjoittaa, sillä en halua jatkaa työssä..? Miten siitä eteenpäin, karenssia kärsimään koska kieltäydyin työstä?
Vähän tuntuu, että tarvitsen työn lopettaakseni vielä varmistusta ja vahviketta siihen, ettei tämä ole oikein - etten vaan ole temmannut päästäni näitä ajatuksia.
- ap
VArmaan liiton lakimies on oikea osoite, jos olet jossain sellaisessa. Silloin selviää hommat työkkärin kanssa parhaiten. Tosin oman kokemuksen mukaan on liitosta kiinni, saako mitään apua. Minun liitosta saa vain kopioituja vastauksia, jotka olen osannut etsiä itsekin, enkä vastauksia kysymyksiini.
5, niin aivan ajattelinkin sinne suuntaan ottaa vielä yhteyttä.
Onkos työnantaja velvollinen korvaamaan tästä jo tekemästäni työstä minulle mitään? Ei varmaan, kun ei sitä sopimustakaan ole paperilla..?
-ap
Eikö sulla opintoihin kuulunut mitään työelämän pelisääntöjen perusteita? Ensinnäkin suullinenkin työsopimus on sitova mutta hankala näyttää toteen oikeudessa. Toiseksi; oletko edes kysnyt näitä mieltä askarruttavia asioita esimieheltäsi? Onko tunti- ja kilometrikirjanpitosi ajantasalla? Pyydä esimieheltä allekirjoitus jokaisen päivän tunneista ja kilometreistä päivän päätteeksi kunnes työsopimus on allekirjoitettu.
Ota myös työsuojelupiiriin yhteyttä; se on puoluettomampi taho kuin liitto.
Minä kyllä ihmettelen mistä hemmetistä sikiää nämä työntekijät jotka ei työsopimusta tehdessään ota selvää asioista vaan roikkuvat jossain keskustelupalstoilla kyselemässä.... kuinka tyhmä pitää olla, jos ei selvitä tuollaisia juttuja etukäteen????
Minä kyllä ihmettelen mistä hemmetistä sikiää nämä työntekijät jotka ei työsopimusta tehdessään ota selvää asioista vaan roikkuvat jossain keskustelupalstoilla kyselemässä.... kuinka tyhmä pitää olla, jos ei selvitä tuollaisia juttuja etukäteen????
Juttele vaikka alkuun muiden työntekijöiden kanssa, minkälaiset sopimukset heillä on? Mutta totta kai jokaisesta suoraan työhön käytetystä tunnista täytyy saada korvaus ja valmius ajasta myös, tosin ehkä pienempi. Ja jos työnantaja vaatii sinua odottamaaan työpaikalla, niin sinun pitäisi saada koko ajalta palkkaa.
38 - ei ole aakkosten alkupäässä. Kummastuttaa kyllä että miten systeemi voi olla tällainen, kun eräs työkaveri on ollut paikassa jo 7vuotta eikä ilmeisesti nää toiminnassa mitään väärää.
Ap